Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Vilket förslag föredrar du?

Omröstningen slutade 20 jul 2009, 21:22

Alt 2
30
44%
Alt 3
30
44%
inget av alternativen
8
12%

Antal röster: 68

Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Motion ang ledarstruktur, skiljeomröstning

Inlägg av Broder Tuck »

Kattskrället skrev:
Alternativet hade kunnat varit (om man inte valt att förlänga omröstningen en vecka till) att lägga fram ett förslag till gemenskapen om att föreslå en TL och TC enligt canonical standard, nominera CF till TL och Urban som TC. Inte då med delat ansvar som det är föreslaget i en motion, utan ge CF förtroendet att styra gemenskapen så som han anser vara för gemenskapens bästa. Punkt slut.

Inte fega ur och förlänga eländet ytterligare och få till en kompromisslösning som kanske ändå inte i slutändan för oss längre fram än var vi är idag. Allt ska ju vara så förtvivlat demokratiskt och det ska bara omröstas här om allt, kors och tvärs och ingen törs gå utanför den mallen.

Av de 2 motionerna, så anser jag motionen med styrelse är den bättre av de 2, men inte optimal för den är ändå en nödlösning i sig.
(JA, jag vet att Urban tänkt att dra sig tillbaka, men det var från KP posten, som TC tror jag kan skulle vara ovärderlig då han är duktig på mediakontakt och bloggande för att föra fram sitt bidskap om spridande av Ubuntulinux. Nån gång har han snickrat färdigt på huset och höstmörkret faller, vem faan ska blogga och tjattra med media då? Tror nog Urban skulle vara bra sugen då iallafall...)

Däremot med en ren TL i CF och en ren TC i Urban som jag pekar på ovanför, det ställer jag upp på idag till 100%, men det är jag kanske ensam om att göra. Men det står jag för iafllaall.
;D Då är vi två. Du och jag.

Klart mycket bättre än detta "torrsimmande", som bara fördröjer ett starkt och omedelbart övertagande. Detta är faktiskt något som Urban själv skulle kunna föra fram nu, snarast, i avvaktan på vad han avser att göra, senare, under hösten. Vill han oss och forumet väl, har han möjligheten att agera på ett sådant sätt.

Med omedelbar verkan och minst fram till a) avslutet på en förlängd valperiod på en vecka, eller b) med anledning av den jämna utgången, från ochmed nu och framåt till hösten.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Alternativet hade kunnat varit (om man inte valt att förlänga omröstningen en vecka till) att lägga fram ett förslag till gemenskapen om att föreslå en TL och TC enligt canonical standard,
Har det systemet aldrig funnits?

???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kattskrället skrev:Däremot med en ren TL i CF och en ren TC i Urban som jag pekar på ovanför, det ställer jag upp på idag till 100%, men det är jag kanske ensam om att göra. Men det står jag för iallafall.
Vi är nog fler som tycker ungefär samma sak ;)

Jag la fram alt 4 med TL/TC dagarna innan röstningen började så det hann aldrig mogna. Det är det enda av de fyra förslagen jag tror på och en förutsättning för att jag skulle kunna rösta överhuvudtaget.

Jag hade kunna se t.ex CF som TL och Vulfgar som TC. Urban skulle jag kunna se med i ledningsgruppen som marknadsansvarig, sen t.ex Bossieman för supportbiten, osv. Men, men det blir oftast inte som man önskar.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Harlekin33 skrev:
Alternativet hade kunnat varit (om man inte valt att förlänga omröstningen en vecka till) att lägga fram ett förslag till gemenskapen om att föreslå en TL och TC enligt canonical standard,

???
Lite osäker, för det fanns en ledare (TL) tidigare. Men teamcontact undrar jag om det egentligen fanns någon utnämnd som. Finns nog de som kan rätta mig här.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Styrelsemodellen och föreningsmodellen är djupt förankrad i den svenska kulturen. Det gör att jag tror på en flexibel och modern styrelse med en gedigen kunskapsbas. Det har vi utan tvekan till vårt förfogande i den här gemenskapen. Styrelsen kan med gemensamma krafter tillsamman med vår viktigaste resurs medlemmarna skapa en bra grund för att driva den här gemenskapen mot nya mål.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Kattskrället skrev:
Harlekin33 skrev:

???
Lite osäker, för det fanns en ledare (TL) tidigare. Men teamcontact undrar jag om det egentligen fanns någon utnämnd som. Finns nog de som kan rätta mig här.
Den/Dom som startade detta LoCo borde ju veta?
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Herrejistanes vilka konspirationsteoretiker det var här då.
53 röstande.. Inte så många som bryr sig? Kanske är det så enkelt.
Att förlänga omröstningen 1 vecka är väl det enda rätta. Att dra in ytterligare ett förslag och ha ännu en omröstning drar bara ut på det som jag antar att de flesta av oss, hela 53 st, väntar på; Ett beslut. Att något görs åt dessa otaliga diskussioner utan ände.
Visst har du en poäng, Katten. Jag skulle också gärna se CF som TL, [ironi]men då skall det yras i 67 veckor om det är demokratiskt korrekt att avbryta en omröstning på det viset. Skall inte de andra sextioelva förslagen som föregick denna omröstning var med? Har alla verkligen fått vara med och tycka till om något. Ordentligt. [/ironi] Dessutom måste väl vår nya frälsare, CF, anta utmaningen?
"Låt inte det näst bästa bli det bästas fiende" var det en vis man som sa. Ibland är det bra att bara ta ett beslut och gå vidare ur ett vakuum.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Harlekin33 skrev:
Kattskrället skrev:
Harlekin33 skrev:

???
Den/Dom som startade detta LoCo borde ju veta?
Om du lugnar dig lite så är det säkert någon som kan klargöra detta. Men oavsett om det funnits tidigare eller ej så har det ju ingen betydelse för den situation vi har idag ändå imho.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Sundberg skrev:Herrejistanes vilka konspirationsteoretiker det var här då.
Att förlänga omröstningen 1 vecka är väl det enda rätta. Att dra in ytterligare ett förslag och ha ännu en omröstning drar bara ut på det som jag antar att de flesta av oss, hela 53 st, väntar på; Ett beslut. Att något görs åt dessa otaliga diskussioner utan ände.
Visst har du en poäng, Katten. Jag skulle också gärna se CF som TL, [ironi]men då skall det yras i 67 veckor om det är demokratiskt korrekt att avbryta en omröstning på det viset. Skall inte de andra sextioelva förslagen som föregick denna omröstning var med? Har alla verkligen fått vara med och tycka till om något. Ordentligt. [/ironi] Dessutom måste väl vår nya frälsare, CF, anta utmaningen?
"Låt inte det näst bästa bli det bästas fiende" var det en vis man som sa. Ibland är det bra att bara ta ett beslut och gå vidare ur ett vakuum.
Jag framlade inga konspirationsteorier i sig, jag fann det bara märkligt att röstdeltagandet steg med 25% de sista timmarna om man jämför med föregående omröstning av ledarskapet, likaså om man tar den senaste omröstningen av nominerade medlemmar till förtroenderådet, då det oxå var totalt 42 röstande.

Det är synd att ingen har modet att sätta ned foten och ta ansvar för gemenskapens bästa, utan istället bara låter det rulla på som det gör med alla dessa omröstningar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Lite osäker, för det fanns en ledare (TL) tidigare. Men teamcontact undrar jag om det egentligen fanns någon utnämnd som.
Nej, det kan jag inte minnas att det har funnits någon klart uttalad. no1Vikingen, Z(X?)appe och Mekaniserad Apelsin kan kanske ha något att tillägga.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Kattskrället skrev:
Sundberg skrev:Herrejistanes vilka konspirationsteoretiker det var här då.
Jag framlade inga konspirationsteorier i sig, jag fann det bara märkligt att röstdeltagandet steg med 25% de sista timmarna om man jämför med föregående omröstning av ledarskapet, likaså om man tar den senaste omröstningen av nominerade medlemmar till förtroenderådet, då det oxå var totalt 42 röstande.

Det är synd att ingen har modet att sätta ned foten och ta ansvar för gemenskapens bästa, utan istället bara låter det rulla på som det gör med alla dessa omröstningar.
När det är allmänna val (t.ex. riksdagsval) så poströstar jag f aldrig. Jag röstar alltid i sista sekund.. Förvisso är det enklare att rösta via nätet, som här, men kanske är det ändå så att medlemmar in i det sista väntar med att rösta. Om inte annat för att det är lite bökigt att sätta sig in i vad förslagen går ut på.

Jag trodde vi måste rösta fram den som skall få äran att ha modet. Men då måste vi kanske först hitta kandidater att nominera. Jag raljerar lite - tror vi i grund och botten vill samma sak; Sätt ned foten. Gör något. Bryt läget som vi är i nu. Hade ditt förslag ovan (CF som TL) funnits med från början hade jag nappat direkt. Jag gillar karlns rättframma och engagerade sätt.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Om du lugnar dig lite så är det säkert någon som kan klargöra detta. Men oavsett om det funnits tidigare eller ej så har det ju ingen betydelse för den situation vi har idag ändå imho.
Hmm...jag är lugn...tror jag.. :P

Men nåt gick fel troligen redan i början då LoCot skapades eftersom inte Canonicals vilja följdes...men varför blev det så?

Jaja..det kommer säkert nåt svar på det...

8)
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Harlekin33 skrev:

Men nåt gick fel troligen redan i början då LoCot skapades eftersom inte Canonicals vilja följdes...men varför blev det så?

8)
Då får du nog lägga ned lite energi själv och söka lite i forumet om du ska börja grotta ned dig i vad som var för snart 3 år sedan. Jag för min del blickar hellre framåt och vill ha något som fungerar idag.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Kattskrället skrev:
Harlekin33 skrev:

8)
Då får du nog lägga ned lite energi själv och söka lite i forumet om du ska börja grotta ned dig i vad som var för snart 3 år sedan. Jag för min del blickar hellre framåt och vill ha något som fungerar idag.
Inläggen sträcker sig inte så långt bak i tiden så det är inget att bry sig om.

Men det var ju faktiskt du som började prata om Canonicals vilja att ha en TL och TC. :P

Strunt samma.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Attans också! Jag som tyckte det blev så hysteriskt roligt med dött lopp :P
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag ska förbereda ett förslag hur vi ska agera om det blir dött lopp när denna veckan har gått. Någon ytterligare förlängning av röstningsperioden känns inte aktuell.

När jag funderat färdigt kommer jag att presentera det i forumet och då får ni helt enkelt acceptera mitt förslag. Gillar ni det inte så får ni se till att det inte blir jämnt eller så får ni börja med en ny omorganisation när den nya ledningen är klar.

Odemokratiskt?
Tja, i det läget finns inte något alternativ, så jag anser att jag har utslagsröst, fast kommer sannolikt att istället försöka få fram en kompromiss, kanske något i stil med bowmores förslag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Skunken

Inlägg av Skunken »

Det är ju kul med omröstningar då förutsättningarna ändras under röstningens gång.... liksom
( verkar lite tveksamt vad som gäller ..... eller om röstningen ska gälla, kanske då beroende på vilket resultat det blir) eller att det nu plötsligt finns utslagsröst ...........

Om sedan 1 rösts övervikt av 120000 medlemar ska ligga till grund för inriktningen av forumet framöver.......

Kul det här med inställningen till det jämna resultatet....... att några skulle ha "fuskat" alternativt röstfiskat, .......(sabbat resultatet) o.s.v.
Ska då isåfall sådant folk som gör så, vara orsak till hur framtiden på forat ska se ut?

I verkliga livet skulle inte en röstning med så få röstande gillras överhuvudtaget.

Hur röstningen nu slutar..... OM den slutar,........ så kommer den med all sannolikhet att överklagas till förbannelse ...... Många långa hårda debatter om detta följer nog. ;D

Sedan alternativ 3: Inget av förslagen ........ Är det då övriga förslag ?

Mina 2 drachmer :)
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

LOL

Det verkar finnas en enighet om att odemokratiskt tillsätta en specifik medlem som TL... xD

Odemokratisk demokrati?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Grönköpings Veckoblad rekommenderas......... >:D

http://www.gronkoping.nu/

--
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

farmfield skrev:LOL
Det verkar finnas en enighet om att odemokratiskt tillsätta en specifik medlem som TL... xD
Odemokratisk demokrati?
Det tror jag inte. Locot måste bestämma sig för någon lösning. Och det är just det som är problemet.

LJ
Skriv svar

Återgå till "Omröstningar"