Första intrycket av forumet?
SV: Första intrycket av forumet?
Inte kan man väl ha över 100 ämnen under samma rubrik !
Det finns över 2000 ämnen under vissa rubriker. Någon, som kan borde
rubricera och sortera och använda mellanrubriker.
Det bör också finnas två sökmaskiner eller alternativ.
En för ord i inläggen och en för ord i rubrikerna.
Söker jag efter Jag vill få tillbaka som är början på en rubriken, så får jag 15 sidor.
Söker jag "Jag vill få tillbaka ", så får jag sammanhanget i ett inlägg och inte i en rubrik.
Antingen bör något göras eller så kan vi inte använda forumet.
Det finns över 2000 ämnen under vissa rubriker. Någon, som kan borde
rubricera och sortera och använda mellanrubriker.
Det bör också finnas två sökmaskiner eller alternativ.
En för ord i inläggen och en för ord i rubrikerna.
Söker jag efter Jag vill få tillbaka som är början på en rubriken, så får jag 15 sidor.
Söker jag "Jag vill få tillbaka ", så får jag sammanhanget i ett inlägg och inte i en rubrik.
Antingen bör något göras eller så kan vi inte använda forumet.
Rubrikerna, eller tavlorna som jag tror att du syftar på(?) är givetvis rätt få i förhållande till sitt innehåll.
Men samtidigt är det svårt att kategorisera upp forumet väldigt mycket mer, det är inte helt självklart hur man ska sortera nämligen. Har du dock konkreta förslag är du välkommen att redogöra för dessa här: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/board,60.0.html
Sök-funktionen är inte jättelyckad, det kak jag hålla med om. Men vi ska som sagt byta forummjukvara och då får vi förhoppningsvis en bättre sådan. "Jag vill få tillbaka" kan ju användas i väldigt många sammanhang och därför får du upp 15 sidor med förslag på trådar. Om man istället försöker söka på programmets namn, vilken typ av hårdvara det är osv. så går det för det mesta att hitta rätt. Ex. "från ubuntu tillbaka till xp", "ändra tillbaka skärmens upplösning" osv.
Givetvis ska inte forumet sluta utvecklas, men jag vet inte om dessa förändringar är kritiska för forumets existens dock
Men samtidigt är det svårt att kategorisera upp forumet väldigt mycket mer, det är inte helt självklart hur man ska sortera nämligen. Har du dock konkreta förslag är du välkommen att redogöra för dessa här: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/board,60.0.html
Sök-funktionen är inte jättelyckad, det kak jag hålla med om. Men vi ska som sagt byta forummjukvara och då får vi förhoppningsvis en bättre sådan. "Jag vill få tillbaka" kan ju användas i väldigt många sammanhang och därför får du upp 15 sidor med förslag på trådar. Om man istället försöker söka på programmets namn, vilken typ av hårdvara det är osv. så går det för det mesta att hitta rätt. Ex. "från ubuntu tillbaka till xp", "ändra tillbaka skärmens upplösning" osv.
Givetvis ska inte forumet sluta utvecklas, men jag vet inte om dessa förändringar är kritiska för forumets existens dock

Det finns en rubrik: För oss nybörjare
Klickar du fram den får du 743 ämnen och 25 sidor med ämnesrubriker.
När du klickar för oss nybörjare skall du komma till ett vägskäl eller ytterligare rubriker
som exempelvis OpenOffice, Ljud och film, Network, Grafikkort, Partition eller liknande.
Om dessa 743 sorteras blir det enklare att hitta och kanske 100 i varje fack.
Klickar du fram den får du 743 ämnen och 25 sidor med ämnesrubriker.
När du klickar för oss nybörjare skall du komma till ett vägskäl eller ytterligare rubriker
som exempelvis OpenOffice, Ljud och film, Network, Grafikkort, Partition eller liknande.
Om dessa 743 sorteras blir det enklare att hitta och kanske 100 i varje fack.
Precis, anledningen till att vi har tavlan "För oss nybörjare" är för att man ska känna sig bekväm med att komma med vilka frågor som helst här. Om man t.ex. inte vet var det man undrar över hör hemma i forumet, kan man ställa frågan här, och eventuellt blir den flyttad till en mer lämplig del av forumet.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Taxonomier att sortera saker fungerar sällan i verkligheten. Ett inlägg passar in i två, tre eller fyra tavlor eller ingen alls. Ser vi sedan hur tråden slingrar sig blir ytterligare tavlor tänkbara. Det jag verkligen längtar efter är en bra sökfunktion, annars får vi åka snålskjuts på Google.
Gör man indelningen alltför fingrenad blir den omöjlig att hitta i gör man alltför få kategorier blir det för rörigt på sitt sätt, vi letar efter den heliga Graal som heter Lagom och det är inte lätt.
Gör man indelningen alltför fingrenad blir den omöjlig att hitta i gör man alltför få kategorier blir det för rörigt på sitt sätt, vi letar efter den heliga Graal som heter Lagom och det är inte lätt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Inget hindrar väl att placera allt som har med ljud och film i fliken Ljud och film.
Det går väl att igen slå samman till en enda röra om det inte blir bättre.
Det går väl att igen slå samman till en enda röra om det inte blir bättre.
Samtidigt så ska ju tavlan för nybörjare vara just extra pedagogisk också, det förlorar du kanske om frågan hamnar i de större support-tavlorna.
Visst, samma frågor besvaras många gånger och det kanske är svårt att hitta tidigare lösningar, men å andra sidan fångar man upp de som inte riktigt vet var de ska ta vägen.
Visst, samma frågor besvaras många gånger och det kanske är svårt att hitta tidigare lösningar, men å andra sidan fångar man upp de som inte riktigt vet var de ska ta vägen.
- joda
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
tjena på er alla...
jag är helt ny både här i forumet och med ubuntu... drog hem första installationsskivan förra söndagen och sen dess har jag haft att göra... det har blivit några ominstallationer innan allt jag ville skulle hamna på plats för att sen formatera alla mina diskar och radera alla spår av windows...
det har varit mycket att göra men jag känner mig helt nöjd nu och jag saknar faktiskt inte windows alls... trot eller ej...
efter att jag fick den ide'n om att testa ubuntu så hittade jag direkt det här forumet och jag tycker att det här forumet är helt kanon... jag har hittat det mesta av mina problem här genom att söka...
och det jag har frågat efter har jag fått BRA hjälp med hur snabbt som helst... har inget att klaga på där...
ser att ni har skrivit en hel del om underkategorier och det är väl inte helt fel... jag är ganska så "forumvan" så jag har inte haft några problem men visst kan det underlätta när man letar efter nått speciellt...
och eftersom jag hade lite otur när jag skulle bränna 32 bitars versionen av ubuntu så har jag ett gäng skivor här och jag har redan "lurat" på några på jobbet att testa så i morgon ska jag dela ut dom jag har för mycket av...
är så nöjd med ubuntu redan och glad att slippa windows så jag har redan lagt lite reklam till till ubuntu-se.org på våran startsida på hemsidan...
jag hade inga förväntningar om forumet med efter att ha "hängt" här i en vecka nu så tycker jag att det är ett trevligt och bra forum...
har tyvärr ingen kritik just nu om forumet men jag ska nog kunna hitta nått att klaga på om ni ger mig lite tid bara...
//jonatan
jag är helt ny både här i forumet och med ubuntu... drog hem första installationsskivan förra söndagen och sen dess har jag haft att göra... det har blivit några ominstallationer innan allt jag ville skulle hamna på plats för att sen formatera alla mina diskar och radera alla spår av windows...

det har varit mycket att göra men jag känner mig helt nöjd nu och jag saknar faktiskt inte windows alls... trot eller ej...

efter att jag fick den ide'n om att testa ubuntu så hittade jag direkt det här forumet och jag tycker att det här forumet är helt kanon... jag har hittat det mesta av mina problem här genom att söka...
och det jag har frågat efter har jag fått BRA hjälp med hur snabbt som helst... har inget att klaga på där...
ser att ni har skrivit en hel del om underkategorier och det är väl inte helt fel... jag är ganska så "forumvan" så jag har inte haft några problem men visst kan det underlätta när man letar efter nått speciellt...
och eftersom jag hade lite otur när jag skulle bränna 32 bitars versionen av ubuntu så har jag ett gäng skivor här och jag har redan "lurat" på några på jobbet att testa så i morgon ska jag dela ut dom jag har för mycket av...
är så nöjd med ubuntu redan och glad att slippa windows så jag har redan lagt lite reklam till till ubuntu-se.org på våran startsida på hemsidan...

jag hade inga förväntningar om forumet med efter att ha "hängt" här i en vecka nu så tycker jag att det är ett trevligt och bra forum...
har tyvärr ingen kritik just nu om forumet men jag ska nog kunna hitta nått att klaga på om ni ger mig lite tid bara...

//jonatan
- Urban Anjar
- Kontakt:
Välkommen joda, kul att du trivs med både Ubuntu och forumet.
Då är det som det ska!
Då är det som det ska!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
En liten detalj, jag undrar över:
När jag skriver mitt svar och klickar iväg det, så hamnar jag på första sidan, istället för att mitt nyss skrivna svarsinlägg kommer upp. Så, jag måste gå in i tråden igen och scrolla fram till mitt svar för att kolla, så att allt är ok.....
Det är väl inte hela världen, det är kanske mest som nybörjare, som man lätt kan gå vilse, fast det känns lite tidsödande....Går det att förändra?
När jag skriver mitt svar och klickar iväg det, så hamnar jag på första sidan, istället för att mitt nyss skrivna svarsinlägg kommer upp. Så, jag måste gå in i tråden igen och scrolla fram till mitt svar för att kolla, så att allt är ok.....

Det är väl inte hela världen, det är kanske mest som nybörjare, som man lätt kan gå vilse, fast det känns lite tidsödande....Går det att förändra?
- joda
tack urban... japp, allt är som det ska.. och det är mycket rörigt i huvudet när man ska lära sig så här mycket nytt på så kort tid som möjligt...Urban Anjar skrev: Välkommen joda, kul att du trivs med både Ubuntu och forumet.
Då är det som det ska!

tjena... du kan ju förhandgranska ditt inlägg innan du skickar det så ser du att allt är ok...Dancer skrev: En liten detalj, jag undrar över:
När jag skriver mitt svar och klickar iväg det, så hamnar jag på första sidan, istället för att mitt nyss skrivna svarsinlägg kommer upp. Så, jag måste gå in i tråden igen och scrolla fram till mitt svar för att kolla, så att allt är ok.....![]()
//jonatan
Jo, jo, Joda, och flitigt använt..... men det känns ändå som en konstig och onödig omväg. Jag vill göra lifvet lätt för mig och är van vid att mitt svar kommer upp inne i tråden.
Som du säger själv, det är mycket nog nu!

- joda
hahaha... ja det är verkligen mycket nu...Dancer skrev: Jo, jo, Joda, och flitigt använt..... men det känns ändå som en konstig och onödig omväg. Jag vill göra lifvet lätt för mig och är van vid att mitt svar kommer upp inne i tråden.

och visst är det det vanligaste att man stannar kvar i samma tråd efter man har skickat men jag har märkt att det är mycket som inte är "som vanligt" i den här "nya världen"...

... men kul är det...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det där kan du ändra i din profil.Dancer skrev: En liten detalj, jag undrar över:
När jag skriver mitt svar och klickar iväg det, så hamnar jag på första sidan, istället för att mitt nyss skrivna svarsinlägg kommer upp. Så, jag måste gå in i tråden igen och scrolla fram till mitt svar för att kolla, så att allt är ok.....![]()
Klicka på Profil, gå till Utseende och layoutinställningar och sätt i en bock vid Återvänd till själva ämnet efter att du skrivit svar som standard.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Tusen tack igen, vulfgar, för ännu en klockren förklaring!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Varsågod!Dancer skrev: Tusen tack igen, vulfgar, för ännu en klockren förklaring!

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Har vi fått en ny ruta / sökväg?
Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon, Ljud/video/Multimedia
Det blev mycket enklare, men 7.10 Gutsy Gibbon kan ju ändras om någon månad.
Ja, pga att en hel del ändras mellan olika releaser så har vi valt att dela upp det pga det. Så när Ubuntu 8.14 LTS släpps så döper vi om Gutsy tavlorna till "7.10 gutsy gibbon och äldre", och så får nuvarande 7.04 och äldre hamna i arkivet.christer skrev: Har vi fått en ny ruta / sökväg?

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Antar att du menar 8.04 LTS då året ju inte har 14 månader…Emil.s skrev:Ja, pga att en hel del ändras mellan olika releaser så har vi valt att dela upp det pga det. Så när Ubuntu 8.14 LTS släpps så döper vi om Gutsy tavlorna till "7.10 gutsy gibbon och äldre", och så får nuvarande 7.04 och äldre hamna i arkivet.christer skrev: Har vi fått en ny ruta / sökväg?
Det blev mycket enklare, men 7.10 Gutsy Gibbon kan ju ändras om någon månad.![]()
Oj! Självklart!Johnny Rosenberg skrev: Antar att du menar 8.04 LTS då året ju inte har 14 månader…

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se