Gnome-Shell

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Gnome-Shell

Inlägg av pun »

Tackar... då har man nåt att mecka med i kväll... ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ngt nytt på den här fronten..?

Och en undran... Varför har dom valt att implementera en ny panel som inte är kompatibel med den gamla Gnome-panel? Verkar ju knäppt att inte utnyttja det ramverket för att visa ikoner & shoit...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Njau.... startade och kollade och det ser ut som det gjort länge.....

Måhända är allt något snabbare/snyggare.

2.31.4+git20100704 är man just nu på.

Allt är ju sedan omgjort så varför nyttja en gammal panel......

Gnome-shell passar hursomhelt den ultimata nörden.... tyvärr så verkar de inte heller ändra fokus med nya breda funktioner som en normalanvändare efterfrågar. :P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Njau.... startade och kollade och det ser ut som det gjort länge.....

Måhända är allt något snabbare/snyggare.

2.31.4+git20100704 är man just nu på.

Allt är ju sedan omgjort så varför nyttja en gammal panel......
Fördelen med att köra med 'gamla' Gnome-Panel är ju att det är kompatibelt med alla paneltillägg o.s.v. som finns nu - antar att allt behöver skrivas om för att fungera med Gnome-Shell...
Gnome-shell passar hursomhelt den ultimata nörden.... tyvärr så verkar de inte heller ändra fokus med nya breda funktioner som en normalanvändare efterfrågar. :P
Precis, och det är väl lite det jag tycker är tråkigt... Jag hatar att behöva hålla på att mekla i terminalen, med script, CSS, ini-filer o.s.v. för att göra justeringar... Hur avancerat kan det vara att utgå ifrån att shoit man gör skall vara användarvänligt liksom..? ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo det mesta skrivs om, dels även för GTK3.

Upptäckte en funktion jag inte märkt förut och det är en hotspot i vänstra hörnet för muspekaren så startar aktivitetsläget.

Angående en meny så kör jag sedan Gnomenu via Docky.... ;)

http://www.webupd8.org/2010/07/gnomenu- ... pport.html
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

pun skrev:Jo det mesta skrivs om, dels även för GTK3.

Upptäckte en funktion jag inte märkt förut och det är en hotspot i vänstra hörnet för muspekaren så startar aktivitetsläget.

Angående en meny så kör jag sedan Gnomenu via Docky.... ;)

http://www.webupd8.org/2010/07/gnomenu- ... pport.html
Gnomenu i Docky funkar rätt bra, själv kör jag Gnomenu i AWN då den inte krånglade lika mycket för mig som Docky gjorde av någon anledning :-\
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ricotz som sköter om ppa:t har gått ut med en varning i kväll.....

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=350

Kollar man ppa så är något knas med gobject-introspection-paketet....

https://launchpad.net/~ricotz/+archive/testing

Samma problem som med många andra ppa:s att paket inte byggs utan bara väntar...... ???

Avvaktar själv lite med en ppa-purge ! Borde bli kommentarer i U-F tråden.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Själv kör jag inte Gnome Shell speciellt ofta nu längre. Har sett det jag vi se och sen har det inte hänt speciellt mycket på den fronten, så inget jag kommer att sakna. Men behåller det också tills vidare.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:Själv kör jag inte Gnome Shell speciellt ofta nu längre. Har sett det jag vi se och sen har det inte hänt speciellt mycket på den fronten, så inget jag kommer att sakna. Men behåller det också tills vidare.
Som jag tolkar det är problemet paket som gnome-shell ppat uppgraderar därför behövs en nedgradering.

Hursomhelst så märker jag inga trubbel i vanliga Gnome-GUIet med Maverick så då kan det få vara.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Tog och testkörde Mavericks Gnome-Shell version och den funkar bra.

Bild Bild

Som synes på den första bilden så finns det numera en docka till höger för att enklare hantera appar.

http://www.omgubuntu.co.uk/2010/09/dock ... ome-shell/

På det stora hela så är det fortfarande ingen höjdare och här har nog Gnomes utvecklare en riktig surdeg att lösa. Unity är ett mycket trevligare koncept...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:På det stora hela så är det fortfarande ingen höjdare och här har nog Gnomes utvecklare en riktig surdeg att lösa. Unity är ett mycket trevligare koncept...
Håller med Unity, spelar i en helt annan division än Gnome-Shell, klart mer genomtänkt.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:På det stora hela så är det fortfarande ingen höjdare och här har nog Gnomes utvecklare en riktig surdeg att lösa. Unity är ett mycket trevligare koncept...
Håller med Unity, spelar i en helt annan division än Gnome-Shell, klart mer genomtänkt.
Yup....

Under Guadec så avhandlades ju Gnome-Shell och utvecklarna fick i uppgift att koka ihop något mer användarvänligt..... jag har inte sett något nytt utan kollar man tex U-Fs testartråd så har det varit enorma problem att bygga Gnome-Shell för hand.

Mavericks paket blev idag iaf uppdaterat så att man slipper libmojz problematiken....

https://lists.ubuntu.com/archives/maver ... 06902.html

Byggt av nördar, för nördar och det är fult..... IMHO.... 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag är inte riktigt med på varför dom frångått den nuvarande panelen - den nya verkar vara besvärlig... Annars, grundtänket med krivboprdshanteringen, menyn o.s.v. tycker jag är skitbra - hade gärna haft det så.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Jag är inte riktigt med på varför dom frångått den nuvarande panelen - den nya verkar vara besvärlig... Annars, grundtänket med krivboprdshanteringen, menyn o.s.v. tycker jag är skitbra - hade gärna haft det så.
Nu har du nog läst länken mycket slarvigt igen..... ;)

( förbenat skit att länkar öppnas i samma flik hos Ubuntu-se men det är en annan femma.... :P , kan det tjötas om i annan tråd !)

Det är alltså en fristående utvecklare som gjort en docka som är synlig hela tide, själv har jag då även Docky.

Varför ska man växla till applikationsläget i Gnome-Shell ??? Tar ju bara en massa tid.... sedan måste man då söka efter appar via sökrutan... :P
Rent otyg som de knådat ihop, IMHO.

Jämför man med UNE samt Unity så är det mycket mer genomtänkt hur en användare använder ett skrivbord, iaf en normalanvändare och ingen Gnomenörd... ;) (Une samt Unity är då enkelt testbart via en Ubuntuinstallation av Maverick kompletterat med unitypaketet)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Eh, hehe, jag pratar om panel-panelen, inte om nån docka... Jag fattar inte varför dom frångått att använda Gnome-Panel - alltså standardpanelen i nuvarande Gnome - till en ny panel som styrs av CSS...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Eh, hehe, jag pratar om panel-panelen, inte om nån docka... Jag fattar inte varför dom frångått att använda Gnome-Panel - alltså standardpanelen i nuvarande Gnome - till en ny panel som styrs av CSS...
Nej den är helt omskriven om det nu är med clutter eller mutter eller vad det är....ful som stryk är den iaf.... :P

(tidigare i tråden så är det lite moddningstips av dito för att få den lite anständigare)

Den här mockupen dök då upp under Guadec, liknar då Unity.

http://www.omgubuntu.co.uk/2010/07/gnom ... retty.html

"The beast has a pretty side"..... >:D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag gillar inte dockor, föredrar dom vanliga panelerna som alltid är tillgängliga och inte tar så mycket plats.

jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Jag gillar inte dockor
Trodde tjejer gillade dockor :o
vulfgar skrev:jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?
Jepp, men jag testar den på desktopen då jag är en nyfiken strut 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Jag gillar inte dockor, föredrar dom vanliga panelerna som alltid är tillgängliga och inte tar så mycket plats.

jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?
Jo men nu är inte Gnome-Shells panel som en vanlig panel utan den suger och man måste till det sk aktivitetsläget...

Installera själv så ser du....

Kod: Markera allt

sudo apt-get install gnome-shell
sedan från terminalen

Kod: Markera allt

gnome-shell --replace
Enklast sedan är att logga ut och in igen för att återställa skrivbordet till standrad.

-----------------------------------------------------
UNE finns redan installerat och behöver då kompletteras med Unitypaketet.

Sen loggar man bara ut, markerar sitt användarnamn, byter session längst ner till UNE..... loggar in och sen är det bara att testa.

Dito sedan för att byta tillbaka till en Gnome-session....

Lätt som en plätt !... ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Jag gillar inte dockor
Trodde tjejer gillade dockor :o
Har aldrig gillat dockor. Möjligen då såna som har med fartyg att göra, men inte annars. :P
Bowmore skrev:
vulfgar skrev:jag trodde att une var mer för netbooks, men använder ni den även till vanliga datorn?
Jepp, men jag testar den på desktopen då jag är en nyfiken strut 8)
Då ska jag testa på min oxå. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"