Nån får gärna räta mig om jag har fel, men så här har jag förstått det:
aptitude är en pakethanterare, program i Ubuntu är liksom uppdelade i paket. Många program har en del paket gemensamma med andra program. På så sätt tar programmen mindre plats och de kan ta nytta av varandras utveckling. Det är en av de stora fördelarna som öppen källkod ger. apt-get är en annan pakethanterare som också är vanlig. Båda finns i Ubuntu.
purge är ett kommando till aptitude som innebär att den inte bara ska ta bort paketen utan även filer med inställningar för paketet. Det rör inte nödvändigtsvis inställningar i övriga systemet som kan bero på paketet, mer som att om man i tex i Firefox ställt in "startsida"-knappen inte ska visas, så sparas denna inställnign ien fil. Jag kan en avinstallera Frefox och nån månad senare instalera igen, då finns filen med inställningar kvar och jag får samma inställningar som jag hade.
fglrx-amdcccle är paketet som aptitude ska göra purge på. I det här fallet är det en drivrutin med ett något kryptiskt namn. fglrx tror jag själva drivrutinen hetat väldigt länge, amd har ju köpt upp ati så då ville de tydligen klämma in sitt namn, ccc är Catalyst Control Centre. le vet jag itne vad det kan tänkas vara.
Drivrutinen avinstalleras alltså, när den inte finns så faller Ubuntu tillbaka på andra drivrutiner, antingen den öppna drivrutinen för ati-kort eller vesa-drivrutinen som funkar på i princip alla grafikkort (med minimal prestada). Om Ubuntu efter avinstallationen inte lycka falla tillbaka till nån utav de här två så borde xfix hjälpa, då i princip nollställs alla grafikinställningar.
Jag har ett nyare ATI-kort i min dator, det har också ställt till problem när jag installerat drivrutinen. Jag hörde inloggningsljudet men skärmen var svart, inte ens muspekare. Naturligtsvis har man ju mer än en dator, och efter lite googlande så hittae jag lösningen som fungerade för mig. Jag fick starta i recoverymode (då laddas inte grafikkortsdrivrutinen alls så den ska inte påverka systemet då), välja "drop to root shell prompt" och köra kommandot
eller om det var
kommer inte ihåg vilken av dem som hjälpte.