Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Ju visst är 20% på en långre text mycket värdefullt.
Du kanske tycker att speed ger en tillräckligt bra fartökning utan att vi lägger ner tid på att anpassa de andra parametrarna efter uppläsningshastigheten?
I det här fallet så blir jag mera osäker. Om vi kan öka med 10%. Då ska vi absolut försöka.
Det jag inte förstår, är hur något av det vi nu provat påvisar just den möjligheten.
Hans Linde skrev:Du kanske tycker att speed ger en tillräckligt bra fartökning utan att vi lägger ner tid på att anpassa de andra parametrarna efter uppläsningshastigheten?
I det här fallet så blir jag mera osäker. Om vi kan öka med 10%. Då ska vi absolut försöka.
Det jag inte förstår, är hur något av det vi nu provat påvisar just den möjligheten.
Om inte möjligheten finns så skulle inom varje stapelgrupp, stapel 1 och 2 vara lika höga. Det samma gäller för stapel 3 och 4. För speed så är stapel 2 lägre än stapel 1 och stapel 4 mycket lägre än stapel 3.
Du ska för givna värden på speed, ställa in de andra parametrarna så att rösten låter så bra som möjligt. Koncentrera dig på freq och rate, eftersom det är dessa som verkar vara av störst betydelse.
Börja med följande mätpunkter:
* speed=68
* speed=52
* speed=35
* speed=17
* speed=0
Då borde vi få en hyffsad indikation på hur beroendet ser ut.
Då har vi förhoppningsvis fullt tillräckligt med mätpunkter för att komma fram till ett bra resultat.
Om du har tid och ork så kan du för ett ännu bättre resultat komplettera med:
* speed=4
* speed=13
* speed=22
* speed=31
* speed=39
* speed=48
* speed=56
* speed=64
* speed=72
* speed=79
Frågan är hur pass exakt vi behöver anpassa oss efter dina mätningar?
Drar jag upp en exponentiell kurva enligt minsta-kvadrat så blir det så här:
Ser väl ok ut om man bortser från alla mätoroligheter. Men det är iofs möjligt att det verkligen ska vara någon form av svängningsrörelse, kanske ungefär så här:
Jag tror mera på första kurva.
Variationerna som jag förorsakat i testen. Kan troligen överbryggas till viss del om jag upprepade mätningen flera ggr och startade från hög hastighet till låg och tillbaka. Men å andra sidan tycker jag att vi utvärderar det du kommit fram till och provar om du kan får en "färdig labbruska" som några flera kan testa.
Vi har idag fått som många intersserad av det som gjorts, så det bör vara möjligt att finna någon synskada eller dyslektiker som är villig att göra en kontroll. Det som jag skulle vilja förstå, är om en synskada som är van vid betydligthögre läshastighet änjag. Skulle kunna använda det vi kommit fram till i några % till. Då vet vi att dina kurvor "håller".
Är det fortfarande något du vill trimma på, med avseende på det som just gjorts?
Tycker du att vi kommit så långt att det är möjligt att sikta mot mitt förslag?
Kan du komma med delmål?
Att göra en i386-version är väl bäst, med tanke på vad som är troligat att flest har installerat. Om det ska vara Compiz eller Metacity, kan jag inte säga. (r15 funkar inte på i386c. Spelaren verkar inte starta).
Om du vill "testa kurvorna" så kan du själv ändra i talsyntes.sh. Leta reda på raden som börjar med scaletempo="-af scaletempo och lägg till dessa två rader direkt nedanför:
Hans Linde skrev:Jag vet inte om du kan göra en en jämförelse med tidigare tester?
Vad blir det för hastighet?
Hur förhåller det sig till tidigare mätningar?
Det där verkar tyvärr inte vara mycket bättre än utan någon justering alls. Du har lagt in koden för kurvorna och hör att den verkligen tar?
Annars kan jag tänka mig att det är viktigast att vi hamnar precis rätt vid själva gränsen där man tappar förståelsen, snarare än att använda en kurva som ser hyffsad ut överallt.
Jag har inte hunnit "lyssna" på rösterna än, men det lilla jag testat, så har det vi gjort ett värde.
Eventuellt är gränsen avandra orsaker än den jag lyssnat efter vid det utförda arbetet.
Har du ledsnat på Talsyntes eller är du klar för något av det andra jag föreslog?
Jag vet inte riktigt vad nästa delmål ska bli. Det känns inte riktigt som att vi har hittat den optimala inställningen för den riktigt snabba uppläsningshastigheten ännu. Vi kanske borde göra flera mätningar vid den punkten... testa med olika textstycken och ta något medelvärde mellan resultaten?
Ska vi skrota scaletempo? Den verkar ju ändå inte göra så mycket nytta, utan mest ge merjobb att intallera.
Du säger att r15 inte fungerar med compiz längre? Är det något vi borde hitta orsaken till? Det har ju fungerat förut.
r15 funkar inte i vare sig i386m eller i386c, fast jag gissar på en "snabb fix".
Även om jag själv misslyckades, med att finna exakt var det felade.
Jag tror att vi kan göra mer på röstkompensationen. Det du har fått
fram med en gradvis kompensation, tror jag har löst en del.
Men så tror jag också att det finns sådan som vi inte funnit
eller avhjälpt.
Tidigt gjorde jag några försök med Scaletempo och jag tyckte då
att jag fick en förbättring. Jag tror att jag kan få tid att titta på
det imorgon.
Kan jag justera Scaletempo parametrarna nu, med "r16"?
(PCn är på kontoret.)
Det skulle ha ett värde om vi kunde nå ett delmoment.
Där de "oinvigda" hade en chans att testa det här.
Hans Linde skrev:r15 funkar inte i vare sig i386m eller i386c, fast jag gissar på en "snabb fix".
Även om jag själv misslyckades, med att finna exakt var det felade.
Så det är inte tangentbindningarna som krånglar igen? Utan det är något annat?
Hans Linde skrev:Jag tror att vi kan göra mer på röstkompensationen. Det du har fått
fram med en gradvis kompensation, tror jag har löst en del.
Men så tror jag också att det finns sådan som vi inte funnit
eller avhjälpt.
Tidigt gjorde jag några försök med Scaletempo och jag tyckte då
att jag fick en förbättring. Jag tror att jag kan få tid att titta på
det imorgon.
Kan jag justera Scaletempo parametrarna nu, med "r16"?
(PCn är på kontoret.)
Det finns ingen "r16" ännu. För att verkligen få till den där kompensationen så bra som möjligt så tror jag att vi får rikta in oss på den snabbaste inställningen och acceptera att de något långsammare inställningarna kanske inte blir helt optimala.
Hans Linde skrev:Det skulle ha ett värde om vi kunde nå ett delmoment.
Där de "oinvigda" hade en chans att testa det här.
Vad anser du krävs för att vi ska nå ett sådant delmoment?