Drivrutiner

Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Drivrutiner

Inlägg av Maxim »

Hej har precis kört in mitt första linux ubuntu 7,04  ;D men jag har problem med grafik drivrutinerna. jag får inte upp skärm upplösningen i 1900*1200 till min 23" skärm. har tankat hem en fil från  NVIDIA-Linux-x86-1.0-9755-pkg1.run men får inte den att gå i ubuntu  >:( vad ska jag göra för att få de senaste drivarna till grafik kortet? ska säga att jag har ett Geforce 4 mx 440 kort. sen fråga nummer 2 så undrar jag om chipset oxså måste ha drivare (via) det behövde jag i Windows.. men nu kör jag linux så jag vet inte :-[
TooMpa

SV: Drivrutiner

Inlägg av TooMpa »

Ladda hem automatix... <a class="postlink" href="http://www.google.se">http://www.google.se</a>

Så fixar det sig.. ;) fixar du det inte med automatix så bör du kolla på windows igen :) då det bara är att klicka :)
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Nice svar  ;D jag tog windows som exempel och det ska man passa sig för  ::) visste inte hur jag skulle formulera frågan bara  :-[ men det behövs inga drivare för chippet och sånt då i ubuntu?
för övrigt håller jag på att tankar hem från http://www.getautomatix.com/ få se om jag blir något klokare på det  ;) annars tycker jag ubuntu verkar lite lättare en tex slackwere som jag prova förra året :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hej Maxim, och välkommen till forumet!

Jag har tyvärr lite bråttom just nu, men du skall inte köra 9755-drivrutinen till ditt kort! Det stödjs inte av den drivrutinen, utan du får ladda ner den som heter 9631 (tror jag). GF3- och GF4-korten är bland de som "plockades ur" vid 96xx-97xx-bytet.

Kolla i arkivet på nVidias sida om du behöver den drivrutinen. Annars fungerar oftast "Restricted drivers" (alt. ladda ner och installera nvidia-glx), så du skall inte behöva installera drivrutinen själv. Dessutom tror jag att du behöver paketet build-essential om du ändå bestämmer dig för att köra in drivrutinen manunellt.

Ber om ursäkt för ett kort och inte särskilt utförligt svar, men jag ville mest se till så att du inte lägger mycket tid på att försöka få igång 9755-drivrutinen ;)

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Tackar för svaret :D satt just och tanka ner NVIDIA-FreeBSD-x86-1.0-9631 få se om jag får fart på det bara det verkar kul det här  :)

Edit: Jag kanske inte behöver byta drivrutin men hur ska jag få upp min skärm i 1900*1200 då när det är max nu 1024*768??
Senast redigerad av 1 Maxim, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Fick lite tid, så jag skall förtydliga vad jag försökte säga ;)

Du behöver alltså inte installera drivrutinerna från deras hemsida, utan kan använda dig antigen av "Restricted drivers manager"/"Hanterare för proprietära drivrutiner" eller Envy. Automatix fungerar också, men det är större risk att du ställer till det i systemet (Automatix är ett hett diskussionsämne, speciellt nu när Feisty har kommit, så det finns säkert de som inte håller med mig ;)).

För mer info om Envy, så kan du kolla här:
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162

Vad gäller BSD-versionen så lär det inte gå så bra att få in den, eftersom FreeBSD skiljer sig så pass mycket från Ubuntu.

Och skall du nu prompt installera drivrutinen manuellt så får du inte glömma att installera paketet build-essential med hjälp av apt (apt-get/Synaptic/Adept/etc. vilket sätt du föredrar). Dessutom måste du ändra i xorg.conf själv, vilket visserligen inte alls är svårt ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

För det här kortet skulle jag bara köra

sudo apt-get install nvidia-glx

Rubb o stubb ibockat i Programvarukällor, Meny System>Administration.

;)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Gör som plun säger! Gör man som plun säger så brukar det fungera ;D

OBS: Glöm inte att starta om X-servern genom att trycka Ctrl-Alt-Backspace när du är klar! Alternativt måste du starta om datorn.. :-\ Osäker på det. Lika bra att starta om..

För att sedan kolla så att du verkligen fått igång drivrutinen kan du köra följande i en terminal:
glxinfo | grep render

Här bör du få ut en rad som ser ut så här: direct rendering: Yes

Om det verkar stämma så kan du köra gksudo nvidia-settings och sedan är det bara att ställa in rätt upplösning och klicka på Save to X Configuration File.

Om du hellre gör det manuellt så kan du köra följande kommando:
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf

(Byt ut gedit mot din favoriteditor, och gksudo mot sudo om din favoriteditor är terminalbaserad. Ex. sudo vim /etc/X11/xorg.conf)

Leta sedan upp de rader som ser ut som:
SubSection    "Display"
    Depth      24
    Modes      "1280x1024" "1280x800" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
EndSubSection

och lägg till de upplösningar du vill ha. Den du föredrar mest först (i mitt fall blir det då 1280x1024).
Okänd

Inlägg av Okänd »

DeepThought skrev: Gör som plun säger! Gör man som plun säger så brukar det fungera ;D
Njau jag kollar bara vad som finns hos Ubuntu...
http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/sear ... elease=all
Plus att det här kan vara ett krångelkort... ;)
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

DeepThought skrev: Gör som plun säger! Gör man som plun säger så brukar det fungera ;D

OBS: Glöm inte att starta om X-servern genom att trycka Ctrl-Alt-Backspace när du är klar! Alternativt måste du starta om datorn.. :-\ Osäker på det. Lika bra att starta om..

För att sedan kolla så att du verkligen fått igång drivrutinen kan du köra följande i en terminal:
glxinfo | grep render

Här bör du få ut en rad som ser ut så här: direct rendering: Yes

Om det verkar stämma så kan du köra gksudo nvidia-settings och sedan är det bara att ställa in rätt upplösning och klicka på Save to X Configuration File.

Om du hellre gör det manuellt så kan du köra följande kommando:
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf

(Byt ut gedit mot din favoriteditor, och gksudo mot sudo om din favoriteditor är terminalbaserad. Ex. sudo vim /etc/X11/xorg.conf)

Leta sedan upp de rader som ser ut som:
SubSection    "Display"
    Depth      24
    Modes      "1280x1024" "1280x800" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
EndSubSection

och lägg till de upplösningar du vill ha. Den du föredrar mest först (i mitt fall blir det då 1280x1024).
Tack så jätte mycket det hjälpte mig att få 1920*1200  ;D  sorry om jag citerar långa texter..Nu ska jag leta lite i trådarna här om man behöver uppdatera via chipset med :) annars blir det en ny tråd om det  ;D
Belker

Inlägg av Belker »

Hej!
Har precis installerat kubuntu 7.04 och lyckades helt utan större problem, nu till min fråga jag har ett grafikkort som heter Ge Force6200 LE, vilken drivrutin skall jag använda? hittade en lista i system settings, men har svårt att avgöra vilket det är tacksam för svar.
MvH
Belker
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"