Virtualbox [LÖST]

Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox [LÖST]

Inlägg av Henrik Jansson »

Nä, Den rutan är inte ikryssad, men varje gång jag har startat om datorn så står det " * /dev/hda " i rutan för " Värdmaskinens CD/DVD-enhet " och den är ikryssad, och rutan över " Montera CD/DVD-enhet "
Jag måste ändra det som står i rutan till " ATAPI DVD A DH18A1P (/dev/scd0) " för att kunna starta XP.
Men när jag har startat om datorn så har det ändrat sig tillbaka till " * /dev/hda "
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Henrik Jansson skrev:Nä, Den rutan är inte ikryssad, men varje gång jag har startat om datorn så står det " * /dev/hda " i rutan för " Värdmaskinens CD/DVD-enhet " och den är ikryssad, och rutan över " Montera CD/DVD-enhet "
Jag måste ändra det som står i rutan till " ATAPI DVD A DH18A1P (/dev/scd0) " för att kunna starta XP.
Men när jag har startat om datorn så har det ändrat sig tillbaka till " * /dev/hda "
Jag förmodar att den inte sparar om du tar bort krysset? På min så är det inte ikryssat vid " Värdmaskinens CD/DVD-enhet " men det funkar ändå att använda DVDn om jag lägger i en skiva. Det kanske är det som är felet, den kan ju inte montera enheten om det inte finns något media i den. Eller har jag missuppfattat problemet totalt i värmen?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Henrik Jansson

Jag provade att ta bort krysset, och då funkar det att starta XP utan problem, men då kommer jag inte åt CD/DVD sen om jag sätter i en skiva, om jag inte monterar CD/DVD enheten igen. Så ska det väl inte va? Underligt fel det här tycker jag.. att den ändrar inställningarna själv när man har stängt av datorn.
Henrik Jansson

Re: Virtualbox

Bowmore skrev:Det du måste göra är att skapa en grupp vboxusers och också lägga till dig som medlem i den.
Det gör du under System > Administration > Användare och grupper
En fråga om det där.. Jag la till mig som medlem där, ska jag lägga till root som medlem också?
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Intressant läsning! Jag är TVUNGEN att använda XP, och kör med 490 mb i virtuella minnet. Men eftersom jag använder det till ett bokföringsprogram, så tror jag att det skulle kunna landa på mycket mindre! VirtualBox är väldigt bra, lätt att använda, gratis för privatpersoner. Går att få support på också, jag har haft prat med en trevlig kille på helpdesken som var klockren & förstod min dåliga engelska. :-)
Henrik Jansson

mm, virtualbox ä bra!
Jag har lyckats göra en liten ikon jag har nere i kanten som jag startar xp med direkt utan att behöva starta virtualbox först och sen välja xp. Smidigt, och enkelt att ordna också.
Henrik Jansson

Någon som vet om det numera funkar att köra "sömlöst" med Windows 98 i virtualbox? För några år sen vet jag att det inte funkade, men har nån testat i nyare versioner?
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"