micke_nordin skrev:Jag vet inte vad du menar med "inte utbyggbart". Ta och ladda hem JFS och testa vilken funktionalitet som finns idag:
http://www.jfsbokforing.se/JFSAdmDemo.html
Kanske går det att integrera med andra program redan idag, eftersom ingen verkar veta får du testa själv.
Och hur skulle jag kunna göra det när jag inte kan programera? Jag är säljare och företagsledare, inte programerare. Jag använder program, jag skapar dem inte. Men så mycket har jag förstått att det inte är någon barnlek att bara få program att fungera med varandra. Om vi tar exemplet med Vtiger och WebERP så verkar det inte ha varit helt lätt att få ihop de två, trots att
micke_nordin skrev:Om du inte menar funktionalitet som finns idag utan om programmet går att ändra på ett sådant sätt att det integrerar med andra program är det ju bara fråga om kodning. Det går att göra vad som helst med vilket program som helst, det är bara en fråga om arbete och tid.
Vilket för ett företag är ekvivalent med pengar. Om programuppsättning ett har goda förutsättningar för integration = lite arbete och tid så betyder det "billigt", om programuppsättning två kräver mycket tid och arbete för att kunna integrera så betyder det "dyrt". Om det kräver mycket kod för att integrera JFS med andra tillgängliga FOSS affärsprogram så blir JFS dyrt, vilket betyder att det blir mindre attraktivt.
micke_nordin skrev:Dock är det ingen som kommer kunna svara på hur lång tid det tar eller hur mycket arbete det är förrän någon satt sig in i koden. Det vill säga att vi inte kommer kunna göra någon bedömning om det är "värt" att satsa på jfs innan vi har satsat på jfs.
Och du är naturligtvis välkommen att göra det, om du känner att du har tid med det.
micke_nordin skrev:Men som sagt, ladda hem deras gratisversion och testa själv så kanske du får svar på några frågor.
Det är att jag har gjort det som väckt frågorna. Vad jag kan se så fungerar inte ens rapporterna i JFS.
micke_nordin skrev:Min slutsats är att funktionerna i JFS är fullt tillräckliga för sådär en halv miljon svenska mindre företag.
Jag missade att kommentera detta tidigare, så jag gör det nu istället. Jag tror för min del inte att det är rätt, av den enkla anledningen att JFS inte verkar kunna hantera kontantmetoden och bokslutsmetoden, om man använder faktureringsmodulen i JFS. När man lägger upp en faktura i JFS så bokförs den inte automatiskt, men om man vill få ett utbyte mellan faktureringsdelen och bokföringsdelen så får man sätta upp en fakturajournal för fakturor mellan vissa datum. Denna fakturajournal kan sedan automatiskt bokföras med ett knapptryck. I ett senare skede, när du fått betalt av kunden, kan du göra samma sak med betalningar; du sätter upp en inbetalningsjournal som sedan bokförs med ett knapptryck. Detta kan ju verka väldigt smidigt och det är det väl också. Det är bara ett litet, litet problem: om man använder sig av kontantmetoden för bokföring och bokslutsmetoden för moms så kommer du att bryta mot bokföringslagen med två små knapptryck. JFS bokför nämligen fakturajournalen som en kundfordran under 1510(D) och inbetalningsjournalen som 1510(K). Jag har inte hittat något sätt att ändra på detta beteende i JFS, så att det bara blir en bokföringspost (vid betalning). Med andra ord får då in kund-/leveratörsreskontra-poster i bokföringen för varje journal.
Det får du inte ha om du kör med kontantmetoden, då bryter du mot bokföringslagen. Det gör att du i så fall måste byta till faktureringsmetoden, men för att den skall fungera smidigt så kan du i praktiken inte använda bokslutsmetoden för moms längre. För att göra en lång historia kort så skulle det för många av dessa 600 000 företag du pratar om, innebära potentiellt stora likviditetsproblem, då de kan tvingas att
betala mer i moms än de har intäkter (med faktureringsmetoden betalar man moms på det som
fakturerats, med bokslutsmetoden redovisas och betalas moms på det du
fått betalt av kunder). Alternativet är att inte alls använda faktureringsmodulen i JFS, men då skulle mycket av funktionaliteten falla bort. Så om vi återvänder till utbyggbarhet så förefaller dig mig att inte ens den inbyggda funktionalliteten i JFS kan användas av den största delen av den tänkta användargruppen.
PS. Det går naturligtvis att använda faktureringsdelen i JFS bara för att skriva ut fakturor, utan att göra journaler, men då får man göra allt jobb två gånger, en gång när man fakturerar och en gång när det skall bokföras. DS