Kommer ej in i min egen server...!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Thomas H

Kommer ej in i min egen server...!

Inlägg av Thomas H »

Jag är nära psykbryt och skulle gråta hysteriskt av tacksamhet om jag kunde få hjälp med detta:
Har ett nätverk hemma. Först kommer en 32Mb lina in i min router med fast IP (Dlink DI-524) Den grenar ut till 4 burkar. Tre av dessa körs med winXP. Den fjärde har jag ubuntu i och den körs som server enligt vad den själv påstår (yes yes, I´m a newbee...)Jag tror att den har Samba installerad (den påstår även det själv, jag har gjort mycket utan att riktigt veta vad jag håller på med...)
Alla datorer syns i nätverket och jag kan accessa alla utom Mr Ubuntu. Från annan dator kräver den user ID och lösen. Min egen server!!! Que pasa??? Jag har inte lagt in något lösen. Från mr ubuntu själv kan jag naturligtvis göra vad jag vill, men inte från andra datorer. Finns det något default user ID o lösen som jag missat som aktiveras per automatik?
Min utopiska dröm är att kunna lägga min beiga hemsida på denna sambaserver och låta den stå o puttra i någon garderob.
I´m in serious need of help....PLEASE

mvh

Thomas
frippe

SV: Kommer ej in i min egen server...!

Inlägg av frippe »

Med risk för att låta helt pantad.
Kan du inte logga in från de andra maskinerna till servern med samma inloggningsuppgifter du använder när du loggar in direkt på maskinen?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

när du installerade ubunut så valde du ett användarnamn och ett root lösenord... det är dessa du ska använda för att komma åt din ubuntu server...
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

Det är inte så enkelt. Naturligtvis trodde jag att det var dessa id o pass som skulle funka, men icke. Jag har provat a l l t, installerat om mitt id o rootpass etc.
Jag kommer bara inte in. Jag har testat att göra sambas password samma som min inloggning. Enda effekten av detta var att jag får ett timglas i 10 sec på winXP-burkarna.
Vad tänker dom på månne?
Tyvärr har jag ingen linuxwizard i bekanskapskretsen (jag är datanörden...)som kan ordna detta på fem röda sec.
Kan det vara så att D-linken ställer till detta eftersom layouten på passwordförfrågan ser likadan ut som dlinkens config-entré  ??? (Mina inloggningsuppgifter till dlinken funkar inte heller till att accessa linuxservern.
Vad gör jag nu ?`
mvh
thomas
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

För att du ska kunna logga in med en systemanvändare över SAMBA så lär du köra "smbpasswd" för att sätta ett Samba lösen. Sen bör det funka. :)

Eller så sätter du "security = share" i smb.conf så behöver du inga lösenord.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

värsta är ju att i Windows kräver dne lösen & användare även fastän man kör med security = share  har jag märkt :S

kan du logga in via ssh till burken då?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"