Hur går det till att endast använda en Swap för olika OS?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hur går det till att endast använda en Swap för olika OS

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Överdriv nu inte som är lätt gjort om man inte har råkat ut får detta:
error: unknown filsystem
Entering rescuse mode ...
grub rescuse
Jag tvivlar inte alls på att du råkat ut för detta felmeddelande, men orsaken till det borde vara något annat än att du inte har med swap. T.ex. att en partition som grub anropar blivit ändrad i storlek och/eller plats. Eller att Windows 10 gjort någonting som påverkar grub och ger det felmeddelande du fått.
Tjadden skrev:Jag har råkat ut för det flera gånger när Swap till exempel inte blev med tagen i en installation och grub uppstart strejkar! Så på det sättet påverkar Swap uppstarten eller tvärtom.
Oavsett om du väljer att ha med eller utan swap då du gör installationen och du får ovanstående felmeddelande, har detta inget med swap partitionen att göra.
Tjadden skrev:Om detta är omöjligt, då är det väl klart att man blir tveksam om det är omöjligt eller inte?
Rätta mig om jag har fel?
Om du menar att swap partitionen på något sätt påverkar Grub, så har du i det fallet fel.

Har du provat att följa råden i någon av de träffar som Johan delade med sig av? T.ex. i denna beskrivning tas det upp exakt det problem du drabbats av samt enligt min egen uppfattning en tydlig beskrivning över hur man åtgärdar detta fel.
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Har du provat att följa råden i någon av de träffar som Johan delade med sig av? T.ex. i denna beskrivning tas det upp exakt det problem du drabbats av samt enligt min egen uppfattning en tydlig beskrivning över hur man åtgärdar detta fel.

Nemo jag kollar upp alla råd jag får. Synd att jag inte fick hålla kvar dialogen med Osprey.
Jag har frågat honom efter en sammanställning i vilken tågordning man ska gå, alltså moment
1, 2, 3 o.s.v? Hur man bollar runt med sina OS och Swap.

För min skull kan jag ge upp denna tråd som har lärt mig av lång erfarenhet att Swap har varit med i bilden och som du säger äger det nog sin riktighet att grub är överkänslig om något har hänt och man kommer inte in i datorn!
Jag har pluggat in hur man ändå kommer in i datorn vid ett sådant grub error om man kan komma in på boot och ändra på något moment. Det enda sättet är en DvD skiva och klicka på rubriken för att komma in på boot.
Du nämnde Window, jo faktiskt. Jag kom in på mina två Linux OS men inte på Windows, då sa Grub till som vanligt och och markerade sitt error. Den ominstallationen jag blev tvingad att göra kostade mig åtta timmar i tid tills den var hyfsat duglig!
Har man även en sådan händelse i bakhuvudet så finns Swap och Grub samarbete i bakhuvudet. Men båda två är ju oskyldiga och då finns tydligen en tredje faktor som inte någon känner till, vad det skulle vara för något, med en specifik förklaring?
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Nemo jag kollar upp alla råd jag får.
Det låter bra, då är det bara att köra på och ta bort den swap partition som du inte vill ha kvar
Tjadden skrev:Du nämnde Window, jo faktiskt. Jag kom in på mina två Linux OS men inte på Windows, då sa Grub till som vanligt och och markerade sitt error. Den ominstallationen jag blev tvingad att göra kostade mig åtta timmar i tid tills den var hyfsat duglig!
Om du får det felmeddelande du angett i denna tråd är det bara Grub som fått något fel. Inget är normalt sett ändrat i någon av partitionerna. Det enda som ska behöva göras i det läget är att ominstallera Grub som då kommer att leta fram vilka OS som är installerade på maskinen.

Att ominstallera Windows för att något blivit fel i Grub ska inte behövas.
Tjadden skrev:Har man även en sådan händelse i bakhuvudet så finns Swap och Grub samarbete i bakhuvudet. Men båda två är ju oskyldiga och då finns tydligen en tredje faktor som inte någon känner till, vad det skulle vara för något, med en specifik förklaring?
Kanske en ändring av partitionsstorlek utan att uppdatera grub eller något program i Windows som man låtit göra ändringar i partitionerna och detta leder till problem med Grub. Jag vet inte vad som skulle kunna vara orsaken, men om problemet skulle uppstå med Grub tar det normalt sett inte mer än kanske 15 minuter att lösa.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Kanske en ändring av partitionsstorlek utan att uppdatera grub eller något program i Windows som man låtit göra ändringar i partitionerna och detta leder till problem med Grub. Jag vet inte vad som skulle kunna vara orsaken, men om problemet skulle uppstå med Grub tar det normalt sett inte mer än kanske 15 minuter att lösa.
Härligt att höra.
Jag tänker ta bort Swap sda7 men...
Bilagor
sda7.png
sda7.png (52.84 KiB) Visad 4748 gånger
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag tänker ta bort Swap sda7 men...
Utifrån din skärmbild verkar du ha bootflaggan satt på sda7, vilket inte ser rätt ut. Bootflaggan ska vara satt på den partition som datorn ska boota upp med.

I min maskin har jag följande uppdelning av partitioner:
Partitioner.png
/dev/sda1 Windows Vista med bootflaggan på
/dev/sda2 Utökad partition
/dev/sda5 Root partition
/dev/sda6 Root partition för KDE (Ej installerad ännu)
/dev/sda7 Home partition
/dev/sda8 Home partition för KDE (Ej installerad ännu)
/dev/sda3 Swap

Att jag har /dev/sda6 samt /dev/sda8 beror på att jag tänkt installera något med KDE i dessa och har förberett för detta.

Kollar jag vidare på min swap partition ser den ut så här.
Swap.png
Swap.png (29.1 KiB) Visad 4728 gånger
Det är ingen flagga satt och du borde inte heller ha någon flagga för din swap partition. Däremot behöver du ha bootflaggan aktiverad, men den borde ligga på någon av dina Windows partitioner, antingen /dev/sda2 (Recovery) som du hade i din första skärmbild från GParted eller på /dev/sda3 som verkar vara din Windows 10 installation.

Om du inte aktivt hade slagit på bootflaggan för /dev/sda2 som det såg ut i din skärmbild, är det nog den som ska ha bootflaggan på. Föreslår att du ändrar tillbaka till den.

Innan du tar bort /dev/sda7 bör du först uppdatera /etc/fstab i bägge dina Ubuntu installationer och där kommentera bort raden för /dev/sda7 samt kolla att det finns en rad för /dev/sda8.

När detta är genomfört, starta om datorn och kontrollera att bägge dina Ubuntu OS går att boota upp och logga in.

Därefter ska det bara vara att ta bort /dev/sda7 och du bör inte få upp något felmeddelande med Grub (Detta förutsätter att du inte har bootflaggan satt på /dev/sda7).
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Om du inte aktivt hade slagit på bootflaggan för /dev/sda2 som det såg ut i din skärmbild, är det nog den som ska ha bootflaggan på. Föreslår att du ändrar tillbaka till den.
sda2 jag hade en boot där, men så dyker det upp en typ som börja att kritisera mig att min partition var virrig.

Nova light
"Blev medlem: 10 maj 2016, 23:31
Svara med citat
Inlägg Re: Hur går det till att endast använda en Swap för olika OS
Jag förstår inte heller varför du lagt en recovery volym som Boot?"

Windows själv hade lagt in denna boot på sda2 !!
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Tjadden skrev:Därefter ska det bara vara att ta bort /dev/sda7 och du bör inte få upp något felmeddelande med Grub (Detta förutsätter att du inte har bootflaggan satt på /dev/sda7).
grub rescuse

Så det kan bli, detta var det som hände men Swap och boot är borta ifrån sda7 och boot finns nu tillbaka på sda2 WIn 10
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:
grub rescuse

Så det kan bli, detta var det som hände men Swap och boot är borta ifrån sda7 och boot finns nu tillbaka på sda2 WIn 10
Hmm, det var mycket märkligt, men nu går vi vidare och försöker lösa detta. Till att börja med ta det bara lugnt. Ingen data är försvunnen från din maskin, då du endast tagit bort partitionen /dev/sda7. Nu är nästa steg att få ordning på Grub.

Jag föreslår att du försöker följa denna guide som tar upp vad du ska göra för att åtgärda detta felmeddelande.

När du fått felmeddelandet prova köra:

Kod: Markera allt

ls
Det ska ge en lista och utifrån den måste du ta reda på vilken av dem som är din Ubuntu Root partition.

Följ sedan guiden steg för steg och kör du fast på någon punkt, ställer du en fråga kring det i denna tråd.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Jag föreslår att du försöker följa denna guide som tar upp vad du ska göra för att åtgärda detta felmeddelande.

När du fått felmeddelandet prova köra:
Kod:
ls
Tyvärr, det här fungerade inte alls! msdos är windows, linux godkänner inte windows koder.
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Var någonstans försöker du köra kommandot? Får du något felmeddelande?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Var någonstans försöker du köra kommandot? Får du något felmeddelande?
Jag använde din hänvisade Guide!

Men vad får man ut av det här? med kod ls

~$ ls
Bilder examples.desktop Mallar Musik Publikt Video
Dokument Hämtningar MartinX.odt plot.svg Skrivbord
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Jag har nu provat på min egen maskin följande:
1) Kommentera bort raden i /etc/fstab för Swap partitionen
2) Ta bort min Swap partition med hjälp av GParted

Startade därefter om dator och Grub menyn visades precis som den gjort tidigare. Allt fungerar som innan och jag kan boota både Linux och Windows utan problem.

Skapade därefter om min Swap partition och uppdaterade /etc/fstab. Därefter en omstart och allt fungerar som innan. Inga problem alls, vilket var det förväntade resultatet.

Nåväl, detta är inte till någon hjälp för dig Tjadden, men jag skulle behöva få se en bild från GParted hur din hårddisk är partitionerad nu efter du tagit bort /dev/sda7.

Kan du boota upp din maskin med en USB Live Pinne eller en Live Skiva och välja "Prova på Ubuntu"

Därefter när du kommer in till skrivbordet startar du GParted och tar fram hur din hårddisk nu är partitionerad. Jag misstänker att något mer utöver Swap har blivit ändrat för dig, då du får detta felmeddelande vid uppstart.
Senast redigerad av 1 Nemo, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag använde din hänvisade Guide!

Men vad får man ut av det här? med kod ls

~$ ls
Bilder examples.desktop Mallar Musik Publikt Video
Dokument Hämtningar MartinX.odt plot.svg Skrivbord
Exakt i vilken del av guiden körde du ovanstående kommando?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Exakt i vilken del av guiden körde du ovanstående kommando?
Inte någonstans för jag vet inte hur det går till.
Det enda jag gjorde var att uppdatera grub,

Nästa kod fick svaret hittar inte katalogen eller dito.

(MartinX har jag ett samarbete med, men det går inte att skicka mejl till dem)
Jag använder Thunderbird E-klient.
Är även detta ett Grub error?
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Inte någonstans för jag vet inte hur det går till.
Det enda jag gjorde var att uppdatera grub,
När uppdaterade du grub? Var det före eller efter du fick felmeddelandet under uppstart?

Du får enligt dig följande felmeddelande
grub rescuse
Du borde hamna i någon form av kommandotolk för grub och där ska du skriva in kommandona enligt guiden.

Har du möjlighet att ta en ny skärmbild från GParted hur din hårddisk nu är partitionerad för att kunna utesluta ev. andra felkällor?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Har du möjlighet att ta en ny skärmbild från GParted hur din hårddisk nu är partitionerad för att kunna utesluta ev. andra felkällor?
Partitioneringen ser likadan ut som förut, enda skillnaden är att att dev/sda7 swap finns inte kvar.
gå till sid 2 så hittar du partitioneringen.

Grub uppstart gjorde jag i samband med att du hänvisade till den sidan, för att hitta någonstans att skriva ner något. Gå in själv och leta om du kan hitta den platsen. Att logga in på den webbsidan har jag inte någon lust med.
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Partitioneringen ser likadan ut som förut, enda skillnaden är att att dev/sda7 swap finns inte kvar. gå till sid 2 så hittar du partitioneringen.
Jo, jag vet att det finns en bild på sidan 2, men nu efterfrågade jag en bild över hur den ser ut nu efter du tagit bort sda7. Jag har inte fysisk tillgång till din dator och en bild från GParted skulle enkelt kunna utesluta andra möjliga felkällor till ditt problem.
Tjadden skrev: Grub uppstart gjorde jag i samband med att du hänvisade till den sidan, för att hitta någonstans att skriva ner något.
Fast att uppdatera Grub kommer efter det man kört de övriga kommandona om du nu följt instruktionerna i guiden.
Tjadden skrev:Gå in själv och leta om du kan hitta den platsen. Att logga in på den webbsidan har jag inte någon lust med.
Jag förstår inte vad du pratar om för plats, webbsida och inloggning. Kommer du in i någon konsoll för grub där du kan skriva in kommandona enligt guiden?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:
Tjadden skrev:Grub uppstart gjorde jag i samband med att du hänvisade till den sidan, för att hitta någonstans att skriva ner något.
Fast att uppdatera Grub kommer efter det man kört de övriga kommandona om du nu följt instruktionerna i guiden.
Tjadden skrev:Gå in själv och leta om du kan hitta den platsen. Att logga in på den webbsidan har jag inte någon lust med.
Jag förstår inte vad du pratar om för plats, webbsida och inloggning. Kommer du in i någon konsoll för grub där du kan skriva in kommandona enligt guiden?
Om du hade skrivit förståeligt hade du nämnt det här ifrån början, att guiden var enbart till för att få reda exakt vad man vill ha svar på. Med facit i handen, börjar jag förstå vad du vill få till stånd och på sätt försöka lösa huvudproblemet?

Men jag gör så här, en ominstallation, för att kanske komma till rätta med problemet. Men jag tänker använda en Swap till varje OS. Jag tror inte riktigt på att min dator klarar av en Swap för alla OS?
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Om du hade skrivit förståeligt hade du nämnt det här ifrån början, att guiden var enbart till för att få reda exakt vad man vill ha svar på. Med facit i handen, börjar jag förstå vad du vill få till stånd och på sätt försöka lösa huvudproblemet?
Den guide jag hänvisar till tar upp exakt samma problem som du drabbats av samt tydliga instruktioner om vad man ska göra för att få igång det hela igen. Jag får inga svar från dig om du kommer in i Grub konsollen eller var det tar stopp någonstans.
Tjadden skrev:Men jag gör så här, en ominstallation, för att kanske komma till rätta med problemet. Men jag tänker använda en Swap till varje OS. Jag tror inte riktigt på att min dator klarar av en Swap för alla OS?
Det är din dator och du väljer själv hur du vill göra. Allt du har på datorn finns kvar och det behövs varken flera swap eller någon ominstallation för att få igång det igen.

Vill du trots detta göra en ominstallation med flera swap partitioner, så är det helt ok för mig.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev: Jag får inga svar från dig om du kommer in i Grub konsollen eller var det tar stopp någonstans.
Jag hittar ingen Grub konsoll för linux, vilket jag tydligen förklarat obegripligt och frågat lika obegripligt?
Nemo skrev:Det är din dator och du väljer själv hur du vill göra. Allt du har på datorn finns kvar och det behövs varken flera swap eller någon ominstallation för att få igång det igen.

Vill du trots detta göra en ominstallation med flera swap partitioner, så är det helt ok för mig.

Tjadden
Här är det som har satt min erfarenhet om Swap och Grub.
Tidigare så hade jag en Swap för varje OS och någon fördröjning av uppstarten fanns inte.
Men så gjorde jag en manöver, tack vare Tucken som sa det räcker med en Swap för fler OS
vad bra och kanske jag också kan få bestämma i vilken ordningsföljd jag ville ha mina OS?
Jag tog bort ett av fyra OS. Efter den manövern fick jag ett OS som tog lång tid att starta upp.
Jag märkte efter många om och men det trögstartade hade inte någon aktiverad Swap, utan det andra OS swap såg till att hjälpa till med uppstarten.
OK. tänkte jag, man får försökte aktivera det tröga OS Swap. Men det hände ingenting. Jag tar bort detta OS Swap, men någonting visade på att har gått fel. Eftersom jag fick Grub error och kom inte in i datorn. Här svek mitt minne mig och gör en felaktig inställning i boot, jo jag hade markerat för att spara den inställning. När jag märkte att jag inte kunde starta upp datorn så, gjorde jag en ominstallation och nu har jag märkt, att den tröga uppstarten gav sig på mitt befintliga korrekta OS! Men nu har jag en allvarlig fundering på att grub blir stört av Win 10. Tidigare hände det att jag kom in i mina två Linux OS men inte i Windows, just det Grub error för Windows!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"