Ubuntu's nya look
Re: Ubuntu's nya look
Installerade Lucid och formaterade bort allt gammalt. Efter inkopiering av Home verkar det som om ingenting skulle ha hänt. Har panel upptill, till höger och nedtill. Hittar inget särskilt till vänster om jag inte flyttar panel till vänster förstås.
Det olyckliga är bara att Grub och dualboot verkar ha försvunnit. Reder väl upp sig så småningom.
Det olyckliga är bara att Grub och dualboot verkar ha försvunnit. Reder väl upp sig så småningom.
Vad är det som skulle ha hänt då?christer skrev:Installerade Lucid och formaterade bort allt gammalt. Efter inkopiering av Home verkar det som om ingenting skulle ha hänt. Har panel upptill, till höger och nedtill. Hittar inget särskilt till vänster om jag inte flyttar panel till vänster förstås.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Trodde jag skulle få ett häftigt modernt och vackert Ubuntu.
Det är ju nytt och tänker behålla det flera år då det är en LTS.
Inställningarna i mitt Home bara gör att allt ser nästan helt likadant
ut som tidigare med Ubuntu 9.10.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Eh, hehe, jo, den ändrar inte dina inställningar, tema, bakgrundsbild, inställningar/applets i panelen o.s.v... Blev också lite paff över detta innan jag insåg att det naturligtvis är schysstare än att sabba en användares alla inställningar...christer skrev:Trodde jag skulle få ett häftigt modernt och vackert Ubuntu.

Men nu har du 'verktygen' för att göra det modernare - högerklicka på panelen & välj lägg till och gotta dig, högerklicka på skrivbordet och så har du nya teman, nya bakgrundsbilder o.s.v...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Det vanliga Ubuntu med Gnome lär inte komma med något riktigt nytt, förrän till hösten 2010 då Gnome3 förhoppningvis ska vara klart.christer skrev:Trodde jag skulle få ett häftigt modernt och vackert Ubuntu.
Visst kan man få Gnome2 att se modernt och vackert ut med många timmars handpåläggning...
Ett tips:
Ladda ner en LiveCD med Kubuntu 10.04 och provkör, för att se hur ett modernt OS ska se ut "out of the box".
Nu finns det en vandringshistoria om att KDE och Windows skulle likna varandra och därför ska man inte välja KDE...

KDE tar lite längre tid på sej att starta, men sedan verkar det inte vara någon skillnad på hastigheten.
Jag har själv en 5 år gammal dator med nytt snabbt RAM och ny snabb hårddisk, resten är original.
Kde är skräp.... rakt igenom... bara bloatat och fult.
Word.TweekiE skrev:Kde är skräp.... rakt igenom... bara bloatat och fult.

Har massor med erfarenhet av KDE. Det var då fråga om SuSE-boxed och en kameleont, en typ, som liksom svängde kappan efter vinden. Man betalade för stöd, men hjälp med 3D kunde inte fås, då det stödet inte fanns med. Det kom också ut nya versioner då och då, men de blev dyra precis som Windows. Fick nog av kameleonten och också av KDE. Det är fråga om tysk noggrannhet. Petnoga med detaljer, men nödvändiga väsentligheter saknas helt.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Är det bara jag som kräks blod av att ha minimera/maximera/stäng till vänster och inte till höger?
Hittade en guide: http://www.howtogeek.com/howto/13535/mo ... ntu-10.04/
/Per
/Per
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
lol@per2000. vi diskuterat oss blodiga om detta..you have a lot to learn yet, young padawan..
- farmfield
- Kontakt:
Att vissa reagerat negativt på detta vet jag men jag är osäker på om en grafisk skillnad kan framkalla en såpass kraftig fysisk reaktion. Ubuntu-se's officiella hållning är i detta fall att du uppsöker en läkare och kollar om du har magsår...per9000 skrev:Är det bara jag som kräks blod av att ha minimera/maximera/stäng till vänster och inte till höger?
/Per

Själv har jag suttit i OS X i så många år att jag gillar det, men jag har full förståelse för dom som vill flytta tillbaka knapparna till höger hörn.

- CryingFreeman
Min inställning är att om man hela tiden ska ändra tillbaka till vad som man en gång lärt sig, så får man hålla på med det vid varje ny release. Halvkul i min mening. Och varje gång blir man lite mer "efter" i vad som gäller just nu.
Har förresten installerat Ubuntu här i huset jag sitter, hos en datorillitterat person som är van vid Windows XP. När jag kom tillbaka efter några dagars arbete hade hon fått hjälp med att flytta ner hela övre panelen till att ligga i botten på skärmen, ovanpå den nedre panelen. Hon hade helst velat flytta "power-knappen" till att ligga till vänster också, så att det blev som hon var van vid från Windows.
Sicket jäckla meck.
Efter två (?) veckors användning hade jag inga som helst problem med att knapparna sitter till vänster. Och jag har ännu aldrig råkat stänga ett fönster av misstag när jag skulle klicka på Arkiv-menyn.
Har förresten installerat Ubuntu här i huset jag sitter, hos en datorillitterat person som är van vid Windows XP. När jag kom tillbaka efter några dagars arbete hade hon fått hjälp med att flytta ner hela övre panelen till att ligga i botten på skärmen, ovanpå den nedre panelen. Hon hade helst velat flytta "power-knappen" till att ligga till vänster också, så att det blev som hon var van vid från Windows.
Sicket jäckla meck.

Efter två (?) veckors användning hade jag inga som helst problem med att knapparna sitter till vänster. Och jag har ännu aldrig råkat stänga ett fönster av misstag när jag skulle klicka på Arkiv-menyn.
- Ulsak
kommer osökt att tänka på följande:. ang: knapparna. utan att märka det, har jag över en tid vant mig.Har förresten installerat Ubuntu här i huset jag sitter, hos en datorillitterat person som är van vid Windows XP. När jag kom tillbaka efter några dagars arbete hade hon fått hjälp med att flytta ner hela övre panelen till att ligga i botten på skärmen, ovanpå den nedre panelen. Hon hade helst velat flytta "power-knappen" till att ligga till vänster också, så att det blev som hon var van vid från Windows.
Sicket jäckla meck.![]()
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag föredrar helt klart att ha knapparan till höger, men i maverick låter jag dom vara kvar till vänster. Det stör mej inte riktigt lika mycket med knapparna där sen dom flyttade stängknappen längst ut i hörnet. Får se om det går att vänja en gammal jycke vid detta. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Det finns naturligtvis KDE att välja på om man vill ha en modern skrivbordsmiljö.
Som tur är så mixtrar inte Ubuntunissarna så mycket med KDE som de gör med Gnome...
Som tur är så mixtrar inte Ubuntunissarna så mycket med KDE som de gör med Gnome...

Kubuntu är community-drivet och Canonical sponsrar bara projeketet. Vilket i detta fallet är bra eftersom Kubuntu har sina knappar på rätt ställe.Rune.K skrev:Det finns naturligtvis KDE att välja på om man vill ha en modern skrivbordsmiljö.

- CryingFreeman
Byt skiva Rune, den verkar ha hakat upp sig.Rune.K skrev:Det finns naturligtvis KDE att välja på om man vill ha en modern skrivbordsmiljö.

Allt handlar om tycke och smak. Jag har iofs inte testat KDE sedan 4.1 så det har säkert hänt saker sedan dess. Men vissa saker gillar man och andra inte. Jag vet inte exakt vad med KDE som inte tilltalar mig, men av någon anledning föredrar jag Gnome. Kanske var det så enkelt som att standardtemat kändes leksaksbetonat, men även att det är lite för likt Windows för min smak. Allt är i vanlig ordning enkelt att ändra, men jag orkade inte. Någon gång ska jag sätta mig ner och verkligen bara köra KDE under en månad och då kanske jag ändrar uppfattning. Applikationerna (Kate, Kdenlive, Scribus etc.) gillar jag ju, så kanske att jag kommer att gilla KDE också så småningom. Huvudsaken är att skrivbordsmiljön inte är i vägen och det är den inte för mig när jag kör exempelvis Gnome. Andra upplever det på andra sätt.
Helst kör jag nog OpenBox/LXDE, faktiskt.
- farmfield
- Kontakt:
Jag testkörde KDE precis härm dagen och Kubuntu verkar absolut vara en najs dist och najs skrivbordmiljö, dock så föredrar jag Gnome, tycker det är lite renare - och så är jag naturligtvis mer van vid Gnome... Men annars tyckte jag det såg väldigt trevligt ut designmässigt, lite 'glassigare' än standard Gnome dessutom. Sen tycker jag blått sux ass som OS-färg, hehe, men det är väl lika enkelt att byta tema & bakgrund som i Gnome så det är ju ett icke-problem så sett... 

En sak jag uppskattar med KDE4 är att man kan ha flera unika skrivbord.
T.ex ett med diverse coola widgets, ett med konsole(terminal) och system-monitor, med mera.
Och med olika bakgrundsbilder, det fanns redan med KDE3...
Ytterliggare en finess jag gillar, det är att man kan låta fönster täcka panelen.
EDIT:
Pratar inte om fullskärmsläge F11
T.ex ett med diverse coola widgets, ett med konsole(terminal) och system-monitor, med mera.
Ytterliggare en finess jag gillar, det är att man kan låta fönster täcka panelen.
EDIT:
Pratar inte om fullskärmsläge F11

Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 7 gånger.
- farmfield
- Kontakt:
Det där går att konfa upp i Compiz - men det är ett dj*la meck, enklare i KDE tror jag...Rune.K skrev:En sak jag uppskattar med KDE4 är att man kan ha flera unika skrivbord.
Fast det går ju att köra massa program i fullskärmsläge med [F11] i Gnome - och så finns ävan möjligheten att köra vilket program som helst i helskärm om man ställer in det i Compiz - fast då skall man ha installerat CCSM och in & veta vad man gör, hehe...Ytterliggare en finess jag gillar, det är att man kan låta fönster täcka panelen.