Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"
Re: Mark Shuttleworth: "This is not a democracy"
Varför inte låta användaren göra ett aktivt val efter installationen? Typ en program som poppar upp när installationen är klar där man kan ställa in utseende osv, och där även detta kunde ställas in. Default skulle självklart vara med knapparna till höger. Det är galenskap att göra en sån här ändring och sedan inte göra det enkelt att byta tillbaka (enkelt för en nybörjare alltså).
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
@Barzam
Bossiemans installationsscript ger precis den funktionaliteten - och det är naturligtvis optimalt. Jag har ju tidigare snackat om en heltäckande temahanterare också, som t.ex. kan använda Docky m.m. och verkligen kunna byta utseendet på hela miljön. Det hade naturligtvis varit betydligt enklare istället för att pilla på massa olika ställen som idag.
Bossiemans installationsscript ger precis den funktionaliteten - och det är naturligtvis optimalt. Jag har ju tidigare snackat om en heltäckande temahanterare också, som t.ex. kan använda Docky m.m. och verkligen kunna byta utseendet på hela miljön. Det hade naturligtvis varit betydligt enklare istället för att pilla på massa olika ställen som idag.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Var finns det där scriptet? Blev det någonsin färdigt?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Bossieman har hört av till mig för ett tag sen och vi skulle meckla med det, men det har alltid kommit nåt i vägen. Jag ska höra mig för om nåt nytt tillfälle..
- farmfield
- Kontakt:
Ubuntu-se har nu avsatt webutrymme för fortsatt jobb med scriptet mot internet (via vår server) så förhoppningsvis fortgår arbetet framöver. 

Jo, hon är öppen och har visionerpun skrev:Hittade en superb blogartikel om det här.....
http://yokozar.org/blog/archives/194
That last point is the most important. Other than “looking different” the change doesn’t do anything helpful. It’s a huge usability loss for an awful lot of people. Some people get used to it quickly. Others don’t, and like me end up getting physically angry when trying to use their computer. I can’t remember ever having my computer make me feel this way for a long time, and I’ve been running Ubuntu alphas for five years now.
Let’s admit we have a problem
Ivanka deserves credit for being the first member of the design team to at least talk about the controls:

Nu har det visat sig (min tolkning) att Mark kört över Ivanka och teamet och att han nu kämpar med näbbar och klor för att driva igenom sitt beslut på launchpad! Så hans uttalande "This is not a democracy" har fått en ny dimension

Kanske det beror på att Mark är SABDFL, då finns det naturligtvis ingen demokrati.Bowmore skrev:...
Nu har det visat sig (min tolkning) att Mark kört över Ivanka och teamet och att han nu kämpar med näbbar och klor för att driva igenom sitt beslut på launchpad! Så hans uttalande "This is not a democracy" har fått en ny dimension

Jo "buggen" är hög underhållning.....Bowmore skrev: Nu har det visat sig (min tolkning) att Mark kört över Ivanka och teamet och att han nu kämpar med näbbar och klor för att driva igenom sitt beslut på launchpad! Så hans uttalande "This is not a democracy" har fått en ny dimension

454 kommentarer just nu...
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments=all
Det är väl inte ofta jag håller med pun/plun, men angående den här "buggen" så tycker jag exakt likadant.pun skrev:...
Jo "buggen" är hög underhållning.....![]()
...

Ett par urklipp från Launchpad där Mark skriver:
Så långt håller jag med honom.We all make Ubuntu, but we do not all make all of it. In other words, we delegate well.
We have a kernel team, and they make kernel decisions. You don't get to make kernel decisions unless you're in that kernel team. You can file bugs and comment, and engage, but you don't get to second-guess their decisions.
We have a security team. They get to make decisions about security. You don't get to see a lot of what they see unless you're on that team. We have processes to help make sure we're doing a good job of delegation, but being an open community is not the same as saying everybody has a say in everything.
This is a difference between Ubuntu and several other community distributions. It may feel less democratic, but it's more meritocratic, and most importantly it means (a) we should have the best people making any given decision, and (b) it's worth investing your time to become the best person to make certain decisions, because you should have that competence recognised and rewarded with the freedom to make hard decisions and not get second-guessed all the time.
Så Mark som (bara) medlem i UX-teamet tar besluten och inte Ivanka som teamledare som delegerats att ta besluten på designnivå. Gäller bara delegering i team där Mark inte är medlem kan man fråga sig.I'm backing this decision because I think it's the right one in the long term. It may be right, it may be wrong, but I have a mandate to take the decision. The same is true of our kernel lead, and our community governance leads. They are fallible (I certainly am) but they are nevertheless empowered to take decisions.
Jo men nu har han ju full rätt att bestämma över det här.....däremot behöver han ju inte använda rätten för något som är totalt fel.....Bowmore skrev:Så Mark som (bara) medlem i UX-teamet tar besluten och inte Ivanka som teamledare som delegerats att ta besluten på designnivå. Gäller bara delegering i team där Mark inte är medlem kan man fråga sig.I'm backing this decision because I think it's the right one in the long term. It may be right, it may be wrong, but I have a mandate to take the decision. The same is true of our kernel lead, and our community governance leads. They are fallible (I certainly am) but they are nevertheless empowered to take decisions.
Håller man med om att dte är en bugg så ska man klicka på att det även påverkar mig... "this bug affects me bla bla"

På så sätt så kan man visa att man tycker det ör fel, kan man engelska så kan man även kommentera.
-
- AVREGISTRERAD
Efter att ha vant mig vid mitt custom mode nu tycker jag det är bättre förmiska och förstora till vänster stänga och meny till höger.Några neanderthalare var säkert emot hjulet ochså
- Urban Anjar
- Kontakt:
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Jo, mandatet har han, men det är något han bör använda med varsamhet.pun skrev:Jo men nu har han ju full rätt att bestämma över det här.....däremot behöver han ju inte använda rätten för något som är totalt fel.....
Trycket på launchpad har åtminstone gett en första kompromiss iom att användaren själv numer kan ändra knapparnas plats på tema-basis under Utseende/Appearance, även om den funktionen är begränsad.
- farmfield
- Kontakt:
Urban, problemet ligger inte för nya användare som byter från Windows till Ubuntu utan från dom som uppgraderar Ubuntu 9.10 till Lucid... Så länge inte folk ber om det skall man akta sig för att byta/ändra i gränssnitt sett till den nuvarande användarskaran - MS gjorde ju det misstaget med Office 2007 och fick ett TON kritik eftersom alla Officeanvändare kände det som om dom bytt till ett nytt program, inte uppgraderat...Urban Anjar skrev:http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2 ... ld-langre/
- Urban Anjar
- Kontakt:
Med den logiken skulle Microsoft ha hållit fast vid DOS och vi skulle köra utan X. --- Tror inte det. Visst finns det en massa konstervatism i branchen, men trots allt gillar vi väl X, GNOME och KDE och jämfört med DOS känns Windows rätt vettigt. De flesta som använder en dator i dag skulle aldrig i helsefyr pilla i DOS eller BASH. Mycket av det man gör med en dator idag var otänkbart då.farmfield skrev:Urban, problemet ligger inte för nya användare som byter från Windows till Ubuntu utan från dom som uppgraderar Ubuntu 9.10 till Lucid... Så länge inte folk ber om det skall man akta sig för att byta/ändra i gränssnitt sett till den nuvarande användarskaran - MS gjorde ju det misstaget med Office 2007 och fick ett TON kritik eftersom alla Officeanvändare kände det som om dom bytt till ett nytt program, inte uppgraderat...Urban Anjar skrev:http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2 ... ld-langre/
Att gå över till Office 2007 är ett stort steg, men de som lärt sig verkar gilla det.
Visst är det tufft att bryta gamla vanor, men vi som redan kör Ubuntu är piss i Missisippi jämfört med dem som förhoppningsvis gör det om några år. Vi får väl lära om, pilla om inställningarna eller byta till nån konservativare dist om det inte passar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
- farmfield
- Kontakt:
@Urban
Argumenten du använder är bra men jag ser inte att just att flytta knappositionerna till vänster per automagi skulle vara utveckling framåt, hehe...
Vad gäller Office så är det inte klarlagt om det gör jobbet effektivare eller på annat sätt skulle vara bättre - för utveckling skall gå mot det bättre såklart. Och jag är absolut inte förändringsmotståndare men vill ha bra argument om förändringen inte uppenbart är till det bättre.
Argumenten du använder är bra men jag ser inte att just att flytta knappositionerna till vänster per automagi skulle vara utveckling framåt, hehe...

Vad gäller Office så är det inte klarlagt om det gör jobbet effektivare eller på annat sätt skulle vara bättre - för utveckling skall gå mot det bättre såklart. Och jag är absolut inte förändringsmotståndare men vill ha bra argument om förändringen inte uppenbart är till det bättre.
- vulfgar
- ung forumnörd
Instämmer till fullo med det!farmfield skrev:...
Och jag är absolut inte förändringsmotståndare men vill ha bra argument om förändringen inte uppenbart är till det bättre.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Kontakt:
Nu skall man iof vara ärlig och berätta att Mark S ju sagt att förflyttningen skulle vara för att göra plats för nya funktioner i 10.10, men eftersom Ubuntu alltid kört ett rätt omodifierat Gnome så tror jag inte riktigt på den förklaringen - om det nu inte är så att Gnome håller på med något nytt i fönsterpanelen...vulfgar skrev:Instämmer till fullo med det!farmfield skrev:...
Och jag är absolut inte förändringsmotståndare men vill ha bra argument om förändringen inte uppenbart är till det bättre.

- vulfgar
- ung forumnörd
Han får komma med mer kött på benen innan det känns motiverat för mej att vänja mej. Snack om nya funktioner utan att komma med några exempel blir alldeles för tunt.farmfield skrev:Nu skall man iof vara ärlig och berätta att Mark S ju sagt att förflyttningen skulle vara för att göra plats för nya funktioner i 10.10, men eftersom Ubuntu alltid kört ett rätt omodifierat Gnome så tror jag inte riktigt på den förklaringen - om det nu inte är så att Gnome håller på med något nytt i fönsterpanelen...vulfgar skrev:Instämmer till fullo med det!farmfield skrev:...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!