Men vad det är som skall röstas om skall det röstas om. Utan det går det aldrig att få slut på diskussionerna, för annard finns det ingen legitim demokratisk grund frö beslutet. Man måste också, som Lars skriver tidigare, vara öppen för att de beslut man tar kanske inte har majoritetens stöd. Det kan ankelt lösas enom att man bestämmer kriterier för hur ett beslut taget av ifrågavarande organ överprövas. Säg att gemenskapen beslutar att det krävas underskrifter från 15, 25, 50 eller 100 medlemmar för att det beslutande organets beslut skall omprövas i öppen omröstning. Då finns en säkerhetsventil mot beslut som inte har något stöd bland medlemmarna, samtidigt som inte en enskild person kan "kidnappa" en fråga och dra den i långbänk, för att alla skall var överens.Bossieman skrev:Beslut som påverkar medlemmarnas upplevelse i forumet på ett positivt sätt tycker jag inte det ska röstas om.Lars skrev: Min poäng är att vissa beslut måste kunna tas av oss förtroendevalda. Men då måste vi också vara lyhörda och omvärdera besluten om de är impopulära.
Så, var går gränsen för våra mandat? Vilken typ av beslut ska tas med omröstning?
Ett påhittat exempel: Ett förslag om att optimera sökfunktionen i forumet så att inlägg i supporten prioriteras före övriga inlägg i sökresultatet har föreslagits av en förtroendevald. Förslaget har diskuterats mellan förtroendevalda kolleger och genomförandet tros kunna förbättra upplevelsen för medlemmarna avsevärt. Att rösta om detta anser jag inte vara vettigt.
Det är väl primärt en fråga om en "öppenhet för fel redan innan beslut tas" och det bör man ju också ha. De förändringar som vissa vill forcera fram nu är ett paradexempel på hur man inte skall göra.Bossieman skrev:Vänder vi på det hela, d.v.s. om det skulle läggas fram ett förslag att återinföra den gamla sökfunktionen och beslutet verkställs riskerar vi att medlemmarnas upplevelse kommer att försämras märkbart. Det skulle t.ex bli svårare att hitta relevant supportinfo när medlemmarna söker efter hjälp. Finns det starka skäl för att genomföra förändringen enligt flera förtroendevalda så får det hela utredas noggrant och eventuellt resultera i en publik omröstning.
Problemet med ditt resonemang är att du tänker i banorna "vad är objektivt sett bäst för medlemmarna" och försöker hitta sätt att objektivt sett utröna vad det kan vara. Det kommer du inte att hitta (men ambitionen att göra det måste man ha). Med andra ord: Man bör försöka hitta "den objektivt sett bästa lösningen för alla" men inse att man inte kommer att göra det. Det viktiga är att ha "säkerhetsventiler" för överprövning, som är praktiskt hanterbara för alla parter.Bossieman skrev:Min poäng är att om vi utreder och klargör för oss själva hur ett eventuellt verkställande av ett beslut skulle kunna påverka medlemmarnas upplevelse på Ubuntu-se så har vi skapat en vettig referenspunkt som vi alla kan utgå från.
Hittas inget som riskerar att påverka medlemmarnas upplevelse negativt borde det vara fritt fram att genomföra beslutet/förslaget utan omröstning.
Finner vi däremot att medlemmarnas upplevelse riskerar att försämras om ett förslag genomförs - då måste vi stanna upp och utreda det hela ordentligt.
Vissa försöker nu ersätta demokratin på ubuntu-se med Ledarprincipen * hänvisning till att det inte finns någon organisering. Det är två helt olika saker. På vilken grund besluten skall vila är en sak, och där står frågan: "skall det vara en 'Ledares' eller gemenskapens kollektiva vilja som är grunden för besluten". Frågan om organisation och strukturerat arbete är en helt annan och det är en fråga som inte låter sig lösas av svepande alexanderhugg eller genom att organisera hierarkiskt. Ovanstående resonemang om "säkerhetsventiler" är ett exempel på demokratisk "organisering"/ordningsskapande åtgärder.
*
Det kan verka "elakt" att hänvisa till ovanstående, men jag vet ärligt talat inte hur man skall bemöta vissa förslag som just nu förs fram utan att göra det. Det är ju de facto rena blåkopia på ovanstående; snarare kan man väl säga att det är de som för fram sådan förslag som är "elaka", då de i praktiken tvingar andra att bemöta de förslagen och en sådan diskussion kan knappast sluta med annat än skarpa motsättningar. Däremot kan det finnas andra delar i vissa förslag som kan vara värt att titta på, så det är inte ett fulltsändigt sågande av alla förslag i sin helhet, men ovanstående skiner igenom alltför mycket för att man skall låta bli att visa på likheterna. Helt ärligt tycker jag att det är bra om man är lite "rädd" för att framföra sådana förslag. Det visar på att gemenskapen är för demokratisk för att acceptera sådana tendenser och det tycker jag i grund och botten är positivt.Wikipedia skrev:The ideology of the Führerprinzip sees each organization as a hierarchy of leaders, where every leader (Führer, in German) has absolute responsibility in his own area, demands absolute obedience from those below him and answers only to his superiors.
@farmfield
Det är tråkigt att vi bråkat. Politiskt sett ( alltså den i den politiska dimensionen av organisationsdiskussionen) ser vi saken på i prinzip samma sätt. Men tycker jag att du har fel kommer jag fortfarande att "trycka till dig"; du får göra samma mot mig, om du tycker att det behövs