Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Inlägg av farmfield »

Farmfield skrev:Ubuntu Antisemitic Remix, innehåller allt från 'Mein Kampf' till visdomsord av 'Usama Bin Laden' samt Adobe reader. Den kan köpas till självkostnadspris av diverse nazistiska och extrem-muslimska föreningar, skivan och CD-omslaget är tryckt med porträtt av Adolph Hitler och Bin Laden samt Adobes logga för Reader/PDF. Skivan marknadsförs också i diverse tidskrifter av dessa föreningar.
Microsoft kontrar genast med en Windows 7 Crossburners Edition. Apple vill inte vara sämre och släpper ett 'White Supremacy Toolkit' (och planerar inför en Pro-version till OS XI) ;D

Ja, det är OT som bara den, men bättre det än att vi skall såga ubuntu.se's 'remix' bara för sågandets skull. Men bortsett från att jag inte riktigt förstår varför man har ersatt ett fungerande fritt alternativ bland dom förinstallerade programmen mot ett ofritt dito så tycker jag det är jättekul och jättebra att 'ni' (*) (på ubuntu.se) lagt tiden på att skapa en "Allt-fungerar-från-början-liveDVD"... :)

Det är mycket undertexter om att 'Klas' inte gillar 'Börje' (han lär ha gökat Klas lillasyster på toa under sista personalfesten) och att 'Per' tycker 'Ove', som är chef, skall göra saker på ett visst sätt eller tycka det ena eller ibland inte det andra (åsikter är röriga ibland)...

(*) Men en sak tycker jag inte vi skall glömma, att, oavsett om vi har olika åsikter om ditten och datten, faktum faktiskt är att 'vi' här på ubuntu-se.org adderat med 'ni' på ubuntu.se lustigt nog är lika med 'oss' - vilket ju är alla som vill göra Ubuntu (och/eller GNU/Linux) bättre, större, enklare och mer lättillgängligt. Det kan ju inte vara helt åt helskotta ändå?
Senast redigerad av 3 farmfield, redigerad totalt 1 gång.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

Det där får du en stor credit för, det var det mest vettiga jag läst så här långt på tråden.

Tummen upp för dig Farmfield. :)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev: Men en sak tycker jag inte vi skall glömma, att, oavsett om vi har olika åsikter om ditten och datten, faktum faktiskt är att 'vi' här på ubuntu-se.org adderat med 'ni' på ubuntu.se lustigt nog är lika med 'oss' - vilket ju är alla som vill göra Ubuntu (och/eller GNU/Linux) bättre, större, enklare och mer lättillgängligt. Det kan ju inte vara helt åt helskotta ändå?
Word!

/FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:Sitter inte knapparna likadant, eller kan de inte använda de program som de (efter mycket möda) lyckats att lära sig lite av, så är de helt i mörkret och famlar. Att ens föreslå ett alternativ till programmet de sitter med "I Windows" är svårt nog.
PERSONANGREPP - du förolämpade just nästan 90% av alla datoranvändare, jag röstar för för omedelbar banning från forumet! ::)

I en (något) seriösare ton (även om det är svårt för mig att hålla en dylik idag) så hör man dom absurdaste skäl som folk har för att vända tillbaka till' tryggheten' (*1) i Windows eller ibland rakt av ogilla GNU/Linux - eller annan fri mjukvara. Ett dumt exempel har jag dessutom och så 'färskt' som från igår dessutom...

Min pops funderar på att 'uppgradera' (*2) till MS Office 2007 varav jag såklart (och åter igen) föreslog en övergång till OpenOffice 3 vilken dessvärre inte var intressant eftersom det ju var 'annorlunda'. Det var MS Office 2007 som var intressant. Grejen är bara att popsen (& min momma) redan testat & förkastat MS Office 2007 just för att det var 'annorlunda' mot MS Office 2003. När jag påpekar att MS Office 2007 också det är 'annorlunda' än MS Office 2003 får jag svaret -"Ja, nån gång måste man ju lära sig det nya"... :-X

Hur kämpar man ens (utan våld - även om det låg nära till hands -) mot den inkonsekvensen? ::)

*1 Hur man nu skulle kunna få ihop det tänkandet rent logiskt
*2 Hur man nu skulle kunna få ihop det tänkandet rent logiskt

farmfield skrev:bla bla bla undertexter bla bla bla
Klargörande för er obekanta med Stanislavski... Undertext - vilket min mamma ('typ') har en personlig professur i på Gbg Universitet - innebär att man säger en sak men egentligen menar (eller antyder) en annan.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

För att fortsätta på ditt prat om office så vore det ju faktiskt mycket bättre för alla att helt dumpa Word, openoffice, abiword och allt vad det heter. LaTeX råder bot på alla dessa problem på ett mycket vackert sätt.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

* Jag låser tråden tills det är utrett om denna utgåva är laglig eller ej. Kommer pm:a FreakHead så han kan ge oss ett svar på den frågan. Vi moderatorer får sen ta ställning till om tråden ska vara kvar eller tas bort beroende på hur lagligt detta är. *
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

* FreakHead har inte svarat på om han har tillstånd från Adobe eller inte. Nerladdningslänkarna har därför plockats bort från tråden. *
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Moderatorer!
Vänligen ta bort denna tråd då den inte är aktuell längre. Ny utgåva släpps idag.

//FH
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Nänä nu får du stå för dina synder. Du modererar inte det här forumet.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Sid skrev:Nänä nu får du stå för dina synder. Du modererar inte det här forumet.
LOL!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag tycker att FH med flera ska cred för att de ändå tog bort Adobe PDF och annat ofritt. Det är stort.
Det är dock jättebra att tråden är kvar..av pedagogiska skäl. Man skall alltid fostra användare att avstå från propretiärt.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Ulsak skrev:Det är dock jättebra att tråden är kvar..av pedagogiska skäl. Man skall alltid fostra användare att avstå från propretiärt.
Lägg av!

Du har ingen rätt att sitta på dina höga hästar, trots att du är medlem i förtroenderådet och "fostra" människor. Det där är talibanfasoner och jag anser att jag borde ha rätten att ta bort trådar, skapade av mig, som jag tycker är inaktuella och felaktiga, likväl som moderatorerna gör det.

//FH
Sid

Inlägg av Sid »

FreakHead skrev:
Ulsak skrev:Det är dock jättebra att tråden är kvar..av pedagogiska skäl. Man skall alltid fostra användare att avstå från propretiärt.
Lägg av!

Du har ingen rätt att sitta på dina höga hästar, trots att du är medlem i förtroenderådet och "fostra" människor. Det där är talibanfasoner och jag anser att jag borde ha rätten att ta bort trådar, skapade av mig, som jag tycker är inaktuella och felaktiga, likväl som moderatorerna gör det.

//FH
Det är du själv som har gjort tråden inaktuell i och med att du släppt en ny version av ditt skräp. Om vi ska göra som du vill så vill jag också låsa ett tiotal trådar där jag skrivit saker jag ångrar. Sen så vill jag också att mina varningar tas bort för dessa inlägg då jag inte längre står för dem. Det fungerar inte.

Stå nu för din usla remix och annonsera din nya version i den här tråden.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Sid skrev:
FreakHead skrev:
Lägg av!

//FH
Det är du själv som har gjort tråden inaktuell i och med att du släppt en ny version av ditt skräp. Om vi ska göra som du vill så vill jag också låsa ett tiotal trådar där jag skrivit saker jag ångrar. Sen så vill jag också att mina varningar tas bort för dessa inlägg då jag inte längre står för dem. Det fungerar inte.

Om du tycker att det är skräp, gör det bättre själv, om du kan. Ångrar du nåt får du stå för det själv, för jag känner ingen ånger. Tråden får falla i glömska, precis som vanligt. Den är ändå värdelös utan länkar och helt inaktuell.

Micke
Sid

Inlägg av Sid »

FreakHead skrev:
Sid skrev:
FreakHead skrev:
Lägg av!

//FH

Om du tycker att det är skräp, gör det bättre själv, om du kan. Jag ångrar ingenting, tråden är bara inaktuell och helt onödig. Ångrar du nåt får du stå för det själv. Tråden får falla i glömska, precis som vanligt. Den är ändå värdelös utan länkar och helt inaktuell.

Micke
Jag gör en ny live-cd minst en gång i veckan. Att posta något skit här som man påstår vara bättre för externa enheter och med innehåll som bryter mot lagen är mig dock främmande. Jag håller inte med föregående talare om att du ska ha en eloge för att du sprider Ubuntu. Din remix var skräp från början till slut. Full av lögner och olagligheter.

Team Sid
Sid

Inlägg av Sid »

Jag tycker inte att tråden ska falla i glömska. Den ska leva kvar som ett monument över vad ni sysslar med där borta.

Team Sid
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag håller inte med - om nåt, med nån... Jag är sån idag. ::)

Nä, men snacket om att distributionen av skivan inkluderandes Adobe Reader skulle vara 'olaglig' tycker jag är rätt löjligt, överdriven och med stor sannolikhet inkorrekt. Men jag tycker det är bra att ni tog bort Adobe Reader och Opera av andra skäl. Evince är fullt funktionell för att läsa PDF och Opera är ju en såpass liten webläsare och enkelt nerladdad/installerad så det kan inte vara en stor grej att ta bort den.

Men att släppa en remix med fullt svenskt språkstöd och saker som att OOo 3 är med från början tycker jag är jättebra.

Ibland blir synen/åsikterna på nåt väldigt påverkad av ursprunget av densamma, men man kan ju inte såga skivan endast utifrån vem som gjort den utan man får tittar på den och bedöma den efter vad den är - som det (imho) ser ut nu, någonting som kan göra det enklare för en nybörjare att installera Ubuntu - och det tycker jag är väldigt bra. :)

Så kan vi inte debattera/tjafsa/bråka om nåt viktigare istället, hehe... ;D
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nä, men snacket om att distributionen av skivan inkluderandes Adobe Reader skulle vara 'olaglig' tycker jag är rätt löjligt, överdriven och med stor sannolikhet inkorrekt
Jag har i allafall inte påstått att den var olaglig..

Det var en ganska enkel fråga om hur det var med licenserna till Adobes program och OM man fick använda programmen i connectivity remix?

Det var ingen anklagelse!

Det var en försiktighetsåtgärd så inte journalisterna kommer efteråt och smutskastar hela Ubuntu!

Om någon missuppfattat nåt ber jag om ursäkt!

OM det är OK att använda Adobes program i remixen enligt licensen så säger jag inget om det, då är det väl bara använda dom då!

Sen huruvida Adobes program är fria eller inte fria är en helt annan fråga!

Nästa gång ska jag inte säga nåt alls!

:(
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:
Nä, men snacket om att distributionen av skivan inkluderandes Adobe Reader skulle vara 'olaglig' tycker jag är rätt löjligt, överdriven och med stor sannolikhet inkorrekt
Jag har i allafall inte påstått att den var olaglig..

Det var en ganska enkel fråga om hur det var med licenserna till Adobes program och OM man fick använda programmen i connectivity remix?

Det var ingen anklagelse!

Det var en försiktighetsåtgärd så inte journalisterna kommer efteråt och smutskastar hela Ubuntu!

Om någon missuppfattat nåt ber jag om ursäkt!

OM det är OK att använda Adobes program i remixen enligt licensen så säger jag inget om det, då är det väl bara använda dom då!

Sen huruvida Adobes program är fria eller inte fria är en helt annan fråga!

Nästa gång ska jag inte säga nåt alls!

:(
Det var inte du som låste tråden med hänvisning till att den länkade till en 'olaglig' spridning av mjukvara, detta var framför allt riktat mot dom/den som tog detta beslut och också modererade bort länkarna. Paragrafrytteri kallas sånt.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:Det var inte du som låste tråden med hänvisning till att den länkade till en 'olaglig' spridning av mjukvara, detta var framför allt riktat mot dom/den som tog detta beslut och också modererade bort länkarna. Paragrafrytteri kallas sånt.
Jag läste nåt om "Nordkorea Moderering", inte så långt från sanningen faktiskt.
Låst

Återgå till "Nyheter"