Grub bootar inte windows, (installeras inte heller)

Mock

Inlägg av Mock »

Hej!

Jag har problem med grub.
Den verkar inte installeras på mbr (windows startar varje gång, så jag får använda cd och välja starta på första partition) Då kan jag starta linix. MEN får felmedelande 12 invalid device och filesystem unknown type of 0xf) när jag försöker starta windows xp.

Jag har tre st diskar en ide och två sata (Där linux och windows är installerad)

hdc (ide)
sda (sda1 finns windows installationen)
sdb (sdb6 finns /boot) - la de i en egen partition när jag partionerade automatiskt

(hade samma problem tidigare att grub vägrade starta windows, och efter att jag tvingats använda fixboot och fixmbr på windows recovery så vägrar grub att installera os väljaren där datorn bootar). har använt andra dist tidigare (som fungerat) och även provat att installera om dessa men även de misslyckas att få grub på rätt ställe) - linux startar dock ok från grub) men jag vill dualboota.

min fråga är HUR hittar man var windows installerar MBR och bottar datorn (Grub verkar installera på något annat ställe) Att installera om windows är inget alternativ.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Försök att byta vilken enhet datorn bootar från, som sagt. Ubuntu och din dator verkar inte vara överens om hur man prioriterar hårddiskar.
Användarvisningsbild
Albin

Inlägg av Albin »

jag bootar alltid så här:

CD Master
HD Master
CD Slave
HD Slave
Diskett
:P

och grub lägger sig (oavsett om man vill eller inte på min enda NTFS disk :( (HD Slaven)

Hoppas du får det att funka :)
UbuntuGuide | LinuX-Gamers | Google Linux | Google Trends
Jag kan det jag kan och det jag inte kan det kan jag lära mig :)
Jag hette tidigare "sertion".
The end!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"