SuperGubbServer
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: SuperGubbServer
Jag vill bara säga att jag också tycker förslaget med Gallery2 var bra. Jag använder bara Gallery2 för att visa lite bilder men mjukvaran ger ett genomarbetat intryck.
Uppladdningsmodulen är mycket varierad och för övrigt ser det ut att finnas många funktioner med t.ex. accessrättigheter etc. (Jag har inte satt mig in i alla Gallery2s funktioner men det går bra att köra ändå.) När det kommit igång så fordras nog ingen mer administration, om man inte vill.
När det gäller s.k. LAMP-server som behövs för Gallery så länkar tydligen vår Wiki hit:
http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... L_i_Ubuntu
(Guiden är nog bra, men bara för att få igång Gallery så skulle man ev. kunna skriva en kortare guide, tror jag.)
(Tidigare använde jag Gallery1 som inte kör mySQL, men Gallery2 ger ett trevligare intryck. Jag har också provat phpalbum som inte heller använder mysql. Det är mycket enkelt att administrera. Jag vill minnas att man bara skapar kataloger/mappar och lägger bilderna där. (Men själva administrationen tar inte så mycket tid med Gallery2, bara att logga in och ladda upp. Som i forum ungefär.) Jag lyckades aldrig få phpalbum helt bra, ibland försvann ramarna på bilderna bl.a. ibland försvann alla "thumbnails")
EDIT:
accessrättigheter var nog inget bra ord jag använde. (Tack till den som påminde mig längre ner i tråden.) Det heter väl åtkomsträttigheter på svenska. Det jag ville säga var att man kan styra vilka besökare som har tillgång till vad. Det förefaller även som om olika användare kan lägga in sina egna album i en och samma Gallery-installation,
Uppladdningen kan göras via olika former av klickning (http) ungefar som i forum. En trevlig s.k. applet gör att man kan ladda upp många bilder med ett fåtal klickningar. En viss bildbehandling (komprimera, rotera ...) kan också ske vid uppladdningen. (Rotationen var nog det enda som inte fungerade direkt, men det är ju en detalj.)
Jag har provat att lägga text- och musik-filer bredvid fotona och det fungerar det med.
Kort sagt: Jag gillar Gallery2.
Uppladdningsmodulen är mycket varierad och för övrigt ser det ut att finnas många funktioner med t.ex. accessrättigheter etc. (Jag har inte satt mig in i alla Gallery2s funktioner men det går bra att köra ändå.) När det kommit igång så fordras nog ingen mer administration, om man inte vill.
När det gäller s.k. LAMP-server som behövs för Gallery så länkar tydligen vår Wiki hit:
(Guiden är nog bra, men bara för att få igång Gallery så skulle man ev. kunna skriva en kortare guide, tror jag.)
(Tidigare använde jag Gallery1 som inte kör mySQL, men Gallery2 ger ett trevligare intryck. Jag har också provat phpalbum som inte heller använder mysql. Det är mycket enkelt att administrera. Jag vill minnas att man bara skapar kataloger/mappar och lägger bilderna där. (Men själva administrationen tar inte så mycket tid med Gallery2, bara att logga in och ladda upp. Som i forum ungefär.) Jag lyckades aldrig få phpalbum helt bra, ibland försvann ramarna på bilderna bl.a. ibland försvann alla "thumbnails")
EDIT:
accessrättigheter var nog inget bra ord jag använde. (Tack till den som påminde mig längre ner i tråden.) Det heter väl åtkomsträttigheter på svenska. Det jag ville säga var att man kan styra vilka besökare som har tillgång till vad. Det förefaller även som om olika användare kan lägga in sina egna album i en och samma Gallery-installation,
Uppladdningen kan göras via olika former av klickning (http) ungefar som i forum. En trevlig s.k. applet gör att man kan ladda upp många bilder med ett fåtal klickningar. En viss bildbehandling (komprimera, rotera ...) kan också ske vid uppladdningen. (Rotationen var nog det enda som inte fungerade direkt, men det är ju en detalj.)
Jag har provat att lägga text- och musik-filer bredvid fotona och det fungerar det med.
Kort sagt: Jag gillar Gallery2.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Som sagt, det verkar enkelt för oss, men frågan är om inte målgruppen* ryggar tillbaka redan vid "konfigurera accessrättigheter" och "sätta upp LAMP-server", om inte tidigare...ycc skrev:Jag vill bara säga att jag också tycker förslaget med Gallery2 var bra. Jag använder bara Gallery2 för att visa lite bilder men mjukvaran ger ett genomarbetat intryck.
Uppladdningsmodulen är mycket varierad och för övrigt ser det ut att finnas många funktioner med t.ex. accessrättigheter etc. (Jag har inte satt mig in i alla Gallery2s funktioner men det går bra att köra ändå.) När det kommit igång så fordras nog ingen mer admministration, om man inte vill.
(Tidigare använde jag Gallery1 som inte kör mySQL, men Gallery2 ger ett trevligare intryck. Jag har också provat phpalbum som inte heller använder mysql. Det är mycket enkelt att administrera. Jag vill minnas att man bara skapar kataloger/mappar och lägger bilderna där. (Men själva administrationen tar inte så mycket tid med Gallery2, bara att logga in och ladda upp. Som i forum ungefär.) Jag lyckades aldrig få phpalbum helt bra, ibland försvann ramarna på bilderna bl.a.)
Som jag läser tråden så verkar det nästan som att målsättningen är, att de som tycker att det är för svårt att starta ett konto i dropbox, facebook, bilddagboken eller liknande, istället skall sätta upp och drifta servertjänster själva. Det senare kommer aldrig att bli enklare än det förra.
* Vilken är målgruppen, Du själv Hans, eller äldre personer med begränsade kunskaper i datorer i allmänhet? Jag tycker det är lite oklart.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Målgruppen är på sätt och vi två.* Vilken är målgruppen, Du själv Hans, eller äldre personer med begränsade kunskaper i datorer i allmänhet? Jag tycker det är lite oklart.
Dels barnen som kanske har kunskap, men inte har lust att "pilla" med något besvärligt.
Dels jag och några andra som har "vanlig" användarvana av Ubuntu. ...och i och med det också intresse att lära sig det lilla extra som krävs för den här funktionen.
Personligen hoppas jag på att lära mig mycket mera, men det är sekundärt med tanke på att jag hoppas på att flera kan ha lust att delta.
Det här är ju inget annat en "sondering" och förhoppningar om att testa och en vision om att ha ett verktyg/instrument att bli delaktig i "en familj i förskingring". Det är något som vi alla kommer att få erfara eller redan gjort.
Om det skulle vissa sig att det blir krångligare än förhoppningarna. Ja...då har vi försökt.

Det finns nu rikligt med rekomentation, som delgivits med ett engagemang som jag verkligen uppskattar.
Att något definitiv inte har utkristalliserat sig. Hoppas jag bero på möjligheteras vidd.

Det här är riktigt spännande.

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är väl det där jag inte riktigt får till i mitt huvud... Sådana verktyg finns ju redan utan att man behöver pilla alls.Hans Linde skrev:Målgruppen är på sätt och vi två.* Vilken är målgruppen, Du själv Hans, eller äldre personer med begränsade kunskaper i datorer i allmänhet? Jag tycker det är lite oklart.
Dels barnen som kanske har kunskap, men inte har lust att "pilla" med något besvärligt.
Dels jag och några andra som har "vanlig" användarvana av Ubuntu. ...och i och med det också intresse att lära sig det lilla extra som krävs för den här funktionen.
Personligen hoppas jag på att lära mig mycket mera, men det är sekundärt med tanke på att jag hoppas på att flera kan ha lust att delta.
Det här är ju inget annat en "sondering" och förhoppningar om att testa och en vision om att ha ett verktyg/instrument att bli delaktig i "en familj i förskingring". Det är något som vi alla kommer att få erfara eller redan gjort.
Människor är ju idag inte bara i förskingringen, utan dessutom oftast på språng. Då verkar det smidigast att sköta det via någon/ra av de tjänster som redan finns tillgängliga i "molnet". Säg att din dotter sitter på ett café i Thailand med din dotterdotter som helt plötsligt säger sina första ord. Då vill man ha tillgång till en tjänst där det är enkelt att direkt lägga upp filmklippet direkt från mobilen och det skall direkt bli tillgängligt för andra (t.ex. dig) att titta på. Skall du fixa det genom en egen server så har du förmodligen en hel del jobb framför dig, men om ni använder någon befintlig tjänst så kan det vara nyckelfärdigt i morgon.
-
Då jag skriv videoklipp , hoppades jag att det skulle vara åtminstånde DVD-kvalite.
Hans, tycker du det skulle vara roligt att lära dig nya serverprogram som används professionellt för webshoppar, forum och företagsadministration m m?
Är det roligt att gräva i nya saker som annars bara svischar förbi som förkortningar typ 'LAMP'?
Om du verkligen är intresserad själv och tror att du skulle få glädje av det - installera riktiga databasverktyg för webben och börja där. Det är enklare än du tror och hjälp finns alltid här på forumet. Om du bara är intresserad kan det inte bli fel! Du lär dig och går vidare i linuxvärlden.
Med riktiga databasverktyg menar jag Apache, MySQL, PHP och Phpmyadmin, som alla finns i synaptic. Det räcker att lägga till 3-4 rader i Apaches config-fil efteråt, sedan; "Let the show begin".
Kasta loss - det är vår! Det är cool att surfa till sin egen webserver första gången och man får se Apache visa upp det fantastiska;
"It works!"
EDIT; Och tänk vad du skulle kunna skryta för barn-barnen; "Jag har en alldeles egen webserver hemma - som bara jag bestämmer över - jag har gjort den själv!"
Är det roligt att gräva i nya saker som annars bara svischar förbi som förkortningar typ 'LAMP'?
Om du verkligen är intresserad själv och tror att du skulle få glädje av det - installera riktiga databasverktyg för webben och börja där. Det är enklare än du tror och hjälp finns alltid här på forumet. Om du bara är intresserad kan det inte bli fel! Du lär dig och går vidare i linuxvärlden.
Med riktiga databasverktyg menar jag Apache, MySQL, PHP och Phpmyadmin, som alla finns i synaptic. Det räcker att lägga till 3-4 rader i Apaches config-fil efteråt, sedan; "Let the show begin".
Kasta loss - det är vår! Det är cool att surfa till sin egen webserver första gången och man får se Apache visa upp det fantastiska;
"It works!"
EDIT; Och tänk vad du skulle kunna skryta för barn-barnen; "Jag har en alldeles egen webserver hemma - som bara jag bestämmer över - jag har gjort den själv!"
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
Det glädjer mig att höra.Kasta loss - det är vår! Det är cool att surfa till sin egen webserver första gången och man får se Apache visa upp det fantastiska;
Jo ni kan vara helt övertygade om att jag inte kommer att utelämna det väsentliga i det här ämnet för det är viktigt för mig.
Precis som Talsyntesen.
Så fort jag har landat i övrigt så kommer ämnet av bli muddrat. Jag trycker det är en ovanligt väl valt uttryck.
För stunden läser jag med intresse.
Om Rune.K inte blivit bortskrämd, så är han välkommen att skapa sin version eller testa det som intresserar.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Visst, en hel del av det här finns färdigt, men det finns en tjusning med attdjkmmo skrev: Det är väl det där jag inte riktigt får till i mitt huvud... Sådana verktyg finns ju redan utan att man behöver pilla alls.
Människor är ju idag inte bara i förskingringen, utan dessutom oftast på språng. Då verkar det smidigast att sköta det via någon/ra av de tjänster som redan finns tillgängliga i "molnet". Säg att din dotter sitter på ett café i Thailand med din dotterdotter som helt plötsligt säger sina första ord. Då vill man ha tillgång till en tjänst där det är enkelt att direkt lägga upp filmklippet direkt från mobilen och det skall direkt bli tillgängligt för andra (t.ex. dig) att titta på. Skall du fixa det genom en egen server så har du förmodligen en hel del jobb framför dig, men om ni använder någon befintlig tjänst så kan det vara nyckelfärdigt i morgon.
köra något eget och vad vet vi? Kanske leder det här till något nytt och stort
som inte finns färdigt därute.
Börjar man labba och bygga saker hamnar man ibland i något nytt och helt annat.
Linus AB-program var ju inte så nyttigt och nödvändigt heller, men växte till Linux-
kärnan.
Låt projektet rulla på. Ingen är tvingad att vara med, men kanske leder det i sinom
tid till något stort.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
+1
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
-
Jag lägger in tråden, där jag fick flera goda råd ang server i vidare bemärkelse.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 62#p297362
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 62#p297362
-
- Kontakt:
Många intressanta synpunkter i den här tråden, tycker jag. Att ha sin egen site (i vidare bemärkelse) är nog något som kommer starkt just nu, gissar jag.Hans Linde skrev:... Det här är riktigt spännande. ...
Jag tycker som sagt Gallery2 är bra för att visa bilder. (Det går att aktivera en mängd funktioner om man vill.) De som loggar in kan skriva kommentarer till bilderna i Gallery2, men vill man skriva mer text till bilderna kanske man skall välja Drupal? (Det går ju att ställa in Drupal så att man kan ladda upp bilder.) Det finns ju också, som sagt, en kombinationsvariant Drupal/Gallery2 som en del använder, men jag inte provat.
Att kunna skapa web-sidor och låta kompisarna logga in och kommentera/skapa egna sidor är nog vad många vill.
När det väl är installerat så behövs ofta inte så mycket administration (om det är en liten personlig site). Som redan sagts i den här tråden är ju dessa programvaror användbara. En person (eller medlem) kan, var den än befinner sig, logga in och t.ex. ladda upp några bilder eller skriva lite text på en web-sida. Man behöver inte bekymra sig med FTP eller HTML om man inte vill. (Att göra sidor med text och bilder fungerar ju precis som att skriva inlägg i forum.)
Det finns som sagt många kommersiella web-siter som ger den funktionen. Som andra redan skrivit är det synd att installationen av t.ex. "LAMP" och Drupal ännu inte förenklats maximalt. (Men hittar man en bra guide och inte stöter på något "oväntat" problem så är nog installationen enklare än många kanske föreställer sig?) Man kan i alla fall fråga i forum och få hjälp

EDIT:
Det finns ju vissa saker som många är intresserade av att göra. Jag vet inte vilka de bästa guiderna är för att installera/använda:
1. "LAMP"-server
2. De mest använda mjukvarorna (Drupal, Gallery, Joomla, WordPress ...)
3. Dynamisk IP (om man inte kan få statisk IP av sin internetleverantör måste domännamnet svara mot den aktuella IP man för tillfället har)
Det finns ju några facktermer som jag tror man tjänar på att kunna:
LAMP-server = Linux, Apache, mySQL, PHP
CMS = Content Managment System (ex. Drupal, Joomla)
Installation av php/mySql-mjukvarorna är ofta likartad. Man kör ett installationsskript där man bl.a. anger namnet på databasen som mjukvaran arbetar mot.
Just för ögonblicket hinner jag själv inte börja på något försök till guide. (Vilken bortförklaring, va' ?

- Urban Anjar
- Kontakt:
Antar att när vi väl kommit överens om en viss konfiguration att det ingår i detycc skrev: (...)
Som andra redan skrivit är det synd att installationen av t.ex. "LAMP" och Drupal ännu inte förenklats maximalt. (Men hittar man en bra guide och inte stöter på något "oväntat" problem så är nog installationen enklare än många kanske föreställer sig?) Man kan i alla fall fråga i forum och få hjälpGissningsvis kommer processen med installation att förenklas vidare inom snar framtid.
(...)
här projektet att underlätta installation och konfiguration.
Det kan göras genom att skriva handledningar och anvisningar, det kan göras
genom att folk kan komma hit eller till någon annan sajt för support och det
kan göras genom att vi filar på mjukvaran, antingen den befintliga eller att
vi lägger på någon form av installations- och konfigurationsskript, som döljer
en del av den underliggande komplexiteten.
Sen vill jag tala mig varm för KISS-principen, Keep It Simple Stupid, det vill säga
bygg från början någonting skitsimpelt som vi ser till att få att fungera. Eftersom
kan vi sedan "klä julgranen" genom att lägga på finesser och komplexitet.
Låt oss se detta skitsimpla scenario. Jag har bilder i min dator som du vill se i din
dator...
- Hur får jag över bilderna till din dator?
- Hur får du veta att de ligger där?
- Hur tittar du på bilderna?
-
Jag blir otroligt uppmuntrad av det jag läser här.
Tyvärr så avviker jag från trådens tema, men lite har också de sista inläggen varit orsak till den "mision" som jag börja känna att Ubuntu verkligen har.
Nu kommer jag att helt fördärva min möjlighet att i den här tråden får hjälp att tygga min ålderdom och behovet att se min jollrande telningar första skrubbsår
Men det här är ju bara för bra för att inte blåsa i alla horn för att samla till offensiv.
Med reservation för 25 år säljtjänst och övervägande långsiktig och strategisk karaktär, samt en säljares notoriska egenskap att förminska eller helt bortse från hinder som skymmer målet.
Låt mig först göra er uppmärksamma på några rådande "fakta".
-Linux är känd för sin goda server egenskaper.
-Vistaś introduktion och väntade dominans har "helt" kommit på skam.
-Sverige är landet där mobiltelefoni grundades
-Var är utnyttjadet, (procentuellt) helt övervälgigande störst, av Internet? Här.
-Minns ni har "alla" skaffade sig en HemPC?
-Är det ungdomen som anammat datorers, mobiltelefonis och internets nyheter och utökade funktionaliteter?
-Vet du någon ungdom - 30 som inte dagligen anvnder MSN eller dyligt?
-Skulle datortjänst som kommer profilera dig som på ett fördelaktigt sätt och också ge person möjlighet att få vara först.....Skulle inte den tas emot med glädja, om det dessutom visade sig vara enkelt?
Så då har jag i alla fall en fråga till.... är det rimligt att EN dator som ger funktionen "obegränsad" web-profilering och mediautbyte, chansen att väcka ungdomems intresse om den är gratis?
Se ni att det här är det nyayoutube, en kioksvältare?
Ett tillfälle som måste få pyttemjuk att darra. Ring din mamma och gå folk ur huset revolutionen har startat.
Men framför att lite rätt på alla listor på Linux användare och kontakta dessa. Säg inget till datainspetionen bara och försäkerhet skull ta hjälp av FRA. De har nog alla ny som gamla listor.
Genom att börja lägga samman det som redan dryftas. För att som Urban skriver KISS är det som sänker slutgitligt den tröskel som fått fått mäniskor att avhålla sig från Linux.
Det ordet är dessutom så behäftigat med "nörd", så det kan troligtvis inte ingå i en "introduktionskampan". Om det nu inte är så att eeePC har brutit isen. (Deltagarna i det hät forumet är diskvalificerade för att kunna avgöra detta.)
Det är funktionen vi vill ha, också "dom". Dom som idag använder "annat".
Om ni nu har skrattat färdigt, så kanske ni kan övergå från tankar i "negationer". För att istället överväga vad som krävs för att ........för att ....för att lägga grunden till "KISSmePC".
Jag ser fram emot att få läsa ider om hur man överkommer hindren och funktioner som kan integreras nu eller i framtiden, samt tankar om befintligt IT-nyttjade.
Frågor eller synpunkter om problem som gör något omöjligt eller kräver detaljerad redogörelse hänvisas till anan tråd.
Jag föreslår också att KISSmePC ligger här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Jag hoppas att SuperGubbuntu kan utvecklas vidare här.
Tyvärr så avviker jag från trådens tema, men lite har också de sista inläggen varit orsak till den "mision" som jag börja känna att Ubuntu verkligen har.
Nu kommer jag att helt fördärva min möjlighet att i den här tråden får hjälp att tygga min ålderdom och behovet att se min jollrande telningar första skrubbsår

Men det här är ju bara för bra för att inte blåsa i alla horn för att samla till offensiv.
Med reservation för 25 år säljtjänst och övervägande långsiktig och strategisk karaktär, samt en säljares notoriska egenskap att förminska eller helt bortse från hinder som skymmer målet.
Låt mig först göra er uppmärksamma på några rådande "fakta".
-Linux är känd för sin goda server egenskaper.
-Vistaś introduktion och väntade dominans har "helt" kommit på skam.
-Sverige är landet där mobiltelefoni grundades
-Var är utnyttjadet, (procentuellt) helt övervälgigande störst, av Internet? Här.
-Minns ni har "alla" skaffade sig en HemPC?
-Är det ungdomen som anammat datorers, mobiltelefonis och internets nyheter och utökade funktionaliteter?
-Vet du någon ungdom - 30 som inte dagligen anvnder MSN eller dyligt?
-Skulle datortjänst som kommer profilera dig som på ett fördelaktigt sätt och också ge person möjlighet att få vara först.....Skulle inte den tas emot med glädja, om det dessutom visade sig vara enkelt?
Så då har jag i alla fall en fråga till.... är det rimligt att EN dator som ger funktionen "obegränsad" web-profilering och mediautbyte, chansen att väcka ungdomems intresse om den är gratis?
Se ni att det här är det nyayoutube, en kioksvältare?
Ett tillfälle som måste få pyttemjuk att darra. Ring din mamma och gå folk ur huset revolutionen har startat.
Men framför att lite rätt på alla listor på Linux användare och kontakta dessa. Säg inget till datainspetionen bara och försäkerhet skull ta hjälp av FRA. De har nog alla ny som gamla listor.
Genom att börja lägga samman det som redan dryftas. För att som Urban skriver KISS är det som sänker slutgitligt den tröskel som fått fått mäniskor att avhålla sig från Linux.
Det ordet är dessutom så behäftigat med "nörd", så det kan troligtvis inte ingå i en "introduktionskampan". Om det nu inte är så att eeePC har brutit isen. (Deltagarna i det hät forumet är diskvalificerade för att kunna avgöra detta.)
Det är funktionen vi vill ha, också "dom". Dom som idag använder "annat".
Om ni nu har skrattat färdigt, så kanske ni kan övergå från tankar i "negationer". För att istället överväga vad som krävs för att ........för att ....för att lägga grunden till "KISSmePC".
Jag ser fram emot att få läsa ider om hur man överkommer hindren och funktioner som kan integreras nu eller i framtiden, samt tankar om befintligt IT-nyttjade.
Frågor eller synpunkter om problem som gör något omöjligt eller kräver detaljerad redogörelse hänvisas till anan tråd.
Jag föreslår också att KISSmePC ligger här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
Jag hoppas att SuperGubbuntu kan utvecklas vidare här.
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 15 gånger.
KISS har ingenting med eventuell 'enkelhet' eller 'användarvänlighet' att göra.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Kontakt:
Jättekul idéer Hans. Hoppas diskussionen går vidare. 
[Än så länge hänger ju frågan hur man enkelt delar sina bilder samman med server, så vi kanske väntar med att börja flytta inlägg till din nya tråd, för ögonblicket i alla fall. Hoppas den tråden går vidare också.] /mod

[Än så länge hänger ju frågan hur man enkelt delar sina bilder samman med server, så vi kanske väntar med att börja flytta inlägg till din nya tråd, för ögonblicket i alla fall. Hoppas den tråden går vidare också.] /mod
-
Jag tänkte att jag för säkerhet skull.......... Skulle sätta upp den tråden så inte den här bli förstöres av tonårproblem.
Men jag är fortfarnade posetivt dopa efter att ha kommit hem från min svåger som sa..........."ja men det där har jag just skaffat...en lite HDD som är en FTP-server och det är allt som behövs"...även om det inte är full så enkelt och komplett, så blir min frågan vad krävs för att det ska bli det?
För det är aktuellt i båda tillämpningarna.
Men jag är fortfarnade posetivt dopa efter att ha kommit hem från min svåger som sa..........."ja men det där har jag just skaffat...en lite HDD som är en FTP-server och det är allt som behövs"...även om det inte är full så enkelt och komplett, så blir min frågan vad krävs för att det ska bli det?
För det är aktuellt i båda tillämpningarna.
-
- Kontakt:
Nej, "tonårsproblemen" skall vi hålla borta
När det gäller skillnaden mellan FTP-server och web-server ("LAMP") vill jag bara säga att web-servern kan ju visa internetsidor, vara värd för t.ex. Drupal, Joomla, forum och mycket annan web-programvara. Det kan ju inte FTP-servern. Utan att gå in på de exakta skillnaderna (för det kan jag inte) så är ju FTP-servern mer till för att enkelt ladda både upp och ner. (Det klassiska sättet att göra web-sidor är ju att ladda upp dom med FTP och sedan kan alla surfa till sidorna via web-servern.)
En web-server är ganska flexibel. Det finns programvara som kan både ladda upp och ner. (Ex. Drupal och mycket annat). Det går också att ställa åtkomsträttigheterna (s.k. htaccess) så att t.ex. bara de som har ett lösenord kan ladda ner.
Många "protokoll" som t.ex. news-grupper, mail går, som bekant, att numera nå via webben. Fil-upp-ned-laddning går också att få ganska praktiskt via webben. Jag tror t.ex. alla stora web-hotell erbjuder FTP och webben parallellt för upp- ned-laddningstjänster. FTP är nog främst vassare om man skall ladda upp en stor mängd filer.
Men det är klart, vill man bara att ett gäng kompisar skall kunna byta filer då kanske man skall ha FTP-server? Men det blir ju inte lika grafiskt kul som en web-server.
Men, som sagts, man kan ju kombinera web- och FTP-server.

När det gäller skillnaden mellan FTP-server och web-server ("LAMP") vill jag bara säga att web-servern kan ju visa internetsidor, vara värd för t.ex. Drupal, Joomla, forum och mycket annan web-programvara. Det kan ju inte FTP-servern. Utan att gå in på de exakta skillnaderna (för det kan jag inte) så är ju FTP-servern mer till för att enkelt ladda både upp och ner. (Det klassiska sättet att göra web-sidor är ju att ladda upp dom med FTP och sedan kan alla surfa till sidorna via web-servern.)
En web-server är ganska flexibel. Det finns programvara som kan både ladda upp och ner. (Ex. Drupal och mycket annat). Det går också att ställa åtkomsträttigheterna (s.k. htaccess) så att t.ex. bara de som har ett lösenord kan ladda ner.
Många "protokoll" som t.ex. news-grupper, mail går, som bekant, att numera nå via webben. Fil-upp-ned-laddning går också att få ganska praktiskt via webben. Jag tror t.ex. alla stora web-hotell erbjuder FTP och webben parallellt för upp- ned-laddningstjänster. FTP är nog främst vassare om man skall ladda upp en stor mängd filer.
Men det är klart, vill man bara att ett gäng kompisar skall kunna byta filer då kanske man skall ha FTP-server? Men det blir ju inte lika grafiskt kul som en web-server.
Men, som sagts, man kan ju kombinera web- och FTP-server.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Kanske snarare tvärt om, det som är simpelt och rejält byggt har inte så mycketdmz skrev:KISS har ingenting med eventuell 'enkelhet' eller 'användarvänlighet' att göra.
utrymme för grafiskt lull-lull.
I slutändan behövs givetvis allt som förenklar för användaren, men först ska det
FUNKA och vi ska begripa HUR.
-
Vi talar samma språk.I slutändan behövs givetvis allt som förenklar för användaren, men först ska det
FUNKA och vi ska begripa HUR.

- HenrikAn
Med Gallery2 som nämnts tidigare kan man ladda upp bilder på många olika (enkla) sätt. Se http://codex.gallery2.org/Gallery2:How_ ... oad_Applet
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore