Jag blåste totalt min burk....1 hårddisk med 3 partitioner puts väck... sen på köpet så fick jag hårdvarufel i samma röra..

Får kolla lite och btrfs ska vara bra och härstammar då från Oracles XFS... meget bra !
Skulle du kunna utveckla det där lite? Jag vet att Btrfs till stora delar är utvecklat utav Oracle, men där slutar min förståelse.pun skrev:Får kolla lite och btrfs ska vara bra och härstammar då från Oracles XFS... meget bra !
Har då inget med XFS att göra !History
The core data structure of Btrfs—the copy-on-write B-tree—was originally proposed by IBM researcher Ohad Rodeh at a presentation at USENIX 2007. Rodeh suggested adding reference counts and certain relaxations to the balancing algorithms of standard B-trees that would make them suitable for a high-performance object store with copy-on-write snapshots, yet maintain good concurrency.[18]
Chris Mason, an engineer working on ReiserFS for SUSE at the time, joined Oracle later that year and began work on a new file system using such B-trees almost exclusively—not just for metadata and file data, but also recursively to track space allocation of the trees themselves. This allowed all traversal and modifications to be funneled through a single code path, against which features such as copy-on-write, checksumming and mirroring needed to be implemented only once to benefit the entire file system.[3]. btrfs was announced by Oracle in 2007.[19]
Utanför ämnet: Tanken är väl att man ska kunna göra det plus att man även ska kunna lägga rooten för subvolymen på annan plats än i roten av systemet. Men inget av detta gick att göra när jag testade det.m!rage skrev:Utanför ämnet: Vad är egentligen tanken med att man inte ska kunna ta bort subvolymer i btrfs utan att formatera om hela filsystemet?
Tja, idémässigt är det väl i och för sig inget direkt nytt med TimeMachine? Om jag förstått saken rätt så är det den vanliga lösningen att man emulerar snapshots med hjälp utav hårda länkar? Det som jag antar är bra med TimeMachine, precis som med mycket annat från Apple, är att funktionalitet är implementerad på ett snyggt och lättanvänt sätt?farmfield skrev:Hmm, eftersom Ubuntu's designteam rippat såpass från OS X redan kanske dom kunde rippa idén med en 'TimeMachine' också, hehe, för tanken är inte dum alls... :)
Du har rätt på alla punkter. Det är ett extremt lättanvänt (och grafiskt flashigt) sätt att återställa snapshots bara... Mer av sånt i alla OS tycker jag - fast helst i Ubuntu då...andol skrev:Det som jag antar är bra med TimeMachine, precis som med mycket annat från Apple, är att funktionalitet är implementerad på ett snyggt och lättanvänt sätt?
Despite the fact that Ext4 adds a number of compelling features to the filesystem, T'so doesn't see it as a major step forward. He dismisses it as a rehash of outdated "1970s technology" and describes it as a conservative short-term solution. He believes that the way forward is Oracle's open source Btrfs filesystem, which is designed to deliver significant improvements in scalability, reliability, and ease of management.
http://arstechnica.com/open-source/news ... -panel.ars
Vilket funktionalitet från TimeMachine är det egentligen du är ute efter? Som sagt tidigare i tråden så är det enda speciella med TimeMachine dess gränssnitt mot användaren, vilket jag då rakt inte förstår hur det skulle kunna vara en utav grundpelarna i btrfs?pun skrev:Jag ser också fram emot en "TimeMachine" funktionalitet, en av grundpelarna i btrfs.
Nu skrev jag "Timemachine" med citationstecken och visst är snapshot-funktionailteten en av grundpelarna i btrfs.andol skrev:Vilket funktionalitet från TimeMachine är det egentligen du är ute efter? Som sagt tidigare i tråden så är det enda speciella med TimeMachine dess gränssnitt mot användaren, vilket jag då rakt inte förstår hur det skulle kunna vara en utav grundpelarna i btrfs?pun skrev:Jag ser också fram emot en "TimeMachine" funktionalitet, en av grundpelarna i btrfs.
Att jag faktiskt inte förstår hur det skulle kunna vara varesig relevant eller tydliggörande att referera till "TimeMachine" i sammanhanget.pun skrev:Nu skrev jag "Timemachine" med citationstecken och visst är snapshot-funktionailteten en av grundpelarna i btrfs.andol skrev:Vilket funktionalitet från TimeMachine är det egentligen du är ute efter? Som sagt tidigare i tråden så är det enda speciella med TimeMachine dess gränssnitt mot användaren, vilket jag då rakt inte förstår hur det skulle kunna vara en utav grundpelarna i btrfs?pun skrev:Jag ser också fram emot en "TimeMachine" funktionalitet, en av grundpelarna i btrfs.
Jag vet förövrigt inte vart du vill komma med din "kritik"...... ???
Det är väl redan med i 10.04?Harlekin33 skrev:Jag skulle vilja se ett inbyggt Facebook och Twitter!
Det verka ju poppis!
jappEmil.s skrev:Det är väl redan med i 10.04?Harlekin33 skrev:Jag skulle vilja se ett inbyggt Facebook och Twitter!
Det verka ju poppis!
DÅså!Hund skrev:jappEmil.s skrev:Det är väl redan med i 10.04?Harlekin33 skrev:Jag skulle vilja se ett inbyggt Facebook och Twitter!
Det verka ju poppis!
Jo, jag läste den igår kväll, men han har ju varit ute och cyklat tidigare, senast i valet mellan xsplash och plymouth för lucidpun skrev:@Bowmore, läste du Scott Js blog ?
http://www.netsplit.com/2010/05/14/btrf ... -maverick/
Jag hoppas att btrfs kommer in i maverick som experimental, dvs att grub2, ubiquity o/e debian-installer, parted, gparted, etc stöder det. När jag talar om tidshorisont så menar jag givetvis "production status" och dit är det fortfarande en bra bit kvar.pun skrev:Han om någon har ju kunskap och position hos Canonical/Ubuntu att genomföra något.
Intressant och borde kunna lösas med snapshot.pun skrev:Jag ser också fram emot en "TimeMachine" funktionalitet, en av grundpelarna i btrfs.
Jo, Tso har ju hela tiden sagt att ext4 är en "gapfiller" i väntan på btrfs.pun skrev:Theodore Tso dvs EXT4as "pappa" är också positiv till btrfs