CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Inlägg av Rune.K »

Efter att ha snabbläst alla inlägg i den här tråden...
Är det verkligen så att nafallo har oinskränkt makt över servern där ubuntu-se.org existerar?
Och därmed kan tydligen nafallo ställa vilka krav han själv vill på en ny TeamLeader.
Det låter väldigt skrämmande i mina öron, hade det här varit en webbplats som enbart hade handlat om Windows då hade jag inte haft några synpunkter... :)
Men nu är det faktiskt så att det här en webbplats för LoCot Ubuntu i Sverige, och det borde betyda att man delar med sej...
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Rune.K skrev:Efter att ha snabbläst alla inlägg i den här tråden...
Är det verkligen så att nafallo har oinskränkt makt över servern där ubuntu-se.org existerar?
Och därmed kan tydligen nafallo ställa vilka krav han själv vill på en ny TeamLeader.
Det låter väldigt skrämmande i mina öron, hade det här varit en webbplats som enbart hade handlat om Windows då hade jag inte haft några synpunkter... :)
Men nu är det faktiskt så att det här en webbplats för LoCot Ubuntu i Sverige, och det borde betyda att man delar med sej...
Nafallo äger servern som LoCot Ubuntu i Sverige får låna (gratis vad jag vet) och det är nog inte heller bara LoCot Ubuntu i Sverige som ligger på den servern som finns i den datorhallen och dessutom delar han ut den bandbredd som LoCot Ubuntu i Sverige använder för den här sajten. Ni får nog mer se honom som om han vore ett webbhotell och han reagerade på att CF i sin kravspec skrivit att han mer eller mindre krävde root-access till servern (vilket CF tagit tillbaka och inte riktigt menade som det stod skrivet) vilket han såg som uteslutet att han delar ut. En parallell kan nog göras att om ett företag har sin sajt på ett webbhotell så har inte ens företagets VD root-access till webbhotelets server utan det sköts av webbhotellet.

Det finns dock ett par sysadmins här på forumet som har konton till servern (de som har Serveradmin vid sina profiler här, t ex Lars) för att göra vissa uppdateringar och annat av själva programvaran för portalprogrammet som LoCot Ubuntu i Sverige bygger på. För att göra ändringar i hur LoCot Ubuntu i Sverige ser ut och en rad andra saker kan man göra om man har adminrättigheter i själva portalprogrammet och behöver då inte root-access eller ens vara sysadmin för att ändra vad man vill med den här sajten på portalplattformen.

Om man går tillbaka till Lars inlägg så är han inne på det spåret. Det har nog blivit lite att jämföra äpplen och päron när man talat om vem som ska ha rättigheter att kunna göra vad. Nafallo har nog inga större synpunkter om vem som blir/är TL utan bara vilka rättigheter han/hon ska ha på själva servern. Att vara TL är inte det samma som att vara en duktig sysadmin och sysadmins är ofta lite paranoida över vilka konton som finns på servern som har rätt att kunna ens gå in och pilla där de inte ska vara även om kontoägaren inte har den avsikten. Bara att kontot finns är en extra säkerhetsrisk på en server.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Fråga: Var någon i Ubuntu-SE root när vi låg på Canonicals servrar?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Jag förstår mig inte på den här webbplatsen. En kille/tjej som inte varit registrerad ens en vecka har vetorätt medan kontakpersonerna inte har någon makt alls.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

hagelnut skrev:
Jag förstår mig inte på den här webbplatsen. En kille/tjej som inte varit registrerad ens en vecka har vetorätt medan kontakpersonerna inte har någon makt alls.
Nafallo var med och startade upp LoCot en gång i tiden, däremot så har han inte varit med i forumet tidigare. loCot består inte bara av forumet och webbplatsen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev: Nafallo var med och startade upp LoCot en gång i tiden, däremot så har han inte varit med i forumet tidigare. loCot består inte bara av forumet och webbplatsen.
Var vänlig och tala om vad LoCot består av....
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

SakJur skrev:Fråga: Var någon i Ubuntu-SE root när vi låg på Canonicals servrar?
vad jag vet så har vi aldrig legat på Canonicals servrar. Innan nafallo lånade ut sin server så låg webbplatsen hos Serverpronto i USA. Det fanns flera skäl till varför webbplatsen flyttades, en orsak var att det fungerade dåligt med mycket störningar, stora problem när vi hade många besökare, det förekom något säkerhetsporblem också. En annan ännu viktigare orsak var att ubuntu upstream krävde att alla LoCos som låg kvar hos Serverpronto skulle flyttas.

Det var tal om att flytta till Canonicals servrar. En orsak till att det inte blev flytt dit var dock att vi skulle få extremt kringskurna befogenheter vad beträffar tillgång till server, vilka mjukvaror vi vill använda osv. En annan anledning till att vi inte flyttade till Canonical var att dom var otroligt sega med att låta oss flytta dit, jag minns inte riktigt varför men det kan ha varit platsbrist. Våra serveradmins, framför allt Johan RE och andol jobbade med att hitta lösningar och till slut löste det sej genom att nafallo ställde upp. Det största problemet var inte själva servern, om jag fattat rätt, utan bandbredden.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rune.K skrev:
vulfgar skrev: Nafallo var med och startade upp LoCot en gång i tiden, däremot så har han inte varit med i forumet tidigare. loCot består inte bara av forumet och webbplatsen.
LoCot består av IRC-kanalen, sändlistan och webbplatsen. Ubuntu upstream kräver att ett LoCo har en sändlista och en IRC-kanal, däremot så kräver dom inte ett forum.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

vulfgar skrev:
SakJur skrev:Fråga: Var någon i Ubuntu-SE root när vi låg på Canonicals servrar?
vad jag vet så har vi aldrig legat på Canonicals servrar. Innan nafallo lånade ut sin server så låg webbplatsen hos Serverpronto i USA. Det fanns flera skäl till varför webbplatsen flyttades, en orsak var att det fungerade dåligt med mycket störningar, stora problem när vi hade många besökare, det förekom något säkerhetsporblem också. En annan ännu viktigare orsak var att ubuntu upstream krävde att alla LoCos som låg kvar hos Serverpronto skulle flyttas.

Det var tal om att flytta till Canonicals servrar. En orsak till att det inte blev flytt dit var dock att vi skulle få extremt kringskurna befogenheter vad beträffar tillgång till server, vilka mjukvaror vi vill använda osv. En annan anledning till att vi inte flyttade till Canonical var att dom var otroligt sega med att låta oss flytta dit, jag minns inte riktigt varför men det kan ha varit platsbrist. Våra serveradmins, framför allt Johan RE och andol jobbade med att hitta lösningar och till slut löste det sej genom att nafallo ställde upp. Det största problemet var inte själva servern, om jag fattat rätt, utan bandbredden.
Tack för förklarningen, det måste vara det att jag missuppfattat vilka servrar vi låg på innan :) My bad.

// SakJur
vulfgar skrev:
Rune.K skrev:
LoCot består av IRC-kanalen, sändlistan och webbplatsen. Ubuntu upstream kräver att ett LoCo har en sändlista och en IRC-kanal, däremot så kräver dom inte ett forum.
Vulfgar: Defineras webbplatsen av: forumet, wikin, planeten och framsidan?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

SakJur skrev:
Tack för förklarningen, det måste vara det att jag missuppfattat vilka servrar vi låg på innan :) My bad.

// SakJur
Inga problem. :)
SakJur skrev:
Vulfgar: Defineras webbplatsen av: forumet, wikin, planeten och framsidan?
Om du med framsidan menar portalen så, ja, det är väl dom delarna vi har just nu.
Egentligen menar jag allt som ligger under domänen ubuntu-se.org, för det kan ju variera, vi kan ju ta bort och lägga till delar.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Eftersom jag har fått ett antal projekt på halsen och behöver internet-access och datorer för att fixa dem,
kommer jag att vara tillgänglig under hela sommaren.

Jag tycker att det är dags att vi kommer igång ordentligt nu. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"