E17 vs Beryl?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
E17 vs Beryl?
Är det någon som kan förklara vad som är bra och dåligt med dessa? 

fd. Shadow här på forumet
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: E17 vs Beryl?
E17:
+
+
+
- Fungerar på superslöadatorer utan 3D acc
- Snyggt
- Ostabilt
- buggar, Buggar och åter buggar
+
- Vrålsnyggt
- Kan öka din produktivitet lite.
- Ostabilt
- Kräver 3D acc
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- ninetwozero
så beryl är snyggare och stabilare?Smygis skrev: E17:
+-
- Snyggt
Beryl:
- Ostabilt
+-
- Vrålsnyggt
- Ostabilt
- Kräver 3D acc

- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Nja, E17 är stabilare. ( Och snyggare om du sitter på en dator utan 3D kapacitetShadow skrev:så beryl är snyggare och stabilare?Smygis skrev: E17:
+-
- Snyggt
Beryl:
- Ostabilt
+-
- Vrålsnyggt
- Ostabilt
- Kräver 3D acc
![]()

Men sånt som att Qt program segfaultade helatiden och liknande var inte så kul.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- DeepThought
Det händer en del på E17-fronten just nu tror jag, men jag hänger tyvärr inte med så bra i utvecklingen så jag vet inte vad det är som händer exakt.. jag bara installerar de nya versionerna och ser glad ut 

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Vart händer det då.....DeepThought skrev: Det händer en del på E17-fronten just nu tror jag, men jag hänger tyvärr inte med så bra i utvecklingen så jag vet inte vad det är som händer exakt.. jag bara installerar de nya versionerna och ser glad ut![]()

Finns säkert någon som vill följa projektet...

- ninetwozero
jag vart iaf väldigt sugen på att testa det, har ni några länkar? (för e17) beryl kändes lite tråkigt

kollade snabbt http://www.enlightenment.org/Shadow skrev: jag vart iaf väldigt sugen på att testa det, har ni några länkar? (för e17) beryl kändes lite tråkigt![]()
![]()
Sen har de forum och borde ha en IRC kanal också.
På IRC kanalen sitter utvecklarna och spånar med varandra.... om det byggs nåt just nu.
Du får kolla runt lite på sidan...
- DeepThought
Jag skrev en HowTo för ett tag sedan:Shadow skrev: jag vart iaf väldigt sugen på att testa det, har ni några länkar? (för e17) beryl kändes lite tråkigt![]()
![]()
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8322.0.html
Men jag har inte pillat så mycket med det. Förråden fungerar iallafall fortfarande, så mycket vet jag

- ninetwozero
- DeepThought
LugntShadow skrev: man tackar och bockar för all hjälp![]()

Kanske borde varna också: många E17-teman fungerar inte med de senaste releaserna, så om du råkar köra ett tema som gör att knappar och pryttlar slutar fungera kan du starta en terminal (Alt-Esc i E17, kör xterm) och skriva:
rm -R ~/.e/
Dock förlorar du alla inställningar då, men E17 har ett dåligt konfigurationssystem där inställningar inte sparas i klartext (config-filer) så man kan inte gå in manuellt och pilla i filerna (inte vad jag vet iallafall

- ninetwozero
haha *antecknar* 
den tar bort hela enlightmentmappen? gah, dom borde skaffa lite bättre configs isf.. (om det är den enda relativt smärtfria lösningen). vad gör -R?

den tar bort hela enlightmentmappen? gah, dom borde skaffa lite bättre configs isf.. (om det är den enda relativt smärtfria lösningen). vad gör -R?

- DeepThought
Som sagt, så vet jag inte om inns något bättre sätt att lösa det
Det kanske det gör, men jag har inte hittat något. (Har inte letat så mycket).
Ex:
Vi vill ta bort katalogen /top, men i den finns det en katalog som heter /mid, så då gör recursive-flaggan att rm försöker ta bort /top/mid först. Men eftersom den innehåller katalogen /bottom så gör recursive-flaggan än en gång att rm försöker ta bort /top/mid/bottom först. När det är gjort kan rm ta bort /top/mid, som nu är tom, för att tillslut ta bort /top, som nu också är tom.
Hoppas inte att det var för rörigt

--recursive, d.v.s. rm tar bort allt rekursivt, vilket i praktiken betyder att den stegar igenom och tar bort alla underkataloger till den berörda katalogen först, för att sedan ta bort huvudkatalogen när den är tom (det går inte annars).Shadow skrev: vad gör -R?
Ex:
Vi vill ta bort katalogen /top, men i den finns det en katalog som heter /mid, så då gör recursive-flaggan att rm försöker ta bort /top/mid först. Men eftersom den innehåller katalogen /bottom så gör recursive-flaggan än en gång att rm försöker ta bort /top/mid/bottom först. När det är gjort kan rm ta bort /top/mid, som nu är tom, för att tillslut ta bort /top, som nu också är tom.
Hoppas inte att det var för rörigt

- ninetwozero
- invaderjohn
- Kontakt:
jag kör nu själv senaste verionen av E17, funkar as bra! kan va lite pilligt i början innan man kommer in i det.. men nu flyter det på.. o gillar det som fan!
har dock ett par saker jag inte får igång i det som jag skulel vilja (ett par modules) finns inte så mkt o välja imellan just nu tycker jag. men d fun kar. tycker dock d e tråkigt att d inte finns nå systray i det. så måste minimera allt man har igång.
har dock ett par saker jag inte får igång i det som jag skulel vilja (ett par modules) finns inte så mkt o välja imellan just nu tycker jag. men d fun kar. tycker dock d e tråkigt att d inte finns nå systray i det. så måste minimera allt man har igång.
E17 kräver inte ofria drivrutiner om du har ett NVidiakort. Det gör Beryl. Personligen tycker jag att E17 är snygare också
Ingen som kan posta lite nya fräsha bilder på E? 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- invaderjohn
- Kontakt:
Såg intressant ut. Kanske skall pröva det senare. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Amen hallå va, det där var ju tillräckligt snyggt för mig !

Kräver det stark dator ? :p
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]