Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Trollning eller icke? [delad tråd från supportkat.]

Inlägg av Pink Panther »

Frågan är så korkad att det inte är sant. Att det skall vara så svårt, när det inte är något problem. Ha ett öppet sinne och lös problemet som vuxna och tänkande individer. "alltomxp.se" lösning är bra och skapar inga dramatiska trådar. Kan med all sannolikt få fler användare att använda Ubuntu eller Windows/Ubuntu & Ubuntu/Windows eller vilken ordning som passar läsarna.

Följande rubrik har "alltomxp.se"

"Linux och Macintosh"

"Windows i all ära men Linux eller Macintosh kan i många fall vara ett bra komplement till Windows. I detta forum diskuterar du alla frågor och problem som rör Linux och Macintosh".

Gör det inte svårare än vad det redan är för att skapa harmoni och förståelse för andras värderingar.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag ställer mig otvivelaktigt på den sida som talar mer om acceptans, tillmötesgående och förståelse för den person som nyss har kommit in hit till forumet, med sina problem.

Dagon, viper, kurdistan, runeK och pink panter är några, bland fler, vars skrivning och tankar jag delar.

Det är inte utan, att även jag tänker på DimensionX och det han skriver i runeK;s länk. Det verkar nog mest, vara något liknande som händer just nu, för stunden. De som agerar ivrigast för det renodlade av allt strippat med ubuntu, har ju utfört kampen förut, med stora våndor i följe, här inne.

Nu drar de återigen i "tåtarna" för att skapa splittrande läger och motsättningar mellan medlemmar. Jag tror, att alla ni som läser tråden också skall läsa länken som RuneK lämnade här ovan.

Jag tror som Hund, att det kanske blev lite för tyst här inne på forumet en tid, tillräckligt tyst, så att vi inte ens figurerade i idg.bloggar och annat slikt.

Pink Panthers skrivning
Frågan är så korkad att det inte är sant. Att det skall vara så svårt, när det inte är något problem. Ha ett öppet sinne och lös problemet som vuxna och tänkande individer.
är sannerligen något att ta till sig.

Låt oss försöka vandra lite grand, varandra till mötes. Till något, kanske mer i mitten, än ute i de halvskumma, diffusa "ytterkanterna" i den ena eller den andra extremen, ytterligheten.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Broder Tuck skrev: Låt oss försöka vandra lite grand, varandra till mötes. Till något, kanske mer i mitten, än ute i de halvskumma, diffusa "ytterkanterna" i den ena eller den andra extremen, ytterligheten.

tukken

Nope "no way" !!

Det blir aldrig ett bärkraftigt forum om man det viktigaste är att ta hänsyn till en LITEN GRUPP Ubuntu-hatare.....

Funkar inte och kommer aldrig att funka !!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

pun skrev:
Broder Tuck skrev: Låt oss försöka vandra lite grand, varandra till mötes. Till något, kanske mer i mitten, än ute i de halvskumma, diffusa "ytterkanterna" i den ena eller den andra extremen, ytterligheten.

tukken

Nope "no way" !!

Det blir aldrig ett bärkraftigt forum om man det viktigaste är att ta hänsyn till en LITEN GRUPP Ubuntu-hatare.....

Funkar inte och kommer aldrig att funka !!
Vad är det för grupp Ubuntu-hatare du återkommer till hela tiden? Det är en grupp jag har missat faktiskt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev:
Vad är det för grupp Ubuntu-hatare du återkommer till hela tiden? Det är en grupp jag har missat faktiskt.
Jo nu vet jag inte om du själv är en "hatare" men jag har under en längre tid noterat att du INTE lär ut Ubuntu längre utan helt klart något annat. Så är det bara.

Om någon då supportar en hel del så blir det INGEN struktur utan det blir bara en röra i forumet med olika skolor !!

------------------------------------------------------------------------------------

Sen rabblades det upp en massa namn och den jag noterar som jag sett trollat mest, kidnappa trådar, kör en massa distar utom Ubuntu, ska samtidigt vara med och supporta trådar om just Ubuntu tillåts köra med sina "trollningar".....

Förövrigt kan man enkelt söka på ett antal av dessa namn och se hur de bidragit till Ubuntu.............

De bidrar ju för böfvelen inte utan vill helst ha bataljliknande diskussioner....

Sen delar de ut något "tjuvnyp" i enstaka supporttrådar....

Det bli bara skit om det ska visas någon som helst hänsyn till dessa "terrorister"...... är inget annat !!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

pun skrev:
Hund skrev:
Jo nu vet jag inte om du själv är en "hatare" men jag har under en längre tid noterat att du INTE lär ut Ubuntu längre utan helt klart något annat. Så är det bara.

Om någon då supportar en hel del så blir det INGEN struktur utan det blir bara en röra i forumet med olika skolor !!

------------------------------------------------------------------------------------

Sen rabblades det upp en massa namn och den jag noterar som jag sett trollat mest, kidnappa trådar, kör en massa distar utom Ubuntu, ska samtidigt vara med och supporta trådar om just Ubuntu tillåts köra med sina "trollningar".....

Förövrigt kan man enkelt söka på ett antal av dessa namn och se hur de bidragit till Ubuntu.............

De bidrar ju för böfvelen inte utan vill helst ha bataljliknande diskussioner....

Sen delar de ut något "tjuvnyp" i enstaka supporttrådar....

Det bli bara skit om det ska visas någon som helst hänsyn till dessa "terrorister"...... är inget annat !!
Jag anser mig inte vara en Ubuntu-hatare. Min ork och lust att vara aktiv här har avtagit, det beror till största delen allt tjafs som förekommer hela tiden. Därför har det varit en frisk fläkt att minska min aktivitet här och fokusera på annat än Ubuntu. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

pun skrev:. . . De bidrar ju för böfvelen inte utan vill helst ha bataljliknande diskussioner....
I det stora hela, så känner jag mig väldigt glad över, att du själv lyckas hålla dig borta från att försöka något sådant.

Det känns alltid så lugnt och tryggt, när du har varit inne och "gjutit olja" på de upprörda vågdyningar som till och från, piskar vårt forum och som "dessa" (terrorister ?) har orsakat oss, enligt ditt förmenande.

Tack, stort Tack, för att du skänker oss denna lugnande påverkan, över det annars så stimmiga, upprörda och fastlåsta skrivandet.

tukken
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 11 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev: Jag anser mig inte vara en Ubuntu-hatare. Min ork och lust att vara aktiv här har avtagit, det beror till största delen allt tjafs som förekommer hela tiden. Därför har det varit en frisk fläkt att minska min aktivitet här och fokusera på annat än Ubuntu. :)
Nej men om man tar ett konkret aktuellt exempel..... vad är det för mening att rekommendera en text-baserad torrent-klient till en nybörjare ??? ???

Jag ser det som rena sabotaget mot en "nybörjare" som inte vill annat än att lära sig Ubuntu.

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 04#p426304

För de flesta så slutar det förmodligen med att de återgår till Windoooze... !

---------

Sen visst är det "tjafsigt" och det är därför jag vill ha ett rent Ubuntuforum !!!

Det finns ingen annan väg !
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Utan att tänka på någon särskild person så har jag svårt att tänka mej att man automatiskt blir ubuntuhatare bara för att man använder något annat operativsystem på någon/några datorer. Jag kan även tänka mej att man gillar ubuntu skarpt även om man själv av nån anledning inte skulle använda det.

Jag kan bara gå till mej själv, jag hade Debian på en gammal bärbar dator som nu är skrotad. jag kör alltså inte Debian på någon dator alls, men det innebär inte att jag ogillar den disten, tvärtom. I vissa fall (på andra forum) har jag faktiskt lyckats hjälpa ett par personer som har debian trots att jag inte använder det själv.

Att utgå från att alla som använder annat än ubuntu nödvändigtvis skulle vilja sabotera är defintivt att var ute och cykla, men som påpekats innan så ska givetvis alla som supportar i första hand rekommendera ubuntu-varianter* av olika slag. Att propagera för annat system, särskilt i supporttrådar ska inte förekomma IMO. Att däremot rekommendera annan dist om *buntu av något skäl inte skulle funka är bara god PR för ubuntu. Att helt plocka bort "Övrig hjälp" tror jag bara skulle skada ubuntu, bla därför att många använder mer än en linuxdist och en hel del använder ju också tex windows parallellt med ubuntu. Att köra bort dessa användare torde vara kontraproduktivt.

* med ubuntu och ubuntu-varianter menar jag alla derivat, remixer osv av ubuntu
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Plun, du har rätt till din åsikt och den behöver du inte ändra på, men kan du för allas trivsel sluta kalla massa saker? Framför din kritik mer ödmjukt och det kommer nog mottagas bättre av alla inklusive dina kritiker. Varken gemenskapen eller Ubuntu tjänar på din attityd just nu. Det passar inte en så pass kunnig Ubuntu medlem att hålla på sådär. Jag delar som jag tidigare har poängterat delar av det du har framfört, men jag ställer mig samtidigt emot ditt beteende gentemot andra som inte tycker som dig. Det är min sista uppmaning då dem tidigare gått obemärkt. Sedan får du väl fortsätta på den bryska banan, men jag säger det redan nu att detta kommer missgynna oss alla. Jag tycker som sagt att diskussionen känns avklarad. Alla har som sagt, sagt sitt. Vad finns det mer att diskutera? Diskussionen kommer enligt mig skada nybörjare och supporten. Det är viktigt att känna efter när en diskussion är avklarad. Den här tråden har redan färdig diskuterats. Desto mindre NI går varandra på nerverna, desto mer Ubuntu support kan VI ge. Jag tycker supporten (undantag under TC/TL-valperioden) varit riktigt bra. Utan tvekan bästa Ubuntu supportplattformen i Sverige just nu. Fokusera dig på det du tycker är viktigt dvs support. Vilket du tyckte, inte sant, Plun?

Mvh
Kurdistan

Edit:
Såg precis att Tukken skrev något liknande. Ber om ursäkt ifall det blev upprepning på sina håll.
Senast redigerad av 1 Kurdistan, redigerad totalt 11 gånger.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

@ Kurdistan

+ 1 ! ! !

tukken
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Kurdistan skrev:Plun, du har rätt till din åsikt och den behöver du inte ändra på, men kan du för allas trivsel sluta kalla massa saker? Framför din kritik mer ödmjukt och det kommer nog mottagas bättre av alla inklusive dina kritiker. Varken gemenskapen eller Ubuntu tjänar på din attityd just nu. Det passar inte en så pass kunnig Ubuntu medlem att hålla på sådär. Jag delar som jag tidigare har poängterat delar av det du har framfört, men jag ställer mig samtidigt emot ditt beteende gentemot andra som inte tycker som dig. Det är min sista uppmaning då dem tidigare gått obemärkt. Sedan får du väl fortsätta på den bryska banan, men jag säger det redan nu att detta kommer missgynna oss alla. Jag tycker som sagt att diskussionen känns avklarad. Alla har som sagt, sagt sitt. Vad finns det mer att diskutera? Diskussionen kommer enligt mig skada nybörjare och supporten. Det är viktigt att känna efter när en diskussion är avklarad. Den här tråden har redan färdig diskuterats. Desto mindre NI går varandra på nerverna, desto mer Ubuntu support kan VI ge. Jag tycker supporten (undantag under TC/TL-valperioden) varit riktigt bra. Utan tvekan bästa Ubuntu supportplattformen i Sverige just nu. Fokusera dig på det du tycker är viktigt dvs support. Vilket du tyckte inte sant, Plun?

Mvh
Kurdistan
Nej supporten är på det stora hela klart undermålig. Hela paketet med vettiga howtos till konkret support.

Just nu en "miserabel" soppa !

Rekryteringen av nya användare sviktar coh de som provar slutar oftast !

Sen det absolut effektivaste sättet att ta bort intresset från Ubuntu är att starta diverse tjafstrådar.

Sen alla inhopp i trådar med diverse förslag.......

Så det ser MYCKET mörkt ut just nu egentligen och det blir med all sannolikhet ännu mer komplicerat med Natty.

Så NU ska det här klaras av... sen är det för sent !!! 100% säker !
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

pun skrev:
Kurdistan skrev:Plun, du har rätt till din åsikt och den behöver du inte ändra på, men kan du för allas trivsel sluta kalla massa saker? Framför din kritik mer ödmjukt och det kommer nog mottagas bättre av alla inklusive dina kritiker. Varken gemenskapen eller Ubuntu tjänar på din attityd just nu. Det passar inte en så pass kunnig Ubuntu medlem att hålla på sådär. Jag delar som jag tidigare har poängterat delar av det du har framfört, men jag ställer mig samtidigt emot ditt beteende gentemot andra som inte tycker som dig. Det är min sista uppmaning då dem tidigare gått obemärkt. Sedan får du väl fortsätta på den bryska banan, men jag säger det redan nu att detta kommer missgynna oss alla. Jag tycker som sagt att diskussionen känns avklarad. Alla har som sagt, sagt sitt. Vad finns det mer att diskutera? Diskussionen kommer enligt mig skada nybörjare och supporten. Det är viktigt att känna efter när en diskussion är avklarad. Den här tråden har redan färdig diskuterats. Desto mindre NI går varandra på nerverna, desto mer Ubuntu support kan VI ge. Jag tycker supporten (undantag under TC/TL-valperioden) varit riktigt bra. Utan tvekan bästa Ubuntu supportplattformen i Sverige just nu. Fokusera dig på det du tycker är viktigt dvs support. Vilket du tyckte inte sant, Plun?

Mvh
Kurdistan
Nej supporten är på det stora hela klart undermålig. Hela paketet med vettiga howtos till konkret support.

Sen det absolut effektivaste sättet att ta bort intresset från Ubuntu är att starta diverse tjafstrådar.

Så det ser MYCKET mörkt ut just nu egentligen och det blir med all sannolikhet ännu mer komplicerat med Natty.

Jag har inte exakt samma uppfattning om situationen, men låt gå. Ifall det är så miserabelt, har du kanske funderat på att du även kan vara del av problemet dvs del av tjafset? Du ger som sagt bra Ubuntu support, men du förstör också mycket i trådar som utvecklas, likt denna. Inte säker om mina ord gör någon nytta för dig. Jag är ju som sagt vänster och du tycker att vi är backstabbers hela bunten. :)

Jag ska i alla fall försöka undvika sådana här trådar som ger utrymme för tjafs så gott jag kan. Finns bättre saker man kan göra för Ubuntu gemenskapen än tjafsa. Nåja, ha en fortsatt trevlig kväll.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Kurdistan skrev:
Jag har inte exakt samma uppfattning om situationen, men låt gå. Ifall det är så miserabelt, har du kanske funderat på att du även kan vara del av problemet dvs del av tjafset? Du ger som sagt bra Ubuntu support, men du förstör också mycket i trådar som utvecklas, likt denna. Inte säker om mina ord gör någon nytta för dig. Jag är ju som sagt vänster och du tycker att vi är backstabbers hela bunten. :)

Jag ska i alla fall försöka undvika sådana här trådar som ger utrymme för tjafs så gott jag kan. Finns bättre saker man kan göra för Ubuntu gemenskapen än tjafsa. Nåja, ha en fortsatt trevlig kväll.
Nej du letar problemet på fel ställe !!

Sen vill då vissa INTE se vad som måste göras ! Det har man då sett överallt ute bland de kanske mer civiliserade länderna och gjort nödvändiga förändringar. Fortfarande en fri värld....
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

pun skrev:Nej men om man tar ett konkret aktuellt exempel..... vad är det för mening att rekommendera en text-baserad torrent-klient till en nybörjare ??? ???

Jag ser det som rena sabotaget mot en "nybörjare" som inte vill annat än att lära sig Ubuntu.

http://www.Ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 04#p426304

Jag tycker inte det är ett alls farligt inlägg Hund har gjort. Tråden ligger inte i nybörjarkategorin så då är det kanske inte så lätt för Hund att veta vilka kunskaper Golfkompis har. Dessutom beskriver han bara hur han och andra har upplevt Transmission och ger ett förslag på ett annat program. Han berättar också att den är just textbaserad och att alla inte gillar det. Så från mitt håll sett (som potentiell supportsökare för samma problem) tycker jag inte att Hunds förslag är varken dåligt eller skrämmande. (Sen att jag inte klarar av textbaserade program är en annan femma.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Lao Tzu skrev:
pun skrev:Nej men om man tar ett konkret aktuellt exempel..... vad är det för mening att rekommendera en text-baserad torrent-klient till en nybörjare ??? ???

http://www.Ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 04#p426304

Jag tycker inte det är ett alls farligt inlägg Hund har gjort. Tråden ligger inte i nybörjarkategorin så då är det kanske inte så lätt för Hund att veta vilka kunskaper Golfkompis har. Dessutom beskriver han bara hur han och andra har upplevt Transmission och ger ett förslag på ett annat program. Han berättar också att den är just textbaserad och att alla inte gillar det. Så från mitt håll sett (som potentiell supportsökare för samma problem) tycker jag inte att Hunds förslag är varken dåligt eller skrämmande. (Sen att jag inte klarar av textbaserade program är en annan femma.)

Det är väl HELT uppenbart utom allt tvivel att den som frågar har ringa erfarenhet av Ubuntu !!

Sen är sådana här trådar vanliga där det droppar in svar från de som bara inte kan hålla sig.....

Nä nu ska jag besöka friskare marker som Swedroid med en tusenhövdad publik där man delar sina intressen !! dvs Android ! ;) Mycket roligare !
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

pun skrev:

Du tecknar bilden i för mycket svart, men har nog en poäng i att det finns en förbättringspotential när det gäller också supporten.

Jag tror inte heller att vi någonsin kommer att bli 100% överens om allting, men vi måste bli bättre på att hantera också skilda åsikter utan att hetsa upp oss så förbenat. Lite mindre att bråka om blir det nog också om supportgruppen presterar tydliga regler för vad vi supportar och hur.

Ska Tre Kronor syssla med konståkning? http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2 ... nstakning/
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

pun skrev: Det blir aldrig ett bärkraftigt forum om man det viktigaste är att ta hänsyn till en LITEN GRUPP Ubuntu-hatare.....
Forumet tar väl hänsyn till alla. Men betydligt mer till Ubuntu-fanatiker, än till Ubuntu-hatare förstås. Extremt pro eller anti är alltid väldigt farligt.

Men... ??? ??? ??? Jag ser inga specifika Ubuntu-hatare bland oss? Kan du anmäla sådana inlägg och/eller pm åt moderatorerna med knappen för det, så vi ser det du menar, tack.

Men jag ser många, som kör med olika dister. Vissa tjatar kanske lite mer om att de har nåt annat, eller blir upprymda då de hittar nåt nytt för dem. Det gör inte folk till underminerare av Ubuntu för den skull. Vi har kategorier för sånt snack och de är inte skapade för att man vill förstöra för Ubuntu, utan för att Ubuntu-användare faktiskt använder annat också och vill diskutera det med bland folk vi känner och litar på.

mvh Peetra.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Inlägg av Pink Panther »

Jag ser ibland namnen här mångåriga Ubuntu användare. Att några tagit steget över till något annat på en eller flera datorer ser jag som naturligt. Kunskapsmässigt söker vi människor ny utmaningar och utvecklingspotential i vårt sökande efter kunskaper. Nämnda medlemmar har en hel sjö av kunskaper som är viktiga för gemenskapen. Jag har all respekt och vördnad för de medlemmar som i all år varit trogna Ubuntu. Men det utesluter inte föregående grupps existensberättigande i vår gemenskap.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun

Re: Andra distributioner än Ubuntu på vårt forum?

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev:Jag ser ibland namnen här mångåriga Ubuntu användare. Att några tagit steget över till något annat på en eller flera datorer ser jag som naturligt. Kunskapsmässigt söker vi människor ny utmaningar och utvecklingspotential i vårt sökande efter kunskaper. Nämnda medlemmar har en hel sjö av kunskaper som är viktiga för gemenskapen. Jag har all respekt och vördnad för de medlemmar som i all år varit trogna Ubuntu. Men de utesluter föregående grupps existensberättigande i vår gemenskap.
Du missuppfattar det hela..... det gäller att skapa en kreativ miljö där Ubuntu utvecklas... inget annat.

Vill man att Arch ska utvecklas så besöker man archlinux.se osv

Vill man lära ut andras distars metoder så gör man då det i deras hemforum.

Här ska Ubuntu läras ut med fokus på helt vanliga användare som vill ha ett fungerande alternativ till Windows !

Mycket viktigt är fokuset på en nybörjares behov !!!

Och det hör ska inga som inte tycker Ubuntu få sabba !
Skriv svar

Återgå till "Forum"