BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Gubben i Kalmar
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID variant -Mobilt BankID i Linuxdator

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Berätta gärna sedan hur det gick.
Jo jag har tänkt att göra en ominstallation av VirtualBox och Mobilt BankID senare i veckan.
Och då ska det gå som på räls (utan kopparstölder).
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

I handledningen har nu diverse tillägg och ändringar gjorts här och där, mestadels baserat på input i denna tråd.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

VirtualBox 4.3.20 är ute nu. Kanske motiverar några mindre justeringar av handledningen.
Gubben i Kalmar

Det var en fin och instruktiv handledning.
Där mina uppgifter är inblandade vill jag bara säga att det är
helt korrekta.

Om Ni nu ska göra en ny justering med anledning av att VirtualBox 4.3.20
är tillgänglig, skulle jag vilja föreslå ett litet förtydligande under pos 1.1.
I näst sista stycket nämns det om "virtual technology". (Jag refererar
till den ursprungliga handledningen.) Jag hade svårt att hitta det i min
HP Compaq:s BIOS. Skriv något i stil med:

På en HP Compaq i3 är sökvägen; Security => System Security =>
Virtualization Technology (VTx) => Enabled
.

Jag tror det skulle underlätta även om det står i parentes eller bara sökvägen
i parentes.

Ja ja Ni är säkert med på min tankegång.

:)
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Gubben i Kalmar skrev:Om Ni nu ska göra en ny justering med anledning av att VirtualBox 4.3.20
är tillgänglig, skulle jag vilja föreslå ett litet förtydligande under pos 1.1.
I näst sista stycket nämns det om "virtual technology". (Jag refererar
till den ursprungliga handledningen.) Jag hade svårt att hitta det i min
HP Compaq:s BIOS. Skriv något i stil med:

På en HP Compaq i3 är sökvägen; Security => System Security =>
Virtualization Technology (VTx) => Enabled
.
Jag vet inte om du såg att jag redan hade gjort mindre ändringar? Bland dem brutit ut texten om BIOS ur det gamla delavsnittet 1.1 och låtit det bilda ett eget, 1.2. I detta nya delavsnitt sa jag att man på en HP antagligen hittar inställningen under "Security".

Nu har jag likväl dessutom lagt till förtydligandet att då man på HP tittar under Security ska man sedan gå på System Security. Men å andra sidan har jag – då jag nu åter sökt på virtualisering i HP BIOS – sett att inställningen på andra HP-datorer tydligen inte alls finns under Security, utan under System Configuration → Device Configuration. Så jag har lagt till även den varianten.

Men jag är samtidigt tveksam till att orda allt för mycket om hur man exakt gör detta på den eller den datormodellen då det ju finns ruskigt många olika datormodeller och jag fortfarande har suddiga begrepp om vilka BIOS-varianter som finns eller hur vanliga de är. Om man på något sätt kunde få ihop en tabell som täcker alla de vanligaste datormodellerna vore det en annan sak.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:VirtualBox 4.3.20 är ute nu. Kanske motiverar några mindre justeringar av handledningen.
Modig som jag är tog jag risken att ladda ned och prova att installera/uppdatera till den nya versionen, 4.3.20...

...och fick lite hjärtsnörp då – efter att ha startat VirtualBox och BankID-appen – jag fick se detta:
tekniskt_fel_6.png
tekniskt_fel_6.png (11.74 KiB) Visad 6915 gånger
Då jag tänkte att BankID-appen reagerade på att den virtuella maskinen på något vis hade blivit förändrad så provade jag att avinstallera 4.3.20 och återinstallera 4.3.18...
...med fortfarande samma resultat.

Jag provade också att tömma cacheminnet för BankID-appen, utan resultat.

Efter ett tag gick det dock över, och bankID:et började fungera igen. Jag provade då att åter installera 4.3.20, och åter fick jag samma otäcka meddelande. Men åter gick det över. Jag har sedan provat att logga in med det mobila bankID:et och det funkar som normalt (med VirtualBox 4.3.20 nu installerad).

Nu vet jag inte exakt vad jag eventuellt kan ha gjort för att ådra mig felmeddelandet, eller hur jag eventuellt kan ha fixat det. Förutom ändringarna av VirtualBox-version, så tog jag också kopia på den virtuella maskinen (hela mappen med VirtualBox-data faktiskt) och växlade en del mellan de dataversionerna. Fast jag har lite svårt att förstå hur det skulle göra skillnad. Sedan tömde jag cacheminnet för BankID-appen, som sagt, men såg åtminstone ingen omedelbar skillnad, samt gjorde en del omstarter av den virtuella maskinen.

Möjligen är det så att då man gör en ändring av androidens "hårdvara" (d.v.s. VirtualBox) så reagerar BankID-appen tillfälligt på det, men hämtar sig (automatiskt) efter ett tag.

Eller också råkade jag bara ut för tillfälliga serverproblem som klåparna på Finansiell ID-Teknik var ansvariga för.

Ni som har kört den här lösningen en lägre tid (Queson?), är detta någonting ni känner igen?

Så VirtualBox 4.3.20 verkar alltså ändå funka den också (på Ubuntu 14.04). Åtminstone med en redan installerad virtuell android.

I övrigt tror jag inte att det är så mycket mera att tillägga för denna version. Jag kan inte se att några dialogrutor ser annorlunda ut, eller att några funktionsval är annorlunda, än i VirtualBox 4.3.18.

Jag har dock gjort små ändringar på de två ställen i texten där jag nämnde versionsnumret 4.3.18.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Den alldeles kompletta och fullständiga listan, insåg jag förresten nu, av för närvarande stödda "skrivbordsutgåvor" (för persondator) av Ubuntu, ser ut som följer – då den kompletteras med information om huruvida den "inbyggda" versionen av VirtualBox (alltså den från Ubuntus/Canonicals egna programkällor) fungerar eller inte med Android-x86 för vårt syfte:

Utgångsdatum Utgåva VirtualBox från egen programkälla
April 2019 Ubuntu 14.04
April 2017 Ubuntu 12.04 med Linux 3.13
April 2017 Ubuntu 12.04 med Linux 3.2 ❓
Juli 2015 Ubuntu 14.10

Jag hade liksom för mig, fram till nu, att det fanns ytterligare utgåvor som fortfarande är stödda, men så är det ju inte. Stödet för 13.10 löpte ut i somras, och stödet för "skrivbordsutgåvan" av 10.04 redan för ett och ett halvt år sedan. (Serverversionen av 10.04 stöds till april 2015, men den är ju knappast intressant här.)

Således ändrade jag i handledningen där jag tidigare talat om "äldre utgåvor av Ubuntu" till att nu enbart nämna Ubuntu 12.04.
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Ratatosk skrev:Men jag är samtidigt tveksam till att orda allt för mycket om hur man exakt gör detta på den eller den datormodellen då det ju finns ruskigt många olika datormodeller och jag fortfarande har suddiga begrepp om vilka BIOS-varianter som finns eller hur vanliga de är. Om man på något sätt kunde få ihop en tabell som täcker alla de vanligaste datormodellerna vore det en annan sak.
Jag har byggt egna datorer vid behov och BIOS är ett gungfly vad gäller organisation och uppbyggnad. I de flesta fallen brukar det finnas instruktioner som: "titta efter 'security' eller 'system' och därefter 'options'".
Jag har aldrig sett en komplett lista över samtliga BIOS-varianter. (Men det kan finnas..). Problemet är att BIOS är experternas gränssnitt för experter. De är inte skrivna för gemene man utan bara för de egna leden, vilket ställer till en del huvudbry bl.a. för mig ...
世良比無
queson

Inlägg av queson »

Ratatosk skrev:Möjligen är det så att då man gör en ändring av androidens "hårdvara" (d.v.s. VirtualBox) så reagerar BankID-appen tillfälligt på det, men hämtar sig (automatiskt) efter ett tag.

Eller också råkade jag bara ut för tillfälliga serverproblem som klåparna på Finansiell ID-Teknik var ansvariga för.

Ni som har kört den här lösningen en lägre tid (Queson?), är detta någonting ni känner igen?
Jag har gjort de uppdateringar av virtualbox som kommit sedan i våras (även 4.3.20..) -
no hiccups - Mobilt BankID har fungerat klanderfritt.

Tekniskt fel 6 -tycker jag låter som ett internt BankID-problem och man föreslår ju även att man skall hämta ett nytt Mobilt BankID. Vi skyller på FID .
Gubben i Kalmar

Jag vet inte om du såg att jag redan hade gjort mindre ändringar? Bland dem brutit ut texten om BIOS ur det gamla delavsnittet 1.1 och låtit det bilda ett eget, 1.2. I detta nya delavsnitt sa jag att man på en HP antagligen hittar inställningen under "Security".

Ja vist är det så. Och jag ska inte vara orättvis, för det är en av dom bättre
handledningarna jag blivit guid:ad av. Rätt ska vara rätt, Ratatosk.

Men jag är samtidigt tveksam till att orda allt för mycket om hur man exakt gör detta på den eller den datormodellen då det ju finns ruskigt många olika datormodeller och jag fortfarande har suddiga begrepp om vilka BIOS-varianter som finns eller hur vanliga de är. Om man på något sätt kunde få ihop en tabell som täcker alla de vanligaste datormodellerna vore det en annan sak.
För min del räckte det med att veta att jag skulle leta under Security.
Som "slut-kund", även van, så är man dåligt insatt i det mesta av BIOS. Det är
mycket sällan man är där och "rotar". Och gör man det, är det ogärna.

Men med den handledningen och en och annan fråga här på forumet tror jag
dom flesta ska klara av att fixa ett BankID.
Jag brukar säga till mina "köp-svaga" elever att med en gammal dator och
Ubuntu fixar man allt för studierna. Men man kanske inte ska vara allt för
självsäker utan att ha koll på processorns möjlighet att klara virtualisering.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

queson skrev:Vi skyller på FID .
Det tycker jag låter alldeles utmärkt. 8)

Problemet var som sagt hur som helst övergående, och om inte någon annan stöter på det kan vi nog glömma det helt.
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av edfast »

Nyligen uppdaterat VirtualBox utan krångel eller felmeddelanden. (Har dock inte installerat tillbehörspaketet). Lösningen verkar fungera lika bra för olika banker och institutioner, och oaktat val av webläsare (nåja; Chromium och Firefox). Kör Ubuntu 12.04.2 Linux 3.2 på en åldrig MacBook. Tack till Gunnar för Wiki artikeln, till Ratatosk för lätthanterlig manual, och för länkarna till androidgruppen; vem? -queson?
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

Jättebra! :)
edfast skrev:Kör Ubuntu 12.04.2 Linux 3.2 på en åldrig MacBook.
Kör du VirtualBox från Ubuntus egen programkälla? (VirtualBox 4.1.12_Ubuntu)
Eller laddade du ned versionen från virtualbox.org?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Kommer inte ihåg varifrån jag drog ned den från början, men uppdateringarna kommer via virtualbox.org' egen ppa. Fn version 4.3.20 r96996. Sedan jag läste om andras problem har jag tvekat att lasta ned tillhörande extension pack. Någon som sitter med liknande (identisk vore väl för mycket begärt) uppsättning och fått det att fungera? (Uppdaterade fö. Linuxkärnan till 3.2.73 utan märkbart krångel.)

Är det förresten någon i tråden som lyckats få tangentbordet att fungera med den virtuella androiden?
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

edfast skrev:Kommer inte ihåg varifrån jag drog ned den från början, men uppdateringarna kommer via virtualbox.org' egen ppa. Fn version 4.3.20 r96996.
OK, så Ubuntu 12.04:s egen VirtualBox, då man kör med Linux 3.2, förblir otestad. Däremot är det ju nu verifierat att versionen från virtualbox.org funkar med 12.04 såväl med Linux 3.2 som med Linux 3.13. Bra.
edfast skrev:Sedan jag läste om andras problem har jag tvekat att lasta ned tillhörande extension pack.
Tilläggspaketet behöver du inte för detta ändamål. (jag har själv inte brytt mig om att installera det.) Vad det ger för extra funktionalitet ser du här.
edfast skrev:Är det förresten någon i tråden som lyckats få tangentbordet att fungera med den virtuella androiden?
Någon funktion måste du väl ändå ha? Annars hade du ju inte kunnat installera Android-x86. För svenskt tangentbord, har du provat det jag säger i avsnitt 7.2?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Någon funktion måste du väl ändå ha? Annars hade du ju inte kunnat installera Android-x86. För svenskt tangentbord, har du provat det jag säger i avsnitt 7.2?
Njo, klart det, fast nu menade jag väl egentligen BankID-appen, inte själva Androiden.
queson

Inlägg av queson »

edfast skrev:Njo, klart det, fast nu menade jag väl egentligen BankID-appen, inte själva Androiden.
Mobilt BankID-appen är väl tänkt att användas på "pekskärm" så för oss android-x86/desktop-användare är det musen som gäller.
Ratatosk

Inlägg av Ratatosk »

edfast skrev:Njo, klart det, fast nu menade jag väl egentligen BankID-appen, inte själva Androiden.
Att tangentbordet inte funkar i BankID-appen (inte för mig heller) det tror även jag helt enkelt beror på att de inkompetenta klåparna på Finansiell ID-Teknik aldrig tänkte längre än till pekskärm.

(Att appen är tänkt för androider med pekskärm är en tunn ursäkt, då tangentbordet funkar i andra appar.)
bmelinden
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av bmelinden »

Hej!

Har just gått igenom den utmärkta handledningen, som funkade problemfritt på Ubuntu 14.04 och virtualbox 4.3.10. Tack!

En liten knepighet som inte nämndes i handledningen, men kanske kunde vara av intresse, är skärm-orienteringen. Vissa appar, t ex försäkringskassans, kräver att man håller mobilen i porträtt-läge, vilket är svårt med virtualbox. Diverse tips om att använda funktionstangenter (F9-F12) för att rotera tillbaka skärmen fungerade inte, men däremot verkar appen "Set Orientation" fungera (och det finns flera liknande).
jari.karivainio
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av jari.karivainio »

Hej!
Jag har installerat mobilt bankid på android 4.4 i virtualbox på min laptop, en hp compaq 8710p med Ubuntu 14.10 32 bit. Har använt den handledning avseende "Mobilt Bankid i Linux". Installerad androidversion 4.4 r2 (x86) hade lite strul med skärmsläckaren i android innan jag stängde av den. Har testat mobilt bankid mot bankid;s test utan problem.
/ Jari
Skriv svar

Återgå till "Internet"