De 10 nybörjardokumenten och andra roliga historier

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

De 10 nybörjardokumenten och andra roliga historier

Inlägg av Okänd »

Jag knoppar av diskussionen från http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9874.0.html eftersom jag är en av dem som spårat ur från originalämnet, men det är ändå viktigt.
Så länge vi har ett antal mer skickliga användare som tjuskalligt ska sprida
sina krångelmetoder så tvättar man inte bort nördstämpeln.

Efter en installation så är det ett 10 tal funktioner som de allra flesta behöver.

Dessa ska på med enklaste metoder så att en användare direkt ser lyftet isf
att "tjöta" i långa trådar i ett forum.

Klarar man av det här så blir ryktet ett helt annat för Ubuntu.

Men nu vill inte vissa inse att det är så här....  8)

Det är trevligt med en massa användare som inte kan ansluta
sin NTFS partiton  osv.....  :-\

Lägg till/ ta bort program är för enkelt.....  ;D
Som vanligt kastar upphovsmannen till citatet vilda och förtäckta anklagelser runt sig som är helt omöjliga att ta ställning till eller ta åt sig av. Men efter upprepad vädjan att specificera sig skriver han fortfarande svepande generaliseringar som inte kan bemötas.

Men strunt i det, det får stå för honom. Vad jag vill bemöta är de tiotal funktioner som hänvisas till. Månne är det läken nedan som avses med dessa vanliga tio funktioner:

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/173

Vad som genast kan observeras av länken ovan är:
  • Den finns i ett drupal-CMS
  • Den har nodnummer 173
Vad som inte kan observeras av länken ovan är bland annat:
  • Vad den hänvisar till
  • I vilken nivå av strukturen den ligger
De tiotal funktioner som "de allra flesta behöver" finns således dokumenterade. Dessa kan finnas genom att klicka på
Ändå ställs många frågor i forumet vars svar kan finnas i dessa dokument. Varför är det då så?

Forummedlemmarna plun och Little John är med rätta stolta över sökfunktionen i drupal, eftersom denna är träffsäker och lättanvänd. Själv ser jag det som ett misslyckande i site-strukturen om sökfunktionen måste användas i tid och otid. Den ska bara behöva användas i undantagsfall.

Att inte användarna kan ta till sig de nödvändiga dokumenten, kan bero på flera saker:
  • ologisk struktur på webplatsen, att de inte hittar
  • intetsägande länk, att användaren inte "vågar" klicka på hänvisningar till den
  • för "hög" nivå på informationen
  • undermålig pedagogik
  • dålig översättning
  • för lite "reklam" för dokumenten
Ett personligt intryck är att det bara är plun och Little John som har dokumenten på sina fem fingrar gällande placering och innehåll, eftersom de har lagt upp dokumenten i strukturen. plun har deklarerat att han aldrig lägger länkar på minnet och att det således är onödigt med lätt läsbara länkar istället för ?q=node/[nummer] varianten. Dessutom verkar alla andra åsikter enligt honom vara löjliga och helt onödiga.

Dock tror jag att det är viktigt för genomslagskraften för hänvisad dokumentation att det är logiska namn istället för nummer, eftersom dessa enklare koms ihåg av oinitierade medlemmar. Jämför att surfa med DNS påslaget kontra att surfa på rena IP-nummer. I dagsläget upplever jag att det bara är plun som hänvisar till dokumenten som finns i drupal, eftersom ingen annan orkar leta efter dem varje gång då numren inte kan erinras.

Det borde således vara standard och inte bara ett alternativ med läsbara länkar.

Vidare bör strukturen på dokumentationen och menyerna ses över och kompletteras där man finner det lämpligt. Som exempel kan nämnas två vänner till mig som letade efter en länk till forumet på http://ubuntu-se.org/drupal på en skärm med upplösningen 1024x768 bildpunkter. Där återfinns forumlänken utanför den först läsbara skärmytan, vilket gjorde att de letade i Support-menyn och frustrerades när de inte hittade en länk till forumet där. De frågade då mig, båda två oberoende av varandra, eftersom jag fanns tillgänglig vid dessa tillfällen. Nu är detta i sig kanske inget stort problem, men om site-strukturen upplevs som ostrukturerad i fler fall än detta kan det leda till svårigheter för nya användare.

Hur tycker ni att informationen skall struktureras på bästa möjliga sätt? Det viktiga i sammanhanget är inte endast forumdelen utan den samlade portalen som återfinns på http://ubuntu-se.org

En del anser säkert att jag borde ha postat detta i hemsidans forumdel, men jag tycker att det är såpass viktiga saker att det inte borde undanskuffas dit. Flytta ämnet den som vill.
Okänd

SV: De 10 nybörjardokumenten och andra roliga historier

Inlägg av Okänd »

Jag vill påpeka följande:

1. Det finns en innehållsförteckning som t.o.m är alfabetiskt.( så mycket om ostrukturerat innehåll)

2. ubuntu-se.org/skrivbord/installera_tillägg/installera_Beryl_on_Feisty_Fawn_7.04_hjälp_av_terminalen. Detta är en full path länk, som är ju hur lätt som helst att komma ihåg.

Allt annat angående dåliga översättningar kan du ta hand om själv istället för att bara kritisera.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Till att börja med är Plun inte lämplig som dokumentationsansvarig. han är en funtamentalist. I övrigt håller jag med föregående talare.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det finns en sökfunktion, det finnes ett register (hur hittar man det förresten?).

Ändå kvarstår en hel massa länkar som pekar vidare utrikes fast jag tror mig veta att vi har eget relevant innehåll -- eller borde kunna översätta. Ni har gjort ett kanonarbete, men står man på förstasidan kan man inte räkna ut var det finns även om man vet att informationen finns.

Om man då är total nybörjare, är jag övertygad om att man missar mycket av det nyttiga och trevliga som finns här. Om vi inte hittar här själva, hur ska vi kunna begära att nybörjarna och de nyfikna gör det.

LJ gör sig lite löjlig över begripliga länkar, men det går att formulera sig kortare: ubuntu-se.org/skrivbord/installera_tillägg/704/beryl_cmd. Tror dessutom att sökmotorerna funkar bättre om man har begripliga länkar, men där kan jag ha fel.

Stoffepojken:
Undvik personliga påhopp. Kritisera gärna det han och vi andra gör fel (eller underlåter att göra) men hoppa inte på folk med luddiga misstänkliggöranden.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Little John skrev: Jag vill påpeka följande:

1. Det finns en innehållsförteckning som t.o.m är alfabetiskt.( så mycket om ostrukturerat innehåll)

2. ubuntu-se.org/skrivbord/installera_tillägg/installera_Beryl_on_Feisty_Fawn_7.04_hjälp_av_terminalen. Detta är en full path länk, som är ju hur lätt som helst att komma ihåg.

Allt annat angående dåliga översättningar kan du ta hand om själv istället för att bara kritisera.
Jag kritiserar inte översättningar per se, utan spekulerar kring tänkbara orsaker till varför det återkommer frågor om saker som står i dokumentationen. Jag sysslar inte med svepande generaliseringar och/eller anklagelser, jag menade inte att någon skulle känna sig träffad.

När jag skriver in länken ovan i adressfältet får jag endast en ubuntu-ikon. Samma med

http://ubuntu-se.org/skrivbord/installera_tillägg
http://ubuntu-se.org/skrivbord/

Gör jag något fel?

Full path-links är ju inte alltid att föredra, givetvis, när det urartar till länkar som ovan, men jag anser ändå att länkar som:

http://www.ubuntu.com/community/participate

är att föredra framför:

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/113

Innehållsföreckningen är grymt överskådlig och bra. Det är värt beröm till dig, LJ (eller vem som nu implementerat den), om jag inte sagt det förut.

Och ja, ni har gjort ett hästjobb med sajten och den skulle aldrig ha varit uppe än om det inte varit för dig och alla andra som lagt ner hundratals timmar på den. Det är inte det jag kritiserar heller.

Jag pekar endast och uteslutande på vad som kan vara orsaken till att så många har problem med codecs, NTFS-partitioner osv. Ett svar på postningen av länken
http://www.linux-noob.com/forums/index. ... topic=2953
i ovan hänvisade forumtråd.

Informationen finns tillgänglig. Varför hittas den inte av erfarna Linux-människor med flera års användande bakom sig? Har de fel perspektiv? Letar de på fel ställen? "Syns" den inte?
Okänd

Inlägg av Okänd »

De påhopp jag jag gjort på Plun är befogade. Han har mycket goda ideer när det gäller att locka användare till GNU/Linux men efter det så tar det stopp. Karln är besatt av ögongodis. Ögongodis kräver i dagsläget ofria drivrutiner. Ubuntu har lovat att bara leverera fri mjukvara. Plun begår tjänstefel.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Little John skrev: ubuntu-se.org/skrivbord/installera_tillägg/installera_Beryl_on_Feisty_Fawn_7.04_hjälp_av_terminalen. Detta är en full path länk, som är ju hur lätt som helst att komma ihåg.
GAAAAAHHH!!!!!!  :o :o :o :o Lätt??!??
Urban Anjar skrev: Det finns en sökfunktion, det finnes ett register (hur hittar man det förresten?).
Precis! Hur farao hittar en grön typ fram till den? Jag hittar inga som helst noteringar om den på startsidan, där jag anser att den bör ligga.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo jag måste säga "Jaså"....  :D  Vilka problem...

Det här dokumentet kan man väl eventuellt ställa som referens
till det nya som nu finns.

http://ubuntu-se.org/Wiki/Jag_%C3%A4r_t ... ill_Ubuntu

Innehåller nodlänkar... 8)

Det största problemet för en nybörjare är att man rusar direkt in i forumet
och blir sittande bland alla åsikter, metoder o krångel.

Nu är det fler o fler som hittar "Hjälp".....och klarar sig alldeles själv
med grundläggande funktioner.

Sen angående sidstruktur och namn så kommer vi ju dit. Det spelar egentligen
ingen roll under ett uppbyggnadsskede.

Vad som spelar roll är att det inte finns någon vettigt WYSIWYG till dagens wikiportaler
så för min del så är vägvalet helt klart att man bygger allt i Drupal.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Hur gör jag för att ta reda på de enklare alternativnamnen till sidorna, när jag surfar runt på sidan så är det fortfarande ?q=node/[nummer] som visas och då blir det tyvärr så att det är den adressen som man kopierar in på forumet när folk frågar.

PS.
Det finns ingen sida på:
ubuntu-se.org/skrivbord/installera_tillägg/installera_Beryl_on_Feisty_Fawn_7.04_hjälp_av_terminalen
:S
DS.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

En liten språklig anmärkning.

Inventera program och dokument

Fundera över vilka program du verkligen använder. De flesta brukar ha en massa bra-att-ha-program i sin dator, som de i praktiken aldrig använder. De program du använder måste du försöka hitta ersättare till.

På samma sätt får du göra med dokument och filer av olika slag. Gå igenom vad du har och kolla upp om de formaten kommer att gå att handera.

Eftersom sidan är "immutable", men jag tyder det som att någon varit därinne och gjort översättningen, så kan kanske denne någon ändra på just det?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sprak skrev: Hur gör jag för att ta reda på de enklare alternativnamnen till sidorna, när jag surfar runt på sidan så är det fortfarande ?q=node/[nummer] som visas och då blir det tyvärr så att det är den adressen som man kopierar in på forumet när folk frågar.

PS.
Det finns ingen sida på:
ubuntu-se.org/skrivbord/installera_tillägg/installera_Beryl_on_Feisty_Fawn_7.04_hjälp_av_terminalen
DS.
Vilken osis...
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

stoffepojken skrev:
Sprak skrev: Hur gör jag för att ta reda på de enklare alternativnamnen till sidorna, när jag surfar runt på sidan så är det fortfarande ?q=node/[nummer] som visas och då blir det tyvärr så att det är den adressen som man kopierar in på forumet när folk frågar.

PS.
Det finns ingen sida på:
DS.
Vilken osis...
*ASG*
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Tycker upplägget på huvusidan är bra. Det liknar de flesta supportsidor, och jag tror inte det är för hög nivå att klicka på "hjälp"-knappen till vänster för att få support.

Däremot kanske "Feisty Fawn startguider" borde vara en storlek större så den syns bättre.
Länkarna tror jag inte heller är något problem, bättre med node/[nummer] vilket ger klart kortare länkar.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Infoga citat
Tycker upplägget på huvusidan är bra. Det liknar de flesta supportsidor, och jag tror inte det är för hög nivå att klicka på "hjälp"-knappen till vänster för att få support.
Det här börjar bli absurt. Hoppas du skämtar  :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

zero gravity skrev: Tycker upplägget på huvusidan är bra. Det liknar de flesta supportsidor, och jag tror inte det är för hög nivå att klicka på "hjälp"-knappen till vänster för att få support.

Däremot kanske "Feisty Fawn startguider" borde vara en storlek större så den syns bättre.
Länkarna tror jag inte heller är något problem, bättre med node/[nummer] vilket ger klart kortare länkar.
Jo men allting är ju en start just nu..... plus att det enbart varit ett fåtal personer
som byggt sidorna.

Att då direkt bestämma sig hur man vill ha en struktur är omöjligt.

Jämför man med Ubuntu.com som ligger något halvår före i utveckling så
ha man då riktiga namn. Nodbenämningen är då ett enkelt sätt att kunna bygga och slippa bygga om en massa.

Sen finns det då ingen mening med en massa dokument om de inte används
även i forumet.

För grundfunktionerna bestämmer man ju sig bara att nu kör vi så här så slipper
man en massa inlägg som enbart förvillar för en nybörjare.

:)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

plun skrev:
zero gravity skrev: Tycker upplägget på huvusidan är bra. Det liknar de flesta supportsidor, och jag tror inte det är för hög nivå att klicka på "hjälp"-knappen till vänster för att få support.

Jo men allting är ju en start just nu..... plus att det enbart varit ett fåtal personer
som byggt sidorna.
Kan inte hålla med dig mer. Och ni har gjort ett jäkligt bra jobb med (än så länge ;) ).
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

stoffepojken

Om det här http://www.idg.se/2.1085/1.108851 är korrekt, ligger plun i mittfåran, om än lite före huvudstyrkan.

Ja visst, karl'n gillar ögongodis. Är det klandervärt? Är det fundamentalistiskt? Vilket fundament snackar vi då om?

Okej, han verkar vara beredd att kompromissa lite med ofria drivrutiner. Är det fundamentalistiskt? Fel kanske, enligt några. Men fundamentalistiskt? Knappast.

GG

LJ försökte vara i r o n i s k, det funkade sådär.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: stoffepojken

Om det här http://www.idg.se/2.1085/1.108851 är korrekt, ligger plun i mittfåran, om än lite före huvudstyrkan.

Ja visst, karl'n gillar ögongodis. Är det klandervärt? Är det fundamentalistiskt? Vilket fundament snackar vi då om?

Okej, han verkar vara beredd att kompromissa lite med ofria drivrutiner. Är det fundamentalistiskt? Fel kanske, enligt några. Men fundamentalistiskt? Knappast.

GG

Det finns ett eget operativsystem för de som vill använda ofria drivrutiner
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Urban Anjar skrev: stoffepojken

GG

Kanske en hel del OT men jag tycker inte det är ögongodiset som är problem, utan grundtemat.
Slänger du in vista så ser de snyggt ut från börjarn, Ubuntus grundtema har jag dock aldrig behållt.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Urban Anjar skrev:
GG

Aj då!  :-\ Och jag som trodde att det var sån't som ni som inte är gröna automatiskt hade i huvvet.  ::)
Ursäkta LJ, inget illa ment.

Och det jag skrattade så gott åt senare, var stoffepojkens oerhört kärnfulla och lakoniska kommentar, för den tyckte jag var hysteriskt rolig.
(Ja, husbandet lever ett tufft liv, alla ni som undrar  ;) )
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"