Musikstudio i Ubuntu

Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Dick Lundberg »

Kanon, Borodin! Den soundfont jag länkade är ganska stor men har hyfsat bra ljud, även för mig som (seriös) musiker. Om det hackar kan du försöka med någon mindre soundfont, de finns lite överallt på nätet. Kolla att det är en som följer GM-standarden bara. Alternativt kan du testa med inställningar i Qsynth, "buffer size" och annat skojigt...
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Borodin

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Hej igen!

Har nu labbat lite med Rosegard. Hackandet vid uppspelning kan man få bort genom att Zoma ut grafiken. Vad jag tycker skulle vara behändigt vore om det gick att skapa en Bat-fil så man inte varje gång måste starta tre program för att få igång ljudet. Är det möjligt? I övrigt har jag ju proffseditorer för musik i XP-n men Rosegard tycker jag är trevlig. Överhuvud taget tycker jag mera om designen på skärmen när det gäller Ubuntu. Mera smakfullt när det gäller färger o ikoner. Med tiden så blir den nog väl så bra som M-softs op-system. Det är ju i stort bara de stora spelen som fattas men det kan man ju ha XP-n till.

Ja om Du har tid..........

H-Lasse
Borodin

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Hej!

Ökade på buffringen och nu löper allt smidigt! Jag antar att Du komponerar direkt via synt.
När man betänker hur snabba notskrivare Mozart o Beethoven var så hade dom ju allt i huvudet. Jag tror inte ens att en dataeditor skulle hänga med i deras takt. Skall man knappa in en låt så tar det ju evigheter.
En annan sak är ju den kommersiella sidan av populärmusiken av idag. Jag baxnar över de inkomster det handlar om som tvåminuters låtar kan ge. För mej så gäller andra ideal(Bluegrass gillar jag oxo men bara för att dom låtarna är så roliga)). Jag vill mena att den klassiska guldgruvan ligger precis franför fötterna och är praktist taget gratis. Kanske är det så att människor av idag är så stressade så att man inte orkar med mer än två-minuters låtar. Synd tycker jag för jag vet vad man går miste om. Det svänger om Bach det vet jazzmusikerna. Ditt o datt om detta.

Hej!

Lasse
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Musikstudio i Ubuntu

Jag brukar jobba först med Rosegarden och Qsynth tillsammans med en Roland USB-keyboard. Sedan lägger jag på audiospår som gitarrer och sång. Rosegarden är kanon! Om du kompilerat Rosegarden själv kan du slippa att ha Qsynth öppen för då kan du ladda DSSI mjukvarusynthar direkt i programmet. Tyvärr är den funktionen borttagen i versionen som finns i Ubuntus förråd (eller Synaptic).

Det där med motsvraighet till bat-fil får nog någon annan hjälpa till med, för det kan jag tyvärr inte.
Borodin

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Hej!

Soundfonten Du lade upp är suveränt bra. Testade ett par andra men kass återgivning. Vissa instrumen är svåra att efterlikna ex. Banjo,violin klarinett men här tycker jag det låter hyfsat bra. Jag vet nu ordningen på laddning av Rosegarden och det lilla besväret är ju en baggis. Hur otroligt mycket jobb det måste ligga bakom skapandet av musikeditorn och så sitter man bara och tar emot men hela ideen med Linux bygger väl på idealitet. Fast i längden måste ju folk försörja sig. kanske vinsten för programmakarna är att de sedan blir så duktiga att de med införskaffade erfarenheter får välavlönade jobb.

Ha det bra!

Lasse
Borodin

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Borodin »

Hej o tack för senast! Rosegarden funkar nu rätt så bra. Det är bara ibland som om låtarna gick i uppförsbacke för att sedan återgå till det normala.
Kör med högsta möjliga buffert i jack 2048. Den allra högsta framen 4096 accepteras inte hos mej. Nåväl inga stora problem. Rosegarden ver 1.2.4 är den jag har, vet Du om någon senare version? Ubuntu kommer ju att uppgraderas framöver och då säkert med en del förbättringar.

Ha det bra i Nyköping, såg förra året en kille få upp en niokilos lax i ån!

Lasse
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Musikstudio i Ubuntu

Rosegarden finns i version 1.4 och det är den jag har. Vet inte exakt vad som uppdaterats så kör vidare på den verison du har om det funkar. Om du har den version som finns i Ubuntus förråd så är stödet för DSSI borttaget av nån anledning men jag använder det sällan ändå så jag ska väl inte hålla på & gnälla över det... Vad gäller buffring så vill man ju ha så lågt värde som möjligt där. Funkar det inte med mindre än 2048?

Niokiloslax i MIN å??? Det var som... :)
toddyd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av toddyd »

Grymt initiativ Lundberg! Man kanske skulle lägga om sin studio till Ubuntu.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

För lite mer detaljerade diskussioner har det numera lagts upp ett speciellt Linux-forum på tidningen Studios forum:

http://forum.studio.se/index.php?showforum=22

Det kräver iofs en registrering där också.. :)
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Hej! I denna tråd vill jag vara med. Jag är musikartist och min tjej är pianopedagog. Vi använder Finale (i Windows) till att skriva noter. Har försökt med Rosegarden men har aldrig fått ljud. Något med Jackd och inställningar. Har installerat jackcd och hänvisat bindningarna dit i Rosegarden- inställnngar. Men det hjälper inte. Det finns en dist som heter Musix och är på spanska med engelskt tillval. Där fungerar Rosegarden med ljud men andra saker inte. Nu ska jag läsa igenom vad ni har skrivit, Kul att det finns musikintresse i Ubuntu-föreningen.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Lundberg ! Har installerat Rosegarden 4 , Jackd ,Qjackctl och Jamin. Har ställt in Jack kontrol efter dina anvisningar. Startar Rosegarden. Får följande meddelande: ( MIDI subsystem has failed to initialise.) Vad göra?
Please!
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

I ---Rosegarden---settings---configure--spelare står det: Ingen drivrutin.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Prova att ladda snd-seq modulen:

$ sudo modprobe snd-seq

Den behövs för att ALSAs sequencer ska fungera.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Ja, (Jäv) jag var så nära, och så strular Lundbergs hemsida. Får ett meddelande att systemets tidsupplösning är för lågt. Men tack CryingFreeman. Jag kom närmare målet.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

I Musix använder man Timidity som mjukvarusynth, Rosegarden +Jack+Timidity. Timidity funkar oberoende av Jack.
Kan man tänka sig Rosegarden+ Timidity, utan Jack? Jag kör Edgy. Verkar inte som man kan nedgradera kernel. Jag förstår fördelen med Jack. Har försökt installera Midinotate med Wine. Gick inget vidare. Markören flyttar sig inte och inget ljud. Hoppas få hjälp med att få Jack att funka.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Edgy har för nya kärnor. De som Edgy kör på har alla en systemtimer på 250Hz. Kolla på

http://forum.studio.se/index.php?showtopic=33958

Där finns en länk om realtidskärna till Ubuntu som lämpar sig för musikproduktion. Jag vet inte om den funkar med Edgy, men du kan ju kolla. Annars kan du kolla på

http://linux-daw.blogspot.com/2006/10/r ... buntu.html

om att kompilera en egen kärna. Då får du rätt timing för MIDI.

Wine behöver en egen transport för att gå ihop med resten av midi-systemet, om jag inte minns fel. Men jag vet inte precis vad man ska göra för att få ditt system att fungera. Det är mycket möjligt att man kan tänka sig Rosegarden och Timidity utan Jack, men då kommer du att missa allt annat som kräver Jack. =) Det är lika bra att bygga på Jack från början, om du frågar mig. :)
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Musikstudio i Ubuntu

Ja, (Jäv) jag var så nära, och så strular Lundbergs hemsida. Får ett meddelande att systemets tidsupplösning är för lågt. Men tack CryingFreeman. Jag kom närmare målet.
Såg att CryingFreeman svarade före mig där och jag kan bara instämma... Jag får också det där meddelandet sedan jag uppgraderade till Edgy Eft. I Dapper kunde jag nedgradera kärnan. Däremot vet jag inte riktigt vad som är skillnaden för jag använder Rosegarden precis som förut i alla fall men hoppas att en officiell multimedia-kärna för Ubuntu ska släppas. Men det är ju klart irriterande med ett felmeddelande.

Men för nu rekommenderar jag att du struntar i det där felmeddelandet och går vidare för det FUNGERAR i alla fall även om det möjligtvis fungerar sämre än det skulle gjort annars, men hur vet jag som sagt inte.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

[quote="lundberg"]Jag får också det där meddelandet sedan jag uppgraderade till Edgy Eft. I Dapper kunde jag nedgradera kärnan. Däremot vet jag inte riktigt vad som är skillnaden för jag använder Rosegarden precis som förut i alla fall men hoppas att en officiell multimedia-kärna för Ubuntu ska släppas.[/quote]
När utvecklarna kompilerade kärnan till Edgy måste de ha satt Timer Frequency i konfigurationen till 250 Hz, precis som för de senaste kärnorna för Dapper. Skillnaden mellan de första kärnorna till Dapper och de senaste, till både Edgy och Dapper, är att de första hade Timer Frequency satt till 1000 Hz. Därför fungerade MIDI-tajmingen bättre till de första kärnorna. Varför man väljer att ställa ner Timer-värdet, det vet jag däremot inte. Förmodligen tar det mindre processorkraft.

Det finns även en "High Resolution support"-option att slå på när man kompilerar en egen kärna, och som säkert finns påslagen i multimediakärnorna i musikdistarna. De gör att man kan sätta Timer-frekvensen till t ex 8192 Hz och få snortajt MIDI.
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Musikstudio i Ubuntu

När utvecklarna kompilerade kärnan till Edgy måste de ha satt Timer Frequency i konfigurationen till 250 Hz, precis som för de senaste kärnorna för Dapper. Skillnaden mellan de första kärnorna till Dapper och de senaste, till både Edgy och Dapper, är att de första hade Timer Frequency satt till 1000 Hz. Därför fungerade MIDI-tajmingen bättre till de första kärnorna. Varför man väljer att ställa ner Timer-värdet, det vet jag däremot inte. Förmodligen tar det mindre processorkraft.
Jo, jag har läst om det där men minns inte anledningen till att man ändrade frekvens från 1000 till 250 Hz. Tror att det mycket riktigt hade med processorkraft att göra...
Det finns även en "High Resolution support"-option att slå på när man kompilerar en egen kärna, och som säkert finns påslagen i multimediakärnorna i musikdistarna. De gör att man kan sätta Timer-frekvensen till t ex 8192 Hz och få snortajt MIDI.
Det här och realtids-grejen är ju största problemen med musikinspelning i Ubuntu och jag tycker det är skitsynd att Ubuntutvecklarna inte släpper en multimedia-kärna som man kan installera enkelt genom Synaptic. Jag är en ganska van Linux-användare efter att ha kört operativsystemet sedan 1998 och jag har ännu inte lyckats patcha och kompilera en realtidskärna själv trots att jag flera gånger suttit med olika guider och gjort exakt enligt dem. Då har jag ändå konfigurerat och kompilerat egna kärnor i tidigare Linux-distar som Slackware och Mandrake och det har funkat fint. Varför det inte går nu förstår jag inte, men min poäng är att det inte direkt är busenkelt att göra det.

Men Ubuntustudio-projektet hoppas jag mycket på! Ubuntu är den bästa och trevligaste Linix-dist jag nånsin provat och vill ogärna byta.
Okänd

Musikstudio i Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Om du följer guiden på bloggen, vad är det då som kajkar ur? Vad får du för felmeddelande? Nu vet jag ju att du kör AMD64-processor, men det borde vara ganska generellt ändå, om man bara tar konfigurationen från /boot-katalogen så bör du få med dig allt som behövs för en 64-bitarskärna. Fast vi har ju provat förut, du och jag, och det gick inte bättre då.. ;)

Har du provat att ta kärnan från 64Studio? Fast den kanske inte har EVMS-patchen på?
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"