Förbättringsförslag för Ubuntu Sverige

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Förbättringsförslag för Ubuntu Sverige

Inlägg av HakanS »

Harlekin33 skrev:Att CoC inte har blivit översatt mycket tidigare till Svenska är ren skandal tycker jag.
Mycket tidigare än vaddå?
Uppförandekoden (CoC) har varit översatt till svenska sedan 2007. Den nya versionen (2.0) publicerades i november förra året. Ändringarna i denna version är inte av sådan art att jag skulle kalla det en skandal att det det tagit 10 månader innan den fanns att läsa på svenska.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

HakanS skrev:
Harlekin33 skrev:Att CoC inte har blivit översatt mycket tidigare till Svenska är ren skandal tycker jag.
Tidigare än ryssarna skickade en man till månen................................... :P

Fast egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll. Möjligtvis när det bara rör sig om deltagande i forumet, men i övrigt så är ju kunskaper i engelska mer eller mindre en förutsättning för att kunna bidra till utvecklingen av Ubuntu....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

HakanS skrev:
Uppförandekoden (CoC) har varit översatt till svenska sedan 2007. Den nya versionen (2.0) publicerades i november förra året. Ändringarna i denna version är inte av sådan art att jag skulle kalla det en skandal att det det tagit 10 månader innan den fanns att läsa på svenska.
Hmm..jag skulle vilja se den till höger brevid sändlistan högst upp på Svenska tack om dt går bra?!

Går det att ordna?
HakanS
Global Moderator

Re: Sv: Förbättringsförslag för Ubuntu Sverige

Inlägg av HakanS »

Harlekin33 skrev:jag skulle vilja se den till höger brevid sändlistan högst upp på Svenska tack om dt går bra?!

Går det att ordna?
Det går att ordna en länk i menyn. Men jag tycker inte att det behövs.
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du är ute efter. Ena stunden vill du ta bort CoC eftersom den bara ställer till med bekymmer, sedan vill du ha den i menyn.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Bra Håkan! Ordna länken i menyn först, så tar vi det andra sen. Men glöm inte att det måste vara på Svenska språket.

:D
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Harlekin33 skrev:Bra Håkan! Ordna länken i menyn först
Jag tror du missuppfattat mitt svar.
Jag tänker inte lägga in någon länk till CoC i menyn, eftersom jag inte anser att det behövs.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

HakanS skrev:
Jag tänker inte lägga in någon länk till CoC i menyn, eftersom jag inte anser att det behövs.
Jag anser verkligen att det behövs för det är missupfattningar om vad CoC är för något och vad som egentligen står där i.

Var ligger problemet i att den läggs upp i menyn så alla själva kan läsa den på ren Svenska?

Det finns ju inget i CoC som är stötande precis som Ospey helt riktigt skrev.

Jag har ju precis själv också lagt upp översättningen och ingen har ju protesterat hittils om vad som står där i eller att den lligger på forumet.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Harlekin33 skrev:
HakanS skrev:
Jag anser verkligen att det behövs för det är missupfattningar om vad CoC är för något och vad som egentligen står där i.

Var ligger problemet i att den läggs upp i menyn så alla själva kan läsa den på ren Svenska?

Det finns ju inget i CoC som är stötande precis som Ospey helt riktigt skrev.

Jag har ju precis själv också lagt upp översättningen och ingen har ju protesterat hittils om vad som står där i eller att den lligger på forumet.
Ta upp det på nästa möte om du vill ha den mer synlig på sidan eller ej.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

fr33r1d3 skrev:
Harlekin33 skrev: . . . .
Bra tänkt fr33r1d3, bättre att han tar upp det där, än här.

Håller med dig.
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Broder Tuck skrev:
fr33r1d3 skrev:
Harlekin33 skrev: . . . .
Bra tänkt fr33r1d3, bättre att han tar upp det där, än här.

Håller med dig.
tukken
Jag håller också med eftersom jag trodde att tråden hette förbättringsförslag men jag måste läst fel. :o
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Harlekin33 skrev:... jag trodde att tråden hette förbättringsförslag men jag måste läst fel.
Här kan man lägga förslag, men om man vill argumentera för varför de ska genomföras så får man ta upp det på medlemsmötet.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

HakanS skrev:
Harlekin33 skrev:... jag trodde att tråden hette förbättringsförslag men jag måste läst fel.
Här kan man lägga förslag, men om man vill argumentera för varför de ska genomföras så får man ta upp det på medlemsmötet.
Det var ju faktiskt inte jag som började argumentera.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:
HakanS skrev:
Det var ju faktiskt inte jag som började argumentera.
Om jag fattat det rätt så kan man alltså summera det hela som att - Här kan man lägga upp förslag för vad man tycker att ska göras och eventuellt diskutera detta. Men för att få igenom sitt förslag och få ett beslut så ska man ta upp det på ett möte. Himla bra med förslag som redan är kända och ventilerade när man ska ta beslut om dem... :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

IDG bevakningen av Ubuntu Linux är nästan obefintlig.

Det verkar som en tidigare skribent och bevakar av Linux har mer eller mindre slutat. Han brukade bevaka Ubuntu Linux med flera. Men mest Ubuntu Linux. Inte alls bra. IDG har numera mest frilansar ibland skribenterna. Du skickar in ett skrivtest för bedömning, kan var en artikel. Du ska inneha en F-skattsedel. Sedan får du betalt per artikel som trycks/visas/publiceras tror jag. Men hur betalningen fungerar i detalj har jag inga kunskaper om idag.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Det har ju varit en del prat här nyligen om att det inte behövs någon TL, men nu när jag varit ifrån den platsen en tid och tänkt igenom allt känner jag att det behövs någon på den titeln här i gemenskapen. Tror att en TC skulle ha det ganska svårt att sköta allt själv unden någon längre tid om det verkligen ska hända saker.
Tror det alldeles för lätt går tillbaka som det varit förut om det bara är "en person + moderatorerna" som ska sköta skutan.
Så för gemenskapens "vidare utveckling" tror jag det behövs en TL.
Fadder.

Antec

Inlägg av Antec »

SÅ vad menar du , kommer du att fortsätta som TL?
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Antec skrev:SÅ vad menar du , kommer du att fortsätta som TL?
Lämnar det öppet, men om önskemål finns så är jag väl inte helt omöjlig på det...
Fadder.

Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

fr33r1d3 skrev:
Lämnar det öppet, men om önskemål finns så är jag väl inte helt omöjlig på det...
;D Ja, det låter härligt att du kan tänka dig att fortsätta jobba för Ubuntu och forumet.

Du är ju regelrätt vald, så det är väl mest en fråga för dig själv och TC om hur ni tillsamman vill ha det. Jag håller mina tummar för att du fortsätter att engagera dig. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec

Inlägg av Antec »

Broder Tuck skrev:
fr33r1d3 skrev:
;D Ja, det låter härligt att du kan tänka dig att fortsätta jobba för Ubuntu och forumet.

Du är ju regelrätt vald, så det är väl mest en fråga för dig själv och TC om hur ni tillsamman vill ha det. Jag håller mina tummar för att du fortsätter att engagera dig. ;)
Jag kan bara hålla med!! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

fr33r1d3 skrev:Lämnar det öppet, men om önskemål finns så är jag väl inte helt omöjlig på det...
Håller helt med om vad som tidigare sagts - Du är vald och har varken blivit avsatt eller utsatt för misstroende. Så det är närmast du själv som avgör det och möjligtvis hör med TC bara så att inte han har några allvarliga invändningar...

Kom igen nu istället, nu när det här forumet äntligen är på väg att byggas upp till något som kanske kan bli något... ihop med ubuntu.se kan vi nog bli en av sveriges största supportorganisationer för Linux och kanske precis det som behövs för att folk ska våga ta steget att ifrågasätta Windows och installera något annat... Nu kanske det äntligen kan bli något av det här forumet, som tidigare aldrig lyckats bli mer än två tegelstenar högt innan någon eller något raserat det... :P

I detta ligger också det som jag tidigare sagt om att -"Vi bör stödja och hjälpa alla former av Linux (och Unix), men eftersom vi är ett Ubuntuforum så rekommenderar vi i första hand Ubuntu. Med "i första hand" avses att vi alltid rekommenderar Ubuntu, om det inte finns någon annan dist som är avsevärt bättre för en viss tillämpning.", objektivitet skapar förtroende...

Äh, nu svamlade jag visst ut igen även om jag egentligen bara skulle säga att för min del är du välkommen tillbaka som TL om du vill... :)
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"