Problem med skärmupplösningen
Problem med skärmupplösningen
Tänkte ge Linux ett seriöst försök äntligen. Inte för att jag är missnöjd med Windows på något sätt, utan för att det kan vara bra att bredda sina kunskaper lite, plus att Chalmers faktiskt använder det, mest av det faktum att det är gratis.
Installera Ubuntu 7.04 på min laptop, vilket fungerade smärtfritt, med undantaget att skärmupplösningen är på 1024x768, något som är mindre kul förstås. När jag försöker ändra till skärmens maxupplösning som är 1280x800 (vilket finns som alternativ) får jag en normal yta mitt i skärmen som fungerar som vanligt, medan en tjock "ram" runt om blir diffust randig. Om man exempelvis klickar på en meny längst uppe till vänster kommer hela menyn fram (fortfarande randig), men bläddrar man bland alternativen blir allting läsbart och fint.
Finns det något enkelt sätt att fixa detta problem tro? Datorn jag har är en FujitsuSiemens Amilo M1425, grafikkortet är ATI Mobility Radeon 9700. Går det att lösa på ett smidigt sätt eller är det bara att inse att Linux kräver betydligt mer arbete att få igång fungerligt, än Windows gör?
Installera Ubuntu 7.04 på min laptop, vilket fungerade smärtfritt, med undantaget att skärmupplösningen är på 1024x768, något som är mindre kul förstås. När jag försöker ändra till skärmens maxupplösning som är 1280x800 (vilket finns som alternativ) får jag en normal yta mitt i skärmen som fungerar som vanligt, medan en tjock "ram" runt om blir diffust randig. Om man exempelvis klickar på en meny längst uppe till vänster kommer hela menyn fram (fortfarande randig), men bläddrar man bland alternativen blir allting läsbart och fint.
Finns det något enkelt sätt att fixa detta problem tro? Datorn jag har är en FujitsuSiemens Amilo M1425, grafikkortet är ATI Mobility Radeon 9700. Går det att lösa på ett smidigt sätt eller är det bara att inse att Linux kräver betydligt mer arbete att få igång fungerligt, än Windows gör?
SV: Problem med skärmupplösningen
Kolla här
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTe ... AmiloM1425
där står det går att fixa rätt skärmupplösning genom att rekonfigurera x-servern med kommandot
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
i ett terminalfönster.
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTe ... AmiloM1425
där står det går att fixa rätt skärmupplösning genom att rekonfigurera x-servern med kommandot
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
i ett terminalfönster.
Tack så mycket, ska testa så snart jag återställt min tidigare WinXP-partition till den nya partitionen. Återkommer om det inte fungerar.
En fråga angående NTFS-systemet: Kan man läsa/skriva filer till sin NTFS-partition med hjälp av NTFS-3G precis som från Windows? Vore ju oerhört smidigt om man kom åt sina nedladdade filer från båda OS. Även om det står att det är en stabil release, finns det några direkta risker att man kan korruptera filer genom vanlig läsning/skrivning om man mixar OS ofta?
En fråga angående NTFS-systemet: Kan man läsa/skriva filer till sin NTFS-partition med hjälp av NTFS-3G precis som från Windows? Vore ju oerhört smidigt om man kom åt sina nedladdade filer från båda OS. Även om det står att det är en stabil release, finns det några direkta risker att man kan korruptera filer genom vanlig läsning/skrivning om man mixar OS ofta?
- DeepThought
Hejsan mysticum, och välkommen till Ubuntu-se!mysticum skrev: En fråga angående NTFS-systemet: Kan man läsa/skriva filer till sin NTFS-partition med hjälp av NTFS-3G precis som från Windows? Vore ju oerhört smidigt om man kom åt sina nedladdade filer från båda OS. Även om det står att det är en stabil release, finns det några direkta risker att man kan korruptera filer genom vanlig läsning/skrivning om man mixar OS ofta?
Jag kan inte minnas att jag hört om något fall (sedan det blev stabilt iallafall) där användning av NTFS-3g ställt till det bland filerna. Men om du har några filer som är väldigt viktiga och du är lite orolig så kan det ju inte skada att ta backup (det gör det väl inte ändå, om man nu har väldigt viktiga filer

Sedan så är jag inte så säker på att Chalmers använder linux för att det är gratis. Det körs ju trots allt Red Hat Enterprise, som ju inte är en gratis-distribution. Jag har inte forskat närmare i varför, men det finns ju även andra saker som gör att det är betydligt smidigare att köra linux. Dessutom skall man väl ha klart för sig att det körs ganska många olika operativsystem och plattformar inom Chalmers..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tack så mycket!Hejsan mysticum, och välkommen till Ubuntu-se!
Måhända, jag är bara bitter eftersom jag länge varit MS-fantastSedan så är jag inte så säker på att Chalmers använder linux för att det är gratis. Det körs ju trots allt Red Hat Enterprise, som ju inte är en gratis-distribution. Jag har inte forskat närmare i varför, men det finns ju även andra saker som gör att det är betydligt smidigare att köra linux. Dessutom skall man väl ha klart för sig att det körs ganska många olika operativsystem och plattformar inom Chalmers.

Nu fick jag igång skärmen med rätt upplösning i alla fall, även om det var betydligt krångligare än väntat. Fick svara på massvis med obehagliga frågor genom konfigurationsprogrammet, men nu fungerar det i alla fall. Tycker dock det krävde löjligt mycket bökande för en sån simpel sak, och hade det inte varit för att jag tentaflyktar hade jag nog givit upp tidigare. Nu ska jag försöka installera NTFS-3G, och vem vet, kanske lyckas jag installera fler applikationer också.
Nästa problem: Ville fixa dual-boot enligt guiden (http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/176), men första kommandot fungerar inte. När jag försöker "sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_backup" får jag meddelandet "sudo: timestamp too far in the future: May 27 21:23:42 2007".
Jo det är väl jag som är skyldig till den manualen.... 
Vad är klockan i din burk.....
Eller hade du totalknas när du installerade med hur tiderna "stämplades".
Kolla även i Systemloggarna om nåt ser skumt ut. Meny System>Administration>Systemlogg

Vad är klockan i din burk.....

Eller hade du totalknas när du installerade med hur tiderna "stämplades".
Kolla även i Systemloggarna om nåt ser skumt ut. Meny System>Administration>Systemlogg
Tiden är rätt nu och ska ha varit rätt under installationen. Testade en del tips från diverse forum, det som verkar ha hjälpt oftast är omstart, vilket jag testar just nu.
Har fått installerat lite saker, förvånandsvärt smidigt faktiskt. Undrar dock hur jag uppdaterar befintliga applikationer, t ex Gaim. Finns det något smidigt sätt för att göra detta?
Har fått installerat lite saker, förvånandsvärt smidigt faktiskt. Undrar dock hur jag uppdaterar befintliga applikationer, t ex Gaim. Finns det något smidigt sätt för att göra detta?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det där är otroligt irriterande, har hänt mig några gånger vid nyinstallation, jag antar att det har att göra med att man kört sudo, och sedan har datorklockan uppdaterats med ntp till vad klockan egentligen är, och plötsligt så har sudo's lilla "timestamp" kommit frammåt i tiden. Och för att försäkra sig om att du inte fuskat (försökt bryta dig förbi sudo) så tillåts inte dina sudo kommandon. Det ska finnas något sätt att helt enkelt få sudo att glömma timestampen (och därför kräva av dig lösenordet igen). Jag brukar vänta till klockan blivit kommit förbi timestamp, eftersom omstart tydligen inte varit tillräckligtmysticum skrev:"sudo: timestamp too far in the future: May 27 21:23:42 2007".

Så efter halv tio så återgår allt till hur det ska vara.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kör sudo -k för att nollställa.
"sudo -k" fungerade inte för mig, testade det tidigare. Omstart hjälpte dock.
De enda problemen jag har för tillfället är:
- Hur uppdatera programvaror på ett smidigt sätt?
- Installerade NTFS-3G, men det går inte att bocka i interna enheter.
- Körde dual-boot-konfigurering enligt guiden (fast med hd0,1 istället eftersom Ubuntu ligger på hd0,0), men det går inte att starta något från mitt "Windows-alternativ".
De enda problemen jag har för tillfället är:
- Hur uppdatera programvaror på ett smidigt sätt?
- Installerade NTFS-3G, men det går inte att bocka i interna enheter.
- Körde dual-boot-konfigurering enligt guiden (fast med hd0,1 istället eftersom Ubuntu ligger på hd0,0), men det går inte att starta något från mitt "Windows-alternativ".
Finns det något verktyg i Ubuntu för att hantera partitioner? När jag installerade valde jag att ha tre partitioner; en för Linux, en swap och en för Windows.
Efter detta återställde jag min tidigare partition till den Windows-partitionen med TrueImage, vilket fungerade fint. Trodde jag.
När jag öppnar Disk Usage Analyzer i Ubuntu kan jag se hela min "Windows-parition" (som återställdes från backupen) i /windows. Hur är detta möjligt när jag skapade tre partitioner? Disk Usage Analyzer visar allting som om det vore en och samma partition på totalt 72,5 Gb?
Efter detta återställde jag min tidigare partition till den Windows-partitionen med TrueImage, vilket fungerade fint. Trodde jag.
När jag öppnar Disk Usage Analyzer i Ubuntu kan jag se hela min "Windows-parition" (som återställdes från backupen) i /windows. Hur är detta möjligt när jag skapade tre partitioner? Disk Usage Analyzer visar allting som om det vore en och samma partition på totalt 72,5 Gb?
-
Under Linux och övriga Unix:ar så ligger allting någonstans under /. Informationen kan ligga på olika hårddiskar, olika partitioner eller i olika världsdelar om du monterar över nätverket. Så /windows ligger alldeles säkert på en egen partition. Kör kommandot mount för att lista alla monteringar.
Installera gparted (Gnome partition editor) för att ändra på partitioner. Kolla också vad din Windows-partition heter så att du kan ändra (hd0,1) till rätt värde. (hd0,1) motsvarar /dev/hda2 har jag för mig, det är lite förvirrande med olika beteckningar.
Installera gparted (Gnome partition editor) för att ändra på partitioner. Kolla också vad din Windows-partition heter så att du kan ändra (hd0,1) till rätt värde. (hd0,1) motsvarar /dev/hda2 har jag för mig, det är lite förvirrande med olika beteckningar.
- DeepThought
Partitionerna visas inte på samma sätt i Ubuntu som i Windows. Diskanvändningsanalysatorn verkar visa monterade partitioner, som således finns under /, och därför kan det se ut som att det är en enda stor hårddisk. Men i Ubuntu måste man skilja på en partition och en monteringspunkt. Partitioner heter saker i stil med /dev/sda1, och monteringspunkter saker i stil med /media/windows eller /home (många har en separat /home-partition för att slippa bli av med inställnigar och filer vid ominstallation av systemet).
Om du vill se hur din(a) hårddisk(ar) ser ut finns det fenomenala kommandot sudo fdisk -l som visar alla dina diskar och partitioner. Sedan finns den en bra grafisk partitionseditor som heter GParted (Gnome partition editor) som finns att hämta med pakethanteraren (Synaptic, apt-get, Lägg till/Ta bort etc.).
Bra att känna till är också att alla dina enheter ligger i /dev/ (devices) och att hårddiskarna heter saker i stil med /dev/hda, /dev/sda. Har man flera hårddiskar blir det då /dev/sdb och sedan är partitionerna namnet på hårddisken följt av en siffra så här: /dev/sda1.
EDIT: Nu blev det lite dubbel information...
Om du vill se hur din(a) hårddisk(ar) ser ut finns det fenomenala kommandot sudo fdisk -l som visar alla dina diskar och partitioner. Sedan finns den en bra grafisk partitionseditor som heter GParted (Gnome partition editor) som finns att hämta med pakethanteraren (Synaptic, apt-get, Lägg till/Ta bort etc.).
Bra att känna till är också att alla dina enheter ligger i /dev/ (devices) och att hårddiskarna heter saker i stil med /dev/hda, /dev/sda. Har man flera hårddiskar blir det då /dev/sdb och sedan är partitionerna namnet på hårddisken följt av en siffra så här: /dev/sda1.
EDIT: Nu blev det lite dubbel information...

Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 27 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Gaim har bytt namn till Pidgin som inte finns i Ubuntus förråd men hos Getdeb.mysticum skrev: Har fått installerat lite saker, förvånandsvärt smidigt faktiskt. Undrar dock hur jag uppdaterar befintliga applikationer, t ex Gaim. Finns det något smidigt sätt för att göra detta?
Gaim tillhör ju kärnapplikationerna så då kan det ta tid.
http://www.getdeb.net/ till vänster "Top downloads". en debfil laddar du då bara ner och dubbelklickar igång "gdebi" som är Debians installer eller väljer direkt att öppna med gdebi.
Så här hanteras då installationer av program eller paket som det är frågan om i Ubuntu.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/198
Undvik strulande tar.gz filer och bli lite varm i kläderna istället...

Tack så mycket för alla svar (jag lär återkomma med fler problem
)!
Underlättar något otroligt att få hjälp att komma igång. Förra gången jag försökte använda Linux (många år sedan) var det ofta svårt att hitta bra guider och annat för Linux (då Red-Hat som jag testade).
Ska göra om partitionerna på den stationära datorn och installera Ubuntu även där. Spelar inte lika mycket spel längre, varför det kan vara högintressant att titta på Ubuntu som sitt main-OS.

Underlättar något otroligt att få hjälp att komma igång. Förra gången jag försökte använda Linux (många år sedan) var det ofta svårt att hitta bra guider och annat för Linux (då Red-Hat som jag testade).
Ska göra om partitionerna på den stationära datorn och installera Ubuntu även där. Spelar inte lika mycket spel längre, varför det kan vara högintressant att titta på Ubuntu som sitt main-OS.
Än en gång tack för all hjälp.
Har dock problem att få igång min Windows-boot. fdisk visar den som /dev/sda3 och jag får inte ut så mycket mer information av GParted, förutom att det står boot under flags-kolumnen. Hur ändra i menu.lst för att jag ska kunna boota korrekt från partitionen?
Har dock problem att få igång min Windows-boot. fdisk visar den som /dev/sda3 och jag får inte ut så mycket mer information av GParted, förutom att det står boot under flags-kolumnen. Hur ändra i menu.lst för att jag ska kunna boota korrekt från partitionen?
Om du kollar den här är det då default värdet som styr detta.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/176
2 är då Windowspartitionen.
Kommer du åt partitionen mha NTFS helst då NTFS-3G ? beskrivs här.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/159
Sedan kan det ha blivit nåt knsas så att en grub uppdateringen behövs
sudo update-grub från terminalen ev via Liveskivan.

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/176
2 är då Windowspartitionen.
Kommer du åt partitionen mha NTFS helst då NTFS-3G ? beskrivs här.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/159
Sedan kan det ha blivit nåt knsas så att en grub uppdateringen behövs
sudo update-grub från terminalen ev via Liveskivan.

-
/dev/sda3 motsvarar (hd0,2) så någonting sådant här borde fungera:
Kod: Markera allt
title Windows
rootnoverify (hd0,2)
makeactive
chainloader +1
Default-värdet är väl av mindre vikt eftersom jag ändå väljer mitt val i menyn?
Kommer inte åt den genom NTFS-3G, men så är det också en FAT32-partition eftersom man inte kunde göra NTFS direkt i Ubuntus installationsprogram.
Kommer inte åt den genom NTFS-3G, men så är det också en FAT32-partition eftersom man inte kunde göra NTFS direkt i Ubuntus installationsprogram.