Hur lär jag mig Linux?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur lär jag mig Linux?

Inlägg av christer »

Är inte så riktigt insatt i Linux. Har bara kört program med Linux
sedan 1998 med Tyskarnas SuSE 5.3. Det finns massor med kommandon,
som man får tag på via terminalen . För att hänga med i utvecklingen
har man varit tvungen att översätta dessa kommandon till grafiska sådana.
Man kan då bara klicka sig till det man behöver. Ungefär som i Mac eller
Windows. Ett sådant grafiskt gränssnitt är Gnome.
Har man Ubuntu Linux kan man ladda ned kubuntu-desktop och får
tillgång till KDE-programmen. Den som nu påstår sig kunna Gnome,
han är något av expert. Kommer man tillrätta med Gnome får man
skrivbordet att se ut som man vill med de program och finesser man önskar.

Många till och med de samlade Ubuntuvännerna har gått in för Gnome. :)
Senast redigerad av 1 christer, redigerad totalt 10 gånger.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Å fan, där ser man. Det visste inte jag...
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

lol@sid
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

I övrigt så är jag väldigt trött på att se detta ständiga tjat om nördar.
Naturligtvis är "nörd" en snabb och därmed fördomsfull, men informationsekonomisk beteckning, precis som "nybörjare" eller "medelsvensson".

Låt mig presentera fyra påståenden om operativsystem:

(1) Operatvsystem är mest i vägen för det hindrar mig att direkt komma åt hårdvaran
(2) Operativsystem är jättespännande, jag kan pilla med dem hur länge som helst
(3) Jag bryr mig inte så mycket om operativsystem bara jag kommer åt mina filer och program på ett enkelt och effektivt sätt.
(4) Opera...vasadu, nä något sådant tror jag inte jag har. Eller menar du Word?

Uttalande (4) är närmast ordagrant vad gissningsvis 80% av våra studenter svarar när man frågar dem vad de har för operativsystem. Jag skulle bli själaglad om jag kunde lyfta dem till någonstans kring (3).

De som säger (1) eller (2) är synnerligen datorintresserade och sådana jag gärna skulle kalla "nördar" och dit räknar jag mig själv och jag tror väl att de flesta här fortfarande hör till kategori (2).

Naturligtvis ska vi sträva efter att lyfta folk från (3) till (2) också, men man kan inte gå hela vägen på en gång.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

En fråga om Att använda GNU/Linux-boken av Linus Walleij. Spelar det någon större roll om man läser en upplaga från 2004 eller bör man satsa på en senare upplaga?
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

ubot skrev:En fråga om Att använda GNU/Linux-boken av Linus Walleij. Spelar det någon större roll om man läser en upplaga från 2004 eller bör man satsa på en senare upplaga?
Svarar detta på din fråga: http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/20070115075503, eller har jag missupfattat något?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
ubot

Inlägg av ubot »

Kerath skrev:
ubot skrev:En fråga om Att använda GNU/Linux-boken av Linus Walleij. Spelar det någon större roll om man läser en upplaga från 2004 eller bör man satsa på en senare upplaga?
Svarar detta på din fråga: http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/20070115075503, eller har jag missupfattat något?
Nja, jag menade mer om det här så att senare upplagor innehåller information som skiljer boken från 2004 från andra senare upplagor. Det kanske bara finns en enda upplaga egentligen och att allt innehåll härstammar från 2004? Jag funderar på om det är så att nya utgivningar gör att innehållet i boken från 2004 är omodern, lite out of date så att säga. Att det finns en pdf-version och en tryckt bok har jag förstått och att innehållet dem emellan inte skulle skilja sig nämnbart.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Något har det ju hänt sedan 2004. T ex Ubuntu ;D Men PDFen är fortfarande mycket användbar för att förstå GNU/Linux som det är idag. Det är en bra lärobok.
ubot

Inlägg av ubot »

maths57 skrev:Något har det ju hänt sedan 2004. T ex Ubuntu ;D Men PDFen är fortfarande mycket användbar för att förstå GNU/Linux som det är idag. Det är en bra lärobok.
Ok, men då fixar jag Linus bok. Jag hinner förhoppningsvis beta av boken innan Ubuntu 8.04 släpps. Inte för att det behövs kanske, men det blir ju en bra början. Sedan får jag nog köra Slackware och allt det där på min gamla burk.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Börja att läsa Linus bok och sedan se vad du kan lära dig om ubuntu. Ta en sak i taget så ordnar det sig. Jag har läst saker ibland som jag helt enkelt har fått lägga åt sidan ett tag. Brandväggen/Iptables var en sådan sak. Men nu funkar det mycket bättre. Titta i boken och se vad du kan mecka med på ubuntu.
Huh

Inlägg av Huh »

Blev nyfiken på det där med att göra en manuell installation av Gentoo(stage 3) och tänkte göra det på min lillebrors gamla laptop. Blev även tipsad av min kompis som gjorde mig nyfiken på Linux att prova på detta och slackware.

Ska man ladda ner en Stage3 tarball då och sen bara följa resten av dokumentationen som länkades innan? och spelar det någon roll om jag väljer http eller ftp nerladdning?

Får även tacka för en mycket fin tråd, fått mycket tips på hur jag lär mig Linux och så ^^
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Huh skrev:Blev nyfiken på det där med att göra en manuell installation av Gentoo(stage 3) och tänkte göra det på min lillebrors gamla laptop. Blev även tipsad av min kompis som gjorde mig nyfiken på Linux att prova på detta och slackware.

Ska man ladda ner en Stage3 tarball då och sen bara följa resten av dokumentationen som länkades innan?

Får även tacka för en mycket fin tråd, fått mycket tips på hur jag lär mig Linux och så ^^
Läs manualen, den innehåller allt du behöver veta.

32bitars http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/h ... xml?full=1
64bitars http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/h ... xml?full=1

Have fun!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"