Strukturen på supportforum

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

SV: Strukturen på supportforum

Inlägg av Okänd »

Jag hade tänkt mig nåt i stil med högst ett inlägg (faq) per tråd. Den enda som kan editera tråden (inlägget) är den som startade den. Det skulle bli mindre rörigt så, sen kan man ju alltid som Vulfgar sa, finputsa på sin FAQ.

Men kanske Wiki fungerar bättre?

(jag är inte så kunnig om det måste jag erkänna)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vi skriver vår FAQ på Wiki och länkar dit, kanske?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

DimensionX skrev: Vi skriver vår FAQ på Wiki och länkar dit, kanske?
WORD!

"For dummies" har IDG, eller vilka det nu är, någon slags copyright på. De kommer farande med skadeståndsanspråk innan vi hinner säga flaska.

"Nybörjare - inga frågor är för dumma" låter bra, men måste det börja på A för att komma först, så blir det väl "Absolut - ", "Allra mest -", "Alltigenom- ", "Alldeles", "Alla", "Aaargh"... hjälp mig. 

Hårdvara och mjukvara kan vi nog blanda här, i synnerhet som nybörjaren nog inte tvärsäkert kan avgöra var frågan ska hamna. Knappt jag heller. En drivrutin är ju mjukvara, men knuten till en hårdvara...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

"Här finns inga dumma frågor"? Brukar inte folk alltid säga det, men "ljuga"? Jag skulle tycka bättre om det något mindre politiskt korrekta "Här kan du ställa dumma frågor" eller liknande.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ska vi fortsätta här med diskussion av nybörjare-forum ?
Jag tycker, det är viktigt.
Vi hade upp till 15 nyregistreringar dagligen dom senaste dagarna.
Inget namn på forumet vi kan enas om?
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Varför inte "Ubuntu för nybörjare"?

Det beskriver ju exakt vad forumet är till för och ingen är förlöjligad, ingen ljuger och alla förstår att frågorna kommer bli av varierande kvalitet.

// rancor
Okänd

Inlägg av Okänd »

Håller med. Utmärkt. Fler som håller med ? ;)

/peter
Okänd

Inlägg av Okänd »

Låter bra det, kör..... 8)

Går ju alltid att byta namn eller ta bort det om det inte slår väl ut.  ;)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Okey, jag startar ett sådant forum nu då och så får ni komma med synpunkter löpandes under resan.
Okänd

Inlägg av Okänd »

rancor skrev: Okey, jag startar ett sådant forum nu då och så får ni komma med synpunkter löpandes under resan.
Mycket bra!
Ska bli kul att följa utvecklingen

Micke
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

rancor skrev: Okey, jag startar ett sådant forum nu då och så får ni komma med synpunkter löpandes under resan.
Bra jobbat, har liksom inte haft möjlighet att tacka innan - eller ta ansvar för konsekvenserna
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Inlägg av StarglowOne »

Urban Anjar skrev: Nä, en sådan automatisk styrning tror jag inte heller på, jag tror att folk kan sortera in sig på nybörjare eller inte alldeles själva.

Visst, vi är alla nybörjare på vissa aspekter av Linux, men en gammal räv som kan läsa manualsidor, kan använda terminalen, vet vad kärnan och skalet är kan ta till sig helt annan information än den rena nybörjaren även om han är helt grön på videocodecs, LaTeX eller c-programmering. Ofta räcker det med en liten länk eller en hint om vad programmet heter så att man hittar rätt manualsida.

"Riktiga" nybörjare behöver mycket mer omsorg och pedagogik.
Vill nog hålla med urban här, jag som total nybörjare på Ubuntu har visst problem med att förstå ibland, men eftersom man en gång i tiden hållit på med DOS så hänger man ändå med en del på terminal chosanet.
Dock kan det bli strul när man ska göra något efter en guide och det helt enkelt inte vill fungera, som med mitt förbenade ati grafikkort.

"Riktiga" nybörjare hittar oftast rätt forum att ställa frågor utan att behövas placeras automatiskt i en grupp.

Så min mening är låt nybörjarna helt enkelt ställa sina frågor där dom tror sig det vara lämpligt.

OBS! Jag tillhör kategorin nubörjare3 på linux, men defenitivt inte olika operativ system, så för mig gäller så kallat "trial and error". med andra ord funkar det inte första gången eller på ett sätt så testar jag nästa :P HAr redan installerat om ubuntu 6ggr sedan jag började med den hehe
BjörnF

Inlägg av BjörnF »

Med risk för att hamna off topic (jag har blivit lite paranoid de senaste dagarna). Vad tror ni om en separat supportkanal på IRC? Alternativt en separat "cafe"kanal. Poängen är att ingen skall behöva känna att man "kommer in och stör" bara för att man ställer en fråga. Sen är det upp till medlemmarna att själv avgöra vilken kanal de vill vara i, dvs. om man är less på att svara på nybörjarfrågor kan man hålla sig därifrån.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag påstår att IRC helt enkelt inte fungerar så. Inte om man inte har ett gäng *jättestränga* moderatorer som håller på och kommer med pekpinnar hela tiden, och... Ja...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och jag påstår motsatsen. ;) Eller åtminstone en lite annan version.

Det är säkert inte meningen, men det är nog så att om man varit involverad i Linux i 4-5 år eller så, och har stenkoll på systemet, utgår man ifrån en helt annan världsbild än de som kommer helt oförstörda av nörderiet. Jag har ett flertal exempel på människor i den officiella kanalen som vid tillfälle har haft en i mitt tycke något "mästrande" attityd. Det syns ibland på språket hur de sitter och pustar bakom tangentbordet.. Eller så överanalyserar jag. ;)

Jag tror BjörnF har en bra tanke här. Även om jag tycker att IRC är ett flyktigt medium som sällan går att återskapa och att det vore bättre att lägga kraften på Wiki-dokument, så skulle det vara bra med en IRC-kanal där inga frågor var för dumma, och att de som befinner sig där är medvetna om att det kan komma hur grundläggande frågor som helst, och att de har en viss responstid på de frågor som ställs där.

Att det är ett mer aktivt frågeforum, där inga frågor överses. Men det är bara en tanke. :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Nej, nu förstår jag inte.

Antag att de som besvarar frågor i #ubuntu-se är mästrande (det stämmer i flera fall) - hur ska en separat offtopickanal lösa något? Det enda jag kan tänka mig är att folk suckar där istället för tyst för sig själv.

Samma människor kommer svara på samma frågor - möjligen sparkar man ut de "mästrande" från supportkanalen, varpå färre personer får svar över huvud taget - eller?
Senast redigerad av 1 ozamosi, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Jag tycker att det fungerar ypperligt att få hjälp i #ubuntu-se. Har alltid fått svar på mina nybörjarfrågor.
Nackdelen med att skapa en till kanal är att man måste sitta och bläddra mellan de kanalerna. Svårare att få koll då.

edit: Har inte upplevt någon som mästrande. Har fått lite sköna kommentarer som "Jaha, har du petat in inofficiella länkar i sources.list... Där försvann din rätt till support.."
Naturligtvis med glimten i ögat.
Senast redigerad av 1 Sundberg, redigerad totalt 6 gånger.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Som nybörjare på irc tycker jag det är enklare med bara en kanal att hålla reda på, men jag förstår BjörnFs synpunkt. I #ubuntu-se så är det väldigt många som snackar samtidigt ibland och då kan det finnas risk att man som nybörjare helt enkelt inte vågar fråga, blir för "blyg". Å andra sidan så lär man ju inte få några svar alls om det inte finns någon mer i kanalen, vi kan ju bara se hur det är i #ubuntusverige, något dödare i kanalväg får man leta efter. Lite lurigt hur man ska lösa detta på bästa sätt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
marwal

Inlägg av marwal »

Jag tror att i alla supportsammanhang så uppstår en gemenskap mellan de som ger support. De utvecklar ett lingo (internt språk) och en egen humor. Man vill också gärna glänsa lite inför varandra.
Människor bara är sådana och det går inte att göra något åt. I en IRC-kanal märks detta säkert tydligare än på ett webbforum eftersom dialogen sker närmast i realtid.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Förresten, på irc-sidan så står kanalen #ubuntusverige. Är det inte dags att byta tillbaka till #ubuntu-se igen?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"