CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Inlägg av Lars »

Nafallo skrev:Om servern i sin helhet menas root kommer det sannerligen inte handa. Vi har ett team av administratorer for detta, och det ar manniskor jag litar pa som sysadmins. Jag kommer inte tillata konton att bli skapade hux flux och om jag marker att det skapas kommer jag agera starkt emot det. Med tanke pa att jag ar den som ger fri hosting och bandbredd for narvarande kan detta ser som auktoritiv policy for hur servern kommer skotas. En ledare ar inte nodvandigtvis en sysadm.
Jag håller helt med om att root-rättigheter ska utdelas väldigt sparsamt.

Men jag misstänker att CF mest är ute efter att kunna ta tag i webbplatsens funktion och utseende när/om det behövs. För det krävs oftast ingen root-behörighet, och i många fall inte ens SSH-åtkomst. Jag har förtroende för CF och jag hoppas att vi kan komma överens om lämpliga rättigheter för honom om det blir aktuellt.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Urban skrev (till Kattskrället):
Det vore bra om du och vulfgar kunde göra en insats här.
Den demokratiska processen verkar spåra ur.

Först ställer CF upp krav innan vi ens vet hur val och nominering skall ske.

Sedan verkar Urban vilja utse Kattskrället till ställföreträdande kontaktpers.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ycc skrev: Sedan verkar Urban vilja utse Kattskrället till ställföreträdande kontaktpers.
Ingalunda, bad honom bara om en enkel tjänst, överreagera nu inte på småsaker.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

ycc skrev:

Och jag tolkade Urban som om han bad dig ycc. ;D

Var inte orolig ycc, jag har inga ambitioner på en förtroendepost här och det vet Urban redan. :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev:
ycc skrev:

Och jag tolkade Urban som om han bad dig ycc. ;D

Var inte orolig ycc, jag har inga ambitioner på en förtroendepost här och det vet Urban redan. :)
Ycc får gärna hjälpa till också, men samordna era insatser

/U
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Lars skrev:
Nafallo skrev:Om servern i sin helhet menas root kommer det sannerligen inte handa. Vi har ett team av administratorer for detta, och det ar manniskor jag litar pa som sysadmins. Jag kommer inte tillata konton att bli skapade hux flux och om jag marker att det skapas kommer jag agera starkt emot det. Med tanke pa att jag ar den som ger fri hosting och bandbredd for narvarande kan detta ser som auktoritiv policy for hur servern kommer skotas. En ledare ar inte nodvandigtvis en sysadm.
Jag håller helt med om att root-rättigheter ska utdelas väldigt sparsamt.

Men jag misstänker att CF mest är ute efter att kunna ta tag i webbplatsens funktion och utseende när/om det behövs. För det krävs oftast ingen root-behörighet, och i många fall inte ens SSH-åtkomst. Jag har förtroende för CF och jag hoppas att vi kan komma överens om lämpliga rättigheter för honom om det blir aktuellt.
Tanken med att ha rättigheter är att kunna förstärka enskilda administratörsgrupper vid behov, inte att gå in och detaljstyra över huvud taget. Och jag menar inte root-access över hela spektrat, mer möjlighet att starta projekt och det går ju att göra på andra sätt, med t ex labbservrar på annan ort. :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Urban skrev:Ycc får gärna hjälpa till också, men samordna era insatser
Jag menar alltså att kontaktpers inte bör utse någon som kan tolkas som "biträdande kontaktpers" oberoende vem det gäller. Det blir ett oklart system. Det bör inte införas "på en höft" utan att medlemmarna får ta ställning och det är väl inte läge nu när hela styressättet är uppe till diskussion.

Demokratiska val, korta mandatperioder skall det vara.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

ycc skrev:
Jag menar alltså att kontaktpers inte bör utse någon som kan tolkas som "biträdande kontaktpers" oberoende vem det gäller.
Jag håller med dig till 100%.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev:
ycc skrev:
Jag menar alltså att kontaktpers inte bör utse någon som kan tolkas som "biträdande kontaktpers" oberoende vem det gäller.
Jag håller med dig till 100%.
Här handlar det om ett synnerligen begränsat uppdrag att tillsammans med en demokratiskt vald kontaktperson föra dialog med ett par andra personer. Sånt måste man kunna delegera. Det handlar inte om att komma fram till några bindande avtal heller utan bara att sondera terrängen. Kattskrället har visat sig duktig på sådant här och då bör man ju utnyttja den kompetensen.

Rimligen måste man också kunna delegera bredare uppdrag än så, till exempel utse en tillförordnad kontaktperson om båda är borta en längre tid, men det är inte vad vi snackar om nu.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det förekommer diskussioner mellan olika personer och grupper för att hitta lösningar på olika problem. Medlingar och förslag osv. Det kan knappast vara fel, däremot så kan inte en enskild grupp "ta över" eller köra över den demokratiska processen. Vi har nu omröstningar om ett antal olika motioner, om det sker något innan det är klart så är det enbart temporära lösningar tills vi får en av LoCo-medlemmarna sanktionerad organisation och dessutom valt dom personer som ska beträda valbara poster. (ursäkta om språket blev lite styltigt, är lite stressad just nu :P)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Om det är någon som undrar så är jag inte helt ointresserad av TeamLeader-uppdraget, under förutsättning att jag inte bakbinds till en galjonsfigur.

Det finns förstås fler sätt att lösa de problem jag påvisar, än de sätt jag framlagt. Kompromisser är inte av ondo. :)

Om fem timmar börjar jag min färd mot skogen, sen är jag mycket sporadiskt tillgänglig fram till åtminstone slutet på juli, men troligen
runt mitten av augusti. Fridens liljor allesammans, trevlig sommar!
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Det verkar som det här stället skulle behöva en fungerande ordning för att få beslutsfattandet att fungera. Konflikter som upprepas, folk som avgår, folk som kan utnämnas huxflux till vikarier mm tyder på det.
För att få ordning en gång för alla varför inte tillsätta en kommission som får uppdrag att skaka fram ett fungerande system som kan hantera och reglera konflikter, befogenheter och ramar som behövs för medlemmar, kontaktersoner och andra parter?
Fem st ,tex en med föreningsvana, ngn som kan lite om juridik, och tre till.
Prova sen det nya systemet ett halvår under tiden se vad som ev inte fungerade och korrigera.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

janne-5011 skrev:Det verkar som det här stället skulle behöva en fungerande ordning för att få beslutsfattandet att fungera. Konflikter som upprepas, folk som avgår, folk som kan utnämnas huxflux till vikarier mm tyder på det.
För att få ordning en gång för alla varför inte tillsätta en kommission som får uppdrag att skaka fram ett fungerande system som kan hantera och reglera konflikter, befogenheter och ramar som behövs för medlemmar, kontaktersoner och andra parter?
Prova sen det nya systemet ett halvår under tiden se vad som ev inte fungerade och korrigera.
Ja, gärna något liknande som det du föreslår.

Men, med någon som C F vid rodret, eller med en taktpinne i hand ( se mitt inlägg här ), så tror i vart fall jag, att den enda flugan kan slås med två slag, eller, om det nu var så, att båda flugorna kunde slås med ett slag. ;D

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Såja...vi avvaktar omröstningarna så får vi se sen vad som händer.

En sak i taget!

:D
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vi avvaktar omröstningarna
Jag Jag håller med vulfgar och Harlekin33 om det.
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

jag tror inte på att en stark , snäll person ska kliva fram och lösa allt.Hade det varit så hade det redan varit fixat. Man bygger inte ett hus på lösan sand i nerförsbacken.

Ledargarnityret måste inte bara kunna le charmigt ,dom måste ha förutsättningar att kunna grina elakt också.
Men viktigast av allt är att det finns ett regelverk som är oantastligt och gör det förutsägbart vid olika situationer.
Jag tror det är brister i det underliggande styrsystemet som är orsaken till DSK, upprorsstämningar, dålig moderering, etc. Till skillnad från att aktörerna (nuvarande eller fd ledare)skulle vara skyldiga.
Motionerna som finns nu löser problemen med lite mer eller mindre bra pålagd makeup, men jag tror man måste ta fram såpa och borste och städa ordentligt.

Broder Tuck skrev:
janne-5011 skrev:Det verkar som det här stället skulle behöva en fungerande ordning för att få beslutsfattandet att fungera. Konflikter som upprepas, folk som avgår, folk som kan utnämnas huxflux till vikarier mm tyder på det.
Ja, gärna något liknande som det du föreslår.

Men, med någon som C F vid rodret, eller med en taktpinne i hand ( se mitt inlägg här ), så tror i vart fall jag, att den enda flugan kan slås med två slag, eller, om det nu var så, att båda flugorna kunde slås med ett slag. ;D

Tukken
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ligger mycket i vad du säger, janne. Risken med att haussa upp en person (vill bara påpeka att jag har mycket hög tanke om CryingFreeman, det här är ingen kritik av honom) är att man skapar en stämning med helt orimliga förväntningar att han/hon ska lösa alla problem. Om vi får en bra organisation så underlättar det för den/dom som hamnar i ledningen, oavsett vem/vilka det blir, men problemfritt lär det förstås aldrig bli.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

kan kanske bli en deluppgift för en kommande styrelse eller vad det nu blir att ordna med en funkande ordning. Både demokrati och operativ effektivitet eller hur jag ska säga.
svårt kan det inte vara :)
vulfgar skrev:Ligger mycket i vad du säger, janne. Risken med att haussa upp en person (vill bara påpeka att jag har mycket hög tanke om CryingFreeman, det här är ingen kritik av honom) är att man skapar en stämning med helt orimliga förväntningar att han/hon ska lösa alla problem. Om vi får en bra organisation så underlättar det för den/dom som hamnar i ledningen, oavsett vem/vilka det blir, men problemfritt lär det förstås aldrig bli.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

janne-5011 skrev:kan kanske bli en deluppgift för en kommande styrelse eller vad det nu blir att ordna med en funkande ordning. Både demokrati och operativ effektivitet eller hur jag ska säga.
vulfgar skrev:Ligger mycket i vad du säger, janne. Risken med att haussa upp en person (vill bara påpeka att jag har mycket hög tanke om CryingFreeman, det här är ingen kritik av honom) är att man skapar en stämning med helt orimliga förväntningar att han/hon ska lösa alla problem. Om vi får en bra organisation så underlättar det för den/dom som hamnar i ledningen, oavsett vem/vilka det blir, men problemfritt lär det förstås aldrig bli.
Redan nu kan alla som vill hjälpa till att få igång fungerande grupper för olika aktiviteter. Detaljerna är fortfarande föremål för omröstning, men inget hindrar att man mönstrar på, hissar segel och lägger ut från kaj även om den exakta destinationen kommer lite senare. Har vi det klart blir det betydligt enklare för en kommande ledning oavsett hur den kommer att se ut.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Urban Anjar skrev:
janne-5011 skrev:kan kanske bli en deluppgift för en kommande styrelse eller vad det nu blir att ordna med en funkande ordning. Både demokrati och operativ effektivitet eller hur jag ska säga.
Redan nu kan alla som vill hjälpa till att få igång fungerande grupper för olika aktiviteter. Detaljerna är fortfarande föremål för omröstning, men inget hindrar att man mönstrar på, hissar segel och lägger ut från kaj även om den exakta destinationen kommer lite senare. Har vi det klart blir det betydligt enklare för en kommande ledning oavsett hur den kommer att se ut.
Jo, håller med! Hör av er så fort som möjligt!
Alla ni som vill "göra" något utöver det vanliga!
LJ
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"