Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Inlägg av janne-5011 »

jag insisterar fortfarande på att ycc har rätt i detta. Detta är en organisationsfråga av allra högsta rang, och dom argument som förts fram mot att aktiva från det andra forumet kan ha en ledande roll här i någon form är fullt giltiga.
Jag repeterar inte argumenten --folk här är säkert läskunniga.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Kankse!

Men nu sätter vi i gång att nominera en TL och en TC så det blir nån ordning på detta forumet och är det nån som vill gnälla så HÄNVISA dom till www.canonical.com

Det är ju Canonincal som förordat dessa regler och riktlinjer!

Thatś it!
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

Det var inte min avsikt att ifrågasätta nomineragarna som sådana utan frågan gäller vilken roll personer har i konkurrerande/alternativa forum och sådana saker som lämplighet är avgörande.

Det är ingalunda bara "sätta igång" utan eftertanke som ngn dj***a bimbo med veckopengen i handväskan en fredagskväll.
Det är för viktigt för det.
Harlekin33 skrev:Kankse!

Men nu sätter vi i gång att nominera en TL och en TC så det blir nån ordning på detta forumet och är det nån som vill gnälla så HÄNVISA dom till http://www.canonical.com

Det är ju Canonincal som förordat dessa regler och riktlinjer!

Thatś it!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Det var inte min avsikt att ifrågasätta nomineragarna som sådana utan frågan gäller vilken roll personer har i konkurrerande/alternativa forum och sådana saker som lämplighet är avgörande.

Det är ingalunda bara "sätta igång" utan eftertanke som ngn dj***a bimbo med veckopengen i handväskan en fredagskväll.
Det är för viktigt för det.
Nej..det är inte bara att sätta igång. Det har du rätt i.
Men faktiskt har du lyckats att åter felrubricera saker och ting ( såvida det inte uppstått nya forum medan jag var på semester)
personer som är aktiva i ubuntu.se tillhör inte alternativa forum och inte heller är ubuntu.se en konkurrerande forum. Det finns inget alternativt forum till ett officiellt ( canonicalunderstött) ubuntuforum. Däremot finns det forum med andra agenda och inriktningar som är möjliga för att de är oberoende.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

De medlemmar som söker ett alternativ till detta forum söker sig ju i nästan alla fall till ubuntu.se. På detta sätt sker ju en alldeles uppenbar konkurrens om medlemmarna.

Jag menar att denna konkurrens är bra och att man dessutom kanske kan tänka sig (fler) samarbetsprojekt.

Det är dock helt uppenbart, med hänsyn taget till jäv, att samma personer inte får vara inblandade i ledningen av båda forumen. Den som leder ett av forumen får inte "i bakhuvudet" tänka på det andra forumets bästa. Då är konkurrensen inte sund.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Är det ok om man är anställd på Microsoft och sitter i ledningen här? Är det samma jävssituation om man är mycket aktiv inom Debian eller kanske driver ett Photoshop-forum? Det är ju helt bisarrt att det här ens diskuteras tycker jag.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

barzam skrev:Är det ok om man är anställd på Microsoft och sitter i ledningen här? ...
Jäv måste betraktas från fall till fall.

Att någon i Microsoftledningen skulle kunna ha en "hemlig agenda" att försöka sabotera Linuxforum är ju ett tänkbart exempel. Jag anser det uteslutet att någon i Microsoftledningen skall sitta i ledningen för ett Linuxforum. (Ballmer : Linux är kommunism ;))

(Det handlar alltså inte om att misstänkliggöra enstaka individer. Det handlar om att minska jävssituationerna i organisationen.)

EDIT: Lade till "ledningen för"
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

ycc skrev:(Det handlar alltså inte om att misstänkliggöra enstaka individer. Det handlar om att minska jävssituationerna i organisationen.)
Jasså?
Jag har bestämt för mig att ni pekat ut "ledningen för ubuntu.se" i denna fråga. Har jag fel?

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Jag har svårt att hänga med i resonemanget här. Många som är med i Ubuntu.se är också med i Ubuntu-se.
Det ena forumet är inte ett officiellt ( canonicalunderstött) forum..... det andra är det.
Om inte personer som har en ledande roll på det ena... också få ha en ledande roll på det andra.... så undrar jag vilka andra forum man heller inte få vara medlem i .... Om man ska ha en ledande roll i Ubuntu-se ?
Alla andra Linux-forum måste då diskvalificera för ledande roll i Ubuntu-se ....... eftersom då de kan anses slåss om medlemmarna. Frågan är då vilka andra, icke linux-forum som kan diskvalificera enligt ovanstående.. Eftersom de också då kan anses slåss om medlemmar och med det då en jävsituation.
Betyder då att "ledare" i Ubuntu-se icke bör ha en ledande roll i andra forum alls.

Det officiella ( canonicalunderstödda) forumet Ubuntu-se är ju något annat än privata och det måste anses diskriminerande att utestänga folk bara för att de också tillhör något annat. :o
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Bara för skojs skull, kan inte alla i ledningen här redogöra för sina åtaganden både privat och i sitt yrkesliv? Så att vi inte riskerar en jävssituation från deras sida menar jag :-\
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Vad säger Canonicals regler då?
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag har bestämt för mig att ni pekat ut "ledningen för ubuntu.se" i denna fråga.
Eftersom ubuntu.se och ubuntu-se är uppenbara konkurrenter om medlemmar så blir ju forumen (och deras ledningar) s.a.s. ömsesidigt utpekade. (Men bara som konkurrenter och inte på något nedsättande vis.)

Det behövs inte tas hänsyn till moraliska kvaliteter hos de nuvarande ledningsgupperna. Det räcker att konstatera att konkurrenssituationen är så uppenbar att det är olämpligt att samma personer styr båda verksamheterna.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

ycc skrev:
Jag har bestämt för mig att ni pekat ut "ledningen för ubuntu.se" i denna fråga.
Eftersom ubuntu.se och ubuntu-se är uppenbara konkurrenter om medlemmar så blir ju forumen (och deras ledningar) s.a.s. ömsesidigt utpekade. (Men bara som konkurrenter och inte på något nedsättande vis.)

Det behövs inte tas hänsyn till moraliska kvaliteter hos de nuvarande ledningsgupperna. Det räcker att konstatera att konkurrenssituationen är så uppenbar att det är olämpligt att samma personer styr båda verksamheterna.
ycc.... din så kallade uppenbarelse är fel: Läs följande länk: http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=18708#post18708
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Micke. Jag läste länken du skickade till ditt eget inlägg. Jag menar att inlägget inte motsäger påståendet att det t.ex. finns en konkurrenssituation om medlemmarna.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

ycc skrev:Micke. Jag läste länken du skickade till ditt eget inlägg. Jag menar att inlägget inte motsäger påståendet att det t.ex. finns en konkurrenssituation om medlemmarna.
Snälla ycc. Medlemmar finns här och där eller bara på en av platserna. Det tycker vi är ok och bra. Det ska vara så, helt enkelt. Om du på nåt sätt tror att någon som har en ledande position på ubuntu.se skulle hamna som ledare här för att manipulera över folk till ubuntu.se kan du inte ha mer fel. Det vore hur imbecillt som helst att ens försöka, för det skulle upptäckas på mindre än 5 sekunder.

Nu undrar jag: Vad är du och janne rädd för egentligen?

Micke
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Om det sitter samma personer i ledningen för ubuntu-se.org och ubuntu.se, känner jag att det inte är någon mening med att ha dubbla sajter och organisationer. Men man behöver inte ta ut något i förskott...

Jag tycker däremot att ingen ska uteslutas från att ställa upp i val till ledningsgruppen. De personer som har störst förtroende kommer att bli framröstade.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Jag tror ingen från ubuntu.se är intresserad av att sitta i ledningen här, jag tycker bara det är viktigt att slå fast att alla är välkomna att delta i styrelsen för det officiella Ubuntu-forumet i Sverige. Jag tycker det är ett konstigt resonemang att generellt utesluta folk från ett forum, men godkänna andra generellt (se yccs formulering om "Jäv måste betraktas från fall till fall").
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Ang. frågan om jäv-situation.

Om vi leker med tanken att no 1 Viking skulle ha en ledande befattning på både Ubuntu.se och Ubuntu-se.
Vad säger att han skulle vilja locka över folk från Ubuntu-se till Ubuntu.se..... och inte tvärt om ?
Skulle det inte ligga i hans intresse att det istället bleve sunda relationer och att tjafsandet mellan dessa två forum då upphörde ?

Jag tror dessutom att han har fullt klart för sig att han inte kan köra samma agenda här som där. Annars skulle han snart bli varse det.

En stor del av kompetensen har gått från Ubuntu-se till Ubuntu.se. Troligtvis inte för att de har en annan agenda utan av andra orsaker. De skulle nog under vissa omständigheter vilja komma tillbaka.

Enda sättet att få slut på "konkurrenstänkandet" mellan dessa två forum är att dessa Ubuntister-se folk som finns där, Får samma rättigheter att kandidera här som de kvarvarande har.

Om vissa av "ledningen" där finge en ledande befattning även här, så skulle det väl ligga i deras intresse att det inte finns konflikt mellan dessa 2 forum. Annars skulle de ju hamna i konflikt med sig själva.

Enligt mitt ringa förstånd så tror jag att många av "utvandrarna" har sina sympatier väl så mycket här som där, om bara förhållanderna vore de rätta. Dessutom är de fullvärdiga medlemmar här också och bör ha samma rättigheter att kandidera, som de andra har. Något annat är otänkbart ur demokratisk synvinkel.

:)
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

@No1Viking.
Du frågar om vad jag är rädd för.Jag vill först hänvisa till vad jag och ycc skrivit här förut.

Det är som sagt inte personligt utan en fråga om personers position eller roll i ett alternativt/konkurrerande forum och organisation.Man kan och bör samarbeta och samordna, men samarbete förutsätter två parter.
Det här forumet behöver en ledning som kan ägna sin tid åt det här, inte komma i ett läge då
tiden och orken ,som är begränsad för alla , måste fördelas.
Det är en konkret orsak av flera.

Det är säkert så att då och då har forumena samma mål (förutom) de övergripande målen. Då bör man kunna koordinera aktiviteterna effektivt. Det är ett krav.Till det behövs två maximerade, starka självstädniga enheter.
Ett officiellt ubunbtu forum som detta är kan dra nytta av det andra forumet om ledningen vill och ser en mening med det.

Jag måste säga att jag blir misstänksam när ni hela tiden ifrågasätter detta ovan ,ifrågasätter ledningen här och t.om "erbjuder" admin för det andra forumet som envåldshärskare(om än på ett otroligt patetiskt och pinsamt sätt som saknar all grund för trovärdighet).
Ni späder på missnöjet och nu verkar ev, vilja ha en ledarroll.
Annars skulle ni inte intressera er för den här tråden så pass mkt som ni gör.
Men den misstanken borde vara irrlevant.
Vanliga hederliga människor är ju inte manipulativa med dolda agendor.Eller hur?
Vanligt hyfs kräver att ni drar er tillbax och väntar in en ny ledning som kanske, kanske inte vill er nåt.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

janne-5011 skrev:Vilken åsna som heslt kan starta ett forum för övrigt men när dom gör det beskrivs det i ord som man tror att man i princip redan landat på Mars...
(se deras tillkännagivande om detta för några dar sen här på forumet (vart annars...)
Har du missat att det är DRIFTEN som är svår, inte att starta ett forum... Och vi vet att Ubuntu.se 'fungerar' och att det inte gör det här - men problemet är att man inte kan applicera samma typ av ledarskap här...

Snyggt uttryckt också... ::)
janne-5011 skrev:Föga förvånande har en Ledare därifrån erbjudit sig som envåldshärskare här (se tråden "ett sista försök")
Länk? referera inte till trådar som inte går att hitta.
janne-5011 skrev:Tycker det är dags ta ner den där uppblåsta attityden på jorden. Tomt pladder och lite fin färg på ett forum kanske skräller högt men bevis på fler ubuntu-användare? vart?.
Och skälet till varför dina åsikter bär vikt i dessa frågor?

No1 Viking driver ett forum och innan dess var han admin här. Han vet ett och annat om det. Jag har suttit i FR här i ett år, jag har rätt bra pejl på stället. LJ är f.d. admin här...

Och du har..? Kan..?
janne-5011 skrev:Urban Anjar har visat insikt i detta och hållt i att man särar på de två organisationerna.
Och en majoritet av användarna här har röstat för hans avgång.
janne-5011 skrev:Talet om "samma mål" är irrelevant i det här sammanhanget som legitimation till incest.
Finns inget som hindrar två självständiga enhet som samarbetar, tvärtom är det en förutsättning.
Konkurrens eller inte det är olämpligt ändå, precis som ycc menar.
Och tråden är ett mysterium... Vem tror att No1 Viking skulle acceptera en nominering här?
janne-5011 skrev:Jag tycker ett bibelcitat passar:
Sanningen ska göra Edra fria. :P
Ja, det går väl bra ihop med kyrkans influens på vetenskaplig utveckling dessutom... ::)
Douglas Adams skrev:- Jag vägrar bevisa att jag existerar, säger Gud. För bevisen förnekar tron, och utan tro är jag ingenting.

- Men, säger människan, i så fall är saken klar. Babelfisken skulle aldrig ha utvecklats av en slump. Den bevisar att Du existerar, och alltså bevisar den, som Du ju själv påpekar, att Du inte existerar.

- Åh, jäsiken, säger Gud. Det tänkte jag inte på. Och han försvinner i ett moln av logik.
janne-5011 skrev:precis. och det är lätt att ta reda på vilka av dom som varit med om att kritisera ledningen här, ibland understött kritiken och gillat läget.
Dom tyngsta kritikerna är medlemmar som innehaft tunga positioner här men som hoppat av... Vem annars menar du skall stå för kritiken?

Konkurrens: Vi och dom. Vi mot dom. Vita och indianer. Samma dj*vla BS som vanligt... Vi är för att vi alla är. Man är en del av en helhet. ubuntu.se och se.org är en del av internet som är en del av samhället som är en del av verkligheten...

Samarbete: Varför? Varför inte? Finns det skäl till det så gör man väl det... Ubuntu.se, FUSE & SELinux samarbetade inför DreamHack. Det var vettigt.

Skall du placera mig i ett fack? Vilket forum tillhör jag? För http://www.retrobike.co.uk är där jag hänger mest... Är det ett konkurrerande forum?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"