Demokrati och utnyttjande av den samma.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Demokrati och utnyttjande av den samma.

Inlägg av Pink Panther »

Det här leder ingen stans. Alla har gjort fel, sen kan vi diskutera i all oändlighet vem som gjort mest fel. Vad man kan konstatera är att det var inte helt lyckat att skriva om den här omröstningen i din blogg Urban. Sen var det mycket korkat att informera chefredaktör Robert Brännström på IDG.se om min misstroendevotering. Vad ger det här för bild av GNU/Linux rörelsen. Här är för många individer som agerar utifrån ett personligt hämndbegär. Som jag ser på det gör ingen rätt nu.

Det ända raka du kan göra nu Urban är att ogiltigförklara alla omröstningar och att avgå. Inte för att ge någon rätt. Du har gjort vad du har kunnat under en stormig tid. Alla vindskydd är rivna, motvinden är för hård. Vi måste få ett slut på alla nedbrytande och helt sanslösa maktkamper. Vi är på väg mot en säker frontalkrock.

En tillfällig oberoende ledning leder portalen under en tid. Den består av personer som inte har varit inblandade i något. Några namn har redan nämnts. De leder forumet så länge de anser att det är nödvändigt. Till att alla har fått lite distans och börjar tänka utifrån Ubuntulinux framtid och framgång. Nu handlar det mer om enskilda individer än kollektivets intresseområde. Ubuntu och GNU/Linux.

Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 20 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

KiviE skrev:Vad urban skriver i sin privata blogg....
Jag trodde att den bloggen skapades för UA:s uppdrag, bla som marknadsförare av Ubuntu, som ingår i begreppet kontaktperson. Kollar man första blogginlägget kan jag inte tolka det på annat sätt.
Registrera dig i vårt forum http://ubuntu-se.org/forum, där får du hjälp av en användargemenskap med mer än tiotusen medlemmar - och vi växer!
UA skriver "vårt forum" och länkar hit. För mig känns det inte speciellt privat.

Källa: http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1107

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Xcore

Inlägg av Xcore »

KiviE skrev:Brukar inte allt för ofta hålla med LJ men nu gör jag verkligen det.

Vad urban skriver i sin privata blogg är hans ensak även fast han som kontaktperson för ubuntu-se måste hålla sig lite i skinnet för att inte skriva någon som är helt uppåt väggarna. Tycker mycket väl att man kan jämföra med riksdagsval på ett ungefär iaf. Att ni är så sura över det hela kan jag bara se beror på att urbans förslag tydligen leder och ni gör allt för att hans förslag inte ska få vinna. Skärp er tack.
Om det kan vara till någon tröst så skulle jag också ha lika svårt som du att gå in och försvara det där. ;)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Little John skrev:Massmail till alla över 12000 medlemmar.

LJ
Något sådant hoppas jag aldrig händer då jag anser att det är helt fel, ska vi då också jaga rätt på alla som har suttit i irc-kanalen men inte varit där på ett tag så de inte missar chansen?

Som jag skrev i en annan tråd: vill man ha email så ska man gå med i sändlistan, det den är till för bland annat och där har ett email gått ut.
KiviE

Inlägg av KiviE »

FreakHead skrev:
KiviE skrev:Vad urban skriver i sin privata blogg....
Jag trodde att den bloggen skapades för UA:s uppdrag, bla som marknadsförare av Ubuntu, som ingår i begreppet kontaktperson. Kollar man första blogginlägget kan jag inte tolka det på annat sätt.
Registrera dig i vårt forum http://ubuntu-se.org/forum, där får du hjälp av en användargemenskap med mer än tiotusen medlemmar - och vi växer!
UA skriver "vårt forum" och länkar hit. För mig känns det inte speciellt privat.

Källa: http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1107

//FH
Vad jag vet så är det hans privata och när han avgår så är det ingen annan som tar över den men jag läser inte alla trådar här så kan ha missat att det står någonstans att det är kontaktpersonernas blogg.
Xcore

Inlägg av Xcore »

KiviE skrev:

LJ
Något sådant hoppas jag aldrig händer då jag anser att det är helt fel, ska vi då också jaga rätt på alla som har suttit i irc-kanalen men inte varit där på ett tag så de inte missar chansen?

Som jag skrev i en annan tråd: vill man ha email så ska man gå med i sändlistan, det den är till för bland annat och där har ett email gått ut.
Massmail är en baggis att skicka ut annars och görs lite då och då i alla forum, inklusive mina egna. Bra för att nå så många som möjligt.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Xcore skrev:
KiviE skrev:Brukar inte allt för ofta hålla med LJ men nu gör jag verkligen det.

Vad urban skriver i sin privata blogg är hans ensak även fast han som kontaktperson för ubuntu-se måste hålla sig lite i skinnet för att inte skriva någon som är helt uppåt väggarna. Tycker mycket väl att man kan jämföra med riksdagsval på ett ungefär iaf. Att ni är så sura över det hela kan jag bara se beror på att urbans förslag tydligen leder och ni gör allt för att hans förslag inte ska få vinna. Skärp er tack.
Om det kan vara till någon tröst så skulle jag också ha lika svårt som du att gå in och försvara det där. ;)
Vad skulle jag ha svårt att försvara?

Att ni är sura över att det inte går som ni vill? det är en väldigt personlig iakttagelse som jag alltså inte ens behöver försvara.
Att det är urbans personliga blogg? det är den uppfattningen jag har fått, visa gärna var det står något annat.
Att man kan jämföra med ett riksdagsval? Det här är ett val om hur locot ska styras alltså ett val där man väljer ett styre och det gör man i riksdagsval med, även fast man då väljer personer och partier och inte styrningsform.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Xcore skrev:
KiviE skrev:

LJ

Massmail är en baggis att skicka ut annars och görs lite då och då i alla forum, inklusive mina egna. Bra för att nå så många som möjligt.
Ja det är en baggis men gör det inte till rätt sätt att göra det på ändå. Jag och säkert många med mig avskyr att få massmail från olika forum och andra ställen som man är reggade på. Tur att jag inte är medlem i något av dina forum.
Xcore

Inlägg av Xcore »

KiviE skrev:
Xcore skrev:

Vad skulle jag ha svårt att försvara?

Att ni är sura över att det inte går som ni vill? det är en väldigt personlig iakttagelse som jag alltså inte ens behöver försvara.
Att det är urbans personliga blogg? det är den uppfattningen jag har fått, visa gärna var det står något annat.
Att man kan jämföra med ett riksdagsval? Det här är ett val om hur locot ska styras alltså ett val där man väljer ett styre och det gör man i riksdagsval med, även fast man då väljer personer och partier och inte styrningsform.
Och om bara en person har unik ställning som ingen annan har?

Då liknar det inte ett riksdagsval speciellt mycket, eller hur, där flera partier har samma möjlighet.

Urbans blogg är detta forumets ansikte utåt på IDG eftersom han är kontaktperson. Alltså får Urban tänka sig noga för vad han skriver där eftersom det asscocieras direkt med forumet här. Privat blogg är bara struntprat egentligen eftersom den hör direkt ihop med vad som händer här.

Nej, jag är inte sur pga några valresultat, jag är upprörd pga det som hänt, det är inte speciellt schysst eller rätt gjort att utnyttja en särställning för eget bruk som igen annan har för att påverka valresultatet.

Och dessutom uppmana folk att rösta på en specifik punkt.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Xcore skrev:Och om bara en person har unik ställning som ingen annan har?

Då liknar det inte ett riksdagsval speciellt mycket, eller hur, där flera partier har samma möjlighet.

Urbans blogg är detta forumets ansikte utåt på IDG eftersom han är kontaktperson. Alltså får Urban tänka sig noga för vad han skriver där eftersom det asscocieras direkt med forumet här. Privat blogg är bara struntprat egentligen eftersom den hör direkt ihop med vad som händer här.

Nej, jag är inte sur pga några valresultat, jag är upprörd pga det som hänt, det är inte speciellt schysst eller rätt gjort att utnyttja en ställning för eget bruk som igen annan har för att påverka valresultatet.
I riksdagsval har inte alls alla samma möjlighet, ett nytt parti har inte samma möjlighet att göra sin röst hörd i media och andra ställen pga pengar etc. Har ingen fakta på det men vad jag har läst så har de större partierna fixat det så att de får pengar av staten medan de mindre inte får det. Så samma förutsättningar stämmer inte vad jag vet.

Vidare så håller jag med om att Urban måste tänka sig för vad han skriver i sin blogg vilket även politiker måste göra när de syns i media. Säger man fel saker så kan det gå illa och det skrev jag även tidigare i denna tråden. Men att säga vad man tycker om en omröstning måste man få göra anser jag.

Om det är schysst eller inte är en annan femma men att påstå att omröstningarna ska ogillas pga det är vansinne. Finns säkert många andra här som inte har någon "ställning" här i locot som kan nå ut till många och vars ord väger tungt. För att nämna några så kan jag säga att jag personligen värderar CF och BT ord tungt. LJ skrev tex att han har många läsare på sin blogg så han kan man säga att han kan nå ut till många. Likaså Bossieman har vad jag vet många läsare på sin blogg. Och båda har haft betydande roller här i locot och är respekterade av många så skulle nog vilja påstå att de har en ställning som kan påverka resultatet även fast de själva inte just nu har någon ställning i locot.
Xcore

Inlägg av Xcore »

KiviE skrev:I riksdagsval har inte alla alls samma möjlighet, ett nytt parti har inte samma möjlighet att göra sin röst hörd i media och andra ställen pga pengar etc. Har ingen fakta på det men vad jag har läst så har de större partierna fixat det så att de får pengar av staten medan de mindre inte får det. Så samma förutsättningar stämmer inte vad jag vet.

Vidare så håller jag med om att Urban måste tänka sig för vad han skriver i sin blogg vilket även politiker måste göra när de syns i media. Säger man fel saker så kan det gå illa och det skrev jag även tidigare i denna tråden. Men att säga vad man tycker om en omröstning måste man få göra anser jag.

Om det är schysst eller inte är en annan femma men att påstå att omröstningarna ska ogillas pga det är vansinne. Finns säkert många andra här som inte har någon "ställning" här i locot som kan nå ut till många och vars ord väger tungt. För att nämna några så kan jag säga att jag personligen värderar CF och BT ord tungt. LJ skrev tex att han har många läsare på sin blogg så han kan man säga att han kan nå ut till många. Likaså Bossieman har vad jag vet många läsare på sin blogg. Och båda har haft betydande roller här i locot och är respekterade av många så skulle nog vilja påstå att de har en ställning som kan påverka resultatet även fast de själva inte just nu har någon ställning i locot.
Nu pratar vi två skilda saker och du kan inte ens jämföra med ett riksdagsval. Visserligen så har ett större parti mer resurser men här snackar vi en som är ledare och inte har samma rang en gång.

Hur tror du att det ser ut att Urban går ut och "uppmanar" (ja, uppmanar) folk att rösta på "hans" punkter?

Vad kommer folk att tänka när ledaren går ut och säger så i sin blogg?

Verkar det att ge ett speciellt demokratiskt intryck?
KiviE

Inlägg av KiviE »

Xcore skrev:
KiviE skrev:I riksdagsval har inte alla alls samma möjlighet, ett nytt parti har inte samma möjlighet att göra sin röst hörd i media och andra ställen pga pengar etc. Har ingen fakta på det men vad jag har läst så har de större partierna fixat det så att de får pengar av staten medan de mindre inte får det. Så samma förutsättningar stämmer inte vad jag vet.

Nu pratar vi två skilda saker och du kan inte ens jämföra med ett riksdagsval. visserligen så har ett störra parti mer resurser men här snackar vi en som är ledare och inte har samma rang en gång.

Hur tror du att det ser ut att Urban går ut och "uppmanar" (ja, uppmanar) folk att rösta på "hans" punkter?

Vad kommer folk att tänka när ledaren går ut och säger så i sin blogg?

Verkar det att ge ett speciellt demokratiskt intryck?
Jag tror det ser ut precis som det ser ut när Urban uppmanar folk att rösta som han tycker. Konstigt vore det väl och Urban inte tycker att hans förslag är det bästa förslaget. Om folk inte kan inse att han förespråkar sitt eget förslag eller förslag som han anser är bäst så vet jag inte vad jag ska säga. Vidare kommer nog folk att tänka att han marknadsför sitt eget förslag vilket inte är konstigt och folk måste inse att det finns fler förslag att rösta på och det är demokratiskt att visa fördelar etc med sitt förslag. Det kan alla göra och med internet så kan alla göra det med. Om ni/du inte har någon blogg att göra det på en så kan du skaffa en.

Edit: Glad midsommar! Nu har jag sagt vad jag har velat säga i denna tråden och orkar inte diskutera med, de som läser tråden förstår nog vad jag har för synpunkt. Ingen idé att diskutera sönder tråden mer än vad som redan är gjort.
Xcore

Inlägg av Xcore »

KiviE skrev:Jag tror det ser ut precis som det ser ut när Urban uppmanar folk att rösta som han tycker. Konstigt vore det väl och Urban inte tycker att hans förslag är det bästa förslaget. Om folk inte kan inse att han förespråkar sitt eget förslag eller förslag som han anser är bäst så vet jag inte vad jag ska säga. Vidare kommer nog folk att tänka att han marknadsför sitt eget förslag vilket inte är konstigt och folk måste inse att det finns fler förslag att rösta på och det är demokratiskt att visa fördelar etc med sitt förslag. Det kan alla göra och med internet så kan alla göra det med. Om ni/du inte har någon blogg att göra det på en så kan du skaffa en.
Så det ger inget vidare demokratiskt intryck alltså?

Man uppmanar inte folk att rösta på "sina" punkter, speciellt inte då man har en ledarställning, man presenterar förslagen och låter folk använda sitt eget omdöme, allt annat är respektlöst.

Urban jobbar inte för sig själv, utan för gemenskapen. Och då skall man visa respekt mot dess medlemmar och låta dem dra sin egen slutsats.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

att i ett läge där demokratin här är ifrågasatt, och efter all turbulens, ens riskera ens sådan här diskussion är inte manipulativt, inte otillbörligt utnyttjande av ställning,det är fullständigt omdömeslöst och det blir väldigt svårt tänka bort det faktumet.
För övrigt har bloggen setts av många som en del av ua:s bidrag till marknadsföringen och med all rätt. Men om det är ua:s privata blogg eller ej formellt är av mindre betydelse nu.

Omröstningen var viktig och jag har inte sett ngn ifrågasätta den förut, tvärtom har folk deltagit i diskussioner mm och framtaganden, vilket märktes om vi säger så :P

Omröstningens legitimitet har fumlats bort, det förstärker att den som kan bör tillkalla ngn oberoende part som hjälper till.Jono.
Ananrs riskerar man att ännu mer tid går, vilket är helt oansvarigt när man tappat greppet och tilliten som det är nu och har nada att komma med.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Xcore skrev: Hur tror du att det ser ut att Urban går ut och "uppmanar" (ja, uppmanar) folk att rösta på "hans" punkter?
Detta kommer att bli mitt enda inlägg i den här tråden. Vad jag tycker i övrigt går att läsa på Urbans blogg, där jag lämnat en kommentar.

Det stora problemet som jag ser det är inte att bloggposten är skriven. Det står Urban fritt att skriva vad han vill och driva den linje han vill. Det är formuleringarna i den som jag tycker är plumpa. Jag ser några meningar som gärna kunde formulerats annorlunda för att åtminstone ge intrycket av att läsaren får bilda sig en egen uppfattning. Dessa meningar är i dess nedkokade essens:

"Det blåser kalla vindar på Ubuntu Sverige, men du kan göra en insats för att få verksamheten på rätt köl igen"
"Rösta på alt 1"
"Rösta på alt 3"
"Rösta på alt 2"

Det här är vad blogginlägget handlar om. Du kan göra en insats för att rädda Ubuntu Sverige. Rösta på alternativen nedan. Bilda dig inte en egen uppfattning. Gör som det står. I mitt tycke väldigt olyckligt formulerat.

Jag tycker inte att detta är speciellt snyggt. Någonstans kunde det i alla fall uppmanats till att bilda sig en egen uppfattning i frågan. I kraft av den högsta posten i gemenskapen har Urban en särställning. I kraft av den mest lästa Ubuntu-bloggen i Sverige har han en särställning. Det han säger och gör, det han godkänner och det han avslår ekar mycket högre än vanliga meniga medlemmar. Därför är det viktigt att kontaktpersonerna väger sina ord på guldvåg.

Jag förstår om Du, Urban, har tröttnat på att bli ifrågasatt. Du har ansatts under en lång tid och det är psykiskt påfrestande. Men jag ber Dig att betänka vilket eftermäle Du lämnar genom att döma ut dina kritiker som troll och spritosande midsommarfirare. Jag vädjar till Dig att behålla (eller återvinna) lugnet.

"The Code of Conduct does not only apply to leaders. It applies to leaders more."
Leadership Code of Conduct
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

CryingFreeman
Jag kan bara hålla med. Du har alldeles rätt.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev:
Xcore skrev: Hur tror du att det ser ut att Urban går ut och "uppmanar" (ja, uppmanar) folk att rösta på "hans" punkter?
Detta kommer att bli mitt enda inlägg i den här tråden. Vad jag tycker i övrigt går att läsa på Urbans blogg, där jag lämnat en kommentar.

Det stora problemet som jag ser det är inte att bloggposten är skriven. Det står Urban fritt att skriva vad han vill och driva den linje han vill. Det är formuleringarna i den som jag tycker är plumpa. Jag ser några meningar som gärna kunde formulerats annorlunda för att åtminstone ge intrycket av att läsaren får bilda sig en egen uppfattning. Dessa meningar är i dess nedkokade essens:

"Det blåser kalla vindar på Ubuntu Sverige, men du kan göra en insats för att få verksamheten på rätt köl igen"
"Rösta på alt 1"
"Rösta på alt 3"
"Rösta på alt 2"

Det här är vad blogginlägget handlar om. Du kan göra en insats för att rädda Ubuntu Sverige. Rösta på alternativen nedan. Bilda dig inte en egen uppfattning. Gör som det står. I mitt tycke väldigt olyckligt formulerat.

Jag tycker inte att detta är speciellt snyggt. Någonstans kunde det i alla fall uppmanats till att bilda sig en egen uppfattning i frågan. I kraft av den högsta posten i gemenskapen har Urban en särställning. I kraft av den mest lästa Ubuntu-bloggen i Sverige har han en särställning. Det han säger och gör, det han godkänner och det han avslår ekar mycket högre än vanliga meniga medlemmar. Därför är det viktigt att kontaktpersonerna väger sina ord på guldvåg.

Jag förstår om Du, Urban, har tröttnat på att bli ifrågasatt. Du har ansatts under en lång tid och det är psykiskt påfrestande. Men jag ber Dig att betänka vilket eftermäle Du lämnar genom att döma ut dina kritiker som troll och spritosande midsommarfirare. Jag vädjar till Dig att behålla (eller återvinna) lugnet.

"The Code of Conduct does not only apply to leaders. It applies to leaders more."
Leadership Code of Conduct

Nåväl, jag kunde kanske lindat in det lite mer, men å andra sidan ska man vara rak i en valkampanj och folk kan säkert läsa ett debattinlägg som ett debattinlägg. Varför tro att de skulle vara korkade och lättledda. Min erfarenhet av folk i linuxvärlden är att de tänker väldigt mycket själva.

Har du sett de här valaffischerna?

- Ja till EMU (eller kanske nej)

- Rösta på Mona (eller Fredrik eller nån annan)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nu börjar jag fundera på om det ligger något i konspirationsteorierna jag hört "det spelar ingen roll hur det går i omröstningarna, det kommer att gnällas ändå". ::)

Rösta på det ni tycker är rätt och alla som vill lobbar för sina förslag. Att försöka hindra någon från att lobba är åsiktsförtryck. Tänk efter lite fö, Urban lobbar inte för att bli vald, han kommer ju att avgå, utan för dom förslag han själv gjort och tycker är bäst. Alla som vill kan göra på samma sätt.

Vi kör på med omröstningarna som planerat och om den nya ledningen sedan vill ha en ny organisation så får dom köra en ny motionsomgång. Nu avslutar vi i alla fall denna först och dom som inte vill ge den legitimitet får ge sej till tåls tills vi har en ny ledning. Punkt!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

@Vulfgar

Helt rätt!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xcore

Inlägg av Xcore »

vulfgar skrev:Nu börjar jag fundera på om det ligger något i konspirationsteorierna jag hört "det spelar ingen roll hur det går i omröstningarna, det kommer att gnällas ändå". ::)

Rösta på det ni tycker är rätt och alla som vill lobbar för sina förslag. Att försöka hindra någon från att lobba är åsiktsförtryck. Tänk efter lite fö, Urban lobbar inte för att bli vald, han kommer ju att avgå, utan för dom förslag han själv gjort och tycker är bäst. Alla som vill kan göra på samma sätt.

Vi kör på med omröstningarna som planerat och om den nya ledningen sedan vill ha en ny organisation så får dom köra en ny motionsomgång. Nu avslutar vi i alla fall denna först och dom som inte vill ge den legitimitet får ge sej till tåls tills vi har en ny ledning. Punkt!
Jag kan förstå dig Vulfgar, jag sitter inte i samma sits utan kan kosta på mig att vara ärlig istället. ;)

En ledare, som talar om för medlemmarna hur de "skall rösta", och detta i en IDG blogg som fungerar som forumets ansikte utåt?

Varför röstas det alls?

Tänk efter lite, hur ser detta ut tror du?

Du vet hur det ser ut för många på den här tråden, tänk då alla som besöker IDG.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"