Handledning för support eller vad är "The Ubuntu Way"

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Handledning för support eller vad är "The Ubuntu Way"

Inlägg av Urban Anjar »

pun skrev:
Osprey skrev:
pun skrev:Sen angående målsättningar så ger jag inte mycket för en handfull distnördar som strider om sin rätt att göra som dom anser.
Precis... det som ofta kallas för samarbete är otroligt viktigt om vi ska vända det här skeppet åt rätt håll... :D

Nej jag finner inga som helst skäl till eller att det skulle vara möjligt att samarbeta med religiösa eller tekniska distnördar.

Man missar "målet " med Ubuntu samt huvudskälen att många ens är intresserade av att prova, dvs ett fungerande alternativ till Windows som är lätthanterligt samt kanske för många INTE kostar pengar.

Så allt annat tekniskt eller religiöst "surr" måste ske på en annan spelplan än här !!!
Att kalla varandra mer eller mindre fula tillmälen ger ju inga poäng, det blir mer ett sätt att trolla.

Men om supportgruppen sätter upp regler för vilket slags "surr" det ska vara i supporten och vi sen ser till att de reglerna efterföljs får ju folk välja om de vill stanna kvar i alla fall eller ifall de föredrar att dra vidare någon annanstans.

Så länge reglerna saknas, är luddiga eller oskrivna kan folk, med viss rätt, göra bäst fan dom vill. De där supportreglerna måste alltså fram snabbt som ögat.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev:
pun skrev:
Osprey skrev:
pun skrev:Sen angående målsättningar så ger jag inte mycket för en handfull distnördar som strider om sin rätt att göra som dom anser.
Precis... det som ofta kallas för samarbete är otroligt viktigt om vi ska vända det här skeppet åt rätt håll... :D

Nej jag finner inga som helst skäl till eller att det skulle vara möjligt att samarbeta med religiösa eller tekniska distnördar.

Man missar "målet " med Ubuntu samt huvudskälen att många ens är intresserade av att prova, dvs ett fungerande alternativ till Windows som är lätthanterligt samt kanske för många INTE kostar pengar.

Så allt annat tekniskt eller religiöst "surr" måste ske på en annan spelplan än här !!!
Att kalla varandra mer eller mindre fula tillmälen ger ju inga poäng, det blir mer ett sätt att trolla.

Men om supportgruppen sätter upp regler för vilket slags "surr" det ska vara i supporten och vi sen ser till att de reglerna efterföljs får ju folk välja om de vill stanna kvar i alla fall eller ifall de föredrar att dra vidare någon annanstans.

Så länge reglerna saknas, är luddiga eller oskrivna kan folk, med viss rätt, göra bäst fan dom vill. De där supportreglerna måste alltså fram snabbt som ögat.
Jo men nu är det mycket märklig vad man sätter som mål...... ska en liten handfull användare få styra över det egentliga målet att sprida just Ubuntu.

Jag ser noll medmänsklighet eller tolerens för ett sådant handlande.

Sen förstör "surret" överallt där det drar fram bland deltavlorna.......

Så det här forumet måste bli ett rent Ubuntuforum !!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

pun skrev:
Urban Anjar skrev:
pun skrev:
Osprey skrev:

Jo men nu är det mycket märklig vad man sätter som mål...... ska en liten handfull användare få styra över det egentliga målet att sprida just Ubuntu.

"pun" Kan du förklara för oss alla vad det är dom gör bra på de engelsktalande Ubuntu forumet som du nämner ganska ofta. Varför är modsen så mycket klarare och mer professionella i deras forum. Vi kan kanske lär oss något och ta godbitarna av deras arbetssätt. För trots allt tillåts där också lite utanför bara Ubuntu. Hur hanterar modsen sådana frågor utan "surr"

//PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 16 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

pun skrev:

Öh hur menar du? Syftar du på supportgruppen? Nu har vi ju tillsammans beslutat om att olika grupper styr upp sitt område, så det är inget konstigt med det.

Sen borde det ju vara uppenbart när man kallas sig Ubuntu Sverige och har domännamnet http://www.ubuntu-se.org att det är Ubuntu och inget det handlar om. Att vi sen har varit mesiga och låtit folk hållas är en annan sak och det får vi rätta till nu.

Supportanvisningarna är som jag ser det också ett sätt att få oss som är ubuntister i hjärtat, men som har pulat med Linux och annan *nix i åratal innan ens Ubuntu fanns att göra på bästa sätt.

Givetvis är det Ubuntu som ska gälla inte bara hela forumet utan hela LoCo-t, men vi måste börja i någon ände. Jag har själv hamnat i tradiga debatter runt självklarheter som CoC och Bug#1 och det är inte acceptabelt.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev:
Öh hur menar du? Syftar du på supportgruppen? Nu har vi ju tillsammans beslutat om att olika grupper styr upp sitt område, så det är inget konstigt med det.

Sen borde det ju vara uppenbart när man kallas sig Ubuntu Sverige och har domännamnet http://www.ubuntu-se.org att det är Ubuntu och inget det handlar om. Att vi sen har varit mesiga och låtit folk hållas är en annan sak och det får vi rätta till nu.

Supportanvisningarna är som jag ser det också ett sätt att få oss som är ubuntister i hjärtat, men som har pulat med Linux och annan *nix i åratal innan ens Ubuntu fanns att göra på bästa sätt.

Givetvis är det Ubuntu som ska gälla inte bara hela forumet utan hela LoCo-t, men vi måste börja i någon ände. Jag har själv hamnat i tradiga debatter runt självklarheter som CoC och Bug#1 och det är inte acceptabelt.
Ok...... ett exempel från idag

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 61&start=0

Vad är syftet med ett sådant svar ?? Att frågeställaren sedan själv ska googla fram en guide, att frågeställaren vet hur har gör det eller bara glömt bort namnet Wordpress ??? ???

Givetvist eftersom det här forumet är ett Ubuntu-forum så ska alltid Ubuntu-länkar eller wikis lämnas till ett svar. Finns det inga så får man då kanske kolla uppströms hos ett specifikt projekt vad de har att erbjuda.

Nu har vi själva knappt några bra svenska guider över Ubuntu så det blir då att veta vart man hittar hos ubuntu centralt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

pun skrev:
Givetvist eftersom det här forumet är ett Ubuntu-forum så ska alltid Ubuntu-länkar eller wikis lämnas till ett svar. Finns det inga så får man då kanske kolla uppströms hos ett specifikt projekt vad de har att erbjuda.

Nu har vi själva knappt några bra svenska guider över Ubuntu så det blir då att veta vart man hittar hos ubuntu centralt.
Det är lite såna anvisningar vi behöver.

Kanske också lite fokus på vilka CMS osv som vi rekommenderar (antar att det mesta finns i förråden) men vi ska kanske sätta fingret på en eller ett par produkter som vi kan supporta och som vi bygger upp en kritisk massa kring och som vi i alla fall framöver kan plocka fram handledningar till.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev:
pun skrev:

Det är lite såna anvisningar vi behöver.

Kanske också lite fokus på vilka CMS osv som vi rekommenderar (antar att det mesta finns i förråden) men vi ska kanske sätta fingret på en eller ett par produkter som vi kan supporta och som vi bygger upp en kritisk massa kring och som vi i alla fall framöver kan plocka fram handledningar till.
Jo för att nu exemplifiera det ännu mer så är den här tråden från gårdagen ett till exempel på support som inte är Ubuntu-inriktat

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 00&t=52541

Jag gjorde ett lamt försök att visa att visst kör Ubuntu-användare gamla Macar..... men det försvinner ju i "surret"......
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Urban Anjar skrev:Kanske också lite fokus på vilka CMS osv som vi rekommenderar (antar att det mesta finns i förråden)
Jag litar inte före fem penni på web-app-script ur förrådena, det är som att påstå att du kan använda snabbinstallationsfunktionen som webbhotellena erbjuder och att de fungerar, dvs så för du anvä'ndaren bakom ljuset, om du inte råkar vara den som underfhåller det paketet fdörstås. ;P. web-appar är ett ställe där det absolut inte kan vara föredömligt att säga att ubuntu är bästa stället att ladda ner via. Oftast kan ingen ge support för dem, varken Ubuntu-folk eller scriptskaparna.... :-X

Verkligen dåligt exempel.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Peetra skrev:
Urban Anjar skrev:Kanske också lite fokus på vilka CMS osv som vi rekommenderar (antar att det mesta finns i förråden)
Jag litar inte före fem penni på web-app-script ur förrådena, det är som att påstå att du kan använda snabbinstallationsfunktionen som webbhotellena erbjuder. web-appar är ett ställe där det absolut inte kan vara föredömligt att säga att ubuntu är bästa stället att ladda ner via. Oftast kan ingen ge support för dem, varken Ubuntu-folk eller scriptskaparna.... :-X
Jag kan nog ha en viss förståelse för ditt tankesätt där, men i alla fall bör vi komma överens om vad vi rekommenderar och varför vi gör det.

Likaså är det kanske inte fel att hänvisa till exempelvis wordpress.org eller nåt bra ställe som hanterar support av det ifall vi inte känner att vi har tiden eller kompetensen, men som sagt, vi måste komma överens.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev: [...] det är som att påstå att du kan använda snabbinstallationsfunktionen som webbhotellena erbjuder [...]
LOL

Jag använder nästan alltid dom och får oftast mindre strul än med manuella installationer... ;D

Sen så tycker jag svaret Plun hänvisar till var rätt illa, men samtidigt så besvarar det frågan... Men man bör nog inte formulera sig så, det kan uppfattas som väldigt otrevligt.

Men varför tjafsas det i denna tråden, är det inte bättre att driva på det här med supportgruppen och dess ansvar/rättigheter? Göra nåt istället för att - som vanligt - överdebattera allting... Allt sånt här är bara detaljer, det är viktigare med 'the big picture' imo...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad i hela friden vill ni att jag ska göra? Ta bilen över till honom och installera och konfa Wordpress åt honom med?

Och ang mitt andra svar som togs upp. Ska jag rekomendera något som inte fungerar bra? Huvudsaken är ju att det är Ubuntu eller hur? Sedan att hans dator blir seg som sirap är ju mindre viktigt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Vad i hela friden vill ni att jag ska göra? Ta bilen över till honom och installera och konfa Wordpress åt honom med?

Och ang mitt andra svar som togs upp. Ska jag rekomendera något som inte fungerar bra? Huvudsaken är ju att det är Ubuntu eller hur? Sedan att hans dator blir seg som sirap är ju mindre viktigt.
Jag tycker svaret var rätt/bra men tycker du borde varit lite 'trevligare', typ,

-"Har du tittat på Wordpress?"

Det var inte mer än så. ;)
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tror man riskerar förstöra vår nu ganska hyfsade support om man börjar klassificera vissa svar som mindre korrekta. Folk vågar till slut kanske inte ens skriva fast de har en idé vad man skall göra.

Och tänk vad mycket bråk det blir när man skall bestämma vilken som är den "rätta" metoden. Speciellt i krångligare fall. Citat med de stora gurunas tips kommer att stå som spön i backen, hu vad hemskt och improduktivt.

Om folk inte bara kan få se en tråd och tycka det är kul att skriva ett svar så riskerar ni sabba praktiskt taget det enda vi har - supporten. (Med mitt sätt att se)

Ursäkta Pun, men med din inställning riskerar det nog bara bli plats för dig i supporten.

Vad är nästa steg? "certifierad Ubuntu-rådgivare". Slappna av lite istället, man sysslar inte med fri mjukvara om det inte är kul.

Supportgruppen har gjort sitt inträde på scenen genom att hacka på andras svar. Har ni även andra planer?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

ycc skrev:Jag tror man riskerar förstöra vår nu ganska hyfsade support om man börjar klassificera vissa svar som mindre korrekta. Folk vågar till slut kanske inte ens skriva fast de har en idé vad man skall göra.

Och tänk vad mycket bråk det blir när man skall bestämma vilken som är den "rätta" metoden. Speciellt i krångligare fall. Citat med de stora gurunas tips kommer att stå som spön i backen, hu vad hemskt och improduktivt.

Om folk inte bara kan få se en tråd och tycka det är kul att skriva ett svar så riskerar ni sabba praktiskt taget det enda vi har - supporten. (Med mitt sätt att se)

Ursäkta Pun, men med din inställning riskerar det nog bara bli plats för dig i supporten.

Vad är nästa steg? "certifierad Ubuntu-rådgivare". Slappna av lite istället, man sysslar inte med fri mjukvara om det inte är kul.

Supportgruppen har gjort sitt inträde på scenen genom att hacka på andras svar. Har ni även andra planer?
@ycc

Det var kanske inte helt fel "certifierad Ubuntu-rådgivare" ett bra förslag. De får en egen färg. Deras arbete blir att följa upp kvaliteten på svaren. "certifierad Ubuntu-rådgivaren" är mentorer för all medlemmar de skall aktivt arbeta med att höja standarden på svaren. En form av kvalitetssäkring av mötesplatsen standard vad gäller hjälpfunktionen.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

@ycc & Pink Panter

Jag tror det är viktigt att ta vara på glädjen och lusten att hjälpa till. Det är viktigt. Samtidigt är det viktigt att vi successivt lär oss bättre och bättre sätt att göra det. Det kan knappast vara fel att på olika sätt "understryka" bra, enkla, pedagogiska och välfungerande svar.

Likaså blir det lättare att hjälpa till i supporten om det finns vettiga handledningar runt sådana problem som ofta dyker upp. Refererar man till sådana handledningar och tar emot synpunkter och frågor kring vad som inte funkar eller är begripligt kan man successivt förbättra handledningarna också.

"Certifierad Ubuntu-rådgivare" låter inte så fel. Det finns alltid de som supportar ofta, kan lite mer, är lite mer pedagogiska och lite oftare än oss andra lyckas hålla en trevlig och medmänsklig linje. De får gärna vara en förebild.

Vi ska dock undvika att "hacka på andras svar", i alla fall offentligt. Kritik ska vara personlig. Beröm kan däremot gärna basuneras ut offentligt. Givetvis måste man ta folk i örat om de medvetet och regelbundet ger felaktiga svar, men jag tror mer på goda förebilder och positiva kommentarer till dem som gör bra saker.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ycc skrev:Jag tror man riskerar förstöra vår nu ganska hyfsade support om man börjar klassificera vissa svar som mindre korrekta. Folk vågar till slut kanske inte ens skriva fast de har en idé vad man skall göra.

+1
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Lite grand tycker jag den här diskussionen, liksom många andra, antyder den enklaste och mest självklara formen av gruppindelning i forum:
Grupp 1 - "Datorgruppen"
De som gillar datorer och tycker det är kul att skriva supportsvar

Grupp 2 - "Organisationsgruppen"
De som gillar att debattera organisationsstruktur
(Möjligen kan en viss ironi spåras i förslaget, men tittar man tillbaka på vad vi sysslat med så täcker det ju ganska bra, IMHO.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Sen borde det ju vara uppenbart när man kallas sig Ubuntu Sverige och har domännamnet http://www.ubuntu-se.org att det är Ubuntu och inget det handlar om. Att vi sen har varit mesiga och låtit folk hållas är en annan sak och det får vi rätta till nu.

...

Menar du att de som inte använder Ubuntu så mycket, men som ändå vill hjälpa till inom locot (t.ex administrera våra servrar, designa affischer etc.) inte ska vara välkomna att göra det?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
Urban Anjar skrev:Sen borde det ju vara uppenbart när man kallas sig Ubuntu Sverige och har domännamnet http://www.ubuntu-se.org att det är Ubuntu och inget det handlar om. Att vi sen har varit mesiga och låtit folk hållas är en annan sak och det får vi rätta till nu.

...

Menar du att de som inte använder Ubuntu så mycket, men som ändå vill hjälpa till inom locot (t.ex administrera våra servrar, designa affischer etc.) inte ska vara välkomna att göra det?
Jag tror inte att det handlar så mycket om hur många timmar i veckan man kör Ubuntu...

Det är nog så att de flesta av oss av tvång eller teknikintresse mer eller mindre ofta kör något annat, det är inte mycket att säga om det. Använder man däremot Ubuntu Sverige som plattform för att marknadsföra något annat än Ubuntu har man kommit fel.

Svarar man på supportfrågor bör man så klart ha tillgång till en ubuntumaskin, som iofs kan vara virtuell, och ge supporten på ubuntu-vis -- exakt vad ubuntu-vis är vill jag att supportgruppen ska förtydliga.

Ritar man affischer handlar det mer om att vara väl påläst på vad Ubuntu står för och hur vår grafiska profil ser ut (en sak som nog marknadsföringsgruppen får anledning att förtydliga)

LoCots verksamhet handlar om att förbättra, supporta och sprida Ubuntu och till grund för detta ligger CoC, Ubuntus löften, Bug #1 osv. Ställer man sig bakom det är man med, tjafsar man om det är man mot.

Det handlar snarare än antal timmar man kör Ubuntu snarare om att vi ska vårda en gemensam värdegrund och jobba mot gemensamma mål.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"