Gnome-Shell
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Re: Gnome-Shell
Tackar... då har man nåt att mecka med i kväll... 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ngt nytt på den här fronten..?
Och en undran... Varför har dom valt att implementera en ny panel som inte är kompatibel med den gamla Gnome-panel? Verkar ju knäppt att inte utnyttja det ramverket för att visa ikoner & shoit...
Och en undran... Varför har dom valt att implementera en ny panel som inte är kompatibel med den gamla Gnome-panel? Verkar ju knäppt att inte utnyttja det ramverket för att visa ikoner & shoit...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Njau.... startade och kollade och det ser ut som det gjort länge.....
Måhända är allt något snabbare/snyggare.
2.31.4+git20100704 är man just nu på.
Allt är ju sedan omgjort så varför nyttja en gammal panel......
Gnome-shell passar hursomhelt den ultimata nörden.... tyvärr så verkar de inte heller ändra fokus med nya breda funktioner som en normalanvändare efterfrågar.
Gnome-shell passar hursomhelt den ultimata nörden.... tyvärr så verkar de inte heller ändra fokus med nya breda funktioner som en normalanvändare efterfrågar.

- farmfield
- Kontakt:
Fördelen med att köra med 'gamla' Gnome-Panel är ju att det är kompatibelt med alla paneltillägg o.s.v. som finns nu - antar att allt behöver skrivas om för att fungera med Gnome-Shell...pun skrev:Njau.... startade och kollade och det ser ut som det gjort länge.....
Precis, och det är väl lite det jag tycker är tråkigt... Jag hatar att behöva hålla på att mekla i terminalen, med script, CSS, ini-filer o.s.v. för att göra justeringar... Hur avancerat kan det vara att utgå ifrån att shoit man gör skall vara användarvänligt liksom..?Gnome-shell passar hursomhelt den ultimata nörden.... tyvärr så verkar de inte heller ändra fokus med nya breda funktioner som en normalanvändare efterfrågar.

Jo det mesta skrivs om, dels även för GTK3.
Upptäckte en funktion jag inte märkt förut och det är en hotspot i vänstra hörnet för muspekaren så startar aktivitetsläget.
Angående en meny så kör jag sedan Gnomenu via Docky....
http://www.webupd8.org/2010/07/gnomenu- ... pport.html
Upptäckte en funktion jag inte märkt förut och det är en hotspot i vänstra hörnet för muspekaren så startar aktivitetsläget.
Angående en meny så kör jag sedan Gnomenu via Docky....

- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Gnomenu i Docky funkar rätt bra, själv kör jag Gnomenu i AWN då den inte krånglade lika mycket för mig som Docky gjorde av någon anledningpun skrev:Jo det mesta skrivs om, dels även för GTK3.
Angående en meny så kör jag sedan Gnomenu via Docky....![]()

JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Ricotz som sköter om ppa:t har gått ut med en varning i kväll.....
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=350
Kollar man ppa så är något knas med gobject-introspection-paketet....
https://launchpad.net/~ricotz/+archive/testing
Samma problem som med många andra ppa:s att paket inte byggs utan bara väntar......
Avvaktar själv lite med en ppa-purge ! Borde bli kommentarer i U-F tråden.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=350
Kollar man ppa så är något knas med gobject-introspection-paketet....
https://launchpad.net/~ricotz/+archive/testing
Samma problem som med många andra ppa:s att paket inte byggs utan bara väntar......

Avvaktar själv lite med en ppa-purge ! Borde bli kommentarer i U-F tråden.
Själv kör jag inte Gnome Shell speciellt ofta nu längre. Har sett det jag vi se och sen har det inte hänt speciellt mycket på den fronten, så inget jag kommer att sakna. Men behåller det också tills vidare.
Som jag tolkar det är problemet paket som gnome-shell ppat uppgraderar därför behövs en nedgradering.Bowmore skrev:Själv kör jag inte Gnome Shell speciellt ofta nu längre. Har sett det jag vi se och sen har det inte hänt speciellt mycket på den fronten, så inget jag kommer att sakna. Men behåller det också tills vidare.
Hursomhelst så märker jag inga trubbel i vanliga Gnome-GUIet med Maverick så då kan det få vara.
Tog och testkörde Mavericks Gnome-Shell version och den funkar bra.

Som synes på den första bilden så finns det numera en docka till höger för att enklare hantera appar.
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/09/dock ... ome-shell/
På det stora hela så är det fortfarande ingen höjdare och här har nog Gnomes utvecklare en riktig surdeg att lösa. Unity är ett mycket trevligare koncept...

Som synes på den första bilden så finns det numera en docka till höger för att enklare hantera appar.
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/09/dock ... ome-shell/
På det stora hela så är det fortfarande ingen höjdare och här har nog Gnomes utvecklare en riktig surdeg att lösa. Unity är ett mycket trevligare koncept...
Håller med Unity, spelar i en helt annan division än Gnome-Shell, klart mer genomtänkt.pun skrev:På det stora hela så är det fortfarande ingen höjdare och här har nog Gnomes utvecklare en riktig surdeg att lösa. Unity är ett mycket trevligare koncept...
Yup....Bowmore skrev:Håller med Unity, spelar i en helt annan division än Gnome-Shell, klart mer genomtänkt.pun skrev:På det stora hela så är det fortfarande ingen höjdare och här har nog Gnomes utvecklare en riktig surdeg att lösa. Unity är ett mycket trevligare koncept...
Under Guadec så avhandlades ju Gnome-Shell och utvecklarna fick i uppgift att koka ihop något mer användarvänligt..... jag har inte sett något nytt utan kollar man tex U-Fs testartråd så har det varit enorma problem att bygga Gnome-Shell för hand.
Mavericks paket blev idag iaf uppdaterat så att man slipper libmojz problematiken....
https://lists.ubuntu.com/archives/maver ... 06902.html
Byggt av nördar, för nördar och det är fult..... IMHO....

- farmfield
- Kontakt:
Jag är inte riktigt med på varför dom frångått den nuvarande panelen - den nya verkar vara besvärlig... Annars, grundtänket med krivboprdshanteringen, menyn o.s.v. tycker jag är skitbra - hade gärna haft det så.
Nu har du nog läst länken mycket slarvigt igen.....farmfield skrev:Jag är inte riktigt med på varför dom frångått den nuvarande panelen - den nya verkar vara besvärlig... Annars, grundtänket med krivboprdshanteringen, menyn o.s.v. tycker jag är skitbra - hade gärna haft det så.

( förbenat skit att länkar öppnas i samma flik hos Ubuntu-se men det är en annan femma....

Det är alltså en fristående utvecklare som gjort en docka som är synlig hela tide, själv har jag då även Docky.
Varför ska man växla till applikationsläget i Gnome-Shell

Rent otyg som de knådat ihop, IMHO.
Jämför man med UNE samt Unity så är det mycket mer genomtänkt hur en användare använder ett skrivbord, iaf en normalanvändare och ingen Gnomenörd...

- farmfield
- Kontakt:
Eh, hehe, jag pratar om panel-panelen, inte om nån docka... Jag fattar inte varför dom frångått att använda Gnome-Panel - alltså standardpanelen i nuvarande Gnome - till en ny panel som styrs av CSS...
Nej den är helt omskriven om det nu är med clutter eller mutter eller vad det är....ful som stryk är den iaf....farmfield skrev:Eh, hehe, jag pratar om panel-panelen, inte om nån docka... Jag fattar inte varför dom frångått att använda Gnome-Panel - alltså standardpanelen i nuvarande Gnome - till en ny panel som styrs av CSS...

(tidigare i tråden så är det lite moddningstips av dito för att få den lite anständigare)
Den här mockupen dök då upp under Guadec, liknar då Unity.
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/07/gnom ... retty.html
"The beast has a pretty side".....

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag gillar inte dockor, föredrar dom vanliga panelerna som alltid är tillgängliga och inte tar så mycket plats.
jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?
jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Trodde tjejer gillade dockorvulfgar skrev:Jag gillar inte dockor

Jepp, men jag testar den på desktopen då jag är en nyfiken strutvulfgar skrev:jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?

Jo men nu är inte Gnome-Shells panel som en vanlig panel utan den suger och man måste till det sk aktivitetsläget...vulfgar skrev:Jag gillar inte dockor, föredrar dom vanliga panelerna som alltid är tillgängliga och inte tar så mycket plats.
Installera själv så ser du....
Kod: Markera allt
sudo apt-get install gnome-shell
Kod: Markera allt
gnome-shell --replace
-----------------------------------------------------
UNE finns redan installerat och behöver då kompletteras med Unitypaketet.
Sen loggar man bara ut, markerar sitt användarnamn, byter session längst ner till UNE..... loggar in och sen är det bara att testa.
Dito sedan för att byta tillbaka till en Gnome-session....
Lätt som en plätt !...

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har aldrig gillat dockor. Möjligen då såna som har med fartyg att göra, men inte annars.Bowmore skrev:Trodde tjejer gillade dockorvulfgar skrev:Jag gillar inte dockor![]()

Då ska jag testa på min oxå.Bowmore skrev:Jepp, men jag testar den på desktopen då jag är en nyfiken strutvulfgar skrev:jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!