Stoffepojken has left the building

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Stoffepojken has left the building

Inlägg av Okänd »

http://www.stoffepojken.se/blog/?p=81

Tack för min tid här. Det finns många här som brinner för öppen källkod och som jag tror kommer bidra mycket till gemenskapen i framtiden. Jag har haft mycket glädje av tiden här och önskar Ubuntu och dess svenska avdelning lycka till i framtiden.

Min förhoppning är att Ubuntu och Ubuntu Sverige väljer den öppna vägen. GPL är framtiden. Det kommer att utvecklas drivrutiner med öppen källkod även för grafikkort. Låt inte någon förvirrad dokumentationsansvarig ge er ideer som förhindrar er att bidra till det.

Vi ses i gemenskapen  :)
Okänd

SV: Stoffepojken has left the building

Inlägg av Okänd »

Men, hallå?  :o

Är det verkligen så?
Jag har blivit ombedd av Ubuntu Sveriges dokumentationsansvarige att lämna deras lilla gemenskap. Jag tror jag ska följa den rekommendationen.
Erhmmm, vart är vi på väg?

Trist att du lämnar oss stoffepojken, ha det bra därute och på återseende!!
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Vad trevligt att du lämnade oss. Inte för att jag har något emot dig utan mest att jag tycker att fanatiker utan insikt nog att se att ibland måste man kompromissa lite är extremt jobbiga.

Sedan att det släcktet är helt totalt omöjligt att resonera med hjälper inte heller.

Lycka till i livet och med ditt missionerande för sämre fungerande datorer och ett sämre nöjesliv. Till viss del håller jag med dig, Men det finns en gräns.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så det finns inte plats för oliktänkande härinne menar du?
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Bobcat skrev: Så det finns inte plats för oliktänkande härinne menar du?
Jo det finns det, Men dom måste vara berädda att föra en diskusion och kunna inse att deras väg inte är något som alla andra är redo eller ens intresserade att följa.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Smygis skrev: Vad trevligt att du lämnade oss. Inte för att jag har något emot dig utan mest att jag tycker att fanatiker utan insikt nog att se att ibland måste man kompromissa lite är extremt jobbiga.

Sedan att det släcktet är helt totalt omöjligt att resonera med hjälper inte heller.

Lycka till i livet och med ditt missionerande för sämre fungerande datorer och ett sämre nöjesliv. Till viss del håller jag med dig, Men det finns en gräns.
Vad? Det var det otrevligaste jag har läst på länga här... Det är inte det minsta konstruktivt och leder inte det minsta frammåt. Tycker att du kunde ha låtit bli att kommentera.

Hoppas att man slipper läsa sådant här mer.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Okänd

Inlägg av Okänd »

mcNisse skrev:
Smygis skrev: Vad trevligt att du lämnade oss. Inte för att jag har något emot dig utan mest att jag tycker att fanatiker utan insikt nog att se att ibland måste man kompromissa lite är extremt jobbiga.

Vad? Det var det otrevligaste jag har läst på länga här... Det är inte det minsta konstruktivt och leder inte det minsta frammåt. Tycker att du kunde ha låtit bli att kommentera.

Word!
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Bobcat skrev:
mcNisse skrev:

Word!
Kanske att jag inte är den mest trevliga människan här på jorden, Men jag säger vad jag tycker.
Och klarar man inte att hålla en diskusion om sina ideal utan att börja förolämpa folk så tycker jag inte att man bore delta i den diskusionen.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

∓quot;stoffepojken"\ skrev:[...]Om man tycker att det inte producerats något av värde med öppen källkod de senaste 10 åren så förstår jag inte varför man överhuvudtaget använder GNU/Linux.  [...] Jag ser det som mycket märkligt att Ubuntu Sverige har en stängd källkod fundamentalist som dokumentationsansvarig. Det går emot allt vad Ubuntu står för och jag tror att det kommer påverka Ubuntus utveckling i Sverige negativt.[...]
Nu har ingen här inne påstått det första* och att påstå att användare som vill ha möjligheten att använda stängd källkod ska få göra det om de vill är inte direkt fundamentalistiskt. Du blandar som vanligt ihop korten. Att Mark Shuttleworth funderar på en helt gnu-baserad variant av ubuntu kanske kan ses som att din syn på vad ubuntu står för inte direkt återspeglas hos utvecklarna (dvs de som smäller ihop ubuntu till ubuntu, från debian och andra kodbaser).
Bobcat skrev: Är det verkligen så?
Jag har blivit ombedd av Ubuntu Sveriges dokumentationsansvarige att lämna deras lilla gemenskap. Jag tror jag ska följa den rekommendationen.

Med tanke på stoffepojkens tidigare historia att misstolka (vilket jag först trodde var avsiktligt) argumentation så kan man tills vidare anta att han möjligtvis kan ha gjort det den här gången oxå.
Bobcat skrev: Trist att du lämnar oss stoffepojken, ha det bra därute och på återseende!!
Det håller jag med om, jag har ibland irriterat mig på stoffepojkens ovilja att läsa de inlägg han svarar på (främst de gångerna (den gången?) det har hänt mig givetvis), men stoffepojken har tillfört ubuntu-se mer än vad jag har gjort och han har många bra poänger. Jag kommer sakna honom.
Smygis skrev: Vad trevligt att du lämnade oss.
Det där är fullkomligt onödigt.

* Det som sades om tio år hade väl med att linux inte lyckats sälja in sig till folk på den skala som vi alla anser att det borde, vilket många kan tänka sig bero på avsaktnaden av enkla möjligheter att få översikt över de olika möjligheter man har. Till exempel anser många att det är lättare att använda "lägg till/ta bort" och se vilka program som kan lösa deras problem, även om somliga av oss har kommit till insikt över hur bra aptitude är för att söka och hantera våra paket.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 27 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Gunne
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Min förhoppning är att Ubuntu och Ubuntu Sverige väljer den öppna vägen.
Ubuntu har redan ifrån början valt den öppna vägen. Att något annat skulle vara fallet kan i varjefall jag inte läsa ut någonstans.

Däremot tycker jag nog lite, och som jag fått uppfattningen utifrån vad jag sett du skrivit, att du vill göra stigen som Ubuntu använder sig av under färden alldeles för smal. Om stigen görs för smal så är det inte säkert att stigen ens en gång är framkomlig. Därför är det en avvägningsfråga som måste göras - det vill säga hur 'bred eller smal' - stigen skall göras för att den skall vara optimal för att nå målet man har.

Hoppas du förstår andemeningen.
Bästa hälsningar,
Gunne
Okänd

Inlägg av Okänd »

Helt fel plats för att argumentera kring detta.

"Gutsys Idea pool" passar nog bättre.

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=253

Nu kan man då ha höga ideal men det öppnar enbart för
distributioner som Linux Mint samt tex Extons distributioner.

För Gutsy så diskuteras det då en eventuell helt ren GNU utgåva
och en fortsättning på en polerad Feisty +1.

Nu faller hårdvarumogulerna en efter en och senast är då Intel och
Ubuntus samarbete kring bärbara anordningar

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6634195.stm

Med ännu fler användare så kommer det med säkerhet att hända mycket mer...

:)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bobcat skrev: Så det finns inte plats för oliktänkande härinne menar du?
Jo, definitivt,  men problemet är att en del oliktänkande själva har väldigt svårt att acceptera att andra tänker olika än de själva, och då blir läget ohållbart i längden.

Ändå är det förstås tråkigt när någon ger sig iväg härifrån.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja blir man ombedd att ge sig härifrån av någon med "uppdrag" så skulle man nog bli rejält sur och följa den rekommendationen.
Trill

Inlägg av Trill »

plun skrev: Helt fel plats för att argumentera kring detta.

"Gutsys Idea pool" passar nog bättre.

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=253

Nu kan man då ha höga ideal men det öppnar enbart för
distributioner som Linux Mint samt tex Extons distributioner.

För Gutsy så diskuteras det då en eventuell helt ren GNU utgåva
och en fortsättning på en polerad Feisty +1.

Nu faller hårdvarumogulerna en efter en och senast är då Intel och
Ubuntus samarbete kring bärbara anordningar

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6634195.stm

Med ännu fler användare så kommer det med säkerhet att hända mycket mer...

Jag fattar ingenting av det där. Intel och Ubuntu?
Gutsy Idea Pool?

Det här har med Ubuntu-se att göra och inte något internationellt Gutsy ställe.

Dessutom är Debian inte heller helt fritt, iallafall inte enligt Stallmans fyra friheter.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bobcat skrev: Ja blir man ombedd att ge sig härifrån av någon med "uppdrag" så skulle man nog bli rejält sur och följa den rekommendationen.
I ock för sig ingår inte "hiring and firing" i dokumentationsansvarigas uppgifter, men efter de påhopp jag sett (varav en del inte kan citeras) fattar jag att vem som helst av oss skulle kunna bli förbannad och be honom att dra till något varmare ställe.  Exakt vad som hänt och sagts vet jag dock inte.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Trill skrev: Jag fattar ingenting av det där. Intel och Ubuntu?
Gutsy Idea Pool?

Dessutom är Debian inte heller helt fritt, iallafall inte enligt Stallmans fyra friheter.
Huruvida ubuntu ska tillhandahålla ofria drivrutiner samt möjligheter att använda ofria drivrutiner (ati, nvidea, ndiswrapper osv) har väl att göra med intel, ubuntu, gutsy idea pool att göra? Det är vad som föranlett diskussionen, och ett positivt ställningstagande till dessa (för att bli tillräckligt många) har blivit att vara "'stängd källkods'-fundamentalist".

Det är lättare att säga, vi är många och vi vill ha öppen källkod än att säga, vi är få och vi kräver öppen källkod. För att få fler användare är det lättare att säga "det kommer funka på ditt system" än att säga "du måste sälja lite av din hårdvara och köpa annan, för att det ska funka". Det har varit en del av upptakten till diskussionen.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Liknande saker har hänt tidigare och kommer oundvikligen hända igen. Att någon användare inte kan acceptera att personer med uppdrag har en åsikt som strider mot deras (jag förstår förståss användaren för det lämnar denne att känna sig ganska maktlös). Dock tycker jag att en användare måste kunna se förbi en annan användares uppdrag och inse att detta inte gör den till en mer inflytelserik person i teorin (även om det förstås är så i praktiken)

I vilket fall som hällst är det bara att acceptera att det inte alltid fungerar så bra, och det bästa man kan göra är att se över det egna beteendet för att försäkra sig om att man inte gjort något man inte borde, och om man gjort det dra lärdom av det hela.

Jag ska erkänna att jag hamnade i blåsväder en gång nä jag hade uppdrag här i forumet (vissa av er minns kanske insidenten), jag agerade kanske inte helt korrekt, men i slutändan så anser jag att jag fick fram vad jag ville ha sagt, jag bad om ursäkt för det jag gjort fel och jag drog lärdom om hur man skulle kunnat hantera situationen bättre.

nu har jag dragit en lång historia om kanske ingenting... men det blir så ibland :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hmm, med risk att jag missuppfattat eller missat något, men jag har inte sett att stoffepojken blivit uppmanad att lämna ubuntu-se, inte i något forums-inlägg i vart fall. Däremot så såg jag en uppmaning om att diskutera debian i debians forum, kanske detta har missuppfattats?

Hur som helst så är det tråkigt när någon lämnar och jag skulle gärna se stoffepjken komma tillbaka. Inte för att jag håller med hans åsikter, utan för att jag tycker att alla åsikter är viktiga och att alla ska ha möjlighet att kunna vädra dom. Trist när någon väljer att stå utanför, men vi kan ju inte tvinga medlemmar att stanna kvar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trill skrev: Jag fattar ingenting av det där. Intel och Ubuntu?
Gutsy Idea Pool?

Jo nu diskuteras allt det här i just Gutsys utvecklingsforum.

Där kan man då påverka, skapa opinion samt dra slutsatser över
hur den allmänna opinionen är för olika funktioner.

Man skriver sedan en sk Blueprint i Launchpad över att man vill ändra på något.
Sen jobbar då gemenskapen med frågorna.

--------------------------------

Sen håller jag till 100% med på Mark Shuttleworths teorier samt hur man ska
kunna besegra the bug No1". 

Jag läser regelbundet hans egen blog:

http://www.markshuttleworth.com/

Jag inser till fullo hans syn på att det finns en verklighet att ta hänsyn till.

Plus en bedrövlig, katastrofal historia angående Linuxanvändningen.

------------------------------------------------

Angående Stoffepojken så  duckade jag för ett flertal av hans förlämpningar om
man läser trådarna.

Han löpte totalt amok när jag postade Mark S visioner om 3D desktop i Ubuntu 7.10

Dvs det här som IDG skrev:

http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.108851

----------------------------------------------

Sen av en händelse så "lurkade" jag Exailes IRC när en Mandriva utvecklare kom infarande
och gormade och skrek över livets prövningar....

Han slutade med   "I hate Ubuntu"....  sen stack han så visst har många det jobbigt nu
med alla prövningar.

Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 27 gånger.
Gunne
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Sen håller jag till 100% med på Mark Shuttleworths teorier samt hur man ska kunna besegra the bug No1".
Han ger i vartfall ett intryck av att vara mycket klarsynt och tänker efter innan han uttalar sig. Hans direkta motsats som person är väl han Ballmer som aldrig verkar tänka efter innan han yttrar sig.  ;)
Bästa hälsningar,
Gunne
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"