Nybörjarguider. Jo jag tackar jag!!!

Okänd

SV: Nybörjarguider. Jo jag tackar jag!!!

Inlägg av Okänd »

Hej igen Plun!
Jag läste nån diskussion om BackonTrack där du var inblandad...har du det installerat..

Jo det stämmer det. Men den har jag avinstallerat den var inte riktigt tillförlitlig kände jag.

Just nu befinner jag mig i Ubuntu via Live-CD'n och har tagit en skärmdump. Förhoppningsvis så lyckas jag lägga in den här så får du se hur det ser ut.
[img width=150 height=135]http://img395.imageshack.us/img395/9300/ntfsochubuntujh0.th.png[/img]

Som du förhoppningsvis kan se på NTFS partionen så ser den inte ut som den skall numera. innan jag försökte mig på att installare ubuntu på den andra partionen så var NTFS partionen helt fylld och visade på  110 GB (107,42 GB). Och om man tittar vidare under staplarna så ser det även helkonstigt ut där ang NTFS partionen. GB antalet stämmer inte.
Efter att jag försökt mig på att installera ubuntu på den andra partionen så såg då NTFS partionen ut så här efteråt. Och det skall den väl inte göra.
Du måste ha någon "gömd fil" i NTFS partitionen.
Vad skulle det vara för gömd fil???
Finns ingen gömd fil här.

Skall läsa den länken du har lagt med och se vad som sägs där.

MVH/Malou
Senast redigerad av 1 Malou, redigerad totalt 20 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo Back on Track skapar en gömd fil där kopian förvaras.  Orkade inte "tjöta" om
nackdelar då det var på tapeten... ;)

GParted bilden ser ju helt rätt ut.

Jag skulle skapa en ext3 partition på det oallokerade området med gparted.

Starta om så att allt är nollställt > installera Ubuntu.

Kolla noga vart formateringsbockarna är under installationssetupen ... ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Så ser min gparted ut också. Det som är gult i partitionen är använt utrymme, det som inte är gult är oanvänt. Om jag fattat rätt.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Plun och Vulfgar!

Så med andra ord har jag använt 61.35 GB på 107.42 GB och har oanvänt utrymme kvar 46.08 enligt informationen i Ubuntu??
Och enligt XP's diskhanterare m.m så är NTFS partionen på 107.42 men ändå så är disken på 58 GB varav ledigt utrymme 47 GB.
Fattar ingenting ärligt talat  ???

Ang Back on Track så är den fullständigt avinstallerad (mig veterligen). Men skall kolla upp detta för säkerhets skull. Skall se om det där programmet/verktyget som nämns på IDG länken kan vara till någon hjälp.

MVH/Malou
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har en känsla av att windows xp är lite kass när det gäller diskar och partitioner ibland.  ::)

Jag har 2 externa hårddiskar där xp vid tillfälle tappat kontakten med filsystemet. Den ena partitionerad med FAT32 och där kunde win98, winME och Knoppix hitta partitionen, men 2 olika xp-datorer kunde det inte.

Nu har jag en extern hårddisk som är formaterad i NTFS som xp har tappat kontakten med - OBS! gäller även denna datorn innan jag installerade ubuntu på den, och disken har aldrig varit monterad med skrivrätt från linux - men ubuntu hittar och kan läsa filerna.  ???
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Vulfgar!

Tack för svar  ;)

Det är mycket möjligt att Windows XP är kass då det gäller diskar/partioner. Men jag får som sagt ändå inte detta att gå ihop.

Känner att det är lönlöst att försöka lösa detta med de försvunna GB på NTFS partionen. Så jag gör slag i saken och gör en fullständig formatering under veckan här. Det är lika bra så det blir ordning på grejerna här  ;D

Så om någon kan vara vänlig att låsa den här tråden så är det helt ok för min del.

MVH/Malou
Låst

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"