Varför valde du Ubuntu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Varför valde du Ubuntu?

Inlägg av SakJur »

Kan bli ganska kul att se olika personers anledning...

För mig var det att en kompis visade Ubuntu för mig och efter 2 tester av Ubuntu hade jag det på min dator av någon anledning :P
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: Varför valde du Ubuntu?

Inlägg av Barre »

LTS..
Den största (faktiskt den enda ;)) anledningen till mitt Ubuntu liv är "Long-Term Support" för server versionen..

Inlägg av Okänd »

Barre skrev: LTS..
Den största (faktiskt den enda ;)) anledningen till mitt Ubuntu liv är "Long-Term Support" för server versionen..
Samma här  ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag antar att min anledning är lite nOObig men, jag hade tidigare provat på lite olika distar för att jag var nyfiken på linux, provade framför allt fedora, redhat och mandriva. Dock tyckte jag det var svårt så jag höll inte på så länge, sen en tid senare fick jag höra om ubuntu och att det skulle vara en bra dist för nybörjare. Så jag testade.

Det som gjorde att jag lyckades med ubuntu och inte med dem andra är helt klart detta forum, om jag inte hade kunnat komma hit och få hjälp med mina många gånger pinsamma problem (vi är alla lite pinsamma i början, jag är det fortfarande :P)... så för det vill jag tacka hela forumet och framför allt dem som fanns här då jag en gång i tiden började (det låter lite inbördes beundran, jag vet, men jag är väldigt tacksam)
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Av alla Linux jag provat så är Ubuntu den som funkar bäst (lättast) då jag vill göra samma sak som i Windows!  ;D  Bara mitt j**la TV-kort kunde funka också! ??? Har bild men inte ljud (bara brus). Synaptic med deb är klockrent. Wine funkar till *.exe så man känner sig inte handikappad.  8)
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Hade aldrig prövat Linux innan jag installerade Ubuntu (Tack vare en snäll medlem här som skickade skivor :) ). Hade väl läst lite om det under några år, men tyckt det var rörigt med hundratals olika distar. Föll för Ubuntu för att det var störst. Skall M$ på allvar utmanas krävs det faktiskt att två eller tre Linux-distar blir rejält stora. Energin som folk lägger ner kan inte spridas för mycket (söndra och härska .. etc).
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Efter en lång tid med Fedora Core, så var det en längre tid med Gentoo. Och just nu Ubuntu för att det är enkelt att installera om, har en hyffsad pakethanterare, och det installeras inte så mycket skräp. :)

Men just nu vet jag faktiskt inte... Debian testing lockar med ett hyffsat stabilt system, men ändå med nya paket, och inga fasta releaser.
Arch Linux ska jag nog testa ganska snart också. i686 optimerade paket. :)

Eller om jag ska ge mig på Gentoo igen.  8)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Länge så körde jag Red Hat, mest för att det var störst då och CD:n skickades med någon tidning (det här var på den förhistoriska tiden då man körde 14.4-modem eller möjligtvis 28.8-modem och betalade 10 öre per minut (kvällstid)). År 2004 stod jag med en ny bärbar och tillfälligt utan bredband, så då blev det en Mandrake-DVD från någon annan tidning.

Men jag har alltid hört goda ord om Debian och har velat prova det så länge jag använt Linux egentligen. Tyvärr släpper de ju inte nya utgåvor så ofta. Jag vall gärna ha nya program, men har ingen lust att köra unstable. Så när Ubuntu började bli stort tänkte jag att det är nog precis vad jag letat efter. Och det är absolut den bästa distributionen jag har testat hittills. Jag har fortfarande inte testat Debian, men det blir väl någon dag...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har kört Debian i 5 år fram till för ungefär ett år sedan när jag började ny anställning då jag bytte till först Breezy Badger och sen uppgraderade till Dapper Drake. Jag har alltid gillat pakethanteringssystemet som låter mig få upp ett system i drift på mycket kortare tid än de flesta andra distar. Det gör att jag slipper sitta i veckor och konfigurera mitt system. Istället kan jag fokusera på systemutveckling och -arkitektur, som är mitt huvudsakliga gebit nu.

Ojdå, jag har gått och blivit en användare. ;)
Användarvisningsbild
Faidros

Inlägg av Faidros »

Jag har letat efter något som passade mig, faktiskt sedan flera år. En totalkraschad liloboot (som gjorde att jag VARKEN kom åt linux eller windows) fick mig att skita i det under lång tid.

Ubuntu blev det faktist för att man fick hemskickade skivor. Att den hemskickade skivan låg på rätt plats vid rätt tid.. och att den sen visade sig överlägsen mot resten jag har provat.. tja.. ubuntu valde sig själv, kan man säga!
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

SakJur skrev: Kan bli ganska kul att se olika personers anledning...
Ny version var sjätte månad, hoary hedgehog verkade tufft och nytt, baserat på debian, trevlig irc-kanal och numera ett skojigt forum där folk pratar förbi varandra.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Jag valde inte Ubuntu, i första hand, jag valde bort Windows, jag valde linux, det blev Ubuntu.
Det gick bra, jag trivs. Det är nu 13 år sedan jag sålde min A4000, för första gången på 13 år känner jag att det är roligt och trivsamt med datorn, på det där extra speciella sättet.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Farsans kompis sysslade med Linux, kunde en äldre man så ska ja kunna tänkte ja. ;)
Prövade på det någon gång men tyckte allt verkade så omständigt.
Några månader senare (december 2006) läste ja igenom dokumentationen här på sidan och insåg att det var inte svårt, bara väldigt annorlunda, någon svordom blev det men nu älskar jag Linux! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Faidros

Inlägg av Faidros »

trixon skrev: Jag valde inte Ubuntu, i första hand, jag valde bort Windows, jag valde linux, det blev Ubuntu.
Det gick bra, jag trivs. Det är nu 13 år sedan jag sålde min A4000, för första gången på 13 år känner jag att det är roligt och trivsamt med datorn, på det där extra speciella sättet.
Det där känner jag igen. Helt underbart ju! HEMMA igen!

å om nån skriver här å har valt ubuntu för att de har hittat en skiva på ett bibliotek.. så blir jag LYCKLIG!
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
Användarvisningsbild
Jag hatar Snigel
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Jag hatar Snigel »

tja detta blir mitt första inlägg!!

jo jag installerade ubuntu för att jag e trött på winxp. o jag provade mandrake runt 98-99 men gav upp då jag inte fick igång internet!

men nu är det ju underbart, den ända gången jag bootar winxp är när jag ska spela battelfeild 2!
så nu kör jag bara ubuntu!!  men dety finns maaaasssor att lära
Okänd

Inlägg av Okänd »

jag såg Beryl på youtube (postade youtube länken under länkar förut)

Blev otroligt impad och kunde inte hålla mig ifrån, kollade upp vilka linux dis det fanns och vilka verkade vara lätt att hålla på med. Då blev det ubuntu.
Testade på opensuse före, fick inte ens igång trådlösa nätverkskortet. Då åkte den in på skrotsamlingen där alla skivor ligger :)

Annars har jag varit en windows användare med XP, nu finns inte ens NTFS/FAT system i denna data längre...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag hade kört Mandrake, och senare Mandriva, ett tag. Men till slut kändes det så instängt och konstigt, någon obeskrivbar känsla av att jag var fördummad och oförmögen att ta egna beslut. Så var jag ute och vandrade i Småland i Augusti, och med då var en som körde Ubuntu som sa att det var en trevlig dist med en väldigt vänlig och hjälpsam community. Så jag tänkte att jag har väl inte mycket att förlora på att testa, och sedan när jag kom hem så gick in på hemsidan för första gången, och läste det som stod. Och det kändes bara så rätt, så jag installerade. Och sedan, ja..

Jag fastnade, kort sagt. ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Einstein
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Einstein »

Gratis är gott! Förutom att det är skoj med Ubuntu så lättar det samvetet en aning om man inte har råd med windows. :)

Peace
fred och kärlek
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag började med Ubuntu av en ren slump.
Var nog på idg.se som dom skrev om Ubuntu. Jag testade att ladda ner live-cd:n och när jag bootade upp så blev jag stormförtjust. Har dock provat Linux för några år sedan och då var det bara en plåga (var Suse linux då).
Tydligen så har jag blivit förståndigare nu, eller nåt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Alla pratade gott om Ubuntu, det skulle vara enkelt och användarvänligt.
Vilket det var. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"