Trusty Tahr (14.04 LTS)

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
14.04 Trusty Tahr är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i april 2014.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trusty Tahr

Inlägg av vulfgar »

Har precis bytt till mate nu istället för unity. Jag gillar upplägget från gnome2 mycket bättre, får se om jag stannar kvar eller byter tillbaka, men än så länge saknar jag ingenting alls i unity. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

vulfgar skrev:Har precis bytt till mate nu istället för unity. Jag gillar upplägget från gnome2 mycket bättre, får se om jag stannar kvar eller byter tillbaka, men än så länge saknar jag ingenting alls i unity. ;D
Jag måste testa Mate i Ubuntu. :) Det var väldigt länge sedan jag testade Mate i överhuvudtaget nu faktiskt.

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Linux 3.13.0-8.27 (proposed), baserad på Linux 3.13.2.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Status: Trusty Development Kernel
We have uploaded the 3.13.0-8.27 Trusty kernel to the archive which pulled in the latest v3.13.2 upstream stable updates.
We are also starting to work on opening up our first v3.14 rebase which will be available from our ubuntu-trusty unstable branch.

http://voices.canonical.com/kernelteam/ ... y-11-2014/
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Linux 3.13.0-8.28 (proposed)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Mark Shuttleworth: All Star ‘Buntu
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Hur är Ubuntu 14.04 under Unity redan nu? Så som jag förstått det är skillnaden inte jätte stor från 13.10. Lite mer optimering, buggfix och andra förbättringar. Ni som kör med Unity under 14.04 hur stabil har er upplevelse varit under utvecklingsperioden som om några månader är över?

Generellt för alla *buntu varianter har 14.04 levt upp till era förväntningar under utvecklingsfasen?
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kurdistan skrev:Hur är Ubuntu 14.04 under Unity redan nu? Så som jag förstått det är skillnaden inte jätte stor från 13.10. Lite mer optimering, buggfix och andra förbättringar. Ni som kör med Unity under 14.04 hur stabil har er upplevelse varit under utvecklingsperioden som om några månader är över?

Generellt för alla *buntu varianter har 14.04 levt upp till era förväntningar under utvecklingsfasen?
Det där är väldigt svårt att svara på för min del eftersom jag ju nästan bara kör trusty och om jag nån gång kör något annat är det 12.04 och minnet är ju lite kort. :P När jag nån gång sitter vid någon av familjens övriga datorer märker jag dock ingen större skillnad, men å andra sidan så tuffar de bara på och behöver ingen direkt handpåläggning så de eventuella skillnader som finns skulle ändå knappast märkas.

Jag kör nu mate på min dator, gillar inte unity, tycker det är för bloatat med en massa jox jag inte gillar och tycker det har blivit värre. Det är en massa grejor där som jag ändå avinstallerat, tex shopping lens. Jag avskyr också exemplevis förslagen på oinstallerade program, jag vill ha ordentliga menyer på det som är installerat istället. Finns ju förstås xfce och lxde också, men hittills föredrar jag mate som påminner mycket om gnome2, även om det märks att det är en del kvar innan det börjar kännas färdigt.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

vulfgar skrev:
Kurdistan skrev:Hur är Ubuntu 14.04 under Unity redan nu? Så som jag förstått det är skillnaden inte jätte stor från 13.10. Lite mer optimering, buggfix och andra förbättringar. Ni som kör med Unity under 14.04 hur stabil har er upplevelse varit under utvecklingsperioden som om några månader är över?

Det där är väldigt svårt att svara på för min del eftersom jag ju nästan bara kör trusty och om jag nån gång kör något annat är det 12.04 och minnet är ju lite kort. :P När jag nån gång sitter vid någon av familjens övriga datorer märker jag dock ingen större skillnad, men å andra sidan så tuffar de bara på och behöver ingen direkt handpåläggning så de eventuella skillnader som finns skulle ändå knappast märkas.

Jag kör nu mate på min dator, gillar inte unity, tycker det är för bloatat med en massa jox jag inte gillar och tycker det har blivit värre. Det är en massa grejor där som jag ändå avinstallerat, tex shopping lens. Jag avskyr också exemplevis förslagen på oinstallerade program, jag vill ha ordentliga menyer på det som är installerat istället. Finns ju förstås xfce och lxde också, men hittills föredrar jag mate som påminner mycket om gnome2, även om det märks att det är en del kvar innan det börjar kännas färdigt.
Trevlig läsning. Ju, Vulfgar att du inte har så bra koll på stabila utgåvor är normalt då du nästan alltid kör utvecklingsversioner :P . Tur att det finns många DE under Linux. Själv gillar jag Unity starkt och självklart har den sina brister. Unity har områden den kan förbättras. Dock som helhet trivs jag bra med Unity under 12.04. Misstänker att 14.04 inte kommer göra mig missnöjd. Jag har med tiden börjat pilla mindre och mindre med burken. Tiden då man gjorde allt möjligt konstigt med systemet och testade nya distributioner är förbi.

Jag gillar HUD och jag kör allt mer tangentbordskombinationer. Sedan gillar jag dockan skarpt. Dock menyn kan jag hålla med kan vara lite svårt att navigera för nya som ej vet vad dem ska söka på.

Jag trodde faktiskt inte jag skulle gilla Unity. Dock gav jag den riktig omgång och nu är man fast.
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Kurdistan skrev: . . . . . Jag trodde faktiskt inte jag skulle gilla Unity. Dock gav jag den riktig omgång och nu är man fast.
:oops: :angel: 8) ;D Här har du en till, som har vandrat samma väg. Jag. ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Unity-Control-Center tog bort GNOME-Control-Center men det märks ingen skillnad, inte än i alla fall.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

vulfgar skrev:
Unity-Control-Center tog bort GNOME-Control-Center men det märks ingen skillnad, inte än i alla fall.
Du ska inte märka några skillnader ;). Det är en fork. Anledning är att Ubuntus Gnome-projekt (Gnome Shell) ska kunna ha fräschare Gnome paket. För en av de saker som höll tillbaks var Gnome-Control Center som Ubuntu för Unity var tvungen patcha rätt så mycket för få det fungera under Unity. Så den här forken är till för 14.04 och under den LTS livscykel.

Hur Unity Control Center med Unity 8 kommer se ut vet jag inte. Dock hade det inte varit fel med advance-mode för de som vill tweaka skrivbordet lite mer än vad som erbjuds som standard. :)
Påvels blogg:
RunningCloud

Inlägg av RunningCloud »

Hej!
Om jag tittar på detaljer i system så står det fortfarande 13.10 fast jag stoppat in Trusty.
Jag kan heller inte se några nya bakgrunder. Skall det vara så?

mvh
RunningCloud
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Status: Raring Development Kernel
We have packaged our 3.13.0-9.29 Trusty kernel and uploaded to our canonical-kernel-team ppa. This primarily pulls in the latest v3.13.3 upstream stable updates. We have also started tracking the v3.14 kernel and have recently rebased our unstable branch to v3.14-rc3.

Important upcoming dates:
Thurs Feb 20 – Feature Freeze (~2 dayss away)
Thurs Feb 27 – Beta 1 (~1 week away)
Thurs Mar 27 – Final Beta (~5 weeks away)
Thurs Apr 03 – Kernel Freeze (~6 weeks away)

http://voices.canonical.com/kernelteam/ ... y-18-2014/

Hm, “Raring”? :P
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

RunningCloud skrev:Hej!Om jag tittar på detaljer i system så står det fortfarande 13.10 fast jag stoppat in Trusty.
Ser detsamma.

Däremot borde filerna /etc/lsb-release, /etc/os-release säga 14.04.
RunningCloud skrev:Jag kan heller inte se några nya bakgrunder. Skall det vara så?
Tja, har glömt bort vilka skrivbordsbakgrunder som fanns i 13.10, men kan mycket väl fortfarande vara samma.

Notera att när man börja bygga Ubuntu version N så tar man version N-1, och ändra gradvis. Det är fortfarande ett par månader kvar till release, och visuella ändringar ligger långt ut i beroendekedjan så kan jag lätt tänka mig att sådant görs sent.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion"