Hjäälp!! Problem att installera Ubuntu.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
jerrkan

Re: Hjäälp!! Problem att installera Ubuntu.

Inlägg av jerrkan »

Bowmore skrev:När du startar om så ska du få upp en Windows bootmeny där du kan välja Windows eller Ubuntu. Om du sen inte väljer något aktivt så startas Windows upp.

Om du inte får upp en bootmeny vid omstart så lägg ut innehållet i C:/boot.ini här.

Hmmm....

Skumt....kommer upp en sådan meny när jag startar om datorn...
Men när jag testade att starta ubuntu så är det precis som om datorn slutar ladda ubuntu efter en liten stund....
Vilket resulterar till att jag inte får igång det nu heller?

help!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

jerrkan skrev:Skumt....kommer upp en sådan meny när jag startar om datorn...
Men när jag testade att starta ubuntu så är det precis som om datorn slutar ladda ubuntu efter en liten stund....
Detta var lite av baktanken med mitt förslag.

Ubuntu kör, bortsett från "ubuntu-disken" direkt mot datorns hårdvara. Gissningsvis har det med ditt grafikkort att göra. Du kan trycka esc direkt efter det att du startar Ubuntu från bootmenyn och ta bort quiet splash på kernelraden och sen boota upp.

När du får upp grubmenyn, tryck e för edit, välj kernelraden och tryck e igen. Sen editera bort quiet splash, tryck enter följt av b för boot. Då kan du se var det stoppar.

Detta är problem som du sannolikt även får för en verklig installation så de måste ändå lösas.
jerrkan

Inlägg av jerrkan »

Okej....får nog skriva ner detta...hehehe....

skall testa ikväll när jag har tid...

jerry
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

jerrkan skrev:Hmmm....

Skumt....kommer upp en sådan meny när jag startar om datorn...
Provade att Wubi-installera Karmic idag och såg att installationen görs i två steg!
1) Kör wubi.exe som installerar en installatör (går på max en minut)
2) Starta om datorn och välj Ubuntu i Windows bootmeny för att installera (tar ca 30 min)
3) Datorn startas om automatiskt, välj Ubuntu i meny för att köra Ubuntu

Jag antar att du bara är i steg 2 och att det hänger då vilket innebär att du inte lyckas installera Ubuntu via Wubi heller vilket minst sagt är konstigt i så fall. Eller har du passerat steg 2 ?
jerrkan

Inlägg av jerrkan »

hmmm

Ja...jag testade det dära att ta bort den dära quit splaxh eller vad det hette....och det kom en massa felmeddelande.
Och nej...när jag installerade ubuntu...så bad den mig att starta om datorn...och sen valde jag att starta upp ubuntu...och då hände inget...
Inget mer installerande...inget ....

så jag är nog inte igenom steg 2 ens...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

jerrkan skrev:Ja...jag testade det dära att ta bort den dära quit splaxh eller vad det hette....och det kom en massa felmeddelande.
Det är inte felmeddelande utan en logg på vad som händer. Men visst det kan dyka upp felmeddelanden i textmassan. Det intressanta är meddelandena strax innan flödet stannar som kan ge en fingervisning på vad som strular. Något misstänkt där?
jerrkan skrev:Och nej...när jag installerade ubuntu...så bad den mig att starta om datorn...och sen valde jag att starta upp ubuntu...och då hände inget...
Du skrev att det kom en skur att meddelanden ovan så något hände.

En installation, även via Wubi, tar ungefär 30 min och du ser också det grafiskt. Eftersom du inte nämnt något om grafiskt efter uppstart via Windows bootmanager så kan det vara ditt grafikkort som strular med Ubuntu.

Du kan ju prova att ersätta quiet splash med t.ex xforcevesa nästa gång för att tvinga VESA-mode.
jerrkan

Inlägg av jerrkan »

hmm....kommer inte ihåg det som alla meddelanden i loggen.
Men något sade något om att den inte hittade någon sorts data....
Jag skall skriva ner lite av det nästa gång jag testar och testa det du skrev om vesa....

j
jerrkan

Inlägg av jerrkan »

kanske är grafik kortet...men som jag har förstått det så skall det inte vara något problem att köra ubuntu med det kortet.

Skall kolla om jag hittar något som verkar vara strul med när jag kör ubuntu boot.
En grej jag kommer ihåg är att den nämnde något om usb portarna som inte verkade helt hundra...

har ju en del...sådana i denna datorn..

testar igen inatt
jerrkan

Inlägg av jerrkan »

Fan....

Har fortfarande samma problem...
Jag har varit borta ett tag...och jävligt tråkigt faktum är att jag fortfarande har jävla Xp.
Men när jag kom hem så hade jag i alla fall fått ubuntu skivan som jag beställt...
Testade med den....men det gick inte bättre....
Tråkigt....

Så....om någon kan hjälpa mig?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"