Tack. Fungerade utmärkt.palle-kuling skrev:Installera apt://ubuntu-restricted-extras "and be done with it already" som dom skulle säga på engelska. (java, mp3, divx, flash, wmv, windows TTF core fonts) etc. etc.
Du kan inte su'a för du har inget root konto på din dator (eller rättare sagt, det är "inaktiverat"). Det är därför vi använderi ubuntu.Kod: Markera allt
sudo <kommando etc>
Bankid med Swedbank fungerar nu!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Bankid med Swedbank fungerar nu!
- Svento
Men sen fattar jag inte riktigt - själva installationen av Personal. Jag hämtade filen till skrivbordet och packade upp den i jhwh som är datorns namn. Jag fattar inte riktigt vad jag ska skriva i terminalen.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Öppna en terminal.Svento skrev:Jag fattar inte riktigt vad jag ska skriva i terminalen.
Ställ dig i personal-katalogen som skapades när du packade upp filen:
Kod: Markera allt
cd personal-4.10.0.21
sudo ./install.4.10.0.21.sh i
persadm
vanum est vobis ante lucem surgere
- Svento
Men vart ska det exporteras? In i Firefox? Jag har ingen aning om vad jag ska skriva in för adress.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Eporterar gör du till t.ex. ett usbminne för att sedan importera på exempelvis en annan dator eller ett annat operativsystem. Om du har ett certifikat i nexus på en windowsinstallation kan du exportera till usbminne och sen importera med persadm i ubuntu...Svento skrev:Men vart ska det exporteras? In i Firefox? Jag har ingen aning om vad jag ska skriva in för adress.
vanum est vobis ante lucem surgere
- Svento
Okej... Men det jag vill göra nu är att få igång min sambos bank-id här i Firefox i Ubuntu (eftersom mitt Telia-legg oväntat har börjat fungera). Sen gällde det i andra hand om jag skulle skaffa ett bank-id genom Nordbanken - som i sig inte är Linux-anpassad ännu - och om jag skulle kunna beställa ett sånt via Windows, föra över det hit till Ubuntu och använda tillsammans med det Linux-anpassade Nexus Personal.
Vad är det jag har gjort hittills? Installerat Nexus Personal? Har du nån aning om var jag ska leta efter det i så fall? Och framför allt, hur ska jag gå vidare? Ska hon/jag/vi följa instruktionerna på Sparbanken bara, och så känner Sparbankens sida av vid installationen att Nexus finns - eller?
På den där testsidan får jag i alla fall fortfarande svaret att jag inte har säkerhetsprogrammet.
Vad är det jag har gjort hittills? Installerat Nexus Personal? Har du nån aning om var jag ska leta efter det i så fall? Och framför allt, hur ska jag gå vidare? Ska hon/jag/vi följa instruktionerna på Sparbanken bara, och så känner Sparbankens sida av vid installationen att Nexus finns - eller?
På den där testsidan får jag i alla fall fortfarande svaret att jag inte har säkerhetsprogrammet.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag har nu skaffat fastlåst bank-id med Nexus under Ubuntu (för Sparbanken Finn). Jag hittar dock inget alternativ i Nexus Personal för att exportera ett bank-id. Jag skulle vilja ha möjlighet att exportera ett bank-id till t.ex. en extern hårddisk så att jag kan använda det från en annan dator. Är inte detta möjligt? Jag har för mig att det finns en Exportera-funktion i Nexus under Windows.
- Svento
Hjälpfilen finns efter installationen i katalogen /usr/local/lib/personalChristian Johansson skrev:Jag har nu skaffat fastlåst bank-id med Nexus under Ubuntu (för Sparbanken Finn). Jag hittar dock inget alternativ i Nexus Personal för att exportera ett bank-id. Jag skulle vilja ha möjlighet att exportera ett bank-id till t.ex. en extern hårddisk så att jag kan använda det från en annan dator. Är inte detta möjligt? Jag har för mig att det finns en Exportera-funktion i Nexus under Windows.
- Svento
Men varför säger sidan att installationen av programmet är "Ej OK?". Av allt att döma har jag ju programmet i datorn - jag kunde ju exempelvis läsa hjälpfilen.
-
Tack för det. Där står ju precis vad jag frågade efterSvento skrev: ...
Hjälpfilen finns efter installationen i katalogen /usr/local/lib/personal

Jag tycker att exportera är en rätt viktig funktion för man vill ju gärna ha en backup på sitt bank-id, t.ex. om det skulle bli något fel i Ubuntu-installationen så att man måste installera om hela Ubuntu.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Har du nexus i gnome menyn? Det är nog bara ubuntu hardy 8.04 som är helt automatiskt. Du har intrepid 8.10, så har du lagt till säkerhetsmodulen i firefox enligt;Men varför säger sidan att installationen av programmet är "Ej OK?".
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p283613
Det kommer nog. Kom ihåg att det här är första verionen de släppt!Jag tycker att exportera är en rätt viktig funktion för man vill ju gärna ha en backup på sitt bank-id, t.ex. om det skulle bli något fel i Ubuntu-installationen så att man måste installera om hela Ubuntu.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- Svento
Nu trodde jag att det bara skulle vara gå in och fixa legget på Sparbankens sida. Men när vi går in konstaterar banken att hon har en legitiomation från november 08, och så finns lite olika alternativ, Spärra, etc. Så kan man leta efter legg i datorn och jag hittar Personal-mappen som jag klickar på, men får svaret att det inte finns nåt id där.
- Svento
Nån som har fått det här att fungera som orkar skriva en enkel guide till hur man sen fixar själva bank-id:t efter att man installerat Personal?
-
Vet inte hur man gör med Swedbank men med Sparbanken Finn så fick jag logga in med mitt gamla icke-fastlåsta bank-id och sedan klicka på beställ nytt bank-id. Då fick jag upp en sida där det bland annat stod att bank-id-programmet inte kunde öppnas. Det meddelandet verkade dock vara fel för när jag klickade på "Fortsätt" så fick jag upp en ruta där jag skulle skriva det lösenord jag ville ha för det nya bank-id:t två gånger (innan jag hade installerat Nexus så kom jag istället till installationssidan för Nexus när jag klickade på "Fortsätt").Svento skrev:Nån som har fått det här att fungera som orkar skriva en enkel guide till hur man sen fixar själva bank-id:t efter att man installerat Personal?
Därefter så dök det av någon märklig anledning upp en ruta ca 3-4 gånger som frågade efter lösenord igen. Varje gång skrev jag in samma lösenord som i den första rutan. Därefter så stod det ett meddelande om att bank-id:t var installerat. Därefter loggade jag ut och varje gång jag går till inloggningssidan för Internet-banken så öppnas nu automatiskt Nexus och jag kan på inloggningssidan välja det nyskapade bank-id:t.
- Svento
Men "logga in med [sitt] gamla icke-fastlåsta bank-id"... Min sambo har ju sitt gamla och när hon gick in för att beställa ett nytt så syntes det, men hon kunde inte logga in... Alltså det är ju det som är själva problemet, ju, att hon visserligen har ett fungerande bank-id men inte här i Ubuntu. Om hon kunde logga in på sitt bank-id skulle hon väl inte behöva nåt nytt? Ska hon gå in via Windows och beställa det därifrån?Christian Johansson skrev:
Vet inte hur man gör med Swedbank men med Sparbanken Finn så fick jag logga in med mitt gamla icke-fastlåsta bank-id och sedan klicka på beställ nytt bank-id. Då fick jag upp en sida där det bland annat stod att bank-id-programmet inte kunde öppnas. Det meddelandet verkade dock vara fel för när jag klickade på "Fortsätt" så fick jag upp en ruta där jag skulle skriva det lösenord jag ville ha för det nya bank-id:t två gånger (innan jag hade installerat Nexus så kom jag istället till installationssidan för Nexus när jag klickade på "Fortsätt").
Därefter så dök det av någon märklig anledning upp en ruta ca 3-4 gånger som frågade efter lösenord igen. Varje gång skrev jag in samma lösenord som i den första rutan. Därefter så stod det ett meddelande om att bank-id:t var installerat. Därefter loggade jag ut och varje gång jag går till inloggningssidan för Internet-banken så öppnas nu automatiskt Nexus och jag kan på inloggningssidan välja det nyskapade bank-id:t.
- Svento
Så här mycket är klart: Jag har uppenbarligen installerat Personal, för det finns i Menyn under Övriga, jag ser det bland Instick i Firefox och jag kan hitta det i min dator.
Men hur jag sen ska gå vidare är väldigt oklart, d v s hur min sambo ska få en fungerande legitimation. När jag går in på https://install.bankid.com/Start____37.aspx och kör testerna där, hävdar sidan fortfarande att BankID säkerhetsprogram fortfarande inte är installerat.
Men hur jag sen ska gå vidare är väldigt oklart, d v s hur min sambo ska få en fungerande legitimation. När jag går in på https://install.bankid.com/Start____37.aspx och kör testerna där, hävdar sidan fortfarande att BankID säkerhetsprogram fortfarande inte är installerat.
- ThinLizzy
har du ingen fungerande e-legitimation så logga in med dosan och beställ ett nytt e-leg. tänk också på att det endast fungerar med 8.04! du verkar köra 8.10 vad jag kan se. installera i så fall 8.04 i virtualbox om du ej vill nedgradera.Svento skrev:Men hur jag sen ska gå vidare är väldigt oklart, d v s hur min sambo ska få en fungerande legitimation. När jag går in på https://install.bankid.com/Start____37.aspx och kör testerna där, hävdar sidan fortfarande att BankID säkerhetsprogram fortfarande inte är installerat.
- Svento
Men nu har man ju sagt mig här att det går med 8.10, bara det att det inte kan göras lika automatiskt.
- ThinLizzy
ok, de får stå för det. jag själv däremot har provat med alla versioner med både 32- 64bitarsversionen, och endast i 8.04 i386 har det fungerat som det ska.Svento skrev:Men nu har man ju sagt mig här att det går med 8.10, bara det att det inte kan göras lika automatiskt.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jo, som sagt jag kör intrepid och det funkar prima (handelsbanken). Jag har ett cert sen tidigare som jag använder, det exporterade jag från windows när det begav sig. Jag har ingen aning om du kan skapa ett *nytt* cert med programmet i linux. Men det finns ju alltid wine för det ändamålet...
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!