Motion: Detta tror vi kommer fungera! (återtagen)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Motion: Detta tror vi kommer fungera!

Inlägg av KiviE »

Ulsak skrev:Åsså vill jag veta vad en gemenskap är för er?
Ni kanske är främmande för det svenska ordet ? På engelska blir i alla fall ( Local) Community.
För mig är nog gemenskapen samma som ni tänkte på när ni skrev förslaget. Det jag ville poängtera var bara att det inte går att säga att du tillhör gemenskapen och att en annan inte gör det. Alla som vill tillhöra tillhör.

Min påpekning var inte menat som något negativt utan mer bara att det inte går att definiera gemenskapen genom att säga att man måste vara reggad på något ställe, är man inne på irc kanalen en sväng tex så är man ju med i gemenskapen.

När det då gäller för gemenskapen att rösta etc så kan man ju köra antingen att alla får rösta, alltså att man inte behöver logga in etc eller att alla i gemenskapen som vill rösta måste registrera sig. Men bara för att man inte registrerar sig är man inte nödvändigtvis utanför gemenskapen.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Pink Panther skrev:Jag har nu studerat de största officiella Ubuntu forum. De franska var mitt sista för i natt. De rättar sig helt efter sina egna regler som i stort följer direktiven centralt från Ubuntu. De läger allt ansvar på administratörer/moderatorer.

Moderation: De administratörer/moderatorer kan besluta att ta bort ditt budskap för bristande efterlevnad av stadgan i forumet, om du tydligt och avsiktliga översvämar eller off-topic .

Jag tycker att vårt förslag är bra och funktionellt för Ubuntu Sverige.

Pink Panther

:)
Bra att du kollade runt!

Man kanske hittar guldbitar ibland som man ingen ens har tänkt på!

:D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

KiviE skrev:För mig är nog gemenskapen samma som ni tänkte på när ni skrev förslaget. Det jag ville poängtera var bara att det inte går att säga att du tillhör gemenskapen och att en annan inte gör det. Alla som vill tillhöra tillhör.

Min påpekning var inte menat som något negativt utan mer bara att det inte går att definiera gemenskapen genom att säga att man måste vara reggad på något ställe, är man inne på irc kanalen en sväng tex så är man ju med i gemenskapen.

När det då gäller för gemenskapen att rösta etc så kan man ju köra antingen att alla får rösta, alltså att man inte behöver logga in etc eller att alla i gemenskapen som vill rösta måste registrera sig. Men bara för att man inte registrerar sig är man inte nödvändigtvis utanför gemenskapen.
Jag beskrev lite hur jag iaf tänkte i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 56#p319231

Kanske kan det vara en idé att titta på det där med 'inläggsmängsdräknare' (eller vad katten man skall kalla det), det går ju att koppla med en titel/markering, som 'ubuntukopparna' på ubuntuforums...

Sen är förslaget baserat delvis på det där med fluiditet, gemenskapens eviga förändring, som jag beskriver längst ner i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 40#p319444
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Pink Panther skrev:
farmfield skrev:Jag har pratat med Kattskrället om detta. Om han vill stå för det så är det en sak, jag utgår från att vi (andra) i övrigt står bakom förslaget som det står idag.

Som jag personligen ser det så finns det argument att ge för en styrelse hela dagen - och detsamma mot en eller två TeamLeaders - att snacka om en tredje, ja då är vi ute och spårar totalt.

Jag personligen har inget intresse vad som fungerar i andra gemenskaper utan baserar min tilltro i förslaget ovan i vår samlade erfarenhet från ubuntu-se.org... Jag har t.ex. suttit i förtroenderådet under nästan ett år, Ulsak i samma råd iaf. ett par månader, ZX Spectrum med lång erfarenhet som global moderator, FreakHead som driver en egen gemenskap (samt har tidigare erfarenhet härifrån), PinkPanther & Rune.K som mycket aktiva medlemmar, Bossiemans underbara logik, Kattskrällets förmåga att kunna argumentera emot vad som helst, Crying Freemans fingertoppskänsla och drivkraft, the list goes on... (Notera att Bossieman ej står bakom vårt förslag, då han presenterat en egen motion, men en stor del av logiken är lånad av honom)

Grejen är att en gemenskap av en så fluid typ som denna behöver en styrelseform som snabbt kan förändra sig med gemenskapen och med en styrelse som skakas om var 6'e månad men med styrelsemedlemmar som ändå sitter i 12 månader och då får en känsla för positionen, det är en helt enkelt en bra lösning för att matcha dom förändringar som hela tiden sker i gemenskapen - eller detta är iallafall min fulla tro. :)
_________________________________________________________________________________________________________________

Jag utgår från att vi (andra) i övrigt står bakom förslaget som det står idag.

Det är glas klart att vi gör. Ingen tvekan här.

Pink Panther

:)
Jag står bakom vår motion till 100%. Ingen tvekan där, no way Jose. ;)

Det där med 3 var bara en ide som flög ur mig i förbifarten, inget som ska anses tillhöra vår motion på något sätt.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

farmfield skrev:....... jag utgår från att vi (andra) i övrigt står bakom förslaget som det står idag.
Det är självklart och det är inget snack om saken!

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Någon som har invändningar eller tillägg?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Utöver administration och moderering, hur många personer behöver totalt tillsättas för att fylla denna styrelsen och diverse arbetsgrupper?
Vilka är dessa arbetsgrupper i ert fall förresten, Urban och vulfgar har ju också pratat i plural men ingen har utvecklat tankarna.

Tänker mest på den i dagsläget rätt begränsade tillgången på aktiva som kan driva webbplatsen.
Jag har givit en detaljerad lista på det men fått den bortmodererad härifrån av en av undertecknarna av denna motion. Skandalöst om man nu ska försöka driva en diskussion i demokratisk anda. Se upp därute, nu spelas det med märkta kortlekar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Utöver administration och moderering, hur många personer behöver totalt tillsättas för att fylla denna styrelsen och diverse arbetsgrupper?
Vilka är dessa arbetsgrupper i ert fall förresten, Urban och vulfgar har ju också pratat i plural men ingen har utvecklat tankarna.

Tänker mest på den i dagsläget rätt begränsade tillgången på aktiva som kan driva webbplatsen.
Jag har givit en detaljerad lista på det men fått den bortmodererad härifrån av en av undertecknarna av denna motion. Skandalöst om man nu ska försöka driva en diskussion i demokratisk anda. Se upp därute, nu spelas det med märkta kortlekar.
Vem är det som kommer med överord och insinuationer nu då om man får fråga?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Jag har givit en detaljerad lista på det men fått den bortmodererad härifrån av en av undertecknarna av denna motion. Skandalöst om man nu ska försöka driva en diskussion i demokratisk anda. Se upp därute, nu spelas det med märkta kortlekar.
Asså.... jag kanske låter som ett barn men jag skriver det ändå. "Ska du säga?"
Du, Urban Anjar, har smugit omkring på det här forumet och kopierat andras idéer och tankar och gjort dem till dina, vilket många tycker är ett klart bevis på att dina demokratiska tankar bara gäller enbart när de är till din egen fördel. Skäms på dig, Urban Anjar, skäms och vet hut.

I denna tråd diskuteras vår motion och i dina trådar finns det en möjlighet att diskutera dina, för den/de som vill. Varje motion har sin egen plats och det VET du.

Personligen kan jag inte bli mer besviken på dig.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

FreakHead skrev:
farmfield skrev:....... jag utgår från att vi (andra) i övrigt står bakom förslaget som det står idag.
Det är självklart och det är inget snack om saken!

//FH
Tukken är också med. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

KiviE skrev:
Ulsak skrev:Åsså vill jag veta vad en gemenskap är för er?
Ni kanske är främmande för det svenska ordet ? På engelska blir i alla fall ( Local) Community.
För mig är nog gemenskapen samma som ni tänkte på när ni skrev förslaget. Det jag ville poängtera var bara att det inte går att säga att du tillhör gemenskapen och att en annan inte gör det. Alla som vill tillhöra tillhör.

Word KiviE! Jag tycker personligen att man ska anstränga lite för att hävda tillhörighet i gemenskap.Det behöver inte vara att man cashar upp, det kan bli en belastning för ev. ledning att hantera. Men en extra registrering som aktivt måste förnya efter en given tid.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Harlekin33 skrev:Någon som har invändningar eller tillägg?
Ja, inte tillägg utan klargöranden.

Vi väntar också på en styrelseförklaring, skall lägga fram en mer detaljerad plan om övergången, om lottningsbiten för det inledande valet o.s.v. men inget förändrat i förslaget, bara fylla i detaljgrejer om hur vissa saker kan (eller bör) genomföras initialt.
Urban Anjar skrev:

Skanadalöst är väl att överdriva och inte så lite heller. Om du stolpat upp delar, kommit med noteringar, länkat till ditt eget, det är en sak, men att spamma med ett halvmetersinlägg i vår motionstråd var lite väl mycket.

@Upnorth

Styrelsen är 5+2 men sen kommer det ju loss 9 personer ur nuvarande 'ledningsgruppen'.

Arbetsgrupperna finns ju i stort redan, det är då en grupp för det grafiska men det är väl i stort en omfördelning av arbetskraft kanske, det får ju admins snacka igenom internt också... Men administratörerna arbetar vidare i princip vidare som idag fast med mer mandat men också begränsningen att hålla sitt till administration och inte moderation.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Haha, med tanke på hur många ni är bakom det här förslaget och vilka som förmodligen dyker upp på mötet känns det inte som så mycket mening att driva min linje längre ;)

Hur stor myndighet har besluten tagna på det här mötet förresten? Med tanke på att vi lagt fram förslag om hur LoCo TeamLeader och Contact ska fungera är det väl något som kräver ett ordentligt medlemsmöte för att kunna godkännas?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Vill bara säga att jag fortfarande står bakom motionen.

Efter att ha läst igenom alla inlägg, så vad jag förstår så är det en motion som verkligen tål att granskas.
Dvs den är mycket bra.

För att lugna de som inte alltid gillar mina inlägg, jag vet att jag har hoppat på många medlemmar här...
Själv har jag inga ambitioner att ställa upp i något val.
mvh Rune.K
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:
Anmälningar / Överklaganden

Vad gäller nya anmälningar, överklaganden av moderatorernas beslut o.s.v. så skall det finnas särskilda skäl. Ett exempel ur moderationssynpunkt är att ett uttalande t.ex. inte skall kunna 'överklagas' med argumentet att moderatorerna missuppfattat budskapet eller att det inte bryter mot en specifik paragraf.

Vid en anmälan så lottas fyra av de sju i styrelsen till att avgöra ärendet genom röstning. Om dessa hamnar i en två-mot-två-situation så kliver de övriga tre in och avgör med sina röster.
En ide om hur man skulle kunna hantera anmälningar/överklaganden som ska hanteras och bedömas av styrelsen är att de hanteras helt öppet "the ubuntuforums way".

Det vill säga, att vi har en särskild tavla på en lämpligt undanskymd plats där anmälan kan postas av målsägaren.
Sedan hanteras ärendet av styrelsen och lämnar även sitt beslut i den tråden.
Tråden låses när ärendet anses vara utagerat och avklarat.

Endast trådskaparen och styrelsen får skriva i den tråden, ingen annan.
All postning av "utomstående" modereras bort omgående och skulle även kunna anses motivera en varning.

På det viset skulle alla anmälningar/överklaganden ske helt öppet och transparant.

Den särskilt avsedda tavlan för dessa ärenden skulle även kunna ligga i ett helt eget forum, frånskilt support/ ubuntu sverige forumet.

Ovanstående är bara en ide om hur vi skulle kunna hantera anmälningar framöver, helt öppet för diskussion.....iden alltså. ;D
Det gillar jag till hundra procent att en anmälning/överklagande bör kunna behandlas öppet i en tråd.

Dels för att folk kanske drar sej för att överklaga struntsaker och att alla som är intresserade kan läsa själva vad som är anmält och hur lång tid det tar att reda ut.
Det sätter lite "press" på utredarna och även anmälaren.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Urban Anjar skrev:

Jag tog mig friheten att ta bort din motion från denna trots att jag är en av undertecknarna till motionen. Dina motioner är inte borttagna från forumet för du har egna trådar för dessa.
Hur skulle det se ut om medlemmarna postade sina motioner i andras motioner? I så fall får det vara en organiserad tråd som är avsedd för flera motioner typ dessa:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=39698
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=39364
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag saknar en mycket tydligare länk till http://ubuntu-se.org/drupal//loco-mote på förstasidan.
Temporär nu innan IRC-mötet...
Och är den sidan uppdaterad vad det gäller motionerna?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

upnorth skrev:Haha, med tanke på hur många ni är bakom det här förslaget och vilka som förmodligen dyker upp på mötet känns det inte som så mycket mening att driva min linje längre ;)

Hur stor myndighet har besluten tagna på det här mötet förresten? Med tanke på att vi lagt fram förslag om hur LoCo TeamLeader och Contact ska fungera är det väl något som kräver ett ordentligt medlemsmöte för att kunna godkännas?
Urban har väl enhälligt bestämt att mötet bara ska vara rådgivande. ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

upnorth skrev:Haha, med tanke på hur många ni är bakom det här förslaget och vilka som förmodligen dyker upp på mötet känns det inte som så mycket mening att driva min linje längre ;)

Oavsett vad som händer så tycker jag att ALLA motioner ska kollas upp på mötet. Är övertygad om att det finns motioner som har något som denna inte har.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

ZX Spectrum skrev:
Urban Anjar skrev:

Jag tog mig friheten att ta bort din motion från denna trots att jag är en av undertecknarna till motionen. Dina motioner är inte borttagna från forumet för du har egna trådar för dessa.
Hur skulle det se ut om medlemmarna postade sina motioner i andras motioner? I så fall får det vara en organiserad tråd som är avsedd för flera motioner typ dessa:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=39698
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=39364

I civiliserade sammanhang brukar man ha rätt till replik när man blir direkt utpekad. Det var just en alldeles konkret lista över vilka grupper vi behöver upprätta och hur de bör hänga ihop med varandra som jag visade. Precis det som Upnorth felaktigt påstod att jag inte hade gjort.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"