SV: Windowsspel i Ubuntu
Någon som fått SimCity 3000 att fungera ?
Jag får bara en svart bild när spelet startas och sedan händer det inget mer...
Jag får bara en svart bild när spelet startas och sedan händer det inget mer...
http://stoppa-storebror.se/
http://stoppafralagen.nu/
server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
http://stoppafralagen.nu/
server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
Jag vet ett spel som fungerar prima i linux, vilket är en mod till unreal goty 436 ..
det heter Infiltration 2.9 , fungerar både under linux, och under cedega .. har ej prövat med wine..
fin grafik, skönt verklighetsbaserat skutspel, inget klassiskt "sikte-kors", här siktar man som man gör i verklighet.
påminner inte om unreal på något sätt, har bara samma motor.
skönt att spela både online och med "bottar"
screenshots och information finns på hemsidan
kolla in hemsidan! : http://infiltration.sentrystudios.net/
alla släppta filer! : ftp://infiles.sentrystudios.net/INF29/
SEE YOU ONLINE!!!
sentrystudios lyckas alltid bra
det heter Infiltration 2.9 , fungerar både under linux, och under cedega .. har ej prövat med wine..
fin grafik, skönt verklighetsbaserat skutspel, inget klassiskt "sikte-kors", här siktar man som man gör i verklighet.
påminner inte om unreal på något sätt, har bara samma motor.
skönt att spela både online och med "bottar"
screenshots och information finns på hemsidan
kolla in hemsidan! : http://infiltration.sentrystudios.net/
alla släppta filer! : ftp://infiles.sentrystudios.net/INF29/
SEE YOU ONLINE!!!
sentrystudios lyckas alltid bra
http://combatmaps.planet-multiplayer.de/
där hittar ni banor, nya vapen, addons, bugfixs, mutators, allting som i princip behövs för att göra spelet 100 gånger roligare.
där hittar ni banor, nya vapen, addons, bugfixs, mutators, allting som i princip behövs för att göra spelet 100 gånger roligare.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SPEL: Soldat
HUR: Ladda hem Soldat 1.4 från http://www.soldat.pl, starta installern med wine, installera och ställ in videokompatibilitet, fullskärm funkade inte för mig, men jag ställde in på 1280x1024 (går bara att ändra upplösning om man registrerat spelet) och skalade bilden 100% istället så blir det som fullskärm ändå.
Starta spelet genom att köra Soldat.exe i wine.
Äntligen funkar Soldat i wine utan några större problem!
HUR: Ladda hem Soldat 1.4 från http://www.soldat.pl, starta installern med wine, installera och ställ in videokompatibilitet, fullskärm funkade inte för mig, men jag ställde in på 1280x1024 (går bara att ändra upplösning om man registrerat spelet) och skalade bilden 100% istället så blir det som fullskärm ändå.
Starta spelet genom att köra Soldat.exe i wine.
Äntligen funkar Soldat i wine utan några större problem!
vanum est vobis ante lucem surgere
Jag har kört EVE-Online under Wine.Galgalid skrev: Har någon fått EVE-online till att fungera?
Det funkar mycker bra. Det ända jag inte fick grepp om var att både "Eve" muspekare och "Ubuntus" pekare var på varandra inne i Eve fönstret.
Till och med uppdateringen av Eve fungerade under Wine.
En snabb liten Wine-fråga:
Jag har en NTSF-disk som jag kan komma åt genom Ubuntu. På den ligger min Windows-installation, och jag undrar hur jag kan komma åt den med terminalen för att kunna köra Wine på möjlige filer där inne (om det ens går).
Jag har en NTSF-disk som jag kan komma åt genom Ubuntu. På den ligger min Windows-installation, och jag undrar hur jag kan komma åt den med terminalen för att kunna köra Wine på möjlige filer där inne (om det ens går).
I terminalen skriver du först cd /media , sen kan du skriva ls för att lista alla monterade hårddiskar. Stega sen in i den hårddisk du vill med hjälp av cd igen.mqarcus skrev: En snabb liten Wine-fråga:
Exempel:
jakob@Lappen:~$ cd /media
jakob@Lappen:/media$ ls
cdrom cdrom0 hda1 hda2
jakob@Lappen:/media$ cd hda1
jakob@Lappen:/media/hda1$

Ah! Tack så mycket.
Den vill dock inte låta mig öppna foldern eftersom dess namn består av två ord...
Den vill dock inte låta mig öppna foldern eftersom dess namn består av två ord...
Senast redigerad av 1 mqarcus, redigerad totalt 9 gånger.
- DeepThought
Skriv det första ordet och tryck på TAB. Ja, TAB-komplettering är fantastiskt, och något du borde lära dig att använda! Tryck två gånger om några saker börjar på samma bokstäver så får du en lista. 
Du kan också använda escape-tecken, d.v.s. \, så om du vill in i katalogen Mina filer skriver du:
cd Mina\ filer

Du kan också använda escape-tecken, d.v.s. \, så om du vill in i katalogen Mina filer skriver du:
cd Mina\ filer
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Ooh! Tack 
Hrrm, det blir nog lättar att installera allting på en linuxpartition...

Hrrm, det blir nog lättar att installera allting på en linuxpartition...
mqarcus@mqarcus-desktop:/media/disk/program/funcom/Anarchy Online$ wine anarchy.exe
err:win:CreateWindowExA bad class name "{8856F961-340A-11D0-A96B-00C04FD705A2}"
fixme:d3d:IWineD3DDeviceImpl_GetAvailableTextureMem (0x181d08) : stub, simulating 64MB for now, returning 64MB left
fixme:ddraw:IDirectDrawImpl_SetCooperativeLevel (0x181660)->((nil),00000008)
fixme:d3d:IWineD3DStateBlockImpl_Release Releasing primary stateblock
fixme:winsock:NtStatusToWSAError Status code c0000024 converted to DOS error code 6
fixme:winsock:NtStatusToWSAError Status code c0000024 converted to DOS error code 6
Senast redigerad av 1 mqarcus, redigerad totalt 9 gånger.
Hej!
Detta med Wine skulle göra att man kan spela ex. DiabloII?
Har installerat WineHQ på alla möjliga sätt men kan sedan inte hitta programmet. Antar att man skall referera till Wine när man installerar spelet. Visst vore det kul att kunna återse gamla godingar i Ubuntu. En utförligare beskrivning av hur det går till skulle uppskattas å det högsta.
M.V.H. Borodin
Detta med Wine skulle göra att man kan spela ex. DiabloII?
Har installerat WineHQ på alla möjliga sätt men kan sedan inte hitta programmet. Antar att man skall referera till Wine när man installerar spelet. Visst vore det kul att kunna återse gamla godingar i Ubuntu. En utförligare beskrivning av hur det går till skulle uppskattas å det högsta.
M.V.H. Borodin
Hej!
En glädjande nyhet! Wine kom just som nytt program i Automatix2 varvid installationen kan utföras av en novis.. Därefter gick det att köra gamla hederliga Wincommander och det underlättar ju oerhört vid sökandet efter filer. Diablo2 gick dock inte att köra, meddelande: sätt i programskivan(satt redan i) sedan är det stopp. En drös småspel funkar dock bra. Direktx finns den för linux?
Skall bli intressant att följa denna utveckling, spel har ju annars varit Linux svaga sida.
Hälsningar
Borodin
En glädjande nyhet! Wine kom just som nytt program i Automatix2 varvid installationen kan utföras av en novis.. Därefter gick det att köra gamla hederliga Wincommander och det underlättar ju oerhört vid sökandet efter filer. Diablo2 gick dock inte att köra, meddelande: sätt i programskivan(satt redan i) sedan är det stopp. En drös småspel funkar dock bra. Direktx finns den för linux?
Skall bli intressant att följa denna utveckling, spel har ju annars varit Linux svaga sida.
Hälsningar
Borodin
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Diablo2 skall inte vara några problem att köra, har själv spelat det. T.o.m. expansion.
Bara att slänga in spelet, och välja öppna setup-filen med wine.
Bara att slänga in spelet, och välja öppna setup-filen med wine.
Abusus non tollit usum
Hej!
Ja en hel del egendomligheter inträffar vid körandet av Wine-emulatorn. Sierraspel startar oftast i själva installationen. Flight proo ex. är det enda som lagt en ikon på skrivbordet. I övrigt vid andra spel ex. Mask of eternity så uppmanas man sätta i programskivan som dock inte hittas av Wine.
Flight proo startar med en introduktionsskärm som sedan täcker skrivbordet hela tiden. Instrumentpanelen på flygplanet lägger sig under och kan bara styras med musen i den del man kan se. Tangentbordet svarar inte alls. CD-romarna går inte att oppna och man måste logga ut .Som synes idel trassel så vad är fel? Kan sedan nå winemulatorn med wincommander och har då bara C: o Z:. som dock ej kan nås via ubuntu.
Den omtalade diablo II har jag på tre originalskivor och går att installera i fragment, övriga skivor efterfrågas ej. Ja som synes så är det bara trassel och nåt bättre får man nog vänta på. Ryktas att directx 10 är på gång för linux, då först kanske det lossnar på spelfronten.
H-Borodin
Ja en hel del egendomligheter inträffar vid körandet av Wine-emulatorn. Sierraspel startar oftast i själva installationen. Flight proo ex. är det enda som lagt en ikon på skrivbordet. I övrigt vid andra spel ex. Mask of eternity så uppmanas man sätta i programskivan som dock inte hittas av Wine.
Flight proo startar med en introduktionsskärm som sedan täcker skrivbordet hela tiden. Instrumentpanelen på flygplanet lägger sig under och kan bara styras med musen i den del man kan se. Tangentbordet svarar inte alls. CD-romarna går inte att oppna och man måste logga ut .Som synes idel trassel så vad är fel? Kan sedan nå winemulatorn med wincommander och har då bara C: o Z:. som dock ej kan nås via ubuntu.
Den omtalade diablo II har jag på tre originalskivor och går att installera i fragment, övriga skivor efterfrågas ej. Ja som synes så är det bara trassel och nåt bättre får man nog vänta på. Ryktas att directx 10 är på gång för linux, då först kanske det lossnar på spelfronten.
H-Borodin
Directx10 för Linux kommer det ta lång tid för, osäker om det ens finns för Windows.Borodin skrev: Den omtalade diablo II har jag på tre originalskivor och går att installera i fragment, övriga skivor efterfrågas ej. Ja som synes så är det bara trassel och nåt bättre får man nog vänta på. Ryktas att directx 10 är på gång för linux, då först kanske det lossnar på spelfronten.
Förresten så behöver Diablo2 verkligen verkligen inte Directx10. Har inte något med Dx10 att göra.
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Borodin: Installationen av Diablo II brukar stanna för mig när CD 2 ska sättas i och det beror på att dialogrutan gömmer sig bakom det andra fönstret. ALT-TAB och sen ENTER brukar lösa det... Jag spelar både Diablo, Hellfire, Diablo II och Lord of Destruction utan några som helst problem! Diablo II + LoD var allra lättast att få igång på min dator. (Edgy Eft + Wine 0.9.30)
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Hej o tack för svar, skall testa förslag.
En grej som kanske skulle lösa problemet är kunna förstå varför jag får meddelandet: "sätt i skivan" efter det jag skall starta ett spel. Skivan sitter i CD:n men kan tydligen ej hittas av wine.
Diablo !! kräver samma sak redan vid installationen, uttryckte mej fel tidigare. installationen av Mask of eternity och flight proo gick till synes perfekt men även här meddelandet:"sätt i skivan" vid start av spelet. Har det att göra med att ubuntu inte lokaliserar mina enheter på rätt sätt?
Ett enda spel visar livstecken och det är Flight proo som tydligen inte kräver att cd:n sitter i. Dock skärmproblem.
Intressant att kolla i wine, det är ju en förminskad hybrid av Win-xp som lagt sig på en partion. Fick igång Wincommander genom Wine men den läser bara själva Wine som ligger på c: enast en enhet till kan läsas via wincommander och det är Z:. Kanske ligger huvudproblemet här, Wine hittar bara de två nämnda enheterna? Kommer inte längre här p.g. bristande kunskaper.
M.V.H. Borodin
En grej som kanske skulle lösa problemet är kunna förstå varför jag får meddelandet: "sätt i skivan" efter det jag skall starta ett spel. Skivan sitter i CD:n men kan tydligen ej hittas av wine.
Diablo !! kräver samma sak redan vid installationen, uttryckte mej fel tidigare. installationen av Mask of eternity och flight proo gick till synes perfekt men även här meddelandet:"sätt i skivan" vid start av spelet. Har det att göra med att ubuntu inte lokaliserar mina enheter på rätt sätt?
Ett enda spel visar livstecken och det är Flight proo som tydligen inte kräver att cd:n sitter i. Dock skärmproblem.
Intressant att kolla i wine, det är ju en förminskad hybrid av Win-xp som lagt sig på en partion. Fick igång Wincommander genom Wine men den läser bara själva Wine som ligger på c: enast en enhet till kan läsas via wincommander och det är Z:. Kanske ligger huvudproblemet här, Wine hittar bara de två nämnda enheterna? Kommer inte längre här p.g. bristande kunskaper.
M.V.H. Borodin
Det kanske har med drivrutiner att göra?
Hej!
Kan vara drivrutuner. Ett nytt fenomen som dykt upp är det nya programmet "Cross-over"
Den kan simulera senaste Half Life. Har lagt in Office 7.0 och det funkar.
Det funkar även med Wine. Cross-over är kommersiellt och man kan börja fundera över varför man skall köra dåligt fungerande windowsspel o program via Ubuntu och betala för det? XP:n kan man ju då ha kvar just för spel och Ubuntu för Internet o Bank o post eftersom Linuxbaserade program är mycket mindre utsatta för virus. Förvirring tycker jag det är att försöka simulera Windows och det var väl ändå inte meningen med Linux?
M.V.H. Borodin.
Kan vara drivrutuner. Ett nytt fenomen som dykt upp är det nya programmet "Cross-over"
Den kan simulera senaste Half Life. Har lagt in Office 7.0 och det funkar.
Det funkar även med Wine. Cross-over är kommersiellt och man kan börja fundera över varför man skall köra dåligt fungerande windowsspel o program via Ubuntu och betala för det? XP:n kan man ju då ha kvar just för spel och Ubuntu för Internet o Bank o post eftersom Linuxbaserade program är mycket mindre utsatta för virus. Förvirring tycker jag det är att försöka simulera Windows och det var väl ändå inte meningen med Linux?
M.V.H. Borodin.
Ta gärna en titt på den här sidan:Borodin skrev: Hej o tack för svar, skall testa förslag.
M.V.H. Borodin
http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=315
Där står det, tämligen utförligt, hur man lyckats med att installera och köra Diablo2.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.