Själv så provade jag först live-skivorna av ubuntu och kubuntu (5.10) och efter några veckors testande valde jag ubuntu. Jag tyckte att kubuntu kändes buggit, instabilt och ofärdigt, men förövrigt så tyckte jag att det var snyggare och gav ett bättre första intryck. Ubuntu o andra sidan kändes mycket stabilare och mer användarvänligt och mer genomarbetat. Det märktes att Ubuntu var "huvud-distributionen". Till ubuntus nackdelar hör ju egentligen bara utseendet. Det bruna defaultutseendet är ju inte så tilltalande men det är ju lätt att fixa. Bara att ladda ner nåt snyggt tema...
För att förklara vad jag menar med att kubuntu kändes buggit så har jag en liten lista på saker jag uppmärksammade under min testtid...
1. När kubuntu automonterade mitt usb-minne öppnades konqueror med sökvägen media:/sdi1 och det står:
"An error occurred while loading media:/sdi1:
The file or folder media:/sdi1 does not exist."
Den korrekta sökvägen är /media/usbdisk/. I ubuntu däremot dyker usbminnet upp på skrivbordet och nautilus öppnas och visar innehållet på usbminnet.
2. Av någon anledning lyckades jag inte spela en cd i kubuntu, vilket jag lyckades med i ubuntu.
3. I terminalen i kubuntu var "m":n för stora och gick över de andra bokstäverna...
4. Det finns säkert mer som jag inte kommer ihåg... :/
Observera att det var live-versionerna jag testade, så jag har ingen aning om det installerade kubuntu är bättre, vilket jag hoppas att någon på ubuntu-se.org ska kunna svara på... (är installerade kubuntu bättre?)
Vad jag däremot gillade med kubuntu som jag saknade i ubuntu var "Kontrollpanelen" med "Administrator Mode...", "Reset" och "Apply" knapparna. I ubuntu finns ingen kontrollpanelutan bara två menyer: en inställnings meny och en administratörs meny... dessutom så finns inte "Administrator Mode...", "Reset" och "Apply" knapparna utan oftast bara en "stäng" knapp. En annan sak som jag saknar är att man i nautilus inte kan skriva in sökvägen själv utan måste klicka sig genom mappstrukturerna, men om det är någon som vet ett sätt att skriva in sökvägar i nautilus, så skulle jag vilja veta hur...
För övrigt kändes den medföljade programvaran i ubuntu bättre än den som följer med i kubuntu.
Xubuntu har jag överhuvudtaget inte provat eftersom att det ännu inte finns någon live-cd, däremot har jag testat xfce, vilket jag verkligen gillade... om jag har förstått det rätt så tar xfce mindre system resurser än gnome och KDE. Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att KDE drar mer än gnome, eller är det så liten skillnad att det inte märks?
Själv valde jag ubuntu, av ovanstående anledningar... skulle jag ha valt annorlunda och i så fall varför eller var ubuntu det bästa valet och i så fall varför?
Sen har jag en annan fråga, som jag skulle vilja få svar på: ubuntu bygger ju på debian, så jag vill bara veta på vilket sätt ubuntu är bättre än debian? Vad har man förbättrat gentemot "vanliga debian"?
Det blev kanske lite mycket text, men för att göra det lite tydligare har jag valt att markera mina frågor som kursivt så att det syns vad jag vill ha svar på.