upnorth skrev:jansson skrev:Jag tror nog att MS är större än Apple av den enkla anledning att de helt enkelt är mer öppna mot sina kunder (notera MER öppna). Men jag vet iofs inte så mycket om hur det var i äldre dagar, på den tiden innan Internet uppfans, då när allt var svartvitt (har jag sett på TV att det var) och man sa jädrar och dra på trissor

Förutom iPod har Apple nästan bara nisch-produkter i de dyrare segmenten, Windows har blivit standard i alla prisklasser, så det har ingenting med öppenhet att göra.
Öppenhet eller inte - Microsoft har bättre än Apple begripit vad som går att sälja och hur man blir stor på marknaden.
Kampen som funnits mellan Mac/PC och Windows/MacOS kan vi lämna därhän här vad det gäller vilket som är/har varit bäst, men hur det än är så har MS oavsett om de har bäst produkter eller inte, vunnit kampen stort.
Jag håller helt med om att Apple (alltid och fortfarande) nischat in sig i de dyrare segmenten och försökt sälja på "kvalitet", en kvalitet som de iofs har definierat själva. Medan MS å andra sidan sällan själva har påstått att de har "världens bäste produkter" eller något sådant. Det är inte många gånger jag hört dem säga att Windows är världens "bästa" operativsystem, möjligen "största".
Det de har vunnit på är att de har haft en alldeles fantastisk marknadsledning (kanske inklusive Mr. Gates) och att de alltid har kunnat komma med rätt produkter precis när marknaden behövt dem. Mycket av det har iofs varit halvfärdiga hopkok, det har ofta funnits mycket bättre alternativ, men de sakerna har ingen haft kunskap eller vett för att marknadsföra. Så återigen, Microsoft är framförallt mycket skickliga när det gäller att komma med rätt produkter, vid rätt tillfälle och med en förmåga att få ut dem och dessutom till ett ganska attraktivt pris.
Jag tror att det är många på MS idag som har fått gå ut och byta byxor ett par gånger om dagen när de sett hur Ubuntu och Open Source växer till sig, framförallt för att den dominerande ställning MS har inte hjälper dem utan snarare tvärtom...
Oavsett huuur mycket pengar MS har så
kan de inte köpa upp varken Linux eller Open Source och oavsett vad de hittar på eller kommer med så finns det eller finns ganska snart samma saker här. Apple kan de säkert hantera, men inte Open Source, de har helt enkelt inget att kämpa mot det med.
För inte så himla länge sedan (15-20 år sedan) så var IBM lika otroligt dominerande på marknaden och Digital tvåa. Digital är nu pulvriserat och uppköpt av först Compaq, som sedan blev uppköpt av HP och av DEC:s (Digitals) gamla produkter finns bara skärvor kvar. Vid den tiden hade t.ex Digital c:a 140.000 anställda, bara liksom så att storleken framgår. Både IBM och HP (inkl. f.d. Compaq och f.d. DEC) har i många år till stor del varit beroende av MS.
IBM har t.ex haft AIX, MVS, OS/2 och andra OS och HP/Compaq/DEC har haft HP-UX, Tru64, OpenVMS och lite annat, men PC-försäljningen med Windows har bidragit i mycket hög grad. Nu börjar både IBM och HP bryta sig loss ur Microsoftdominansen, men hur vi och t.ex Canonical kommer att hamna där är inte ännu solklart.
Det är mycket möjligt att något helt annat företag, lika litet som MS var kring 1985 kommer att ta över nu, eller också kommer IBM, HP eller Data General (finns de kvar?) att resa sig ur askan och sopa banan.
Så min övertygelse är att om vi och ett av våra främsta draglog Canonical ska klara av att flytta fram positionerna nu, så måste vi "ut på barrikaderna" och övertyga marknaden om vad som finns och vilken nytta de kan ha av oss/det!!
Insåg när jag skrivit detta att någon moderator borde bryta ut det här i en ny tråd eftersom det avviker från den ursprungliga!