Hur spara Dns ändring permanent ??

Nova

Inlägg av Nova »

Hej

Till först , jag kör Ubuntu 6.06 , jag bor på Ã…land , antagligen därav mitt problem
med ett "annorlunda" Dns :| ?

När jag startar upp Ubuntu så lägger den in Dns 192.168.1.1 i Networking
och med den Dns adressen kommer jag inte ut på internet----

Alltså , jag ändrar Dns manuellt i Networking till 194.112.0.1 och nu
fungerar det att surfa ut på nätet :)

Men , kanske plötsligt så kommer Ubuntu och ändrar om Dns tillbaka till
192.168.1.1 igen , om inte annars så när jag startar om datorn :(

Hur sparar jag min manuella Dns inställning 194.112.0.1 permanent så inte Ubuntu
kommer åt att ändra tillbaka till "grundinställningen" igen ?

Jag är ingen expert på Linux så jag behöver ha ett lättfattligt råd av någon som begriper
sig på detta----

Mvh
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Problemet är att du använder dig av DHCP. DHCP hämtar automatiskt inställningar för IP, DNS och liknande saker, så att man bara ska behöva stoppa sladden i väggen och börja surfa. Så långt allt väl, men när de där små hemmaroutrarna har trasiga DNS:er uppstår det här problemet.

Till att börja med: skriv i en terminal sudo killall dhclient3. Det dödar dhcp-klienten, och du kommer nu att behålla samma DNS och IP tills du startar om datorn.

Gå sedan till System -> Administration -> Nätverk. Välj Ethernet-anslutning (eller vad det nu står på det gränssnittet som går till internet) och välj Egenskaper, och välj Statisk IP-adress för Konfiguration. IP-adress kan förmodligen vara allt från 192.168.1.2 till 192.168.1.254. Beroende på vilka IP-adresser din router delar ut via DHCP är olika adresser olika bra - du ska ha så liten risk som möjligt att orsaka IP-kollisioner, alltså att två datorer får samma IP-adress. Min erfarenhet säger mig att de flesta brukar dela ut på 2 eller 100 eller något sådant, så att välja 99 eller 199 eller liknande borde inte vara förenat med någon större risk. 2 eller 100 är alltså dumma val ;)

Subnätmask 255.255.255.0 och gateway-adress 192.168.1.1.

Tryck Ok. Se till att DNS:en är ändrad nu också. Nu borde det fungera.
Nova

Inlägg av Nova »

Ok

Tack för ett utförligt svar !

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"