Ubuntu 11.04, Alpha 1

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
11.10 Oneiric är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i oktober 2011.
Bowmore

Re: Ubuntu 11.04, Alpha 1

Inlägg av Bowmore »

gruble skrev:(antar att Layout ska ändras till =se)
Filen .dmrc där dm står för display manager, tex gdm, lagrar de inställningar du gör när du loggar in, dvs de du ställer in i den nedre panelen, t.ex session, språk och tangentbord. Men visst, du kan även ändra det manuellt i den filen. Det viktiga är att de inställningar du gör vid inloggningen också skrivs in i .dmrc så håll en koll på den filen.

Det är ju inte riktigt samma layout som för pc105 så om du har en annan dist som funkar så kolla vilket tangentbord du har där. Problemet är att just tangentbordet inte detekterats korrekt utan alla (eller åtmionstone de flesta) får det första i listan, dvs A4 Tech KB-21.
_ZoutH

Inlägg av _ZoutH »

När jag skulle googla upp datumet för alpha 2 ramlade jag över följande artikel.
http://digitizor.com/2011/01/06/libreof ... 4-alpha-2/

Men tydligen är det inte klart om man ska byta i slutversionen.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

_ZoutH skrev:När jag skulle googla upp datumet för alpha 2 ramlade jag över följande artikel.

Jo Libre-Office testas just nu via ett Ubuntu-ppa.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 32298.html

Sen finns det då utmaninagr som UNO plus en del andra dumheter att blockera vissa proprietära addons från O-O..... :P
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Skumt provar en länk igen.... angående Libre-Office

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 32298.html

Skumt, u i Ubuntu blir stort när man länkar.... ??? ??

Tråden finns iaf här

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... hread.html

blir lika tokigt...... ??? ???

Firefox 4......

Här är iaf ppat

https://launchpad.net/~libreoffice/+archive/ppa

O-O måste först avinstallerar !!

Info:
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/new- ... untu-easy/
Senast redigerad av 1 pun, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Bowmore skrev: Det är ju inte riktigt samma layout som för pc105 så om du har en annan dist som funkar så kolla vilket tangentbord du har där. Problemet är att just tangentbordet inte detekterats korrekt utan alla (eller åtmionstone de flesta) får det första i listan, dvs A4 Tech KB-21.
Trodde det var något som liknade mitt eftersom jag hittade sidor om Tech W9840LE. Nu kör jag pc106.

Men nu till två andra frågor.
1. Efter dagens uppdateringar visas inte Synaptic, utan skärmen mörknar lite och först efter att jag anget lösenordet visas Synaptic.
2- Startar era Paneler direkt nu ? Jag använder fortfarande gnome-panel startaren på skrivbordet efter varje inloggning.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Yup på båda frågorna...... funkar ua med ubuntu-klasisk

Ev är det dags för en dist-upgrade för dig igen plus en ubuntu-desktop koll.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

pun skrev:
_ZoutH skrev:När jag skulle googla upp datumet för alpha 2 ramlade jag över följande artikel.

Jo Libre-Office testas just nu via ett Ubuntu-ppa.

https://lists.Ubuntu.com/archives/Ubunt ... 32298.html

Sen finns det då utmaninagr som UNO plus en del andra dumheter att blockera vissa proprietära addons från O-O..... :P
LibreOffice kommer att bli standard i Ubuntu 11.04 (och alla andra Linuxdistributioner).

Det beror till stor del på att det inte finns något val. Go-oo, den variant av OOo man använt tidigare har gått upp i LibreOffice och kommer att läggas ner. Sedan har Canonical (Ubuntu) Novell (OpenSuse) mfl gått in och stöttat LibreOffice och då är det självklart att man kommer att använda det.

Sedan är det grumligt som attan med fritt/ofritt och OOo just nu. Det har varit en hel del tyckande sista veckorna i OOo världen.

Puns kompisar, RMS-nissarna ;D , stöttar LibreOffice. Det innebär att man tvingat igenom att man bara ska köra fritt. Dvs LO med bara fria tillägg och utan Java. Man hänvisas till till en sida med tillägg fixad av FSF med bara fria tillägg. I Ubuntu installeras OpenJDK istället för Java. De få ofria tillägg som finns till OOo är utvecklade av tredjepart, företag som försöker leva på att utveckla tjänster för OOo. Skjuter man dessa i sank blir det svårare att använda OOo till mer avancerade saker och för företag att gå över.

Sedan är det så att avancerade tillägg, som till exempel Zotero: http://www.zotero.org/, kräver Java och fungerar inte med OpenJDK, hur gärna man än vill. Zotero är å sin sida fritt... Gränser mellan fritt och ofritt och göra saker svårt/enkelt för sig är inte glasklara. De som använder OOo litet mer avancerat kommer även i fortsättningen att installera Java.

Jag förstår inte varför RMS inte vänder ryggen åt LO. LO är som sagt en fortsättning på gamla Go-oo som sponsrades av Novell. Novell hade en överenskommelse med Microsoft som gjorde att Go-oo fick bättre stöd för MS formatet OOXL (.docx i MS Office 2007) än vanliga OOo. Stödet följer med i LO. Det innebär att LO stödjer ett ofritt format (eller rättare sagt Microsofts ofria implementering av det fria OOXML-formatet för att göra allt litet mer komplicerat...). Stallman kommer att få hjärtattack om någon berättar för honom att han är med och backar upp ett ofritt filformat.

De allra flesta som använder Ubuntu kommer inte att märka någon skillnad mellan OOo (Go-oo) och LO mer än litet grafiska förändringar. Avancerade användare kommer att fortsätta installera Java. Vanliga OOo kommer sannolikt att förbättra sitt stöd för OOXML, kanske redan i nästa version. Det kommer att underlätta för de som skickar mycket dokument mellan OOo och MS Office. Andra kan blunda.

För den intresserade har jag skrivit om OOo/LO på min blogg: http://pavel.frimix.se/2010/12/28/openo ... breoffice/
och hur man installerar PPA:n med LO i Ubuntu. Det fungerar även i äldre Ubuntuversioner, inte bara i 11.04: http://pavel.frimix.se/2011/01/08/insta ... -i-ubuntu/
En liten varning för PPA:n: Det är en releasekandidat och det finns buggar. Det är litet pill att få tillbaka vanliga OOo.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pavel skrev: Puns kompisar, RMS-nissarna ;D , stöttar LibreOffice. Det innebär att man tvingat igenom att man bara ska köra fritt. Dvs LO med bara fria tillägg och utan Java. Man hänvisas till till en sida med tillägg fixad av FSF med bara fria tillägg. I Ubuntu installeras OpenJDK istället för Java. De få ofria tillägg som finns till OOo är utvecklade av tredjepart, företag som försöker leva på att utveckla tjänster för OOo. Skjuter man dessa i sank blir det svårare att använda OOo till mer avancerade saker och för företag att gå över.

Sedan är det så att avancerade tillägg, som till exempel Zotero: http://www.zotero.org/, kräver Java och fungerar inte med OpenJDK, hur gärna man än vill. Zotero är å sin sida fritt... Gränser mellan fritt och ofritt och göra saker svårt/enkelt för sig är inte glasklara. De som använder OOo litet mer avancerat kommer även i fortsättningen att installera Java.

De allra flesta som använder Ubuntu kommer inte att märka någon skillnad mellan OOo (Go-oo) och LO mer än litet grafiska förändringar. Avancerade användare kommer att fortsätta installera Java. Vanliga OOo kommer sannolikt att förbättra sitt stöd för OOXML, kanske redan i nästa version. Det kommer att underlätta för de som skickar mycket dokument mellan OOo och MS Office. Andra kan blunda.

För den intresserade har jag skrivit om OOo/LO på min blogg: http://pavel.frimix.se/2010/12/28/openo ... breoffice/
och hur man installerar PPA:n med LO i Ubuntu. Det fungerar även i äldre Ubuntuversioner, inte bara i 11.04: http://pavel.frimix.se/2011/01/08/insta ... -i-Ubuntu/
En liten varning för PPA:n: Det är en releasekandidat och det finns buggar. Det är litet pill att få tillbaka vanliga OOo.

Njau...

Visst är det så att den lille användaren inte kommer att märka så mycket skillnad men däremot företaget/kommunen som funderar på ett öppet alternativ.

Vad jag vet så kommer INTE dessa att funka !

http://extensions.services.openoffice.org/

Om det då beror på att det står "Oracle" på vissa är då mycket troligt ;)

Kan inte förstå varför man ska trassla till det så förfärligt isf att bara göra något som "funkar" och även funkar för de mer avancerade.

Hata Oracle....verkar viktigare... :P
Pavel

Inlägg av Pavel »

Nu vet jag inte riktigt hur du sökt fram tilläggen. De allra flesta av dem fungerar i LibreOffice. De enda som inte fungerar är ett litet antal som utvecklades av SUN och underhålls av Oracle. För dessa har man gjort kopior som fungerar i LO. Dessa finns att installera från PPA:n.

Man ska komma ihåg att det skrivits betydligt mer om LO än vad som motsvarar deras marknadsandel. Konflikter säljer som bekant lösnummer. Företag/Kommuner/Avancerade användare bör stanna kvar i vanliga OOo åtminstone tills LO är stabilt. De har ju faktiskt inte släppt någon skarp version än. Gamla Go-oo, som LO bygger på (och som finns i Ubuntu), är betydligt buggigare än vanliga OOo.

Det du har rätt i är att det är "viktigt" att hata Oracle och som alltid i "fria världen" måste det käftas :mad: . Oracle har en del intressanta planer för OOo. Bland annat ska man släppa en molnbaserad version.

Oavsett vilken version av OOo/LO man använder är den stora fördelen filformatet. Vilken version man än kör kommer ens filer att gå att öppna.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pavel skrev:Nu vet jag inte riktigt hur du sökt fram tilläggen. De allra flesta av dem fungerar i LibreOffice. De enda som inte fungerar är ett litet antal som utvecklades av SUN och underhålls av Oracle. För dessa har man gjort kopior som fungerar i LO. Dessa finns att installera från PPA:n.

Man ska komma ihåg att det skrivits betydligt mer om LO än vad som motsvarar deras marknadsandel. Konflikter säljer som bekant lösnummer. Företag/Kommuner/Avancerade användare bör stanna kvar i vanliga OOo åtminstone tills LO är stabilt. De har ju faktiskt inte släppt någon skarp version än. Gamla Go-oo, som LO bygger på (och som finns i Ubuntu), är betydligt buggigare än vanliga OOo.

Det du har rätt i är att det är "viktigt" att hata Oracle och som alltid i "fria världen" måste det käftas :mad: . Oracle har en del intressanta planer för OOo. Bland annat ska man släppa en molnbaserad version.

Oavsett vilken version av OOo/LO man använder är den stora fördelen filformatet. Vilken version man än kör kommer ens filer att gå att öppna.
Jo... och i en upphandling så handlar det då om "funkar eller funkar ej".....

"Funkar ej" betyder att man är utslagen och det finns inget "det kan vi kanske kalra oss utan"

Med LibreOffice och OO så har det blivit klart bedrövligt, IMHO !!

Vad gör man om Google skulle ställa krav på sin ev sponsring ???

"Hata Google".... ;) (Nokia har slut på kosingen så de kan räknas bort)
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag tror också, åtminstone på kort sikt, att OOo kommer att utvecklas långsammare genom att krafterna splittras. Nuvarande utvecklingsversion börjar likna en fars.

På längre sikt är det svårt att sia. Förhoppningsvis kan konkurrens leda till snabbare utveckling. Oracle kanske känner sig hotat och satsar hårdare. Ett alternativ är också att Oracle går med i LO.

Fördelen med LO är att det är en fristående stiftelse som Mozilla. Det innebär att enskilda företag inte har kontroll över inriktningen. Novell har till exempel gett upp sin dominans från Go-oo. Eftersom Stallman och FSF också stöttar LO är det en så bra garant som någon att ingen kan driva något i skumma syften (och kanske inte heller i andra syften.).
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Börja med att byta ut raderna i /etc/default/keyboard med dessa
XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="se"
XKBVARIANT=","
XKBOPTIONS="grp_led:scroll"
förutsatt att du kör svenska (se) och inte har ett speciellt tangentbord som inte är kompatibelt med pc105.

Gå sen under System>Inställningar>Tangentbord>Layouter och ta bort allt utom Sverige. Ändra också Tangentbord till Allmän 105-tangenters (internationell) PC som du hittar under tillverkare Generic.

Efter nästa omstart så kör kommandot

Kod: Markera allt

xprop -root|grep XKB
igen så får vi se hur det ser ut.

Sen konstigt att du inte har filen .dmrc under $HOME. Möjligt att vi får skapa den senare för att få det att fungera. Kolla efter den en gång till med

ls -l ~/.dmrc

Blev trött på afgan o US och det här funkar !!!! ;)

Pure swedish........ sen funderar jag på om mitt länkproblem kan ha med detta att göra ??? ??? Kan inte se nåt hos U-F !
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pavel skrev:Jag tror också, åtminstone på kort sikt, att OOo kommer att utvecklas långsammare genom att krafterna splittras. Nuvarande utvecklingsversion börjar likna en fars.

På längre sikt är det svårt att sia. Förhoppningsvis kan konkurrens leda till snabbare utveckling. Oracle kanske känner sig hotat och satsar hårdare. Ett alternativ är också att Oracle går med i LO.

Fördelen med LO är att det är en fristående stiftelse som Mozilla. Det innebär att enskilda företag inte har kontroll över inriktningen. Novell har till exempel gett upp sin dominans från Go-oo. Eftersom Stallman och FSF också stöttar LO är det en så bra garant som någon att ingen kan driva något i skumma syften (och kanske inte heller i andra syften.).

Jo men nu ska ju även Mozilla Foundation igenom en "rysare" när Google bestämmer vad de ska sponsra projektet med i framtiden.

RMS måste ju inse att det inte är att rita en åsna i ett terminalfönster mha nåt script längre utan om mycket avancerade applikationer som kräver ett antal betalda heltidsutvecklare !!

Sen tänker jag inte debattera mer i denna tråd !
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Shit! Nu har de lyckats sabba skrivbordet också i Classic :P

Läste i förra vecka att det skulle fixa så att skrivbordet inte förskjöts sidledes beroende på om man hade autohide (=intellihide) satt eller inte i Unity. Resultatet blev en tom kolumn till vänster även i Classic där lauchern sitter i Unity, nu efter de senaste uppdateringarna.

EDIT:
Här är buggfixen som orsakar Classic-buggen
https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/684649

EDIT2:
Valde tills vidare att nedgradera till nautilus 1:2.32.2.1-0ubuntu1 och låsa versionen.
https://launchpad.net/ubuntu/natty/+package/nautilus

EDIT3:
Paketet nautilus 1:2.32.2.1-0ubuntu4 fixade problemet ovan ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Natty kommer om en vecka eller 2 att uppgraderas till Xorg 1.10

Bryce vill ha "mer kunniga" att testa hur det funkar via xorg-edgers ppa

Info:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 01022.html

Om det bryter ihop så blir man då liggande utan ett grafiskt gränssnitt och då gäller tty-terminalen som man hamnar i.

sudo ppa-purge xorg-edgers
Så är man tillbaka....... OBS burken ska vara nätverksansluten med sladd när man backar via kommandot !!!

Jag har redan gjort några totalvurpor med min burk :) Är lösningen på spåren....
Användarvisningsbild
gruble

Inlägg av gruble »

Uppstarten stoppar vid "Starting TiMidity++ ALSA midi emulation..." på min dator.

startx gav någonting om "ABI version 9.0 that is not supported"

sudo ppa-purge: command not found
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
xeizo
Kontakt:

Inlägg av xeizo »

Jag blev helt utestängd från mitt system efter dagens "äventyrliga" dist-upgrade; inga rättigheter att läsa min hemmapp, sudo, su och root avstängda. Alltså var tom kommandoraden värdelös.

Det blev att dra ner en daily build iso på en annan dator och installera över, nu fungerar systemet igen, fyi så är installationsprogrammet väldigt buggigt på daily build. Det klarade bara att installera ett basssytem, men det gick dessbättre att installera allting manuellt efter att åtminstone ha fått tillgång till en fungerande kommandorad.

Daily builden svalde sen alla dagens uppgraderingar, utom senaste libwebkit som har varit trasig i några dagar.

Unity tror att Nvidia med Nvidias drivare är för klent för att köra OpenGL, så jag är tvungen att köra Gnome.

Och, så är Pulse trasigt, dessbättre fungerar Alsa så det finns ljud.
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

gruble skrev:Uppstarten stoppar vid "Starting TiMidity++ ALSA midi emulation..." på min dator.

startx gav någonting om "ABI version 9.0 that is not supported"

sudo ppa-purge: command not found
Från terminalen..... om det är en bärbar så släpa iväg den dit du har en sladd..... (sunkigt att få igång trådlöst)

sudo apt-get install ppa-purge
sen ska det funka.

Jag gjorde ett till försök med ABI-kollen bortkopplad men det är kört med nVidia, ska bugganmäla.

Så här ser crashen ut:
http://paste.ubuntu.com/554845/

Jag gjorde nu en ren manuell installation av nVidia-drivaren, dessförinnan hade jag då tagit bort nvidia-current.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Nu har jag uppgraderat helt vilt. Ska bli ytterst spännande att starta om datorn så om ni inte ser mej på ett tag så vet ni varför... :P

Edit: Omstarten gick helt problemfritt! :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

xeizo skrev:Jag blev helt utestängd från mitt system efter dagens "äventyrliga" dist-upgrade; inga rättigheter att läsa min hemmapp, sudo, su och root avstängda. Alltså var tom kommandoraden värdelös.

Det blev att dra ner en daily build iso på en annan dator och installera över, nu fungerar systemet igen, fyi så är installationsprogrammet väldigt buggigt på daily build. Det klarade bara att installera ett basssytem, men det gick dessbättre att installera allting manuellt efter att åtminstone ha fått tillgång till en fungerande kommandorad.

Daily builden svalde sen alla dagens uppgraderingar, utom senaste libwebkit som har varit trasig i några dagar.

Unity tror att Nvidia med Nvidias drivare är för klent för att köra OpenGL, så jag är tvungen att köra Gnome.

Och, så är Pulse trasigt, dessbättre fungerar Alsa så det finns ljud.
Jo Natty är en lite bångstyrig fisk just nu..... ;)

Att tappa sudo har jag inte sett bland det jag läst... sen är ju en dist-upgrade ett litet äventyr, speciellt om man inte uppdaterat på ett tag och det är ett eller flera paketsammanbrott... då kan det bli vad som helst.

Jag fick igång Unity men GS la av istället ..... Gnome klassisk ua efter att ha slagit av Unity-pluggen som bråkade först.
Låst

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion Precise Pangolin"