Medlemsråd

Diskussion gällande forumet
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Medlemsråd

Inlägg av Lars »

ZX Spectrum skrev:Dessutom tycker jag det är underligt att jag inte ens fått någon respons på mina förslag:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 40#p313626
* En gång i tiden hade vi en mycket trevlig stämning här på forumet. Vi kunde skämta och retas med varandra utan att någon tog illa upp, kommer ni ihåg? På den tiden var debatt-tavlan ett ställe där man kunde slänga käft med varandra om allt mellan himmel och jord utan att det någonsin ledde till personangrepp. Det är i alla fall så jag minns det. Nu ser det annorlunda ut och jag börjar luta åt att vi ska stänga tavlan.

* Angående omröstningar så tycker jag att alla ska kunna starta omröstningar. Det kan vara ett bra sätt för övriga medlemmar att göra sin röst hörd utan att hänge sig åt ändlösa diskussioner. Däremot måste de tydligt skiljas från de officiella omröstningarna.

* Diskussioner om forumets utformning etc. ska ske där det är mest naturligt, d.v.s. i forumet.

* Klagomål om enskilda felaktiga modereringar sker väl bäst via PM och i slutändan via FR. Men om någon har mer generella klagomål på hur modereringen sker är det naturligt att ta det i forumet.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Lars skrev:
ZX Spectrum skrev:Dessutom tycker jag det är underligt att jag inte ens fått någon respons på mina förslag:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 40#p313626
* En gång i tiden hade vi en mycket trevlig stämning här på forumet. Vi kunde skämta och retas med varandra utan att någon tog illa upp, kommer ni ihåg? På den tiden var debatt-tavlan ett ställe där man kunde slänga käft med varandra om allt mellan himmel och jord utan att det någonsin ledde till personangrepp. Det är i alla fall så jag minns det. Nu ser det annorlunda ut och jag börjar luta åt att vi ska stänga tavlan.

* Angående omröstningar så tycker jag att alla ska kunna starta omröstningar. Det kan vara ett bra sätt för övriga medlemmar att göra sin röst hörd utan att hänge sig åt ändlösa diskussioner. Däremot måste de tydligt skiljas från de officiella omröstningarna.

* Diskussioner om forumets utformning etc. ska ske där det är mest naturligt, d.v.s. i forumet.

* Klagomål om enskilda felaktiga modereringar sker väl bäst via PM och i slutändan via FR. Men om någon har mer generella klagomål på hur modereringen sker är det naturligt att ta det i forumet.
* Problemet är att det inte finns en diskussionsledare som kan hålla debatterna på en bra nivå. Är samma sak där som i debatterna på tv, hade inte det funnits en ledare som styrt upp debatterna så hade dom liknat en polsk riksdag. Någon som kommer ihåg valrörelsen där ena sida anklagade andra för att sitta på "ljugarbänken"?

* Jag är grunden inte heller förtjust i att stänga ner att medlemmarna kan skapa omröstningar. Problemet är att det blir urholkat. Vi måste sätta fokus på dom viktiga omröstningarna så dom flesta inte alltid tänker "jaja, ytterligare en omröstning". Om någon har ett bra förslag om hur vi sätter fokus på viktiga omröstningar så säg det?

* Det viktiga med diskussionerna kring forumets uppbyggnad är att dom som inte är intresserade ska slippa se dessa trådar när dom trycker på "Nya".

* Problemet är återigen att ointresserade medlemmar ser alla anmälningar som kommer in till förtroenderådet via länken "Nya".

Enligt mitt förslag är jag ändå mån om att ha kvar Café-tavlan för vi behöver kunna slappna av också inte bara behöva sätta fokus på supporten. Långa diskussioner ska dock inte förekomma där utan det ska vara avslappnat.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag vill bara meddela ZX Spectrum att jag läst dina förslag och att jag förstår att avsikterna är goda.

Detaljerna är dock sådana att jag inte klarar att "hänga med". Troligen för att jag inte tidigare
har följt "synpunktstrådarna" så aktivt och kan kommentera vardet hör hemma eller hur de
ska hanteras.
I och med det gissar jag att det du föreslår lämpligt diskuteras, utarbetas och genomförs
av några som blir tilldelade den uppgiften och därefter sköter det uppdraget.
Hmmm.......det låter som den funktionen redan finns.....har det givits befogenhet
att hantera den "fullt ut".
Njaaa....det blir stor uppståndelse om färgerna ändrast, men det påverkar ju inte
verksamheten, så det borde inte behövas en "folkomröstning".

Jag tror att jag läst dig rätt och att vi pekar åt samma håll.
Isf är vi kanske tillbaka lite åt det hållet som Urban redan föreslagit i inlägget som
startde tråden?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

HakanS skrev:
vulfgar skrev:Hårdare linje är helt rätt.
Det är inte hårdare linje som krävs. Det som krävs är att moderatorerna över huvud taget modererar trådarna. Det kan gå flera dagar innan anmälda inlägg modereras.
Jag tror att vi menar precis samma sak. Reglerna tolkas och man kan tolka dom på ett mjukare eller ett hårdare sätt. Jag tror att vi varit lite för mjuka och behöver strama upp lite. För att underlätta detta för moderatorerna och för att inte en enskild moderator/admin ska bli hudflängd så kan det vara bra att gå ut med detta i ett uttalande innan det tillämpas så att vi visar att det finns stöd. I dom fall som gått till förtroenderådet tidigare så har det absolut funnits stöd och till viss del även en uppmaning till forumsadministrationen att agera mer stramt så där finns det absolut prejudikat.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

ZX Spectrum skrev: * Angående omröstningar så tycker jag att alla ska kunna starta omröstningar. Det kan vara ett bra sätt för övriga medlemmar att göra sin röst hörd utan att hänge sig åt ändlösa diskussioner. Däremot måste de tydligt skiljas från de officiella omröstningarna.

* ...

* ...

* ....

* Jag är grunden inte heller förtjust i att stänga ner att medlemmarna kan skapa omröstningar. Problemet är att det blir urholkat. Vi måste sätta fokus på dom viktiga omröstningarna så dom flesta inte alltid tänker "jaja, ytterligare en omröstning". Om någon har ett bra förslag om hur vi sätter fokus på viktiga omröstningar så säg det?

*...

*...

Enligt mitt förslag är jag ändå mån om att ha kvar Café-tavlan för vi behöver kunna slappna av också inte bara behöva sätta fokus på supporten. Långa diskussioner ska dock inte förekomma där utan det ska vara avslappnat.
Om man då tog och lade in en omröstningstavla för medlemmarnas "påhitt" i Caféet?
Kan man då ordna så att de viktiga omröstningarna, som rör forumet och dess funktioner, val till olika poster, etc., bara kan startas av administrativ personal på olika poster?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Grön Göling skrev:
ZX Spectrum skrev: * Angående omröstningar så tycker jag att alla ska kunna starta omröstningar. Det kan vara ett bra sätt för övriga medlemmar att göra sin röst hörd utan att hänge sig åt ändlösa diskussioner. Däremot måste de tydligt skiljas från de officiella omröstningarna.

* ...

* ...

* ....

*...

*...

Om man då tog och lade in en omröstningstavla för medlemmarnas "påhitt" i Caféet?
Kan man då ordna så att de viktiga omröstningarna, som rör forumet och dess funktioner, val till olika poster, etc., bara kan startas av administrativ personal på olika poster?
Låter inte så tokigt.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Jag tycker det för tillfället är väldigt jobbigt att följa den röda tråden i forumet ( :o ). Det finns nu en del snarlika trådar som alla berör andra liknande trådar. Något sägs i en tråd, man läser nåt i en annan och det blir för mig förvirrande.
ZX Spectrum skrev:Så bråken i forumen är moderatorernas förtjänst?
Det finns ett samband mellan trådars utveckling och moderatorernas agerande. Moderatorernas agerande beror på något. Detta något beror på något annat o.s.v.
Gemensamt är att vi alla är delaktiga och medansvariga för detta.
Vi måste se vårt egna ansvar i det hela, vi kan inte skylla ifrån oss. Vi har ansvar, vi har skyldigheter och vi ska alla tillsammans bryta trenden. Vi måste tro på varandra, lita på att andra vill samma sak. Vi behöver respektera meningskillnader men ändå förbli beslutsamma.

Jag hör ett rop på hjälp, från i första hand moderatorerna. Vad kan jag göra för att hjälpa till?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
KiviE

Inlägg av KiviE »

Grön Göling skrev: Kan man då ordna så att de viktiga omröstningarna, som rör forumet och dess funktioner, val till olika poster, etc., bara kan startas av administrativ personal på olika poster?
Hugget lite ur sammanhanget men tavlan http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=231 ska alla omröstningar av värde ske i och där antar jag bara administrativa personer har tillgång att starta omröstningar.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Bossieman skrev:Jag tycker det för tillfället är väldigt jobbigt att följa den röda tråden i forumet ( :o ). Det finns nu en del snarlika trådar som alla berör andra liknande trådar. Något sägs i en tråd, man läser nåt i en annan och det blir för mig förvirrande.
Det finns ett samband mellan trådars utveckling och moderatorernas agerande. Moderatorernas agerande beror på något. Detta något beror på något annat o.s.v.
Vi måste se vårt egna ansvar i det hela, vi kan inte skylla ifrån oss. Vi har ansvar, vi har skyldigheter och vi ska alla tillsammans bryta trenden. Vi måste tro på varandra, lita på att andra vill samma sak. Vi behöver respektera meningskillnader men ändå förbli beslutsamma.

Jag hör ett rop på hjälp, från i första hand moderatorerna. Vad kan jag göra för att hjälpa till?
Lösningen har antagligen redan kommit. Tror inte det kommer att bli lika stor börda nu som innan. Frustrerande när bråken poppar upp som svampar ur jorden. Till slut märker man inte skillnaden mellan om moderatorerna är aktiva eller inte.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

KiviE skrev:
Grön Göling skrev: Kan man då ordna så att de viktiga omröstningarna, som rör forumet och dess funktioner, val till olika poster, etc., bara kan startas av administrativ personal på olika poster?
Hugget lite ur sammanhanget men tavlan http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=231 ska alla omröstningar av värde ske i och där antar jag bara administrativa personer har tillgång att starta omröstningar.
Då förmodar jag att dessa omröstningar kommer att visas under "Nya" och "Aktiva". Det är i så fall som det ska vara.
Bild
KiviE

Inlägg av KiviE »

ZX Spectrum skrev:
KiviE skrev:
Då förmodar jag att dessa omröstningar kommer att visas under "Nya" och "Aktiva". Det är i så fall som det ska vara.
Nej det är den inte ser jag men fixar det.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Bossieman skrev:Jag tycker det för tillfället är väldigt jobbigt att följa den röda tråden i forumet ( :o ). Det finns nu en del snarlika trådar som alla berör andra liknande trådar. Något sägs i en tråd, man läser nåt i en annan och det blir för mig förvirrande.

+1 Vill försöka göra vad som behövs, i mån av förmåga.

Tukken
ps pm-a inte. Avstängt. Maila, i stället.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

LoCo TeamLeader är den som ska peka ut en strategi för LoCot, en, enskild, demokratiskt vald person, för just den uppgiften.

Var gäller "val" inför diverse kosmetiska och redaktionella förbättringar på webbplatsen: rekrytera en grupp som faktiskt kan grejerna så slipper alla engagera sig i diskussioner om turkos knappar passar mot rosa bakgrund :P

Dela ut lite privilegier/ansvar till dem som har idéer och är villiga att ta sig an uppgiften. Det är instanserna och byråkratin och det bristande förtroendet för ledarskap som orsakar majoriteten av tjafset här om ni frågar mig.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag fattar inte vad ni snackar om, det här känns fortfarande mest som politiskt argumenterande... Och eftersom allt tydligen är politik så får väl jag lägga mina 37.435 cent jag med...

Det är så enkelt... Om en moderator känner att en tråd är på gång att balla ur så skall det räcka för att motivera låsning av tråden. Om någon är otrevlig eller bryter mot grundreglerna så modereras inlägget bort. Om en medlem kontinuerligt bryter mot reglerna så var moderatorerna som grupp vem såklart vem det är och efter 3 varningar så får personen en ban på 3 månader...

Och så här var det för mindre än 6 månader sen, har ni alla glömt detta?

Så varför försvann allt förtroende för moderatorerna och kontaktpersonerna? För att det blev politik av hela baletten... Och det ledde till början till slutet... För med <50 aktiva i gemenskapen (jämfört med typ 100 under 'DSK') så tror jag man kan kalla detta slutet, iallafall för detta kapitlet...

Anledningen är såklart för att man gick ifrån sunt förnuft... Hur svårt är det att avgöra vad som är otrevligt liksom? Kan man garantera att det var menat som otrevligt? Kanske inte. Men uppfattas det som otrevligt av flera personer så räcker väl det? En anmäler. Moderatorn bedömer. Är moderatorn inte säker så rådfrågar denne sina kollegor. Det fungerade ju som sagt bra fram till i vintras...

Men helt plötsligt så blev allting en politisk frågeställning. Debatt. Paragrafrytteri. I vilken paragraf hittar du stöd för att låsa den tråden? I vilken paragraf hittar du stöd för att moderera ditten och datten... -"Du kanske tolkar det så man jag tolkar det så här och då är det inte otrevligt för du tolkar det fel." ::)

Bullshit! Under min tid i rådet (under Mek. Ap.) så räckte det att vi följde våra hjärtan och våra instinkter. Vi visste ju vilka regler som gällde och så tittade man på det objektivt, använde sunt förnuft, röstade, inte helt sällan enhälligt, formulerade det vettigt och så var det med det. Hur ofta hörde man klagomål på oss (rådet) då? Eller är det bara jag som förträngt det kanske, hehe, men jag tror inte det...

För det fungerade. Det gjorde det ju, eller hur? Och så fort man gick ifrån detta till att dissekera och överanalysera, hitta stöd för i enskilda paragrafer (som inte finns) och kombinera detta med ett rent logiskt resonemang så blir resultatet som en Kafka-historia berättad baklänges. Man tittar på minsta detalj, använder endast logik och resultatet blir absurt.

Och sen rasade bygget som ett korthus...

'Ockhams razor', 'If it walks like a duck and talks like a duck...' eller om man vill kalla det sunt förnuft baserat på 'ubuntu', medmänsklighet, 'vett', vad som helst... Det fungerade ju skitbra tillsammans med vårt enkla regelverk och medlemmarnas tilltro till dom som modererade och vi som satt i rådet. Sen blev vi politiker hela bunten...

Igår frågade jag en nära vän, -"Du är politiskt röd...", -"Ja.", svarade han. Och jag sa, -"Och jag ser mig som blå. Men hur ofta skiljer sig våra värderingar?". -"Har det ens hänt?" frågade han med ett skratt. Och jag behöver knappast berätta vem jag snackade med tror jag.

Kontentan? Politik är bullshit! Att driva gemenskapen med den ena eller andra 'politiken' i botten, det är egentligen skit samma bara det fungerar. Så då förespråkar jag en diktatur? Självklart inte. Men att se detta som svart eller vitt är inte vettigt när livet är en gråskala från vitaste vitt till svartaste svart.

Titta på sjukvården t.ex... Rödfjantarna säger att det är oetiskt att tjäna pengar på sjukvård. Varför tar Capio 200m från mig 6 patienter om dan i sin enda magnetröntken-maskin med en läkare och två sköterskor som jobbar 8-18 och Sahlgrenska med sina tre maskiner, tre läkare & 12 sköterskor tar typ 6 patienter i veckan?

Då säger blåfjantarna att vi skall privatisera sjukvården helt - så blir det som i USA där man får välja vilken av dom två krossade fingrarna man vill behålla för försäkringen täcker bara att dom fixar ett finger...

Sa jag att politik är bullshit?

Och glöm det där med att ubuntu-se.org skulle vara en fristad för extrema individualister. Ubuntu-se.org är en portal för att presentera Ubuntu som operativsystem samt F/OSS och 'ubuntu' som koncept för vanligt folk - och dom skiter fullständigt om supporten ligger under en organisation styrd av total demokrati (vad det nu innebär) eller styrs av Saddam Husseins elaka brorsdotter om dom direkt får hjälp att få igång sitt trådlösa nätverkskort... Men det skall kombineras ihop med det fåtal aktiva som må vara extrema indivualister - men varför fungerade det bra för ett halvvår sedan och inte nu?

Är jag emot demokrati? Vilken tolkning av den? Total? Vem avgör vad som vad? Och spelar det egentligen någon roll? Vem här förespråkar diktatur liksom, hehe, det är ju bara dumt att påstå nåt sånt...

Hupp! Nu är det bara att angripa och dissekera det jag sagt i småbitar eller ta det härifrån och fortsätta en konstruktiv diskussion. Det är ert val. Nu skall jag posta ett inlägg till.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

• Det har förespråkats en TeamLeader. Jag tror inte på det. Det är inte helt okomplicerat att leda en samling GNU/Linux-entusiaster - och vi lider av en brist på den kompetensen i allmänhet - så jag är helt säker på att gemenskapen bör ledas av ett råd. Och då snackar jag inte om ett förtroenderåd utan ett riktigt 'LoCo Council'. Sen om det finns nån teamleader i toppen på rådet, det är väl skit samma tror jag, men det bör väl finnas en 'sekreterare' eller nåt som ansvarar för att driva på så saker inte fastnar mitt i en beslutsprocess.

Jag förespråkar också korta mandatperioder. Om man är vald på sex månader så får man engagera sig för att åstadkomma en förändring, speciellt om man vill bli omvald. Sen begränsar man antalet mandatperioder till två eller tre. Att hitta någon som Mekaniserad Apelsin som satt så länge som - och fortfarande var drivande - 20 månader, det är ett nog ett unikum. Med 3x6 månader, alltså att man lyckats bli omvald två gånger, då har man troligtvis visat framfötterna rätt rejält.

Och admins skall vara admins och inte moderatorer. (Och säg inte att det inte går att lösa tekniskt, för det är inte ens svårt i PHPBB). Men ge administratörer mandat att åstadkomma förändringar utan debatt. Med mandat och vettigt folk så återfår administratörerna förtroendet från gemenskapen snabbt. Och såklart skall dom ha mandat att jobba med det dom kan. Lackerarna på Volvo debatterar inte blandningen med varken företagsledningen eller dom som designar säten. Låt administratörerna internt kunna diskutera och verkställa vettiga förändringar - och vid behov, t.ex. större förändringar - då efter att ha fått detta godkänt av rådet...

Detsamma gäller andra arbetsgrupper (t.ex. så borde det finnas en för webplatsens yttre, design o.s.v)... Sen står dom naturligtvis under rådet precis som administratörerna .

Ang. moderationen så måste man återställa medlemmarnas förtroende för moderatorkåren och klargöra att det skall mycket till för att överklaga ett beslut. För så var det under min tid, man hade sällan nåt att göra i rådet. Men den urballade FUSE-tråden och intåget av den politiska argumentationen så förändrades detta över natten och från dess fram till idag är det fler anmälningar än det var från jag klev in i rådet fram till FUSE-trådens urartande... (jo, det vet jag, och en debatt om hur gagnar inte gemenskapen i detta läget)

Men åter till ämnet. I stort så snackar vi alltså om enskilda arbetsgrupper med folk tillsatta efter intresse och kompetens. Grupperna står under rådet och rådet lär förhoppningsvis vara smarta nog att rådfråga och lyssna på gemenskapen, våga be gemenskapen om råd om det skall göras någon större förändring o.s.v... Annars blir det ju snabbt kaos - vilket man kan utgå ifrån är något dom kommer ha i åtanke efter den här krisen om inte annat...

Och en sak är fruktansvärt viktig... Folk måste våga säga vad dom tycker rakt ut utan att vara rädda - för jag uppfattar det verkligen som att många är det, om inte annat sett till hur mycket stöd jag fått i pm från medlemmar som inte uttalat sig offentligt. Det är fruktansvärt. Man måste öppet våga välja sida. Man måste få stå för det man tror på utan att riskera att få äta upp vartenda ord... Det tycker jag är 'ubuntu' och medmänsklighet. Och ni fattar såklart att pratar om yttrandefrihet och av den typen att man inte per automatik utgår ifrån den värsta tolkningen av ett uttalande utan utifrån sunt förnuft och frågar om ett förtydligande om det verkar konstigt snarare än att utgå ifrån det värsta man kan tänka sig...
PS/ Och nej, jag kommer inte lägga en motion inför IRC-mötet. Jag använder nämligen inte IRC. Jag fattar inte vad katten det är bra för eller vad det skulle erbjuda som inte kan lösas med "AJAX-Chat" (kompatibel med PHPBB3) eller i en separat chat skapad på Aftonbladet's sajt eller whatever... Men IRC är för *nix-proffs eller nåt, inte för 'vanligt folk'... För mig känns det lite som att anordna ett möte för en grupp amatöralpinister på K2's topp - och jag har ändå meklat med datorer i 20 år som ni vet... /DS
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Klargörande:

Jag vill inte återgå till det 'gamla', en kompromiss som balanserade på knivens egg, helt beroende på dom enskilda individerna, utan en lösning som överlever oss alla.

Ingen vet hur det ser ut om fem år. Har GNU/Linux 2% eller 20% av marknaden? Chansen är heller inte helt otänkbar att det inte finns något supportbehov att tala om alls. Men det finns det nu. Det är den osäkerheten tillsammans med mixen av fritänkande individualister och vanligt folk (som bara vill få skiten att fungera) som vi måste få att fungera nu. Men också om ett år. Och en lösning som ändå är flexibel nog att hänga med i svängarna.

För två år sen inträffade DSK 1.0 och det som händer idag för väl anses vara DSK 2.0 - men med en bra lösning nu så blir DSK 3 att lösa hanteringen runt en tiodubbling av supporten eller kanske att hantera att det inte behövs ges nån support alls. Eller om man inte tar tag i problemen så blir DSK 3.0 baserad på oförmågan av att lära sig av misstagen i dom tidigare versionerna...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:Och en sak är fruktansvärt viktig... Folk måste våga säga vad dom tycker rakt ut utan att vara rädda - för jag uppfattar det verkligen som att många är det, om inte annat sett till hur mycket stöd jag fått i pm från medlemmar som inte uttalat sig offentligt. Det är fruktansvärt. Man måste öppet våga välja sida. Man måste få stå för det man tror på utan att riskera att få äta upp vartenda ord... Det tycker jag är 'ubuntu' och medmänsklighet. Och ni fattar såklart att pratar om yttrandefrihet och av den typen att man inte per automatik utgår ifrån den värsta tolkningen av ett uttalande utan utifrån sunt förnuft och frågar om ett förtydligande om det verkar konstigt snarare än att utgå ifrån det värsta man kan tänka sig...
Det är självklart viktigt att alla vågar säga vad dom tycker. vad jag inte alls fattar är vad dom är rädda för? Det kan knappast vara forumsledning eller kontaktpersoner i alla fall. Vad jag vet så har ingen modererats pga av åsikter, däremot har folk modererats när åsikter presenterats på ett aggressivt sätt. I många fall borde det förmodligen modereras hårdare, inte bland åsikter, men bland inlägg som är för aggressiva. Kanske det inte är att bli bortmodererad och varnad man är rädd för, kanske det är att bli påhoppad av andra forummedlemmar? Någon som vet?

Det där med arbetsgrupper är ett föreslag som återkommer i flera inlägg och jag tror också på den idén.
Lars

Inlägg av Lars »

Att folk är rädda för att säga vad de tycker och tänker beror förmodligen på det hårda debattklimatet. De ser hur andra blir påhoppade för sina åsikter och vill inte hamna i samma situation själva. Vi har fått ett klimat där de högljudda tar alltför stor plats på bekostnad av de redan tystlåtna. Om även de tystlåtna ska kunna göra sig röst hörd så måste moderatorerna se till att vi får ett snällare debattklimat.

Jag tycker att du för fram en intressant idé, Farmfield. Någon typ av styrande råd skulle kanske kunna passa oss...
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Lars skrev: Min poäng är att vissa beslut måste kunna tas av oss förtroendevalda. Men då måste vi också vara lyhörda och omvärdera besluten om de är impopulära.

Så, var går gränsen för våra mandat? Vilken typ av beslut ska tas med omröstning?
Beslut som påverkar medlemmarnas upplevelse i forumet på ett positivt sätt tycker jag inte det ska röstas om.
Ett påhittat exempel: Ett förslag om att optimera sökfunktionen i forumet så att inlägg i supporten prioriteras före övriga inlägg i sökresultatet har föreslagits av en förtroendevald. Förslaget har diskuterats mellan förtroendevalda kolleger och genomförandet tros kunna förbättra upplevelsen för medlemmarna avsevärt. Att rösta om detta anser jag inte vara vettigt.
Vänder vi på det hela, d.v.s. om det skulle läggas fram ett förslag att återinföra den gamla sökfunktionen och beslutet verkställs riskerar vi att medlemmarnas upplevelse kommer att försämras märkbart. Det skulle t.ex bli svårare att hitta relevant supportinfo när medlemmarna söker efter hjälp. Finns det starka skäl för att genomföra förändringen enligt flera förtroendevalda så får det hela utredas noggrant och eventuellt resultera i en publik omröstning.

Om en förtoendevald person genomför en förändring efter att rådfrågat kollegor så innehåller händelserna fram till genomförandet massor av ställningstagande och bedömningar. T.ex. att förändringen inte riskerar att medlemmarnas upplevelse försämras på forumet. I diskussionerna med kolleger så kommer det självklart komma upp invändningar, "Men har du tänkt på att [...]" , det finns kanske något uppenbart som behövs tas hänsyn till. God kommunikation mellan kollegor minimerar risken att det missats viktiga aspekter.
Upptäcks det efter genomförandet att det inte var så lyckat så är det ju inte svårare än att ändra tillbaks det.

Jag anser att eget omdöme och de goda intentionerna man har gentemot gemenskapen räcker väldigt långt som grund för sitt agerande. Jag tycker man ska tillåta sig själv att inspireras till nya idéer och förslag till förbättringar. Om man upplever att de förslag man lägger fram ständigt ältas fram och tillbaks och utan resultat så kommer inspirationen att vilja förbättra Ubuntu-se att sakta tyna bort.

Det är först när ett beslut medför en risk att medlemmarnas upplevelse försämras som det är aktuellt att börja tänka i banor av publika röstningar. Exempel: Skulle medlemmarna inte få rösta om de nya reglerna så skulle det riskera att medlemmarnas upplevelse försämrades avsevärt här.

Min poäng är att om vi utreder och klargör för oss själva hur ett eventuellt verkställande av ett beslut skulle kunna påverka medlemmarnas upplevelse på Ubuntu-se så har vi skapat en vettig referenspunkt som vi alla kan utgå från.
Hittas inget som riskerar att påverka medlemmarnas upplevelse negativt borde det vara fritt fram att genomföra beslutet/förslaget utan omröstning.
Finner vi däremot att medlemmarnas upplevelse riskerar att försämras om ett förslag genomförs - då måste vi stanna upp och utreda det hela ordentligt.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Forum"