gnome-shell crashed with GError in launch_component()
Nej den där buggen tror jag inte på..... funkar prima med nvidia.Bowmore skrev:Installerade just gnome-shell i Maverick men den kraschar X och blir utloggad![]()
gnome-shell crashed with GError in launch_component()
Mja, jag har samma krasch o stacktrace, men, men, ...pun skrev:Nej den där buggen tror jag inte på..... funkar prima med nvidia.
Får du det så är nog inte installationen uppdaterad för libmojzseriet fixades idag med senaste gnome-shell uppdatering.Bowmore skrev: Då tänke jag att jag bootar upp UNE installationen och kör Gnome Shell på Desktop men där råkade jag ut för det "kända" problemet med att libmozjs.so saknades så får fixa det. Sen bör det nog gå som tåget
Kod: Markera allt
sudo ln -s /usr/lib/xulrunner-1.9.2.8/libmozjs.so /usr/lib/
Iofs, men de kör på Mutter (Metacity baserat på Clutter), 'framtidens' fönsterhanterare medan Unity bytt till Compiz. Ska bli intressant dels när det gäller val av fönsterhanterare var vi befinner oss om något/några år och dels vilken ställning Gnome då kommer att ha.pun skrev:Nu finns det då hopp även för GS som kör en parallell spårt med något som liknar Unity.
Jo.... nu verkar det sedan som att overview-relayout hamnar i master-trunken...Bowmore skrev:Iofs, men de kör på Mutter (Metacity baserat på Clutter), 'framtidens' fönsterhanterare medan Unity bytt till Compiz. Ska bli intressant dels när det gäller val av fönsterhanterare var vi befinner oss om något/några år och dels vilken ställning Gnome då kommer att ha.pun skrev:Nu finns det då hopp även för GS som kör en parallell spårt med något som liknar Unity.
Bara ganska säkerpun skrev:Framtiden ser man sedan i Waylandspåret....ganska säker..
Källa: http://www.osnews.com/story/24029I'm very happy Fedora is looking to eventually move to Wayland as well, since it's about time the Linux world looks and moves beyond X to something that has been designed from the ground up to be modern, instead of something that consists of layer upon layer upon layer.
With both Ubuntu and Fedora now on the road to replacing X with Wayland, interest in Wayland will rise. NVIDIA may not have any plans to support it right now, but I'm pretty sure they eventually won't have much of a choice.
Kod: Markera allt
mutter: error while loading shared libraries: libgdk-3.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Okej tackar för svaret Pun. Vet du om man kan köra den senaste GNOME Shell versionen med Ubuntu 10.04? Som jag förstår det behöver man 11.04 för att köra den senaste PPA? Den heter väl Ricoz eller något sådant?pun skrev:Gnome3 kommer enbart att köra Gnome-Shell
Ubuntu däremot kommer att ha valen Unity eller Gnome Klassisk samt förhoppningsvist Gnome-Shell.
Jag lät min burk stå på förra natten och jag byggde då GS med "success"...
Däremot så crashar det vid start:Hur man bygger GS: (tar flera timmar)Kod: Markera allt
mutter: error while loading shared libraries: libgdk-3.0.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1603874
Kan nog vara den sämsta guiden genom alla tider 74 sidor av rappakalja med kontentan att 1 ubuntuanvändare lyckats installera gnome-shell man får innerligen hoppas att man slipper den här typen av howtos i framtiden för linux skull !pun skrev: Hur man bygger GS: (tar flera timmar)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1603874