Varför inte öppen omröstning?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Varför inte öppen omröstning?

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:Jag är förvånad att du inte vet mina åsikter. Jag har ju haft dessa frågor uppe många gånger.
Jo, jag vet vad du har för åsikter. Men jag finner det vara lite väl magstarkt av dig att hävda att du är en av få inom locot som vet vad demokrati är.
ycc skrev:All verksamhet skall ställas under TL.
Beslut om att det inte ska vara så togs på medlemsmötet den 25/5 2011
ycc skrev:TL skall väljas om var 6:e månad.
Beslut togs för 6 veckor sedan om att ha val av TL och TC var 12:e månad. Beslutet var enhälligt. Varför röstade du inte?
ycc skrev:Man skall inte låsa trådar i strid med forumreglerna.
Man skall följa forumreglerna och vara noggrann så man inte modererar bort kritik av ledningen eller förslag till nyorganisation. Man skall tillåta att man framför åsikter där fördelarna med andra OS framhålls.
Är det någon som tycker annorlunda?
ycc skrev:Dessutom vill jag att vi skall synas bättre och prioritera forum mer. Visst skall de som vill få använda irc men jag hoppas de mer aktiva inte bara samlas där utan även i forum.
Någorlunda regelbundna medlemsmöten är ett krav från LoCo Council. IRC är det vedertagna sättet bland övriga LoCon. Det är i princip omöjligt att använda forumet för möten.
ycc skrev:Vi måste få tillbaka fler aktiva medlemmar och aktivitet i forum. Därifrån kommer förhoppningsvis vissa att gå vidare till mindre grupper med specifika målsättningar.
Forumet är ypperligt för att hantera support. Självklart är det bra om många kan vara med och hjälpa till.
ycc skrev:Debatter och omröstningar till forum.
Som jag skrivit tidigare så är det effektivare att diskutera och ta beslut i loco-ärenden på medlemsmötena. Varför använda något som är ineffektivt?

Jag förstår inte att du, som är en sådan förkämpe för demokrati, har så svårt att acceptera beslut som loco-medlemmarna tagit genom demokratiska val.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Diskussionen upprepar sig en del tycker jag. jag har lite begränsat med tid. Jag svarar på det jag anser viktigast.
Men jag finner det vara lite väl magstarkt av dig att hävda att du är en av få inom locot som vet vad demokrati är.
Jag säger inte att jag är en av de få som vet. Det jag säger är att jag anser demokrati är viktigt för att få organisationen att fungera bra. Du anser ju t.ex. att demokrati inte behövs i forums skötsel (du talar om "meritokrati") jag har inte uttalat mig om huruvida du vet vad demokrati är.
ycc skrev:
Man skall inte låsa trådar i strid med forumreglerna.
Man skall följa forumreglerna och vara noggrann så man inte modererar bort kritik av ledningen eller förslag till nyorganisation. Man skall tillåta att man framför åsikter där fördelarna med andra OS framhålls.
Är det någon som tycker annorlunda?
Jag menar att man brutit mot forumreglerna här. Det har varit uppe till diskussion tidigare. Jag tror inte det blir bättre av att gräva upp det gamla. Långa strider kan uppstå igen. Jag vill dock påpeka vad jag anser viktigt för att minska konflikter.
(Låsning av trådar utan upprepade regelbrott var en stor fråga våren 2010.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator

Re: Sv: Varför inte öppen omröstning?

Inlägg av HakanS »

ycc: Den här diskussionen leder ingenstans. Jag drar ett streck här.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
AverageJoe

Inlägg av AverageJoe »

HakanS skrev:ycc: Den här diskussionen leder ingenstans. Jag drar ett streck här.
Bra och mycket förståndigt, för den här diskussionen leder absolut ingenstans.

Finner det märkligt att folk lever i den villfarelsen att forumet ÄR locot.
(Till att börja med så har vi inget LoCo längre, den statusen fråntogs oss för länge sedan. Sedan att det står att vi fortfarande är ett på hemsidan är ett annat kapitel som jag inte tänker lägga mig i.)

Det är ett jäkla tugg om demokrati, när alla vet att allt egenligen är som HakanS pekar på, verksamheter som bygger på en meritotikratisk uppbyggnad. Hur svårt ska det vara att begripa?

Alla val sker i demokratisk ordning TL(TA) och TC, inget att klaga på där!
Övriga verksamheter bygger på meritokrati, som det sig bör!

Är man tillräckligt engagerad så registrerar man sig på Launchpad och röstar där, är man engagerad så deltar man i de möten som verkligen kan påverka utvecklingen här.
Orkar man inte lösa såna enkla saker....ja...då ska man nog fråga sig själv...har jag det egentliga engagemanget som krävs?

Kan man inte av olika anledningar drista sig till att göra dessa saker, varför då sitta i ett forum och beklaga sig, då det egentligen bottnar i personen själv som inte gör just det, tar sig i kragen och verkligen försöker påverka utvecklingen här?

I make no bones about it, jag har inte engagemanget, men jag klagar inte heller.

Det bästa jag läst på många år skrev frippe nyligen:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 54#p462254

I mina ögon så är han en klar och tydlig kandidat som verkligen kan göra skillnad för locots framtida överlevnad.

Vill ni tugga på och ha era evighetsdiskussioner, fine. Gör det i forumet.

Vill ni påverka, registrera er i Launchpad, rösta och delta i mötena.

Mina 2 cents...
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

AverageJoe skrev:Till att börja med så har vi inget LoCo längre, den statusen fråntogs oss för länge sedan.
Måste bara kommentera detta.
Vi är är ett LoCo, om än inte ett erkänt (approved) sådant. Den praktiska skillnaden mellan ett erkänt och ett icke godkänt är att man som erkänt kan få ta del av gratis marknadsföringsmateriel.
Faktum är att vi aldrig varit ett erkänt Loco, eftersom vi bara genomfört Loco Councils "prövning" en gång från det att den infördes, och då gick den inte igenom.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Svar till: @AverageJoe.

Forumet är en del av den svenska LoCo verksamhet i Sverige, ( en stor del, den ända fungerande enheten ). Att några få bestämt att endast LoCo är det enda legitima maktcentrumet kan under en övergångsperiod efter en omvälvande tid vara ett riktigt beslut. Men den övergångsperioden är nu över och inte längre hälsosam eller befrämjande för Ubuntu Linux i Sverige. Men här finns en skarp och inte glömd eller förlåten konflikt mellan Linux, ( Ubuntu Linux anhängare ) som har helt skilda livsåskådningar i kärnfrågor som inte bara berör forumet utan hur de ser på samhället i stort.

"Alla val sker i demokratisk ordning TL(TA) och TC, inget att klaga på där!"

Av en för liten grupp deltagare som inte under några omständigheter kan ses som legitimt eller demokratiskt.

"Övriga verksamheter bygger på meritokrati, som det sig bör!"

Det är din personliga åsikt. Så varför har då inte meritokrati fått en större genomslagskraft i världen? Ingen talar om meritokrati, möjligtvis Scientologerna. Det är en av grundpelarna i deras budskap.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Dags att lägga ner den här diskussionen nu tycker jag.
Vi kan väl alla bara komma överens om att både IRC och forumet behövs, till olika saker.
Forumet passar bättre till vissa saker och IRC-kanalen till vissa andra saker.
Forumet och bloggarna är våra ansikten utåt, och oftast den första delen av communityn som "nybörjare" kommer i kontakt med.
IRC'n är bättre att hålla möten och liknande i.
Launchpad är bra för vissa typer av omröstningar och liknande.
Alla delarna behövs för att alltihop ska fungera.

Sen att vissa klagar på att vissa beslut har tagits på möten där det bara varit typ 5 personer närvarande, är ju bara tragiskt. Det har gått ut kallalser till alla möten innan, och alla har haft chansen att deltagit och sägit sitt. När det ska röstas och ta beslut om saker vad gäller Loco't, ska bara medlemmar i locot kunna rösta tycker jag.

Just my 2 cents...
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Pink Panther skrev:Svar till: @AverageJoe.

Forumet är en del av den svenska LoCo verksamhet i Sverige, ( en stor del, den ända fungerande enheten ). Att några få bestämt att endast LoCo är det enda legitima maktcentrumet kan under en övergångsperiod efter en omvälvande tid vara ett riktigt beslut. Men den övergångsperioden är nu över och inte längre hälsosam eller befrämjande för Ubuntu Linux i Sverige. Men här finns en skarp och inte glömd eller förlåten konflikt mellan Linux, ( Ubuntu Linux anhängare ) som har helt skilda livsåskådningar i kärnfrågor som inte bara berör forumet utan hur de ser på samhället i stort.

"Alla val sker i demokratisk ordning TL(TA) och TC, inget att klaga på där!"

Av en för liten grupp deltagare som inte under några omständigheter kan ses som legitimt eller demokratiskt.

"Övriga verksamheter bygger på meritokrati, som det sig bör!"

Det är din personliga åsikt. Så varför har då inte meritokrati fått en större genomslagskraft i världen? Ingen talar om meritokrati, möjligtvis Scientologerna. Det är en av grundpelarna i deras budskap.
+1
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
gusnan

Inlägg av gusnan »

Pink Panther skrev: Det är din personliga åsikt. Så varför har då inte meritokrati fått en större genomslagskraft i världen? Ingen talar om meritokrati, möjligtvis Scientologerna. Det är en av grundpelarna i deras budskap.
Rekommenderad läsning:
http://www.techradar.com/news/software/ ... acy-695040
http://en.wikipedia.org/wiki/Meritocrac ... e_projects

Sedan tycker jag dina antydningar om dom som inte håller med dig är högst olämpliga, men det kanske bara är jag.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Ingen talar om meritokrati, möjligtvis Scientologerna.
En ny variant av Godwins lag som jag inte sett förut.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:

Ubuntu i stort
och i Sverige i synnerhet

är mer värt
än detta. . . . .

än
att ubuntuister 'slaktar' varandra.

Att en ledare där,
misslyckas
under ett antal år,

bör inte innebära att medlemmarna i övrigt gör det,
under den 'ledarens'
sista tid.

De har,
förmodligen
och förhoppningsvis,

mer kvar
av konstruktivt arbete att ge . . .

Än vad 'ledaren' hade.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

[quote="HakanS"][quote="Pink Panther"]Ingen talar om meritokrati, möjligtvis Scientologerna.[/quote]En ny variant av [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag]Godwins lag[/url] som jag inte sett förut.[/quote]

"Totalitarian regimes or ideologies"

"The law and its corollaries would not apply to discussions covering known mainstays of Nazi Germany such as genocide, eugenics, or racial superiority, nor, more debatably, to a discussion of other totalitarian regimes or ideologies"

Märkligt att du nämner "Godwin's law".

https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Förlåt att jag glömde smileyn i mitt förra inlägg.

Detta är troligtvis mitt sista inlägg i denna debatt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:Förlåt att jag glömde smileyn i mitt förra inlägg.

Detta är troligtvis mitt sista inlägg i denna debatt.
Då bör du kunna bli förlåten. För den 'tappade' smileyn' må du vara lätt förlåten . . . ;)

I övrigt må klockor ringa din väl . . . ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec

Inlägg av Antec »

Sansa er, jag tycker det är mer viktigt att fråga sig vad det här forumet är och egentligen var tänkt som från början, Dom värderingar jag har på ett Ubuntu är att det borde ju inte vara som det är att omröstningarna ska ske på en plats där inte folket är, dom ska ju naturligtvis ske här i forumet just för att där finns folket, det är demokratiskt! Alla andra sätt är fel anser jag!
Antec

Inlägg av Antec »

Det här är viktigt tycker jag om man ska fortsätta överhuvudtaget..
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Antec skrev:Det här är viktigt tycker jag om man ska fortsätta överhuvudtaget..
Har du läst motiveringarna om varför omröstningarna inte sker i forumet?
Antec

Inlägg av Antec »

Nä det har jag inte jag utgår enbart från det jag ser och det jag tycker är rättvist, Alla som har ett konto på forumet ska kunna rösta, det är här man fångar upp nya användare dom ska ha samma status!! thats is! det är demokrati!
gusnan

Inlägg av gusnan »

Antec skrev:Nä det har jag inte jag utgår enbart från det jag ser och det jag tycker är rättvist, Alla som har ett konto på forumet ska kunna rösta, det är här man fångar upp nya användare dom ska ha samma status!! thats is! det är demokrati!
Dom som endast är med på sändlistan då och inte har ett konto på forumet? Eller dom som endast är med på IRC-kanalen?
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Antec

Inlägg av Antec »

Dom är ju inte ens med att vara här i forumet, dom måste ju då vara här i forumet för att sätta en röst, det är inte svårare!
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"