Jag tvivlar inte alls på att du råkat ut för detta felmeddelande, men orsaken till det borde vara något annat än att du inte har med swap. T.ex. att en partition som grub anropar blivit ändrad i storlek och/eller plats. Eller att Windows 10 gjort någonting som påverkar grub och ger det felmeddelande du fått.Tjadden skrev:Överdriv nu inte som är lätt gjort om man inte har råkat ut får detta:
error: unknown filsystem
Entering rescuse mode ...
grub rescuse
Oavsett om du väljer att ha med eller utan swap då du gör installationen och du får ovanstående felmeddelande, har detta inget med swap partitionen att göra.Tjadden skrev:Jag har råkat ut för det flera gånger när Swap till exempel inte blev med tagen i en installation och grub uppstart strejkar! Så på det sättet påverkar Swap uppstarten eller tvärtom.
Om du menar att swap partitionen på något sätt påverkar Grub, så har du i det fallet fel.Tjadden skrev:Om detta är omöjligt, då är det väl klart att man blir tveksam om det är omöjligt eller inte?
Rätta mig om jag har fel?
Har du provat att följa råden i någon av de träffar som Johan delade med sig av? T.ex. i denna beskrivning tas det upp exakt det problem du drabbats av samt enligt min egen uppfattning en tydlig beskrivning över hur man åtgärdar detta fel.