Codec pack

Sm00ce

Codec pack

Inlägg av Sm00ce »

Vet att detta ämne tagits up förut med standard svaret värkar vara att man ska låta Ubuntu ladda ned det åt en, vilket värkar vara hur lätt, bra och smart somhelst. Problemet är bara att jag inte har internet på min dator med Ubuntu (7.04).

Eftersom jag mestadels använder datorn som en media maskin hade jag tänkt köra GNU/Linux och Ubuntu såg mest lockande ut, dock fungerar inget utav dom media format jag har utan codecs. Försökt letat fram codec packs på internet med då jag är helt grön på GNU/Linux har jag ingen koll på hur man ska göra. Någon som kan ordna en direkt länk till något codec pack och en liten install instruktion?

Såg även att VLC fanns för Ubunto, fungerar det som för Windows (codecs redan inbyggda) ?  Även det försökte jag läsa mig fram till hur man skulle ladda ner men instruktionen var för att ladda hem och installera samtidigt. Jag måste ladda hem från jobbet och sedan installera när jag kommer hem.

Tackar på förhand,
Jesper
Okänd

SV: Codec pack

Inlägg av Okänd »

Jo det här med codecs är då en lite bökig historia pga
alla bolag som tar patent på sina codecs typ MS

Den här sidan förklarar varför det är så här och hur du installerar.

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/142

Lägg till/ta bort program  > Välj Alla tillgängliga program (högra hörnet) och
sök efter extras

Bocka i och OK så får de vanligaste codecsen, Java, Flash installerade.

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej och välkommen hos oss, Sm00ce !!  :) :) :)
Jag undrar om det i ditt fall inte vore bättre med Ubuntu Studio 7.04
som jag tror innehåller vad du behöver.

/Peter
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Little John skrev: Hej och välkommen hos oss, Sm00ce !!  :) :) :)
Jag undrar om det i ditt fall inte vore bättre med Ubuntu Studio 7.04
som jag tror innehåller vad du behöver.

/Peter
Jeep, skulle precis skriva det! :)
Sm00ce

Inlägg av Sm00ce »

Hej igen, tack för snabba svar och ett mycket vänligt bemötande.

Sprang ivrigt upp till burken när jag kom hem igår och skulle testa "Lägg till/ta bort program  > Välj Alla tillgängliga program (högra hörnet) och sök efter extras"

Det såg också ut som en jätte bra funktion.. men.. den kräver tillgång till internet. Känner mig lite handikappad utan internet måste jag erkänna och vi försöker ordna det men det lär ta ett tag (inget går snabbbt i Irland).

Med att jag använder datorn som media maskin menar jag att jag mest använder den för att lyssna på mp3 och kolla på divx/xvid, lite mpeg filmer med. Med andra ord så är jag inte i  en spelfas och kan börja avveckla sitt Windows beroende. Om Ubuntu Studio 7.04 är en helt egen dist har jag nog ingen möjlighet att skaffa det innom kort då företaget lackar om man laddar hem förstora filer, paserar man 50mb leker men med elden.

Om ni känner till någon media spelare med inbyggda codecs eller något codec pack man skulle kunna ladda hem hår på jobbet och ta hem till burken med Ubunto med USB minne så vore det underbart.

Tack på förhand,
Jesper
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ta hem här och kopiera kanske på skiva, usb memory eller nåt:
W32codecs
http://medibuntu.sos-sts.com/repo/pool/ ... 1_i386.deb

libdvdcss2
http://medibuntu.sos-sts.com/repo/pool/ ... 1_i386.deb

Sen är det bara att dubbelklicka på filerna hemma i datorn så installeras dem med GDebi

Edit: DVD versionen för ubuntu kanske innehåller alla codecs på skivan. Men är osäker för jag har inte använt DVD versionen.
Är nog inte aktuellt om du inte tankar stora filer från jobbet  :D
Senast redigerad av 1 TForsman, redigerad totalt 30 gånger.
Sm00ce

Inlägg av Sm00ce »

Båda 2 installerade men .mp3, .mpeg, .avi, .wma - Ingenting fungerar. Ser ut som om vi får internet ganska snart så jag kör XP tills dess.

Tack för era svar och att ni tog er tid.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Är inte det här en sånt tillfälle där ubuntu-dvdn kunde platsa? http://cdimage.ubuntu.com/dvd/current/ eller har jag helt fel?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Sm00ce

Inlägg av Sm00ce »

mjo, den har nämts tidigare också men drar jag hem den från jobbet kan det vara läge och leta nytt och dra hem den på ett irländskt internet cafe bör ta en månad.
Sm00ce

Inlägg av Sm00ce »

Gillar inte att ge upp  :)

Laddat hem "vlc-0.8.6b.tar.gz" nu och hoppas det ska lösa mina problem.

Det som oroar mig är för det första att det var för Linux (inte mer specificerat än så), kommer det att fungera?

Om detta bör fungera är det bara att dubbelklicka eller behöver man göra något i terminalen eller dyligt?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Sm00ce skrev: Laddat hem "vlc-0.8.6b.tar.gz" nu och hoppas det ska lösa mina problem.
Svar:
Det är koden till programmet du laddat hem... du kan kompilera den om du vill... men du kommer behöva ladda ner en del saker för att få kunna göra det, så det är ungefär lika krångligt återigen.

Svammel:
Du kan ta och ladda ner följande och ta med hem... och sedan installera genom dubbelklick, ta reda på vilka paket som saknas och sedan ladda ner de paketen. Krångligt som satan.

http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... 4_i386.deb

Ranting:
Om man vill ha nya paket är det internet som gäller, det är lite sorgligt att folk är bundna till att använda format de inte har egentlig tillåtelse(mer än som en ynnest) att använda och därför kan inte ubuntu skicka med dem direkt på skivan.

Bra tips:
Möjliga andra lsöningar: ta fram liveskivan där du har internet, kör med den och mounta en usb-sticka, kör sudo aptitude install vlc, när det är klart, kopiera ALLT från /var/cache/apt/archives till stickan, och sen går du hem och installerar dem genom dubbelklick... Du kommer behöva installera dem i lite olika ordning, ibland står det att du itne kan installera för att det saknas något dependency, då får du vänta med den och ta en annan tills allihop är installerade.

EDIT: strukturerade upp inlägget.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 31 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Sm00ce

Inlägg av Sm00ce »

Tjena igen.. det mesta är löst nu (skaffade internet  :) , 2 arbetsdagar från beställning till installation.. riktigt imponerande) Nu har jag installerat restricted extras (så mpeg och mp3 fungerar) samt VLC där jag kan se allt annat. Men finns det inget codec pack eller dyligt så man kan köra typ .avi i vanliga media spelaren?  Edit: Skippa denna fråga.. löst.. nästa behöver jag dock fortfarande hjälp med.

En annan fråga med.. Går det att välja VLC soms standard spelare för media filer, fanns inte med i listan och jag vågar inte pilla med "Command" grejjen..
Senast redigerad av 1 Sm00ce, redigerad totalt 5 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

högerklicka ---> egenskaper ----> öppna med
Sm00ce

Inlägg av Sm00ce »

testat det.. då kommer man till en lista med program, som inte innehåller VLC. Finns en bläddra knapp men jag har seriöst INGEN aning om hur man bäddrar sig fram till det, eller något annat, program. klickat runt i 15min igen nu utan att hittat något
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sm00ce skrev: testat det.. då kommer man till en lista med program, som inte innehåller VLC. Finns en bläddra knapp men jag har seriöst INGEN aning om hur man bäddrar sig fram till det, eller något annat, program. klickat runt i 15min igen nu utan att hittat något
bläddra till /usr/bin/wxvlc
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"