Jo jag har tänkt att göra en ominstallation av VirtualBox och Mobilt BankID senare i veckan.Berätta gärna sedan hur det gick.
Och då ska det gå som på räls (utan kopparstölder).
Jo jag har tänkt att göra en ominstallation av VirtualBox och Mobilt BankID senare i veckan.Berätta gärna sedan hur det gick.
Jag vet inte om du såg att jag redan hade gjort mindre ändringar? Bland dem brutit ut texten om BIOS ur det gamla delavsnittet 1.1 och låtit det bilda ett eget, 1.2. I detta nya delavsnitt sa jag att man på en HP antagligen hittar inställningen under "Security".Gubben i Kalmar skrev:Om Ni nu ska göra en ny justering med anledning av att VirtualBox 4.3.20
är tillgänglig, skulle jag vilja föreslå ett litet förtydligande under pos 1.1.
I näst sista stycket nämns det om "virtual technology". (Jag refererar
till den ursprungliga handledningen.) Jag hade svårt att hitta det i min
HP Compaq:s BIOS. Skriv något i stil med:
På en HP Compaq i3 är sökvägen; Security => System Security =>
Virtualization Technology (VTx) => Enabled.
Modig som jag är tog jag risken att ladda ned och prova att installera/uppdatera till den nya versionen, 4.3.20...Gunnar Hjalmarsson skrev:VirtualBox 4.3.20 är ute nu. Kanske motiverar några mindre justeringar av handledningen.
Jag har byggt egna datorer vid behov och BIOS är ett gungfly vad gäller organisation och uppbyggnad. I de flesta fallen brukar det finnas instruktioner som: "titta efter 'security' eller 'system' och därefter 'options'".Ratatosk skrev:Men jag är samtidigt tveksam till att orda allt för mycket om hur man exakt gör detta på den eller den datormodellen då det ju finns ruskigt många olika datormodeller och jag fortfarande har suddiga begrepp om vilka BIOS-varianter som finns eller hur vanliga de är. Om man på något sätt kunde få ihop en tabell som täcker alla de vanligaste datormodellerna vore det en annan sak.
Jag har gjort de uppdateringar av virtualbox som kommit sedan i våras (även 4.3.20..) -Ratatosk skrev:Möjligen är det så att då man gör en ändring av androidens "hårdvara" (d.v.s. VirtualBox) så reagerar BankID-appen tillfälligt på det, men hämtar sig (automatiskt) efter ett tag.
Eller också råkade jag bara ut för tillfälliga serverproblem som klåparna på Finansiell ID-Teknik var ansvariga för.
Ni som har kört den här lösningen en lägre tid (Queson?), är detta någonting ni känner igen?
Jag vet inte om du såg att jag redan hade gjort mindre ändringar? Bland dem brutit ut texten om BIOS ur det gamla delavsnittet 1.1 och låtit det bilda ett eget, 1.2. I detta nya delavsnitt sa jag att man på en HP antagligen hittar inställningen under "Security".
För min del räckte det med att veta att jag skulle leta under Security.Men jag är samtidigt tveksam till att orda allt för mycket om hur man exakt gör detta på den eller den datormodellen då det ju finns ruskigt många olika datormodeller och jag fortfarande har suddiga begrepp om vilka BIOS-varianter som finns eller hur vanliga de är. Om man på något sätt kunde få ihop en tabell som täcker alla de vanligaste datormodellerna vore det en annan sak.
Det tycker jag låter alldeles utmärkt.queson skrev:Vi skyller på FID .
Kör du VirtualBox från Ubuntus egen programkälla? (VirtualBox 4.1.12_Ubuntu)edfast skrev:Kör Ubuntu 12.04.2 Linux 3.2 på en åldrig MacBook.
OK, så Ubuntu 12.04:s egen VirtualBox, då man kör med Linux 3.2, förblir otestad. Däremot är det ju nu verifierat att versionen från virtualbox.org funkar med 12.04 såväl med Linux 3.2 som med Linux 3.13. Bra.edfast skrev:Kommer inte ihåg varifrån jag drog ned den från början, men uppdateringarna kommer via virtualbox.org' egen ppa. Fn version 4.3.20 r96996.
Tilläggspaketet behöver du inte för detta ändamål. (jag har själv inte brytt mig om att installera det.) Vad det ger för extra funktionalitet ser du här.edfast skrev:Sedan jag läste om andras problem har jag tvekat att lasta ned tillhörande extension pack.
Någon funktion måste du väl ändå ha? Annars hade du ju inte kunnat installera Android-x86. För svenskt tangentbord, har du provat det jag säger i avsnitt 7.2?edfast skrev:Är det förresten någon i tråden som lyckats få tangentbordet att fungera med den virtuella androiden?
Njo, klart det, fast nu menade jag väl egentligen BankID-appen, inte själva Androiden.Någon funktion måste du väl ändå ha? Annars hade du ju inte kunnat installera Android-x86. För svenskt tangentbord, har du provat det jag säger i avsnitt 7.2?
Mobilt BankID-appen är väl tänkt att användas på "pekskärm" så för oss android-x86/desktop-användare är det musen som gäller.edfast skrev:Njo, klart det, fast nu menade jag väl egentligen BankID-appen, inte själva Androiden.
Att tangentbordet inte funkar i BankID-appen (inte för mig heller) det tror även jag helt enkelt beror på att de inkompetenta klåparna på Finansiell ID-Teknik aldrig tänkte längre än till pekskärm.edfast skrev:Njo, klart det, fast nu menade jag väl egentligen BankID-appen, inte själva Androiden.