Hur ska forumet modereras?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur ska forumet modereras?

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:
Malou skrev:Men i vilket fall så låter det strålande att du blivit bättre på att som du säger => jag har bara blivit bättre på att bita mig i tungan & välja mina ord med åren <= ;)
Och det är inte lätt alla gånger, hehe, varken här i forumet eller ute i verkligheten... ;D
Nej, det är ruskigt svårt ibland. Många, många gånger som jag gått ifrån datorn en stund för att inte skriva något förhastat och ilsket inlägg. ::)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Många, många gånger som jag gått ifrån datorn en stund för att inte skriva något förhastat och ilsket inlägg. ::)
Jojo, men du är ju en terrier också... ;D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Intressant tråd.

Jag tycker att moderatorerna här gör ett bra jobb även om jag ibland ilsknar till på dom i stridens hetta. Det som har diskuterats här på senaste tiden är väl främst det som hände i en tråd. En tråd vars första inlägg jämförde förespråkare för fria program med religösa fanatiker, sektmedlemmar och terrorister. Sen kom då jag in i denna fridens tråd och påbörjade min mobbning av trådskaparen. Eftersom trådskaparen tog väldigt illa vid sig så valde då hans kompisar att komma till hans undsättning. Det ska vara en självklar rättighet för varje medlem av det här forumet att få kalla någon för terrorist utan att få glåpord som svin och kuksugare kastade efter sig.

Har jag förstått saken rätt då?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det är lite som att hund skall inte bitas typ och vissa tycker en hund som gör det skall avlivas direkt. Grejen är att alla hundar kan bitas om dom blir riktigt provocerade, vissa har väldigt långt till det medan andra hugger tidigare. En hund som bitit någon kommer dock sällan undan straff helt, t.ex. kan det bli aktuellt med munkorg.

Du blev provocerad, bet tillbaka hårt & fick munkorg ett tag, problemet var väl snarast att det inte var första gången du bet någon, så då skiter vissa i att du kanske blev provocerad eller så anser dom att man bara skall kunna ta viss provokation, det är ju olika syn som sagt...
Sid

Inlägg av Sid »

Jag tycker att moderatorerna har fått oförtjänt kritik för den här situationen. Dom har agerat bra. Jag har fått avstängningar flera gånger. Bl.a en som varade tre månader. Efter den tycker jag att det har fungerat bra. Att jag som vissa här påstår ägnar mig åt trakasserier i supporttrådar är lögn. Det sker inte om trådskaparen inte börjar med att skriva hur kasst Linux är och att h*n skulle byta tillbaka till windows direkt om det inte vore för att h*n inte hittar någon bra scenrelease. Då tycker jag inte att man förtjänar ett bra bemötande tillbaka. Den här kritiken framförs dessutom av personer som aldrig sätter sin fot i en supporttråd.

Det har också på ett bra sätt används korta avstängningar för att lugna ner upprörda situationer. Nu menar jag inte att moderatorerna ska sitta barnvakt åt någon men eftersom det framkommit kritik mot att de använder det för sällan så tycker jag att det kan vara på sin plats att berätta att det har använts och med gott resultat.

Faktum är att det här är ett forum för datorintresserade. Här förekommer det åsikter om datorrelaterade frågor. Ibland heta sådana. Det är naturligt. Vad som däremot är onaturligt är att det här är nästan är lika många trådar som rör religon som rör datorer. Jag tror att förespråkarna för fria program är mer behjälpliga i supporten än någon som är här för att diskuttera religon och konstiga färger. Support är det här forumets huvudsyfte.
kadavro
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av kadavro »

Support är det här forumets huvudsyfte.
Men så ser det inte ut just nu.

/Karen
Sid

Inlägg av Sid »

kadavro skrev:
Support är det här forumets huvudsyfte.
Men så ser det inte ut just nu.

/Karen
Nej tyvärr.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Man kanske skall se det som att; bara för att man får prata om annat, så skall det inte den biten ligga i fokus - som det som sagt gör nu...
Sid

Inlägg av Sid »

För att fortsätta med att svara på anklagelser som har kommit fram här så kan jag lova att "vi på vår sida" aldrig ägnat oss åt någon politik bakom kulisserna. Inte ett pm har mig veterligen skickats för att samla styrkorna. I alla trådar där vi har varit flera på samma sida så har vi kommit dit av fri vilja för att vi brinner för frågan. Vi har inte ägnat oss åt att kalla in gamla medlemmar för att stödja vår sak. Tyvärr ägnar sig den andra sidan åt politik vilket är tråkigt för forumet. Det visar den här tråden.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

"Vi på vår sida" ? Det finns väl bara en sida? F/OSS-sidan.
Men det är som du säger, det finns de som brinner frågan med andra glöder mer eller mindre svagt.
Kampen för Fri och öppen källkod och program ska inte föras här utan ute i samhället, på gator och torg, bland beslutsfattare och köpmän ( antibundlingkampen).
Sid

Inlägg av Sid »

Ulsak skrev:"Vi på vår sida" ? Det finns väl bara en sida? F/OSS-sidan.
Men det är som du säger, det finns de som brinner frågan med andra glöder mer eller mindre svagt.
Kampen för Fri och öppen källkod och program ska inte föras här utan ute i samhället, på gator och torg, bland beslutsfattare och köpmän ( antibundlingkampen).
Vad jag menade med "Vi på vår sida" är de ca 20 personer som de senaste två åren benämts med öknamnen fundamentalister. fanatiker och kommunister av personerna i de här trådarna.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag tycker de personerna glömmer av en viktig sak och det är att det faktiskt är sådana som du Sid, som vägrar kompromissa, som faktiskt satt igång den här rörelsen från första början... Stallman är också en "bråkstake", hehe, det måste man ju vara för att dra igång en sån här grej ju... ;D
Sid

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:Jag tycker de personerna glömmer av en viktig sak och det är att det faktiskt är sådana som du Sid, som vägrar kompromissa, som faktiskt satt igång den här rörelsen från första början... Stallman är också en "bråkstake", hehe, det måste man ju vara för att dra igång en sån här grej ju... ;D
Jag är inte ens värd att lukta på den mannens svett. Vad han har bidragit med till den här rörelsen är ovärderligt. Utan honom hade vi inte haft det här operativsystemet, än mindre det här forumet. Men tack för komplimangen :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag skulle gärna se en mer tydlig anmäl-inlägget-knapp jag, med en utförlig alt-text när man drar musen över.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Jag skulle gärna se en mer tydlig anmäl-inlägget-knapp jag, med en utförlig alt-text när man drar musen över.
För att en upp-och-nervänd triangel med utropstecken i med rollover-texten "rapportera detta inlägg" inte duger? ;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:
upnorth skrev:Jag skulle gärna se en mer tydlig anmäl-inlägget-knapp jag, med en utförlig alt-text när man drar musen över.
För att en upp-och-nervänd triangel med utropstecken i med rollover-texten "rapportera detta inlägg" inte duger? ;)
Jag tror ärligt talat att den skulle behöva "skrika" lite mer, den är så diskret nu ;)

EDIT: En röd knapp med texten "Anmäl inlägget" och några exempel på situationer när detta är lämpligt i förklarings-texten kanske.
Sid

Inlägg av Sid »

Jag tror att de flesta inte ens bryr sig om vad som skrivs i debattforumet. Du är inte automatiskt medlem i den gruppen när du registrerar dig på forumet. De personer som aktivt anmält sig till den gruppen tror jag vill se lite bataljer. Den som ger sig in i leken får leken tåla. I fallet med de personer som nu tog så illa vid sig så att de lämnade forumet så har alla tre varit väldigt drivande i en konflikt som pågått i över ett år.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Sid skrev:Jag tror att de flesta inte ens bryr sig om vad som skrivs i debattforumet. Du är inte automatiskt medlem i den gruppen när du registrerar dig på forumet. De personer som aktivt anmält sig till den gruppen tror jag vill se lite bataljer. Den som ger sig in i leken får leken tåla. I fallet med de personer som nu tog så illa vid sig så att de lämnade forumet så har alla tre varit väldigt drivande i en konflikt som pågått i över ett år.
Kan hålla med om det. Det har anmälts endel inlägg där, men jag har bara plockat bort något personangrepp någon gång. Debatt är debatt, och där existerar inte flaimbaits osv.
Ok, om det är ett uppenbart troll så visst kan man ta till åtgärder (någon registrerar sig och skriver sitt första inlägg där, med typ "Ubuntu suger" som rubrik), men det lär ju inte vara ofta. (har väl inte hänt än vad jag vet?)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

I debattavlana ska man kunna diskutera och kanske också livligt. Jag är själv inte där så ofta. Men vanligt folkvett och Ubuntu-anda bör råda även där, enligt min mening. Det är INTE OK att kalla varandra vad som helst. Tänk först, skriv sen!
Sid

Inlägg av Sid »

maths57 skrev:I debattavlana ska man kunna diskutera och kanske också livligt. Jag är själv inte där så ofta. Men vanligt folkvett och Ubuntu-anda bör råda även där, enligt min mening. Det är INTE OK att kalla varandra vad som helst. Tänk först, skriv sen!
Vad är Ubuntu anda egentligen?
Skriv svar

Återgå till "Forum"