Spela MP3 (streama) över Samba?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
gothic1916@home.se

Inlägg av gothic1916@home.se »

Hej!

Trevligt att hitta en sida på Svenska för Ubuntu. Jag är total Linux-n00b för det första och har inga illusioner om att jag kan någonting...men jag vill gärna lära mig då jag gillar Linux tanken skarpt.

Problem...

Jag har problem med att spela MP3 filer via nätverket på min ubuntu burk. Host-datorn har XP och en folder som bara är utdelad på normalt sätt. Jag hittar filerna på windows burken via "Places" menyn och "Network servers". När jag dubbelklickar på filerna startar MP3 programmet men sedan händer inget mer. Beroende på program kan jag få "invalid url" eller "Cant open" och så SMB:// och någon adress. Jag kan däremot kopiera filen till mitt skrivbord och sedan spela den utan problem. Har prövat Xine, VLC, Banshee och Rythm...inget fungerar. Jag har installerat gstreamer codec men till ingen nytta...

Mycket tacksam för hjälp.

/G
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Då ska vi se... Jag kan spela i Totem och i Rhythmbox.

Jag misstänker att (i alla fall vissa av) programmen stödjer samba, men via något paket du inte har installerat.

Jag gissar att det är något av paketen samba och samba-client som behövs.
gothic1916@home.se

Inlägg av gothic1916@home.se »

Jag har installerat alla Samba paket som jag fann tillämpliga, till ingen nytta. Jag använder mig av ett program som heter Nautilus och browsar min Windows share med...

Är det någon inställning i det programmet som är fel?

//G
Stare

Inlägg av Stare »

Jag är ingen jätteexpert på hur nautilus och det fungerar ihop med andra program men jag tror att du måste montera upp samba-sharen som en vanlig katalog för att t ex vlc ska kunna spela.

Testa installera smbfs (apt-get install smbfs) och kör sen:

sudo mount -t cifs //windowsserver/sharenamn /mnt/music

Kräver windows-servern användare och lösenord så kan du lägga till ett "-o username=user,password=pass" och givetvis så kan du montera den på något annat ställe än /mnt/music om du skulle vilja det. :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"