Hej!
Vad ska man skriva i terminalen i Ubuntu för att kolla hur många kommandon man har skrivit sammanlagt?
Tack på förhand!
Kolla hur många kommandon man gjort?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Kolla hur många kommandon man gjort?
Man kan köra "ws -l ~/.bash_history" för att räkna raderna i den filen, men den blir normalt aldrig längre än 500 rader. Eller kör:
för att visa radnummer vid varje prompt.
Kod: Markera allt
PS1="\# \u@\h:\w\$ "
Jag var lite otydlig, jag menade hur många kommandon man gjort sammanlagt under tiden som man haft Ubuntu, det ska tydligen gå eftersom min lärare skrev in någon förra veckan.Lars skrev: Man kan köra "ws -l ~/.bash_history" för att räkna raderna i den filen, men den blir normalt aldrig längre än 500 rader. Eller kör:för att visa radnummer vid varje prompt.Kod: Markera allt
PS1="\# \u@\h:\w\$ "
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Låter ganska orimligt att alla kommandon man knappat in skulle lagras någonstans
Men precis som Lars uppmärksammade så sparas väl en sisådär 500 kommandon i ~./bash_history..

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Menar du inte "wc -l"? Jag hittade i alla fall inte någon man-sida för ws och "wc -l" räknar antalet rader.Lars skrev: Man kan köra "ws -l ~/.bash_history" för att räkna raderna i den filen, men den blir normalt aldrig längre än 500 rader.
...
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jo, naturligtvis, tackChristian Johansson skrev: Menar du inte "wc -l"? Jag hittade i alla fall inte någon man-sida för ws och "wc -l" räknar antalet rader.