Så, hur stor är chansen, hehe?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Så, hur stor är chansen, hehe?

Inlägg av upnorth »

SkogsTrollet skrev:Jag är inget juridiskt geni. Men om Eu kan tvinga Microsoft att släppa windows utan Windows media player, varför ska det inte gå att tvinga dator tillverkarna att sälja datorer utan windows? Jag personligen tycker inte att steget är speciellt långt eller konstigt.

För övrigt är det rolig läsning. Keep it going.
Alltså, hela Microsofts dominans beror ju på just ihopparningen av maskin+OS, så hela återförsäljarkedjan räknar ju paketet som en enskild produkt - inklusive avtalen relaterat till den.

Du har väl kanske en chans om det uttryckligen står att licensen bara gäller OS:et.
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

SkogsTrollet skrev:Jag är inget juridiskt geni. Men om Eu kan tvinga Microsoft att släppa windows utan Windows media player, varför ska det inte gå att tvinga dator tillverkarna att sälja datorer utan windows? Jag personligen tycker inte att steget är speciellt långt eller konstigt.

För övrigt är det rolig läsning. Keep it going.
Jag håller med. Det borde de göra, och hade säkert gjort det om det fanns komersiella intressen för att så skulle ske.

Nu kan jag tänka mig att om detta förslag skulle nå EU-politikerna (om det inte redan har gjort det) så tror jag nog att de blir rädda att folk kommer börja piratkopiera ännu mera. Men om det stämmer att HP snart kommer med en Gnu/Linux-dist så kommer det nog bli ändring. Om inte annat får man väl börja köpa HP.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

upnorth skrev:Alltså, hela Microsofts dominans beror ju på just ihopparningen av maskin+OS, så hela återförsäljarkedjan räknar ju paketet som en enskild produkt - inklusive avtalen relaterat till den.
Njaaeee, en stor del av Microsofts dominands beror inte bara på det... det beror snarare på människans enfald... :-\

Hur många gånger i tiden har det inte tidigare hänt att marknaden har valt något annat än den bästa produkten.?? (Många) och hur många gånger har inte fel personer lyckats styra den stora massan.?? (Många)

Det beror helt och entydigt solklart på att Microsoft har varit skickliga (javisst!) nog att utnyttja människors enfald! Och då menar jag inte bara slutkonsumenter, utan t.ex även IT-proffs.

Du har säkert sett bilden på Microsoft 1978 - "Would you have invested in this company?", men jodå Microsoft har spårat ur också och bedrivit tvivelaktig verksamhet, men i grund av botten har de bara haft tur och varit intelligenta nog att ta tillvara på de möjligheter som finns/funnits på marknaden...

Nogväl nu får tråden återgå till Farmfields kamp, men Micsofts dominans beror inte på paketeringen, den är bara en metod för dem att behålla den...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

Osprey skrev:
upnorth skrev:Alltså, hela Microsofts dominans beror ju på just ihopparningen av maskin+OS, så hela återförsäljarkedjan räknar ju paketet som en enskild produkt - inklusive avtalen relaterat till den.
Njaaeee, en stor del av Microsofts dominands beror inte bara på det... det beror snarare på människans enfald... :-\

Hur många gånger i tiden har det inte tidigare hänt att marknaden har valt något annat än den bästa produkten.?? (Många) och hur många gånger har inte fel personer lyckats styra den stora massan.?? (Många)

Det beror helt och entydigt solklart på att Microsoft har varit skickliga (javisst!) nog att utnyttja människors enfald! Och då menar jag inte bara slutkonsumenter, utan t.ex även IT-proffs.

Du har säkert sett bilden på Microsoft 1978 - "Would you have invested in this company?", men jodå Microsoft har spårat ur också och bedrivit tvivelaktig verksamhet, men i grund av botten har de bara haft tur och varit intelligenta nog att ta tillvara på de möjligheter som finns/funnits på marknaden...

Nogväl nu får tråden återgå till Farmfields kamp, men Micsofts dominans beror inte på paketeringen, den är bara en metod för dem att behålla den...

Jag tror nog att MS är större än Apple av den enkla anledning att de helt enkelt är mer öppna mot sina kunder (notera MER öppna). Men jag vet iofs inte så mycket om hur det var i äldre dagar, på den tiden innan Internet uppfans, då när allt var svartvitt (har jag sett på TV att det var) och man sa jädrar och dra på trissor ;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

jansson skrev:Jag tror nog att MS är större än Apple av den enkla anledning att de helt enkelt är mer öppna mot sina kunder (notera MER öppna). Men jag vet iofs inte så mycket om hur det var i äldre dagar, på den tiden innan Internet uppfans, då när allt var svartvitt (har jag sett på TV att det var) och man sa jädrar och dra på trissor ;D
Förutom iPod har Apple nästan bara nisch-produkter i de dyrare segmenten, Windows har blivit standard i alla prisklasser, så det har ingenting med öppenhet att göra.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

upnorth skrev:
jansson skrev:Jag tror nog att MS är större än Apple av den enkla anledning att de helt enkelt är mer öppna mot sina kunder (notera MER öppna). Men jag vet iofs inte så mycket om hur det var i äldre dagar, på den tiden innan Internet uppfans, då när allt var svartvitt (har jag sett på TV att det var) och man sa jädrar och dra på trissor ;D
Förutom iPod har Apple nästan bara nisch-produkter i de dyrare segmenten, Windows har blivit standard i alla prisklasser, så det har ingenting med öppenhet att göra.
Öppenhet eller inte - Microsoft har bättre än Apple begripit vad som går att sälja och hur man blir stor på marknaden.

Kampen som funnits mellan Mac/PC och Windows/MacOS kan vi lämna därhän här vad det gäller vilket som är/har varit bäst, men hur det än är så har MS oavsett om de har bäst produkter eller inte, vunnit kampen stort.

Jag håller helt med om att Apple (alltid och fortfarande) nischat in sig i de dyrare segmenten och försökt sälja på "kvalitet", en kvalitet som de iofs har definierat själva. Medan MS å andra sidan sällan själva har påstått att de har "världens bäste produkter" eller något sådant. Det är inte många gånger jag hört dem säga att Windows är världens "bästa" operativsystem, möjligen "största".

Det de har vunnit på är att de har haft en alldeles fantastisk marknadsledning (kanske inklusive Mr. Gates) och att de alltid har kunnat komma med rätt produkter precis när marknaden behövt dem. Mycket av det har iofs varit halvfärdiga hopkok, det har ofta funnits mycket bättre alternativ, men de sakerna har ingen haft kunskap eller vett för att marknadsföra. Så återigen, Microsoft är framförallt mycket skickliga när det gäller att komma med rätt produkter, vid rätt tillfälle och med en förmåga att få ut dem och dessutom till ett ganska attraktivt pris.

Jag tror att det är många på MS idag som har fått gå ut och byta byxor ett par gånger om dagen när de sett hur Ubuntu och Open Source växer till sig, framförallt för att den dominerande ställning MS har inte hjälper dem utan snarare tvärtom... ;)

Oavsett huuur mycket pengar MS har så kan de inte köpa upp varken Linux eller Open Source och oavsett vad de hittar på eller kommer med så finns det eller finns ganska snart samma saker här. Apple kan de säkert hantera, men inte Open Source, de har helt enkelt inget att kämpa mot det med.

För inte så himla länge sedan (15-20 år sedan) så var IBM lika otroligt dominerande på marknaden och Digital tvåa. Digital är nu pulvriserat och uppköpt av först Compaq, som sedan blev uppköpt av HP och av DEC:s (Digitals) gamla produkter finns bara skärvor kvar. Vid den tiden hade t.ex Digital c:a 140.000 anställda, bara liksom så att storleken framgår. Både IBM och HP (inkl. f.d. Compaq och f.d. DEC) har i många år till stor del varit beroende av MS.

IBM har t.ex haft AIX, MVS, OS/2 och andra OS och HP/Compaq/DEC har haft HP-UX, Tru64, OpenVMS och lite annat, men PC-försäljningen med Windows har bidragit i mycket hög grad. Nu börjar både IBM och HP bryta sig loss ur Microsoftdominansen, men hur vi och t.ex Canonical kommer att hamna där är inte ännu solklart.

Det är mycket möjligt att något helt annat företag, lika litet som MS var kring 1985 kommer att ta över nu, eller också kommer IBM, HP eller Data General (finns de kvar?) att resa sig ur askan och sopa banan.

Så min övertygelse är att om vi och ett av våra främsta draglog Canonical ska klara av att flytta fram positionerna nu, så måste vi "ut på barrikaderna" och övertyga marknaden om vad som finns och vilken nytta de kan ha av oss/det!!

Insåg när jag skrivit detta att någon moderator borde bryta ut det här i en ny tråd eftersom det avviker från den ursprungliga!
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Du har väl kanske en chans om det uttryckligen står att licensen bara gäller OS:et.
Det gör ju faktiskt det... ;D

Genom att använda programvaran accepterar du villkoren i licensavtalet. Om du inte accepterar villkoren har du inte rätt att använda programvaran. Du måste i sådant fall returnera den till inköpsstället för återbetalning av köpeskillingen eller erhållande av motsvarande kredit.

Det står inte att jag skall returnera paketet, hårdvaran, utan programvaran.

Men oj oj oj... Helt plötsligt inser jag att det faktiskt står att jag måste returnera den till inköpsstället. Måste!

...det hade jag faktiskt missat... :o

Hehe, jag trodde att jag fick returnera den men det är ju fel då, jag måste returnera den. Hur kan dom säga nej till vad dom skriver att jag måste göra? ;D
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Det näst minst problematiska verka vara att du lämnar tillbaka hård- och mjukvara och får tillbaka pengarna.

Det minst problematiska, både för dej och dem, är att du biter i det sura äpplet, accepterar Microsofts världsherravälde, låter dem behålla pengar du gett dem att använda efter eget gottfinnande, och ha kvar datorn. (Men det vill jag inte att du gör.)

Om du inte lyckas köpa en dator utan OS så visar det att nåt är fel. Microsoft ger återförsäljare ett lägre pris om de lovar att inte erbjuda konkurrerande alternativ. Om CocaCola försöker få kiosker att inte ta in Pepsi genom att ge lägre priser om de inte gör det, så är det olagligt. Samma sak om GB erbjuder lägre priser till återförsäljare om de inte för SIA eller Triumph.

Jag är ingen advokat men... På ytan ser det ut som du har stött på nåt som strider mot konkurrenslagstiftning. Men det kommer inte att bli lätt att driva frågan på det sättet, för jag är rätt säker på att Microsofts jurister har sett till att de har sitt på det torra.

Den kampen är varken det minst eller näst minst problematiska, för dej eller dem, men #*!$ vilken rolig tråd det skulle bli. (Och det skulle vara det bästa för våra barnbarn).
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det spelar ju absolut ingen roll hur rätt man har om ingen är villig att lyssna och ta tag i det - fast jag har ev. en lösning på det problemet. Jag vill inte säga för mycket men jag kommer preliminärt (under januari) få avtalen & hela 'konceptet' (med bundlingen) analyserad av en professor i juridik, inkl. skriftlig bedömning med hans underskrift & feta titel... ;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:Det spelar ju absolut ingen roll hur rätt man har om ingen är villig att lyssna och ta tag i det - fast jag har ev. en lösning på det problemet. Jag vill inte säga för mycket men jag kommer preliminärt (under januari) få avtalen & hela 'konceptet' (med bundlingen) analyserad av en professor i juridik, inkl. skriftlig bedömning med hans underskrift & feta titel... ;D
Det har nog iofs blivit gjort MÅNGA gånger tidigare...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

upnorth skrev:Det har nog iofs blivit gjort MÅNGA gånger tidigare...
Men många gånger behövs det MÅNGA gånger för att nånting ska hända ...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Bowmore skrev:
upnorth skrev:Det har nog iofs blivit gjort MÅNGA gånger tidigare...
Men många gånger behövs det MÅNGA gånger för att nånting ska hända ...
Just sayn ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Osprey skrev:Micsofts dominans beror inte på paketeringen, den är bara en metod för dem att behålla den...
Oj, jag kan inte alls hålla med...

Bundlingen var ju början till vad dom är idag. IBM - relativt ensamma om att sälja persondatorer - behövde ett OS och anlitade MS. MS köpte föregångaren till DOS men av olika skäl behöll MS äganderätten. DOS bundlades med alla maskiner från IBM och senare med Compaq m.fl. när dessa började växa. Och alla maskiner såldes bundlade med DOS. Sen Windows. Resten är inte bara historia utan också vad Mark Shuttlesworth kallar Bug #1...

Bundlingen skapade MS marknadsdominans och bundlingen håller dom kvar vid toppen. Visst finns det andra faktorer till att dom är stora, men dom faktorerna hänger ju helt ihop med bundlingen, tillkomna p.g.a. av MS marknadsdominans... Och eftersom MS var dom enda som kunde förse världen med vad den behövde skall vi inte sura över hur det gick till, däremot måste vi nu hjälpa till att bryta mönstret så andra aktörer - som numera kan leverera konkurreskraftiga produkter - får chansen.

Vill också säga att jag tror det är väldigt viktigt att öppen kod får sitt genombrott innan 'molnet' tar över. Folk måste få chansen att upptäcka fördelarena med öppen kod innan allting sker inlåst på nätet - annars kommer det bli ännu värre framöver när människor blir helt låsta och beroende av företag som MS och Google's nättjänster. Jag tror på molnet men tror att valmöjligheten att välja vilken botten ens OS har - oavsett om det drivs lokalt eller ute på nätet - är otroligt viktig.
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 19 gång.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

upnorth skrev:Just sayn ;)
Sure ...
farmfield skrev:Det spelar ju absolut ingen roll hur rätt man har om ingen är villig att lyssna och ta tag i det - fast jag har ev. en lösning på det problemet. Jag vill inte säga för mycket men jag kommer preliminärt (under januari) få avtalen & hela 'konceptet' (med bundlingen) analyserad av en professor i juridik, inkl. skriftlig bedömning med hans underskrift & feta titel... ;D
Stå på dig. Även om du inte når ända fram så kommer du ju att bidra till att vi en dag har ett fritt val. Själv kommer jag att ställa kravet redan i butiken nästa gång vilket borde bli i början på nästa år.
Ett nej = no deal. Jag har ju ingen brådska :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:
Folk som gått till konsumentverket och/eller konkurrensverket med papper från en professor i juridik som sågar MS EULA och bundlingen? För att använda Urbans fras; vad har du rökt nu? (hehe) ;D

Om jag postar en redogörelse och kopia på ett dylikt brev till varenda riksdagsman då? Till varenda tjänsteman på konsumentverket, varenda tjänsteman på konkurrensverket, till varenda journalist jag kan leta rätt på..? Nån kommer lyssna. Nån kommer skriva om det. Nån kommer ta upp det. Nån... ;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:
upnorth skrev:
Folk som gått till konsumentverket och/eller konkurrensverket med papper från en professor i juridik som sågar MS EULA och bundlingen? För att använda Urbans fras; vad har du rökt nu? (hehe) ;D

Om jag postar en redogörelse och kopia på ett dylikt brev till varenda riksdagsman då? Till varenda tjänsteman på konsumentverket, varenda tjänsteman på konkurrensverket, till varenda journalist jag kan leta rätt på..? Nån kommer lyssna. Nån kommer skriva om det. Nån kommer ta upp det. Nån... ;D
lol, jag är inte så bekymrad över allt det här faktiskt, när Linuxdistarna lockat till sig nog med 3:e-partstillverkare (dvs att allt fungerar som vanligt även om du inte använder Windows) kommer återförsäljarleden automagiskt erbjuda ett mer varierat utbud.

Själv nöjer jag mig med att informera folk om alternativen så får de avgöra själva vad de vill ha ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ny idé... Ett a4-papper med vad man önskar sig i en dator. Pappret är tänkt att ge säljaren en uppfattning om vad kunden vill ha. Kunden går till hemsidan, lägger in sina önskemål, skriver ut den (i ett antal kopior) och kan sedan lämna pappret till Siba, Inet, Elgiganten (eller vem/vilka man nu vill gå till) så säljaren vet var man skall utgå ifrån. En offertbegäran helt enkelt.

Pappret är delat i två delar, en teknisk och en användarmässig.

Teknisk - att användas om man vet nåt om datorer och kan lista ungefärliga prestanda. Användarmässig, för dom som inte kan datorer men vet vad dom vill göra, vilka uppgifter eller. Längst ner står det önskemål om specifik mjukvara (MS Office, OOo, Firefox o.s.v.), specifikt operativsystem (MacOS X, Windows, GNU/Linux) samt vilken prisklass man vill ligga i.

Antingen kan man ha den som PDF för nedladdning och/eller skapa en hemsida där man väljer värdena för de olika posterna i listrutor, lägga in sitt namn & telefonnummer och sedan kan skriva ut i så många kopior man vill lämna utt till dom företag man kan tänka sig att köpa ifrån.

Ett sånt papper skulle ge jättefördelar för både kund och säljare - samt ge företagen en indikation på huruvida folk ville ha t.ex. GNU/Linux...

http://www.datoroffert.se (?) http://www.pcoffert.se (?) http://www.thisiswhatif*ckin'want.com (?) ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:lol, jag är inte så bekymrad över allt det här faktiskt, när Linuxdistarna lockat till sig nog med 3:e-partstillverkare (dvs att allt fungerar som vanligt även om du inte använder Windows) kommer återförsäljarleden automagiskt erbjuda ett mer varierat utbud.

Själv nöjer jag mig med att informera folk om alternativen så får de avgöra själva vad de vill ha ;)
Man gör ett val om man vill stå tyst och titta på eller om man tar tag i nåt, whatever, som man uppfattar som något som borde förändras.

Du kan idag sitta med ett fritt OS på grund av människor som stod på vilken sida i tanken ovan..? ::)

Edit/tillägg - det blev lite patetiskt Gandhi-wannabe-liknande nu, hehe, men ni fattar vad jag menar... ;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:
upnorth skrev:lol, jag är inte så bekymrad över allt det här faktiskt, när Linuxdistarna lockat till sig nog med 3:e-partstillverkare (dvs att allt fungerar som vanligt även om du inte använder Windows) kommer återförsäljarleden automagiskt erbjuda ett mer varierat utbud.

Man gör ett val om man vill stå tyst och titta på eller om man tar tag i nåt, whatever, som man uppfattar som något som borde förändras.

Du kan idag sitta med ett fritt OS på grund av människor som stod på vilken sida i tanken ovan..? ::)

Edit/tillägg - det blev lite patetiskt Gandhi-wannabe-liknande nu, hehe, men ni fattar vad jag menar... ;D
Tro mig, jag är väl medveten om att jag antagligen är den mest passiva pro-GPL aktivisten som finns ;D

Men jag vill vara så objektiv som möjligt, valfrihet framför allt. Det finns inte så många av oss så jag intalar mig att även min inställning behövs ibland ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Men jag vill vara så objektiv som möjligt, valfrihet framför allt. Det finns inte så många av oss så jag intalar mig att även min inställning behövs ibland ;)
Men det är ju valfrihet jag kämpar för här. Valfrihet är också att kunna välja bort. Så som det är idag så kan jag inte välja bort Windows utan att betala mer, köpa på nätet, begränsas i urvalet av hårdvara, design, utseende o.s.v...

Jag måste också fråga vad du menar med 'oss'..? Jag ser inget 'dom' och 'oss' alls - fast jag vet att många gör det. Jag är betydligt 'blåare' än vad jag måste framstå som här i forumet, hehe, tycker t.ex. att man kan kompromissa bort F/OSS - så länge det finns rimliga skäl (för det finns det faktiskt) - o.s.v... ;D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"